[ADSL2+] proef met InterNLnet, SURFnet en BBNed

Pagina: 1
Acties:

• netiul
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-01 17:09
Ik las vanochtend hier een persbericht van InterNLnet en SURFnet over een proef met ADSL2+. De proef wordt gestart in de eerste helft van volgende jaar en wordt uitgevoerd met gebruikers van SurfSnelADSL.

Een gedeelte van het persbericht:
Persbericht: InterNLnet en SURFnet starten ADSL2+

InterNLnet en SURFnet starten proef ADSL2+ voor hoger onderwijs en onderzoek BBned maakt werk van ADSL2+
BBned, InterNLnet en SURFnet starten een technische proef met ADSL2+, als eerste stap voor de uitrol van ADSL2+ in de eerste helft van volgend jaar. De proef zal worden uitgevoerd met gebruikers van de dienst SurfSnel ADSL, die InterNLnet in samenwerking met SURFnet aanbiedt. Met ADSL2+ hebben de gebruikers vanaf huis een veel snellere verbinding met SURFnet. Als de proef succesvol is, zullen BBned en InterNLnet voor medio 2005 ADSL2+ toegankelijk maken voor bedrijven en particulieren.

SurfSnel ADSL maakt gebruik van het netwerk van BBned dat voor de proef met ADSL2+ op een aantal wijkcentrales uitgebreid wordt met specifieke apparatuur. De pilot met SurfSnel begint in Nijmegen en wordt vervolgens in Amsterdam, Den Haag en Hoofddorp uitgevoerd.

Omdat apparatuur voor ADSL2+ een groter bereik heeft, zeven in plaats van vijf kilometer vanaf de wijkcentrale, wordt het Nederlandse ADSL-netwerk met kilometers uitgebreid en krijgen ook mensen die het nu nog niet kunnen gebruiken ADSL tot hun beschikking. “Er zit toekomst in ADSL2+ en wij willen het dan ook voor iedereen toegankelijk maken. Er is vraag naar. In de eerste plaats omdat meer mensen ADSL kunnen krijgen dan nu. Verder levert de overstap naar de nieuwe technologie veel hogere snelheden op voor eindgebruikers”, zegt Arthur van den Ende, commercieel directeur BBned. “Je moet je voorstellen dat de maximale downloadsnelheid met ADSL nu 8 Mbps is en dat deze met ADSL2+ wordt vergroot naar 25 Mbps. Hierdoor worden diensten als video on demand over DSL breed toegankelijk.”

(...)
Lees hier het complete persbericht.

ADSL2+ met een maximale snelheid van 25Mbps, klinkt erg aantrekkelijk :9

Nu ben ik de gelukkige bezitter van een SurfSnelADSL aansluiting, maar helaas woon ik niet in de genoemde plaatsen waar de proef gestart wordt (Nijmegen, Amsterdam, Den Haag, Hoofddorp) :(

Zijn er mensen die het beter treffen dan ik? En ben is er al iemand van plan om mee te doen?

• Schweino
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:42
Heb ze tovallig gisteren gebeld. De eerste testwijk betreft Hatertse Hei in Nijmegen, en laat ik daar net wonen. Alleen hadden ze helaas al genoeg testers (100 geselecteerd vertelden ze mij), dus helaas helaas.

• netiul
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-01 17:09
Ben je niet in de war met de proef over VoDSL, die ook met SurfSnel gebuikers wordt gehouden? Daarvan is in ieder geval bekend dat ze 100 gebruikers nodig hadden. Ik weet van niets over een maximum aantal gebuikers bij deze proef :o