Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hoe weet ik welke koeler welke peltier aankan

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• martijn12345
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-11-2024

martijn12345

Geen inspiratie

Topicstarter
Ok ik ben er via andere topics al uit hoeveel wat de peltier minimaal moet zijn. Als ik alle waarden een beetje ruim neem.. dat ik wat speling heb kom ik op ongeveer 55 watt. vermenigvuldigd met 25% levert een kleine 70 watt op. Nu kan ik beter een iets zwaardere nemen lijkt mij. Maar nu stuit ik op het volgende probleem. Hoe weet ik welke koeling geschikt is voor welke peltier.
- Is een koeler in staat de peltier koel te houden ... hoe weet ik dat

- past elk merk koeling op elk merk peltier ??

Geen inspiratie

• martijn12345
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-11-2024

martijn12345

Geen inspiratie

Topicstarter
please

Geen inspiratie

Verwijderd

Dat hangt een beetje van het mobo af.

Je zou een 80 watt peltier moeten nemen, maar daarvoor heb je dan eigenlijk een 420 watt voeding (van Enermax met twee 92 mm fans) en een Alpha Pep66 koeler met twee fans nodig.

Dat past dus bv niet op een KT7, dan moet je een computernerd Tornadoe 72mm nemen met twee fans, één dikke fan bovenop, en een 10mm dikke fan erbij op de zijkant.
Zie http://cgi.comptechworld.nl/Checkout4Pro/bin/nowcgi.cgi/winkel_shop_gh.html
de Computernerd sectie voor socket FCPGA/DURON/THUNDERBIRD koelers..)

Computernerd koelers USA zit op http://www.computernerd.com/cpucool3.html
(dat is dus de info van de fabrikant.)

Nou.. het grote probleem is dus dat je 60 watt hitte of meer van de CPU en 80 watt van de peltier = 140 watt moet afvoeren.

.... Dat is dus twee keer zoveel als een FOP38 aan kan en 1 1/2 keer zoveel als een standaard Alpha 6035 kan...

Als je een Asus A7V hebt kan er een 'Heatkiller' FAA7VX2 op, waar twee Delta fans op kunnen... maar dan heb je ook geen peltier meer nodig.. oordopjes zijn dan belangriker :P

Misschien is waterkoeling een alternatief ??
;)

• Wimpy006
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 28-11 15:26
Als je met luchtkoeling een peltier wilt koelen, wordt meestal je koelblok warm. Zeg 30~40 graden. We hebben het hier over zown 80 watt+ 40 watt processor. Zo warm dat de peltier dit verschil weer terugbrengt naar rond kamertemp. Iets erboven of eronder. Iig als je de peltier eruit haalt en gewoon die alpha + delta (die delta heb je echt wel nodig met een peltier) dan kom je op hetzelfde resultaat. Alleen je bespaart circa 100piek op een peltier en je kast word niet zo heet en je hebt geen extra voeding nodig.
Peltier is alleen leuk bij low wattage processors (geen dus) of met waterkoeling

Mijn huidige systeem: Te veel nieuwe oude rommel op om te noemen.