Toon posts:

TFT stuk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zitten met een groot probleem.

Mijn TFT is stuk.
Als ik de schakelaar aan zet blijft alles uit.
Het gaat om een IIyama AS4311u.

Deze monitor heb ik 3 jaar en 4 maand geleden gekocht.
Dus ik kan fluiten naar de garantie.
Als ik het door iiyama laat doen kost het mij 160 euries.
Mijn vermoede is dat de interne voeding van de monitor stuk is.
Ik hebben open gehad en we hoorde tikjes (als of er stoompjes overvliegen).
Nu is de vraag
Als het aan de voeding ligt waar zou ik een nieuwe kunnen kopen?

• bogy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-04-2025

bogy

Show me what u got!

bij iiyama ???

Volg BoGy's Visie op http://dcnet.be/praten. Op deze blog kan je eens wat anders lezen als op een ander...

Verwijderd

Maak je die voeding toch even... waarschijnlijk is het probleem terug te brengen tot iets simpels...meestalzo trouwens.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb vanmorge iiyama gebelt ik moest hem door sturen naar Microfix.
en aan hun had ik het voor gelegt of ik een voeding kon bestellen maar die zei nee die moet bij ons gerepareerd worden :(
wat ik best begrijp.
dat leverd hun weer 160 euro op i.p.v. een kleiner bedrag voor het verzenden van een voeding.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 24 november 2004 @ 12:36:
Maak je die voeding toch even... waarschijnlijk is het probleem terug te brengen tot iets simpels...meestalzo trouwens.
ik vermoed dat het in de spoel zit en daar ga ik niet aan klote

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 31-07 15:50
Ik hebben open gehad
Je bedoelt hiermee dat je monitor open hebt gemaakt, of heb je de voeding opengemaakt?. Zit de voeding in de TFT ingebouw of is het een externe adapter?.
Mischien kan je een tft scherm vinden met een kapote inverter (achtergrond licht kapot), en die voeding overzetten Waarschijnlijk zijn er geen bedrijven die voedingen voor dit type tft verkopen, aangezien het een vrij specefiek product is en al enkele jaren oud.

[ Voor 1% gewijzigd door djexplo op 24-11-2004 12:43 . Reden: typo ]

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

Verwijderd

Misschien is het dan verstandiger die 160 euro bij te leggen bij de aankoop van een nieuwe TFT. Er is de laatste 3 jaar veel veranderd op TFT gebied.

Verwijderd

Topicstarter
djexplo schreef op woensdag 24 november 2004 @ 12:42:
[...]
Je bedoelt hiermee dat je monitor open hebt gemaakt, of heb je de voeding opengemaakt?. Zit de voeding in de TFT ingebouw of is het een externe adapter?.
Mischien kan je een tft scherm vinden met een kapote inverter (achtergrond licht kapot), en die voeding overzetten Waarschijnlijk zijn er geen bedrijven die voedingen voor dit type tft verkopen, aangezien het een vrij specefiek product is en al enkele jaren oud.
ik heb de tft onder de loep genomen en dat betekend dat ik de achterkant heb los geschroeft.
daar onder wat een metale beschermings plaat.
en daar onder zaten 3 print platen.
1 plaat daarop zat een processing chip en daar naast (los er van) zat de voeding plaatjes die ik zo kan los koppelen en er uit kan halen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 24 november 2004 @ 12:45:
Misschien is het dan verstandiger die 160 euro bij te leggen bij de aankoop van een nieuwe TFT. Er is de laatste 3 jaar veel veranderd op TFT gebied.
dat was ik ook van mening maar als ik ergends een voeding voor 50 a 60 euries op de kop kan tikken en hij doet het weer ben ik blij.

• Peter_B
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08 14:46
Aangezien je het over tikjes hebt, zou het niet zo kunnen zijn dat het hoogspannings gedeelte van de ccfl's kapot is en dat hierdoor de voeding in overspannings beveiliging springt?
Ik heb hier nl ook eens een TFT gehad waarvan de CCFL inverter voor kortsluiting zorgde. Je zou de connector naar die print los kunnen maken en kijken of er dan iets op het scherm te zien is? (dan moet je wel heel goed kijken want de backlight is dan uit geschakeld)

ps.
pas wel op, op de uitgang van de inverter staat HOOG spanning. Geheel op eigen risico dus.

[ Voor 11% gewijzigd door Peter_B op 24-11-2004 12:56 ]

Discoveries are made by not following instructions.

Verwijderd

Wanneer je de kamer donker maakt kun je wellicht zien van waaruit de hoogspanning overslaat. Ik heb dit probleem eens kunnen oplossen door plexiglas m.b.v. siliconenkit tegen de hoogspanningstransformator te monteren zodat de hoogspanning niet meer over kon slaan. Deze monitor heeft toen nog een hele tijd goed gewerkt. Hoe lang weet ik niet want die monitor heb ik een aantal maanden later verkocht. ;)

Verwijderd

Wat je anders nog kan doen is hem bij een electro boertje bij je in de buurt brengen (bedoel dus niet een EP/BCC/enz.). Bij ons zit er eentje en die staat onder tv service in de telefoon gids. Mischien dat die je voor een paar eurotjes uit de brand kan helpen.

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-07 09:01

Diamon

The Weird One

Humzzz, gewoon effe de voedingsprint er uit halen, en aan de spanning hangen.
Als die dan nog steeds tikt, dan is deze print dus defect (test het even met een multimeter m.b.t. spanningen).
Weet niet precies hoe deze voeding is opgebouwd, maar vaak is het tikken van een voeding een kenmerk voor het niet kunnen opstarten.
Heb al meerdere voedingen met dit euvel gefixt, waar er een simpel elcootje van nog geen €1 de boosdoener was.

And The Only One

Verwijderd

mmm......als je verder was na gegaan bij Microfix, had je te horen gehad dat die dan voor een vast bedrag van 125= eurie gerepareerd wordt.......

Bij mij brande alleen de led, maar geen beeld....

En werkt weer perfect!
Pagina: 1