Toon posts:

Promise Fasttrak SX4 slechte performance?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wij hebben onlangs enkele entry-level proliant ML110's aangekocht (P4-3000/fsb800/Hyperthreading,...) om in combinatie met een nieuwe SSL1016 HP autoloader onze backups te centraliseren. angezien de enige functie van deze servers de centralised backup is, zagen wij ook geen noodzaak om daar een duurder/zwaarder model voor in te zetten.
Deze ML110's zijn in de SATA uitvoering met een Promise Fasttrak S150 SX4 controller voor de schijven, en een PCI-X U320 dual channel SCSI Adapter op 64-bit/133MHz om te verbinden met de autoloader. e array zelf is een gewone raid 1 met 2 80GB maxtor sata schijven.
Ik weet nu uit het verleden dat er verschillende problemen waren met de initiële drivers en bios versie van deze kaartjes, maar wij hebben nu de laatste bios (2.00.0.21) en de laatste drivers (2.00.0.25) geïnstalleerd.Na verschillende testen (Aida, HDTach, ....) geeft onze raid-1 array dus ook gemiddelde lees-tijden van 40-45MB/s, wat perfect volgens de specificaties is. Dit zou dan ook de laagste bottleneck zijn aangezien de schijven apart, de pci controller, de pci-X controller en de scsi-kaart en de autoloader allemaal een hogere snelheid aankunnen.
Nu hebben wij zowel Veritas als Arcserve geprobeerd als backup-soft, en komen steeds tot een zeer teleurstellend resultaat van +- 300-400MB/Min (wat overeenkomt met een schamele 6MB/s) bij een locale backup.Bij een backup over het netwerk van bvb een van onze fileservers (ML370 modellen, scsi raid-5, Gigabit ethernet via CAT7 FTP op een aparte backbone, een cisco 2970, ...) komen we op dezelfde 6MB/s. Aangezien hij passeert langs de ML110 en via de scsi-kaart naar de autoloader gaat moet het probleem zich dus oftewel in beide software-pakketten bevinden, oftewel iets wat wij over het hoofd zien aan onze ML110.Een rechtstreekse copy over het netwerk van en naar de ML110 is zeer snel, dus het netwerk kan de traffic zeker aan.
De block size hebben wij al op alle instellingen gezet (64 is max op deze kaart), antivirus-software volledig uitgeschakeld, met/zonder compressie,... Veel verder dan deze 6MB/s komen wij gewoonweg niet.
De rekensom moet al niet gemaakt worden, dat voor onze dagelijkse backup's iets meer dan 1TB moet worden weggeschreven, en dit dus in de huidige setup niet mogelijk is.
Wij zitten nu volledig vast.Ik heb met Promise overlopen, onze schijven, de server zelf, het moederbord en het geheugen voldoen aan de standaarden, en niemand vind een verklaring voor de trage backup.

Iemand een idee of wij iets over het hoofd zien?

Verwijderd

Topicstarter
En een ding vergeten, OS is 2003 server

Verwijderd

Je hebt de de Removable Storage Manager (RSM) toch wel uitgezet bij de services, die gaf al problemen bij server 2000 en bij server 2003 zet ik hem ook altijd direct uit.

Ik lees een heel lang verhaal en mijn enige conclusie is dat het apparaat gewoon langzaam backupped?

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:25
Ik haal hier over het netwerk met 4x 160gb in raid5 (promise wordt niet als boot-schijf gebruikt) gewoon 60mb/s.

Ik weet niet wat er precies voor tape-units inzitten, maar HP zegt zelf al dat de MAX van een SDLT 320 16MB/s is. Nou heb ik geen idee wat er allemaal voor storende invloeden zouden kunnen zijn, maar misschien is je setup gewoon niet sneller :)

[ Voor 25% gewijzigd door Paul op 11-01-2005 23:20 . Reden: Overbodig stukje vergeten weg te halen na opnieuw lezen topicstart ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Op welke snelheid heb je SCSI poort van de autoloader staan?

Heb het al een aantal keren meegemaakt met interne streamers (DAT/VS80) dat de backup na het verlagen van de SCSI snelheid ineens wel goed en snel verliep.

Zet "wide negotiation" eens uit en probeer 20 of 40 als instelling op je SCSI poort, misschien dat dat helpt?

[ Voor 4% gewijzigd door arjants op 11-01-2005 23:20 . Reden: typo's ]

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

^^ Met stom, je moet je poort niet te snel zetten anders trekt je streamer het allemaal niet.

Alle proemn in n drek

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 23:07:
Je hebt de de Removable Storage Manager (RSM) toch wel uitgezet bij de services, die gaf al problemen bij server 2000 en bij server 2003 zet ik hem ook altijd direct uit.

Ik lees een heel lang verhaal en mijn enige conclusie is dat het apparaat gewoon langzaam backupped?
Ik vermoed niet dat mijn Tapeloader nog veel gaat doen als ik deze service ga disablen.
En je conclusie is idd goed. Maar gewoon langzaam is niet aanvaardbaar. Een dagelijkse backup kan nu eenmaal geen 70 uur duren, of ze moeten onze kalender aanpassen.
Paul Nieuwkamp schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 23:18:
Ik haal hier over het netwerk met 4x 160gb in raid5 (promise wordt niet als boot-schijf gebruikt) gewoon 60mb/s.

Ik weet niet wat er precies voor tape-units inzitten, maar HP zegt zelf al dat de MAX van een SDLT 320 16MB/s is. Nou heb ik geen idee wat er allemaal voor storende invloeden zouden kunnen zijn, maar misschien is je setup gewoon niet sneller :)
Over het netwerk haal ik ook dezelfde snelheid. En we hebben het hiet niet over een DLT maar een iets duurdere uitvoering (SSL1016 HP autoloader ) die probleemloos veel sneller zou moeten gaan.
arjants schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 23:19:
Op welke snelheid heb je SCSI poort van de autoloader staan?

Heb het al een aantal keren meegemaakt met interne streamers (DAT/VS80) dat de backup na het verlagen van de SCSI snelheid ineens wel goed en snel verliep.

Zet "wide negotiation" eens uit en probeer 20 of 40 als instelling op je SCSI poort, misschien dat dat helpt?
Als dat het geval zou zijn had ik evengoed enkele tienduizenden euro's kunnen besparen, en niet alles U320-SCSI compatibel gezet. Wat zou het nut zijn van een snelle kaart op een snelle autoloader op 1/10de van zijn snelheid te zetten? We hebben het dus, net zoals enkele posts hoger gedacht wordt, niet over interne DAT-tapestreamertjes maar een externe autoloader.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:25
Verwijderd schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 16:37:
[...]
En we hebben het hiet niet over een DLT maar een iets duurdere uitvoering (SSL1016 HP autoloader ) die probleemloos veel sneller zou moeten gaan.

[...]

Als dat het geval zou zijn had ik evengoed enkele tienduizenden euro's kunnen besparen, en niet alles U320-SCSI compatibel gezet. Wat zou het nut zijn van een snelle kaart op een snelle autoloader op 1/10de van zijn snelheid te zetten? We hebben het dus, net zoals enkele posts hoger gedacht wordt, niet over interne DAT-tapestreamertjes maar een externe autoloader.
Ah, dan heb je dus de Ultrium 460... Tja, als je niet de moeite neemt om zelf neer te zetten welke tapestreamer je wel hebt, en dan ook niet op mijn link klikken (waar HP zelf zegt dat een SSL1016 met SDLT-drive maximaal 16mb/s haalt, de ultrium haalt er 30) dan moeten wij ook maar gokken he :) En bij die real life snelheid en theoretische max was de SDLT wel een geschikte kandidaat.

Met de autoloader als enige op de bus had je best een U2W UW kaartje erin kunnen zetten, HP geeft zelf al aan dat de theoretische max 30mb/s is.

[ Voor 2% gewijzigd door Paul op 12-01-2005 19:42 . Reden: Roestige SCSI-kennis ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 16:37:
[...]
Ik vermoed niet dat mijn Tapeloader nog veel gaat doen als ik deze service ga disablen.
En je conclusie is idd goed. Maar gewoon langzaam is niet aanvaardbaar. Een dagelijkse backup kan nu eenmaal geen 70 uur duren, of ze moeten onze kalender aanpassen.
Waar is dat vermoeden op gebaseerd?
HP StorageWorks Tape Backup - Resolving Performance Issues Caused by RSM (Removable Storage Manager)

Ik zit zelf net even op een HP Ultrium 215 te kijken met gebruik van Veritas 9.1, deze haalt zo'n
660 MB/min (op een data volume met grote bestanden) en RSM staat uit!

Verwijderd

Topicstarter
Paul Nieuwkamp schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 19:40:
[...]
Ah, dan heb je dus de Ultrium 460... Tja, als je niet de moeite neemt om zelf neer te zetten welke tapestreamer je wel hebt, en dan ook niet op mijn link klikken (waar HP zelf zegt dat een SSL1016 met SDLT-drive maximaal 16mb/s haalt, de ultrium haalt er 30) dan moeten wij ook maar gokken he :) En bij die real life snelheid en theoretische max was de SDLT wel een geschikte kandidaat.

Met de autoloader als enige op de bus had je best een U2W UW kaartje erin kunnen zetten, HP geeft zelf al aan dat de theoretische max 30mb/s is.
Mijn fout, ik ging ervanuit dat de link fout was en reageerde te snel. Mijn excuses :)
Anyway, onze initiële situatie van 6MB was er dan nog steeds ruimschoots onder.
Na verschillende testen komen we ondertussen aan een goede 20MB/s, wat al meer aanvaardbaar is.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 21:21:
[...]

Waar is dat vermoeden op gebaseerd?
HP StorageWorks Tape Backup - Resolving Performance Issues Caused by RSM (Removable Storage Manager)

Ik zit zelf net even op een HP Ultrium 215 te kijken met gebruik van Veritas 9.1, deze haalt zo'n
660 MB/min (op een data volume met grote bestanden) en RSM staat uit!
Ik ga altijd van Blackviper ( www.blackviper.com) zijn services-guide uit, en daar stond nu eenmaal dat ik deze service nodig heb indien ik een tape-backup aangekoppeld heb.
Thx voor de link, ik ga eens kijken of de performance nog wat omhoog te krikken is hiermee.

Verwijderd

Blackviper is leuk om een gameperformance systeem te maken, hij heeft een mooi huis en mooie auto's, die staan ondertussen niet meer op de site zie ik (zullen wel gejat zijn).
Het is geen geen site systeembeheerders.
Als je kijkt naar zijn "Windows 2003 Enterprise Server-guide" zie je gelijk dat die voor dummies is, zijn gebruikte systeem is waarschijnlijk een pentium 2 desktop, zonder scsi-controller, laat staan een array en van een autoloader heeft ie denk ik nog nooit gehoord.

Verwijderd

Topicstarter
Yep, voor reg-hacks heb je Jsi, voor events heb je Event-id, etc... Maar voor services heb ik nog geen alternatief gevonden met een goede basis-uitleg van alle services e.d.
Misschien een tip? ;)
Pagina: 1