Toon posts:

[laptop] Li-ion accu dood, remedies?

Pagina: 1
Acties:
  • 116 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
hallo,

Heb hier een oude laptop die ik weer eens terugvond (p133) na ongeveer 6 maanden ofzo ongebruikt te zijn. Toen was de accu natuurlijk al niet 100%, maar voor zo'n oude laptop deed hij het nog wel erg goed (toch wel 1 a 2 uur). Nu zette ik hem gister aan, en hij deed niets (duh natuurlijk, de accu zal wel leeg zijn na 6 maanden). Dus ik leg hem een nachtje aan het het stroomnet en het laad-lampje begint netjes te branden.
Helaas de volgende dag nog steeds 0% accuspanning (hij gaat dus nieteens aan van de accu). Ook in de bios zie je hem niet laden (blijft op 0%) en in windows hetzelvde.

Het betreft hier dus een Li-ion batterij, en mijn vraag is of iemand een idee heeft of hij écht permanent dood is of dat er nog iets aan te doen is (ala diepvries truck, die helaas niet voor Li-ion batterijen geschikt is).

Verwijderd

Topicstarter
Nog even een vraag erbij: het betreft hier een batterij van DELL van het type: LI-Ion 36.
Rechtboven zitten hikerop 5 lichtjes (ledjes?) die als je een knopje aan de zijkant indrukt gaan branden. Bij mij brand alleen de onderste (oranje). Weet iemand naast de vraag die ik hierboven al stelde wat deze lampjes betekenen? Ik kan het nergens vinden

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-02 19:22

bonzz.netninja

Niente baffi

nouja soms werkt het om hem even een enorme tik te geven. ff tegen bureau aan meppen. Maar probeer dat maar als laatste. Ook wil nog wel eens ff een flinke stroomstoot erdoorheen jagen werken...maar ook daarbij, met mate

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.wegmetbigtech.nl

• cocico
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-02 15:25
Ik heb het met mijn nieuwere laptop Acer Aspire 1312 ook gehad, stroomstoot geven lukte me ook niet, de batterij is gewoon kapot, ik heb er nu geen meer...

Verwijderd

Topicstarter
nou.. hij leeft blijkaar nog! ik heb er even een multimeter op los gelaten en een paar keer het onbekende knopje ingedrukt (wat misschien een reset knopje van het geheugen ofzo is?) en toen ik hem weer in de laptop deed stond ie gewoon op 40% spanning! en hij laadt ook weer op :). heel vreemd allemaal dus! toch bedankt :)

Verwijderd

Topicstarter
Weer een kleine wending in het probleem: Hij doet het nog steeds, maar hij houdt het maar 10 minuten vol :( eerst was dit zo'n 1.5 tot 2 uur! Heeft iemand enig idee hoe ik dit kan verhelpen? ook meld de laptop zeer snel dat hij "vol" zit bij het laden. Het lijkt er dus op dat de laptop (of de accu) denkt dat hij minder dan 10% van z'n vroegere capaciteit heeft :(

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Heb je in de BIOS geen "Refresh battery" ofzo?

Verwijderd

Topicstarter
nee, helaas heb ik deze optie niet (het is een dell latitude xpi p133st).

• McFizban
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:15

McFizban

Hackito ergo sum.

De levensduur van een Li-ion accu is ongeveer 3 jaar. Dit is ongeacht hoe vaak je je accu gebruikt.
Dit heeft te maken met de chemische processen in de accu. Je kunt het alleen vertragen door de accu te koelen.

Haardware: meuk die zo oud is dat het alleen nog nuttig is voor in de openhaard.

Verwijderd

Topicstarter
nou.. hij heeft z'n levensduur al goed overleefd (heb em nu al jaar of 5 denk ik, en toen was ie al 2e hands), maar het probleem is dat hij ineens van 1 a 2 uur naar dood (topicstart) naar 10 minuten is gegaan :( het lijkt er gewoon op alsof hij het grootste deel van z'n capaciteit niet ziet. Ik ben nu bezig met het de hele tijd leeg laten lopen en dan weer opladen, maar ik heb het idee dat ik enkel bezig ben met hem de hele tijd van 0% naar 10% ofzo op te laden aangezien hij gewoon niet verder gaat!

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2004 21:34 ]

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Maar er zat wel 6 maanden tussen die 1 a 2 uur en 10 minuten. Als hij van te voren al helemaal leeg (of helemaal vol) was dan kan het best dat hij nu kapot is.

Verwijderd

Topicstarter
ja, dat kan inderdaad best. Maar als er nog een kans is om er iets aan te doen, wil ik die graag toch nemen! (ik ben heel tevreden dat hij als gratis laptop het 5 jaar heeft volgehouden, maar toch vind ik het jammer als de accu er nu mee op houdt :))

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
waarschijnlijk is dat knopje iets anders,

Gaan er dan lampjes branden? Zoja, dan is het gewoon een metertje die aangeeft hoevol de accu nog is :)

Verwijderd

Topicstarter
jah.. dat denk ik idd ook wel. Ook vreemd is dat als m'n laptop gewoon "uitvalt" vanwege de te lage spanning, die lampjes op de accu nog gewoon 2 van de 5 streepjes aangeven...
ik vond dit http://www.levien.com/tp600-battery.html nog; het gaat over een ibm thinkpad, maar heeft wel dezelvde symptonen. Ik ga morgen denk ik een paar van de "drastischere" maatregelen proberen die daar in staan als hij dan nog niet werkt!

• charlie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-02 13:47

charlie

?*?

Ik vind het wat zinloos om hier lang over door te blijven bomen. Die accu is gewoon versleten, punt uit...

Als je hier niet mee kan leven moet je proberen of je nog een nieuwe kan bestellen... Als je veel fantasie durf, een goede brand-, hospitalisatie- en eventueel levensverzekering hebt, kan je hem proberen openmaken en er een serie oplaadbare batterijen in proberen proppen...

Verwijderd

Topicstarter
nou dat was mijn plan niet ! (dat mezelf opblazen of hem openmaken :p), maar waarom is het zinloos om hier door te gaan? ik heb de search gebruikt en dit soort topics zijn vaak voorgekomen en enige informatie die hier naar boven komt, en misschien mij niet kan helpen, kan nog altijd nuttig zijn voor anderen!

Verwijderd

dat knopje geeft de batterijstatus aan, 5 lapmjes = helemaal vol, 1 lampje = kritiek leeg.
als je 'm 5 sec ingedrukt houd laat ie als het goed is ook zien hoe slecht hij eraan toe is, 0 lampjes = perfect, 5 lampjes = zo goed als dood.
Pagina: 1