[DVD] VR-Mode DVD's nabewerken met computer

Pagina: 1
Acties:
  • 233 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• LeX-333
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-11-2016
Onlangs kwamen mijn ouders langs met een stapeltje DVD-RWtjes van Domino Day (mijn zus heeft daaraan meegebouwd :P ), of ik die even wilde omzetten naar een gewone DVD en tegelijk de reclames en andere zut er uit wilde halen.

Twee van de zes DVD's zijn opgenomen in VR-Mode, de overige zijn opgenomen als standaard DVD formaat. Nu is het probleem dat ik de VR-mode DVD's niet kan gebruiken in video edit software. Ik heb wat evaluatie programma's gedownload, maar geen van die programma's kan met die bestanden overweg. VirtualDub-mpeg2 kan ze wel lezen maar decodeerd de mpeg2 niet goed waardoor er allerlei blokjes in het beeld ontstaan. Ook heb ik TMPGEnc DVD Author 1.6 geprobeerd, maar die geeft een foutmelding bij het openen van het bestand. Ook Adobe Premiere Pro doet niet veel, die crasht gewoon :/ . Verder heb ik nog wat andere programmatjes geprobeerd, maar die geven ook niet veel beter resultaat. Echter als ik het bestand (VR_MOVIE.VRO, bevat zowel video als audio) in ZoomPlayer afspeel gaat alles goed, ook kan ik de DVD prima afspelen met standaard DVD software.

Wat ik precies wil is de DVD bestanden uitlezen, een paar stukjes er uit knippen en weer op DVD branden, het liefst zonder alles opnieuw te moeten encoden. Ik heb genoeg programma's gezien die dit kunnen met standaard mpeg2 bestanden, maar ik heb geen programma's gevonden die met VR-Mode DVD's overweg kunnen.

Weet iemand goede DVD software om VR-Mode DVD's te bewerken of om VR-mode DVD's om te zetten in een standaard mpeg2 bestand (zonder te re-encoden uiteraard). De VR-Mode DVD's komen uit een LG DVD recorder (type weet ik niet uit mijn hoofd).

Too many people, making too many problems

• Roko
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ulead VideoStudio
Cyberlink PowerProducer
DVD Smart Edit

en nog een hele bunch, maar dat heb je natuurlijk inmiddels zelf ook al gevonden met Google (zoek op "edit dvd-vr") ;)

• LeX-333
Roko schreef op woensdag 24 november 2004 @ 10:33:
Ulead VideoStudio
Cyberlink PowerProducer
DVD Smart Edit

en nog een hele bunch, maar dat heb je natuurlijk inmiddels zelf ook al gevonden met Google (zoek op "edit dvd-vr") ;)
Ulead VideoStudio Heb ik ook getest, die opent het bestand gewoon niet. Als ik het bestand rename naar .mpg leest hij hem wel in maar deadlocked het programma als ik er dingen mee wil doen. Bovendien moet ik alles reencoden met videostudio (voor zover ik kon zien). De DVD Smart Edit die ik vond was niet voor de PC, maar voor een of ander stand alone device. Cyberlink PowerProducer heb ik nog niet geprobeerd, daar download ik nu een versie van.

Heb je hier zelf ook ervaring mee of heb je alleen de eerste paar hits van google overgetypt? ;)

• LeX-333
Ok, ik heb het zelf maar uitgezocht :). Op dit moment ben ik de DVD's aan het branden, dus heb ik ff de tijd om de oplossing te typen zodat iemand er misschien nog wat aan heeft.

Het inlezen van VR-Mode DVD's:
TMPGEnc DVD Author 1.6 heb ik zover gekregen dat ie de DVD's inleest, dit kan vrij simpel met de knop "Add DVD Video" en dan de map selecteren waar alle VR-Mode bestanden staan. Dus niet met de knop "Add file" en dan het VRO bestand kiezen, dit deed ik fout. Echter loste dit mijn probleem nog niet helemaal op aangezien DVD Author niet met tracks om kan gaan die op een lage kwaliteit (LQ) zijn opgenomen, deze moet je reencoden.

Het reencoden van tracks:
Dit is lastig aangezien DVD Author de tracks niet kan opslaan naar een bestand, deze moeten dus geextract worden. Dit kan met PowerProducer 2 Gold. Gewoon een project beginnen en dan DVD content importeren, verder wilde ik niets met PowerProducer dus heb ik gewoon de losse MPEG bestanden uit de temp directory gehaald. Deze bestanden heb ik opnieuw geencoded op de juiste resolutie, en vervolgens aan DVD Author gegeven.

De rest heb ik gedaan met TMPGEnc DVD Author 1.6, dat is een prima pakketje en je mag het een maand proberen zonder gezeik.

Ik hoop dat ik hiermee de oplossing een beetje duidelijk heb omschreven, en dat iemand het kan gebruiken uiteraard.