WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

2 kanaals geluid met subwoofer

Pagina: 1
Acties:
  • 665 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Double J
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-02 18:47
Mijn ouders willen een nieuwe hifi-installatie kopen. Nu wil ik ze adviseren maar een vraagje heeft me wel aan het twijfelen gebracht.

Ik zelf heb een versterker met 2 zuilluidsprekers. Hier komt een mooi warm geluid uit en de bass is goed hoorbaar.

Mijn ouders willen geen zuilluidsprekers, dus dan moet er een andere oplossing komen. Ik heb ze aangeraden om geen goedkoop troep setje te kopen, want daar is niemand mee geholpen. Ik dacht aan een paar mooie boekenplank luidsprekers, en om te compenseren dat er weinig bass aanwezig is kunnen ze er een actieve subwoofer bij zetten.

OK, so far so good, ze kopen een receiver zodat ze later eventueel nog uit kunnen breiden. De bedoeling is in het begin dan om de subwoofer gewoon op de subwoofer uitgang te zetten en de 2 luidsprekers gewoon op de 2 frontkanaal-uitgangen. Als ik dan bijvoorbeeld muziek op zet, is het dan zo dat ik gewoon in kan stellen dat ik de luidsprekers en de subwoofer samen laat spelen? Zodat ik dus toch een mooi stereobeeld krijg? Of is het zo dat ik per se 5.1 kanaals geluid aan moet zetten met subwoofer, of juist per se 2 kanaals zonder subwoofer?

bvd

Verwijderd

Volgens mij zit je op het verkeerde pad. Er zijn zat boekenplank-luidsprekers die een hele behoorlijke bas hebben voor gewone audio.

Een subwoofer heeft veelal niets in een hi-fi installatie te zoeken, totdat je 'm als home-theatre set gaat gebruiken.

Ik zou dus geen subwoofer kopen, maar dat budget bij het reeds aanwezige budget voor boekenplank luidsprekers optellen.

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06-2025
Volgens mij is dat afhankelijk van je bron.

Is het stereo dan spelen de meeste gewoon stereo over alle speakers (meeste cheap ass 5.1 dingen wel tenminsten en ook de meeste pc`s doen dit.

Is het 5.1 dan gaan alle speakers hun eigen ding doen. Dus wat jij wil moet volgens mij gewoon zo werken.

• RawPeanut
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-05-2023

RawPeanut

Nog niet gare aardnoot

Kijk eens voor de grap naar een Yamaha Pianocraft setje, 2.0 hifi met super bas voor zo'n setje. Goede kwaliteit naar mijn mening, ziet er gaaf uit en relatief goedkoop. €499,00 bij een dealer.

Canon Digital Ixus V3

• Double J
Verwijderd schreef op woensdag 24 november 2004 @ 00:24:
Volgens mij zit je op het verkeerde pad. Er zijn zat boekenplank-luidsprekers die een hele behoorlijke bas hebben voor gewone audio.

Een subwoofer heeft veelal niets in een hi-fi installatie te zoeken, totdat je 'm als home-theatre set gaat gebruiken.

Ik zou dus geen subwoofer kopen, maar dat budget bij het reeds aanwezige budget voor boekenplank luidsprekers optellen.
Je hebt gelijk als je zegt dat boekenplank luidsprekers een behoorlijke bass kunnen hebben. Maar ik ben met mijn pa gaan luisteren, en dan hoor je dat bij veel luidsprekers de bass er niet inzit (of juist niet uitkomt). Bij de duurdere speakers is dat inderdaad wel zo, maar het moet ook niet te duur worden allemaal.

Maar ik denk toch wel dat je met me eens bent dat boekenplankluidsprekers nooit zuilluidsprekers kunnen evenaren?

En natuurlijk is het zo dat iedere luidspreker een eigen 'sound' heeft, maar ik maak me nu vooral zorgen om de bass.
RawPeanut schreef op woensdag 24 november 2004 @ 00:29:
Kijk eens voor de grap naar een Yamaha Pianocraft setje, 2.0 hifi met super bas voor zo'n setje. Goede kwaliteit naar mijn mening, ziet er gaaf uit en relatief goedkoop. €499,00 bij een dealer.
Hmm, ik denk dat er vast wel bass gaat komen uit die luidsprekers, maar dat is ook weer afhankelijk van de ruimte. Het is een vrij grote ruimte en daar zullen deze luidsprekers misschien niet krachtig genoeg voor zijn.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-06 22:40

Jag

Sja, ik heb eigenlijk nog nooit een set gehoord met een goede combinatie van sub en full range speakers. Extra laag? Ja dat wel, maar het klonk altijd mooier zonder. Dat extra diep doorlopende laag is wel mooi, maar dan wel uit gewoon echt full range speakers.
Ik zou in jouw situatie voor een setje kleine luidsprekers kiezen die nog redelijk presteren in het laag. Je hoeft niet per se response tot 30Hz lineair te hebben om een mooie laagweergave te hebben.
Voor films zou ik er wel een sub bijzetten, omdat daarbij de beleving ook een deel in het sublaag zit.

• Double J
Jag schreef op woensdag 24 november 2004 @ 00:40:
Sja, ik heb eigenlijk nog nooit een set gehoord met een goede combinatie van sub en full range speakers. Extra laag? Ja dat wel, maar het klonk altijd mooier zonder. Dat extra diep doorlopende laag is wel mooi, maar dan wel uit gewoon echt full range speakers.
Ik zou in jouw situatie voor een setje kleine luidsprekers kiezen die nog redelijk presteren in het laag. Je hoeft niet per se response tot 30Hz lineair te hebben om een mooie laagweergave te hebben.
Voor films zou ik er wel een sub bijzetten, omdat daarbij de beleving ook een deel in het sublaag zit.
Ok, ik denk dat je helemaal gelijk hebt. De set is er vooral voor bedoeld om muziek te luisteren. En daarbij zul je inderdaad niet subwoofer nodig hebben. Maar ook worden er films gekeken hier thuis, ik weet wel dat in 2.1 de ervaring lang niet zo sterk is dan in 5.1 geluid. Maar wat dat betreft is het fijn om er een subwoofer bij te hebben.

Maar goed, om even terug te komen op de oorspronkelijke vraag: Is het dus mogelijk om de twee speakers en de subwoofer zo te laten spelen dat ze hun eigen ding doen? (en dan heb ik het wel over kwaliteits speakers en en receiver van bijv marantz ofzo)

Verwijderd

Double J schreef op woensdag 24 november 2004 @ 00:45:
Maar goed, om even terug te komen op de oorspronkelijke vraag: Is het dus mogelijk om de twee speakers en de subwoofer zo te laten spelen dat ze hun eigen ding doen? (en dan heb ik het wel over kwaliteits speakers en en receiver van bijv marantz ofzo)
In je oorspronkelijke vraag had je het over een actieve sub. Imo kan het dan altijd, mits je versterker ook een pre-out of pre-out achtige uitgang heeft (bv. de rec van het cassettedeck). Die prop je in je subwoofer, kloar..

//edit
iets genuanceerder.. denk niet dat er iets zinnigs over te zeggen is voordat je aangeeft om welke apparatuur het zal gaan. We kunnen alleen uitspraken doen over hoe iets 'meestal' werkt. Dat is voor jou geen enkele garantie dat het ook daadwerkelijk zo zal gaan werken. Zoek eerst eens uit welke apparatuur je wilt hebben, dan is die vraag beter te benantwoorden..

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2004 01:05 ]

• Jag

Jag

Het kan altijd, in de zin van dat je er altijd geluid uit krijgt, geen probleem. De vraag is alleen of het een goede toevoeging is. Als er redelijk wat films op DVD mee gekeken worden, zou je een sub voor het LFE kunnen nemen.

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:02

mr_petit

opperprutser

de Rec-out van een casettedeck werkt niet, aangezien je dan niet het volume kan regelen (rec out is op lijnniveau zonder tussenkomst van de volumeknop. Sommige versterkers hebben hiervoor een aparte regelaar, maar meestal gebruik je die van het tapedeck)

Ik weet niet of je via een 5.1 reciever ook het volledige signaal op je sub out kan krijgen (zodat het filter van de sub al het werk doet). Da's imo het meest hifi (zeker als de reciever een dsp bypass heeft). Als het kan, dan zullen alleen topmodellen dit kunnen ben ik bang.
Volgens mij kunnen alle (?) 5.1 recievers wel een soort van subsignaal uit stereo fabriceren en dit naar de sub sturen. Of ze het gewone stereosignaal dan onaangetast laten voor de fronts weet ik niet. Voor een 5.1 opstelling zou dit dan hetzelfde moeten werken als een 2.1; je hebt dan alleen geen achterluidsprekers+center. Maar zolang het frontsignaal onaangestast blijft is er natuurlijk niets aan het handje

Wat is je budget eigenlijk?
Bij een wat lager budget neemt een sub natuurlijk al een behoorlijke hap uit dat budget.
Er bestaan best hele goede boekenplankluidsprekers die een fatsoenlijke en strakke bas kunnen produceren bij een behoorlijk volume, maar die zijn in mijn ervaring vaak behoorlijk duur. Als ik ga luisteren naar goedkopere kleine boekenplankluidsprekers blijf ik altijd schrikken van de slechte kwaliteit (zo ongeveer alle merken). Naast dat ik vaak de laag/hoog balans er slecht vind (is natuurlijk kwestie van smaak), vind ik de bas die aanwezig is absoluut niet 'strak'. (vaak een groot dilemma: of voldoende bas maar niet strak, of een strakke bas die volume mist).
Duurdere merken hebben dit vaak wel op orde (bijv. dynaudio of totem), maar daar betaal je dan ook fors voor.

offtopic:
[quote]RawPeanut schreef op woensdag 24 november 2004 @ 00:29:
Kijk eens voor de grap naar een Yamaha Pianocraft setje, 2.0 hifi met super bas voor zo'n setje. Goede kwaliteit naar mijn mening, ziet er gaaf uit en relatief goedkoop. €499,00 bij een dealer.[/quote]

* mr_petit heeft voor z'n ouders in het verleden ook een pianocraft setje gekocht, echter zonder luidsprekers (expres).
Het setje (reciever/cd) vond ik geweldig, de speakers echter niet.
* mr_petit heeft een yamaha ns-10 gerelateerde speakerfobie :X

[ Voor 18% gewijzigd door mr_petit op 24-11-2004 01:25 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Verwijderd

Niemand weet wat jouw budget is.... da's al punt 1. Wat betreft 'actieve sub', dat zegt ook al niet zoveel. Merk en type zeggen gewoon boekdelen.

Ik zal toch proberen je te helpen:
Voor films is een sub een absolute must. Voor muziek KAN het goed klinken. Maar dan worden er (uiteraard) stevige eisen gesteld aan je sub.
Mijns inziens moet een sub (zeker in jouw situatie) muzikaal zijn (wat dat is, moet je zelf invullen, omdat dat iedereen weer anders uitlegt en het hangt ook van de soort muziek af). Verder moet een sub een aanvulling zijn op je fronts. Dwz: je hoort hem niet, maar als je de sub uitzet, dan mis je (duidelijk) wat. In een goede hifizaak snappen ze wel wat ik daarmee bedoel. Een aantal mensen op deze forum ook ;)
Verder: omdat je wilt beginnen met twee kanalen, zou ik zeker op zoek gaan naar een sub die zowel low-level als high-level tegelijkertijd kan hebben. Voor stereo pakt de sub de high-level (=parallel aan luidsprekeraansluiting) en voor films (iig met .1 kanaal) pakt de sub de low-level kanaal.
Nogmaals, ik weet niet wat je budget is en ik ben niet zo bekend met diverse merken subs. Wat ik wel weet, is dat REL bij diverse subs zowel low-als high level TEGELIJK aangesloten MAG worden. De ST serie is muzikaal, terwijl de Q serie meer voor films is. Wat je mooi vindt, moet je zelf beluisteren in de winkel. Wellicht kun je ook bij andere merken kijken (SVS is wel wat lastiger: die moet je importeren. Misschien kan je hem bij andere GOT-ers beluisteren).

• Double J
In ieder geval bedankt voor alle reacties!

Het budget is mij ook niet helemaal bekend. Naar alle waarschijnlijkheid zal het minimaal rond de 1000 euro worden. Dit is dan voor een dvd-speler, receiver, 2 speakers en evt een sub.

Waar kan ik zien of een sub zowel low-level als high-level aan kan? En is high level dan niet gewoon via de subwoofer pre out?
En waar kan ik zien of een sub muziekaal of juist voor films is?

En als ik een receiver moet noemen zodat jullie een voorbeel hebben: Het wordt waarschijnlijk zoiets als de sr4500 van marantz of de avr-1905 van denon.

En ja, de subwoofers van Rel zijn voor een totaalbedrag van 1000 euro of iets meer, misschien te hoog gegrepen.

[ Voor 9% gewijzigd door Double J op 24-11-2004 16:01 ]

Verwijderd

Tenzij je echt denkt dat er in de toekomst andere speakers gekocht gaan worden, zit je echt naar de verkeerde apparaten te kijken bij dat budget. Die marantz kost ongeveer EUR 500, ben je dus de helft van je budget al kwijt. Dan houd je EUR 500 over voor een DVD-speler, 2 fronts, een sub en bekabeling.

Nofi, maar daar kan geen lekker geluid uitkomen. Die set is mis-matched.

Je kunt dan beter gaan voor bv. een Kenwood AV Control Center KRF-V4080D. Zet daar bv. twee mission 780SE's aan, en ik durf te wedden dat je geluid stukken beter is dan de oplossing die je nu voor ogen hebt. Met een niet al te dure DVD speler eraan moet dat net lukken voor rond de 1000~1100..

//edit
Een vuistregel voor gewone, stereo audio was altijd dat je ongeveer de helft van je budget aan speakers moest besteden. Dat is natuurlijk geen wet van meden en persen, maar wel een leuke richtlijn die tegenwoordig imo nog steeds best goed voldoet. Dan heb ik het dus over een opstelling Versterker/CD-speler en 2 luidsprekers. Jij wil ook een sub, dus daar dien je dan nog rekening mee te houden budgettair.

//edit2
Ik ken die kenwood overigens niet, maar wat ik bedoel is denk ik wel duidelijk. Kenwood, Onkyo, JVC, Pioneer.. dat zijn de merken waar je met dit budget beter naar kunt kijken..

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2004 16:22 ]

• Jag

Jag

Als je €1000,- te besteden hebt zoiezo geen sub kopen. En idd een flink deel reserveren voor de luidsprekers. Een beetje goede luidsprekers zijn gewoon niet goedkoop.

• cool_zero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-10-2022
Jag schreef op woensdag 24 november 2004 @ 17:20:
Als je €1000,- te besteden hebt zoiezo geen sub kopen. En idd een flink deel reserveren voor de luidsprekers. Een beetje goede luidsprekers zijn gewoon niet goedkoop.
Ik vind dit nogal kort door de bocht. Als je er vanuit gaat dat het stereo is en dat zuil luidsprekers ook nog een optie zouden zijn dan zou de uitspraak best goed zijn. Ik heb zelf een 5.1 set, maar als ik de prijzen optel voor een 2.1 variant dan is dat niet zo heel duur en is het best een aardig systeem:
- 2 Chario Syntar 100 boekenplank speakers a 150 per stuk
- een Mordaunt Short 308 subwoofer a 300 euro
- een Marantz sr4300 a 350 euro

Totaal dus 950 euro voor een redelijk goed 2.1 setje. Een betere sub zou misschien wel een optie zijn, maar het hoeft niet perse zo duur te zijn dus.

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

ik denk dat de TS ook de afweging moet maken in hoeverre het belangrijk is of de weergave bij films belangrijk is, of bij stereomuziek.
Een beetje afhangend van de ruimte denk ik dat voor muziekweergave een sub niet nodig zal zijn / beter zal zijn. Dit hangt natuurlijk wel samen met persoonlijke smaak.
Let er op dat bij jouw setje nog geen dvd zit en geen kabels, eventuele ophangbeugels enz.

Ik denk dat de TS gewoon in een aantal winkels moet gaan luisteren, en zelf zien of er binnen het budget een subwoofer een meerwaarde kan leveren.

• Double J
cool_zero schreef op woensdag 24 november 2004 @ 18:10:
[...]

Ik vind dit nogal kort door de bocht. Als je er vanuit gaat dat het stereo is en dat zuil luidsprekers ook nog een optie zouden zijn dan zou de uitspraak best goed zijn. Ik heb zelf een 5.1 set, maar als ik de prijzen optel voor een 2.1 variant dan is dat niet zo heel duur en is het best een aardig systeem:

Totaal dus 950 euro voor een redelijk goed 2.1 setje. Een betere sub zou misschien wel een optie zijn, maar het hoeft niet perse zo duur te zijn dus.
Nou cool_zero, zoiets had ik dus in gedachten... Hoe klinkt dat nu ongeveer? Is het te vergelijken met een paar zuilluidsprekers?

Kun je ook de sub en de 2 front luidsprekers samen laten spelen?

Verwijderd

een simpele oplossing kan zijn een crossover kopen die de bass en hoge tonen filtert moet je het linker en rechter kanaal als input geven filter de bas eruit en je hebt nog steed een stereo effect.

Verwijderd

cool_zero schreef op woensdag 24 november 2004 @ 18:10:
Waar?
Die kom ik dan weer goedkoper tegen, EUR 249
Waar? Die kom ik nergens tegen onder de 450 euro?

De prijzen die ik kon vinden:
2xChario Syntar 100 EUR 400
1xMarants sr4300 EUR 450
1xMordant Short 308 250

Dan zit ik toch al op EUR 1200, exclusief bekabeling en DVD speler? Gelukkig ben ik geen prijskoper op dit gebied, dus waarsch. zoek ik verkeerd?
Afgezien van dat ik m'n vraagtekens zet bij je prijzen, je geeft dan de helft van je speakerbudget uit aan een sub. Ik persoonlijk vind dat zonde als je bedenkt dat de sub alleen echt tot z'n recht komt bij films, wat niet het hoofdgebruik van deze set zal worden. En waarom toch een relatief dure Marantz? Niet dat er iets mis is met Marantz, maar er zijn van 'goedkopere' merken ook prima (gelijkwaardige) apparaten op de markt, voor minder geld..

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2004 01:02 ]

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-06 15:56

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op donderdag 25 november 2004 @ 01:01:

Dan zit ik toch al op EUR 1200, exclusief bekabeling en DVD speler? Gelukkig ben ik geen prijskoper op dit gebied, dus waarsch. zoek ik verkeerd?
Je moet niet zoeken, maar gewoon gaan luisteren :) Imho is het idd belachelijk om zoveel geld voor een sub uit te geven. Staat niet in verhouding tot de rest. Geef dan liever veel geld uit voor goede boekenplank speakers en neem dan geen sub. Of koop later een sub bij...

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Jag

Jag

Sja, kort door de bocht, het is meer mijn persoonlijke smaak misschien. Ik vind eigenlijk voor geen enkel budget los sub als het op de gebruikelijke manier wordt opgelost een goede oplossing voor stereo weergave. In het begin is het lekker, maar op de lange termijn gaat het tegenstaan, tenminste bij mij wel.
Als je het goed wilt doen, moet je de crossovering goed doen. Dat wil zeggen een high pass op de full range speakers en een low pass op het sub. Gebruikelijk is om alleen een low pass op het sub te zetten. Laatst is er nog een mooie link gepost naar een artikel met een mooie analyse van wat nou de subjectieve "snelheid" (is eigenlijk een onzin begrip) van de laagweergave bepaalt in een systeem. Daarvoor is dus die crossovering van essentieel belang. En dat is ook waar een losse sub/full range speakers systeem de mist in gaat.
Maar ik dacht, laat ik jullie niet vermoeien met technische verhalen, dus ik had het wat korter gehouden.

Wat ik zou doen is gewoon de beste boekenplank luidsprekers kopen die je kan betalen. Evt met 5.1 receiver (je kan ook de DVD speler de decoding laten doen) en dan een optie om later nog een sub te nemen.
Ennuh: er is meer dan alleen laagweergave. Luister maar eens naar een paar luidsprekers naast elkaar, daar zitten echt enorme verschillen tussen. En laat je niet meteen overdonderen door de extra diepgang die vloerstaanders geven. Ik luister thuis veel naar een 3-weg actieve set die extensie heeft tot zo'n 25Hz (-3dB gemeten) van de nodige euro's, een setje 602's (bij de pc) en een setje Phonar compact 2's beneden (grote ruimte!). En als je ze los van elkaar hoort mis ik de extensie helemaal niet zo. Tuurlijk hoor je dat ene extra basloopje wel en alles klinkt wat vetter. Maar voor kwalitatief goede laagweergave heb je niet per se extensie tot in de twenties nodig.

Na ja, je moet het ook helemaal zelf weten natuurlijk. Als jij helemaal weg bent van een sub/full range speakertjes combi moet je dat gewoon doen. Als je zelf gaat luisteren weet je het meestal snel genoeg.

Verwijderd

deepspace schreef op donderdag 25 november 2004 @ 01:24:
Je moet niet zoeken, maar gewoon gaan luisteren :) Imho is het idd belachelijk om zoveel geld voor een sub uit te geven. Staat niet in verhouding tot de rest. Geef dan liever veel geld uit voor goede boekenplank speakers en neem dan geen sub. Of koop later een sub bij...
Dat vind ik ook hoor.. maar ik ben dan ook niet de potentiele koper ;)

• cool_zero
Verwijderd schreef op donderdag 25 november 2004 @ 01:01:

De prijzen die ik kon vinden:
2xChario Syntar 100 EUR 400
1xMarants sr4300 EUR 450
1xMordant Short 308 250
Het set dat ik laat zien is gewoon een indicatie van wat er mogelijk is.

Over de prijzen, de chario syntar 100 is gewoon de nieuwprijs en heb ik hier lokaal bij een hifizaak gekocht. Die prijzen die jij noemt zijn van de 100T en dat zijn de zuilluidsprekers. De marantz was een aanbieding van Correct omdat de nieuwe serie net uit was. Maar je kunt al best leuke yamaha's krijgen voor net iets meer.

Ik vind het zelf goed klinken en gebruik ook altijd mijn subwoofer als ik muziek draai. Met veel receivers kun je dit wel instellen. De -3 dB grens van mijn speakers ligt bij 70 Hz. Zonder sub kan het dus ook wel maar dan mis je wel wat laag. Zelf luisteren is de enige manier om te bepalen of de sub nodig is. Een zuilluidspreker heeft geen overgang dus die zal vaak beter klinken maar ook dit verschil kun je alleen maar zelf beoorderen door te gaan luisteren. Dit alles hangt namelijk heel erg af van welke speakers en subs je met elkaar vergelijkt.

Echter zijn er volgens mij veel ouders die geinteresseerd zijn in het sateliet model. Een voorbeeld hiervan is Mordaunt-Short Avant Premiere system. Dit is wel een vrij goedkoop model, maar er zijn ook wel wat duurdere modellen die betere kwaliteit geven. Bij zulke speakers is een subwoofer toch echt wel een must. Ik denk dat deze systemen dezelfde kwaliteit kunnen leveren als elk ander systeem maar dan betaal je wel iets meer dan voor een set boekenplankspeakers met een sub.

Maar je moet inderdaad gewoon gaan luisteren of je het de moeite waard vind om een sub erbij te doen.

Mijn opmerking was vooral bedoeld om aan te geven dat ik Jag nogal kort door de bocht vond gaan. Voor die prijs kun je al een leuk setje kopen met sub. En de kwaliteit van een set meet ik ook al in wat het bereik is van het set. Een normale boekenplank speaker komt niet lager als 65 hz en dan kan je de meerwaarde van een sub meer gaan wegen als een net iets betere kwaliteit van de speaker.

Extra: Ik ben het wel met je laatste post eens Jag, alleen als je ervoor kiest om speakers te gaan gebruiken die geen laag meer kunnen weergeven dan zul je toch aan een sub moeten. Boekenplankspeakers zitten naar mijn mening een beetje op de grens en ik heb toevallig een sub voor films dus dan gebruik ik hem ook voor audio. Alleen door zelf te luisteren kun je bepalen of je het de moeite waard vindt.

[ Voor 10% gewijzigd door cool_zero op 25-11-2004 02:40 ]

• Jag

Jag

Dan ben je het dus niet met me eens :P. Ik vind dus niet dat je aan de sub moet bij een boekenplank luidspreker. Ik vind het een beetje een kwaliteit Vs kwantiteit verhaal. Maar goed, ik kan mijn argumenten wel gaan herhalen, maar dat is niet zo zinvol.

Verwijderd

cool_zero schreef op donderdag 25 november 2004 @ 02:23:
[...]

Maar je moet inderdaad gewoon gaan luisteren of je het de moeite waard vind om een sub erbij te doen.

Mijn opmerking was vooral bedoeld om aan te geven dat ik Jag nogal kort door de bocht vond gaan. Voor die prijs kun je al een leuk setje kopen met sub. En de kwaliteit van een set meet ik ook al in wat het bereik is van het set. Een normale boekenplank speaker komt niet lager als 65 hz en dan kan je de meerwaarde van een sub meer gaan wegen als een net iets betere kwaliteit van de speaker.

Extra: Ik ben het wel met je laatste post eens Jag, alleen als je ervoor kiest om speakers te gaan gebruiken die geen laag meer kunnen weergeven dan zul je toch aan een sub moeten. Boekenplankspeakers zitten naar mijn mening een beetje op de grens en ik heb toevallig een sub voor films dus dan gebruik ik hem ook voor audio. Alleen door zelf te luisteren kun je bepalen of je het de moeite waard vindt.
Euhmmmm... ik heb een tijdje geleden de Master Concept Three op een Denon AVR-3803 (is wel een beetje ondermaatse receiver) beluisterd... Really, er komt uit die speakers een hoop bas uit (vooral bij The Crystal Method)... Je zou verwachten dat de fabrikant ergens woofers in heeft verstopt, maar nee hoor: een echte 2 weg boekenplankenspeakers op een mooie voet _/-\o_ _/-\o_ Alleen jammer dat deze speakers met een fatsoenlijke amp ruim boven het budget van de TS vallen.

Nogmaals: het hangt idd erg van je smaak af of je een sub bij muziek wilt hebben. Imho moet een sub netjes je mainspeakers niet-merkbaar aanvullen dmv high-level. Voor films mag ie best in je maag 'beuken' via low-level.

• Double J
Ik ben net met mijn moeder gaan luisteren en ik heb gezien dat zo veel boekenplankluidsprekers gewoonweg belabberd klinken! Ik ben er nu van overtuigd dat ik luidsprekers moet nemen waar al een goede bass uit komt, en dat een subwoofer alleen maar een eventuele aanvulling moet zijn. Dus dat de sub niet perse nodig moet zijn...
Nogmaals: het hangt idd erg van je smaak af of je een sub bij muziek wilt hebben. Imho moet een sub netjes je mainspeakers niet-merkbaar aanvullen dmv high-level. Voor films mag ie best in je maag 'beuken' via low-level.
Klopt ook, ik zal hier goed op letten...

Maar nu zit ik nog steeds met de vraag: Is het gewoon moegelijk om 2 speakers en een subwoofer samen te laten spelen? Dus niet dat de receiver in een 5.1 stand staat, maar gewoon in stereo.

• Plague
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ja, dat kan bij bijna alle receivers. Is gewoon een prefje

• cool_zero
Jag schreef op donderdag 25 november 2004 @ 02:50:
Dan ben je het dus niet met me eens :P. Ik vind dus niet dat je aan de sub moet bij een boekenplank luidspreker. Ik vind het een beetje een kwaliteit Vs kwantiteit verhaal. Maar goed, ik kan mijn argumenten wel gaan herhalen, maar dat is niet zo zinvol.
Als ik zelf alleen voor audio was gegaan had ik de meerwaarde van een sub waarschijnlijk ook niet opgewogen tegen de kosten daarvoor. Dit komt door wat ik al eerder zei, dat ik de boekenplank speaker een beetje een grensgeval vind. Maar als je richting de sateliet achtige speakers gaat, dan vind ik dat een subwoofer toch wel noodzakelijk wordt en ik neem aan dat jij dat ook wel vindt, ondanks het feit dat de kwaliteit van zo'n sateliet set een stuk minder is van een vergelijkbare zuilluidspreker in de zelfde prijsklasse.

En daarmee kom ik op mijn algemene punt dat ik denk dat zuilluidsprekers de beste prijs/kwaliteit verhouding hebben en satelietsystemen de slechtste prijs/kwaliteit verhouding hebben. Dus om dezelfde kwaliteit satelietsysteem te krijgen als een zuilluidspreker ben je veel meer geld kwijt. Een boekenplank speaker zit hier dan dus een beetje tussenin.

En even een vraagje over die Master Concept Three. Wordt daar de stand niet als klankkast gebruikt? Want als dat het geval is zou je natuurlijk ook gewoon een zuilluidspreker kunnen kopen :)

Verwijderd

Double J schreef op donderdag 25 november 2004 @ 13:09:
Ik ben net met mijn moeder gaan luisteren en ik heb gezien dat zo veel boekenplankluidsprekers gewoonweg belabberd klinken!
Welke speakers heb je beluisterd?

• Double J
Ik ben vanochtend gaan luisteren in een wat grotere audiozaak.

Daar in een luisterruimte stonden allerlei speakers opgesteld. Zo'n 20 verschillende boekenplank luidsprekers in de prijsklasse 100-300 euro. De merken waren mission, b&w, jbl, dali, bose. Nog een paar onbekende merken, maar daarvan was de prijs niet al te hoog. De klank van alle speakers viel me reuze tegen. Om eerlijk te zijn: Het klonk slecht! Veel hoge tonen, weinig bass, geen midden etc. Maar wel klonken alle luidsprekers erg verschillend.

Vanmiddag ben ik hier in het dorp naar een audiozaak geweest waar ze vroeger best veel hadden, maar nu is (helaas) het assortiment zodanig uitgedund dat er nog maar keuze is uit 10 verschillende luidsprekers.
Er stonden 2 boekenplank luidsprekers en 2 zuilen bij die ontzetten goed klinken! Ik had zelf nog nooit van het merk gehoord, maar dit was dus: visonik.
Uit de boekenplank luidsprekers kwam echt veel bass voor van die kleine dingen. Het geluid was warm en vol, het was goed uitgebalanceerd. Ik heb nog nooit zo'n mooi geluid uit zulke kleine luidsprekers horen komen!
En de zuilen klonken ook supergoed... Natuurlijk iets meer bass dan de boekenplankluidsprekers, maar niet te veel. Al met al klonk het dus super.
Bij allebei de soorten luidsprekers heb je dus echt geen subwoofer nodig, daar ben ik nu wel van overtuigd. Voor film is het denk ik wel nodig, maar muziek echt niet. Die dingen klinken van zichzelf al goed.

Wel wil ik nog even luisteren naar bijvoorbeeld dynaudio of iets in die richting, zodat ik nog wat kan vergelijken.

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

mooi dat wat hebt gevonden.
wat kosten die speakers eigenlijk?

wat je eventueel ook nog zou kunnen doen is een telefoontje plegen naar speaker&co of speakerland (of een andere DIY shop).
Vaak hebben ze daar ook wel eens demomodellen in de verkoop voor een leuke prijs.
(ik weet natuurlijk niet of je daaraan wilt beginnen).
Die zijn dan natuurlijk dan niet nieuw...
(Iets door hun laten bouwen zal waarschijnlijk niet kunnen binnen jouw budget)

Verwijderd

mr_petit schreef op donderdag 25 november 2004 @ 21:33:
mooi dat wat hebt gevonden.
wat kosten die speakers eigenlijk?
Het zal waarschijnlijk over de Visonik Revo 2 gaan:

Afbeeldingslocatie: http://www.visonik.nl/images/producten/revo2.jpg

Welke volgens de website € 159 kosten, best betaalbaar dus.

• Double J
Hmmm, waar ik de speakers gezien heb waren ze een stukje duurder... Het ging om de visonik E352 en dus niet om de visonik revo 2. Op de site staat dat ze 200 euro per stuk kosten, maar bij die zaak kostten ze 500 euro voor een set.
De zuilen (E 602) kosten op de site 400 euro, en in de winkel 900 euro voor 2.

Maar de boekenplankluidsprekers en de zuilen klonken echt hardstikke goed.

[ Voor 48% gewijzigd door Double J op 25-11-2004 23:36 ]

Verwijderd

Xavian heeft ook een monitor serie met uitzonderlijk goeie basweergave. Maar ja daar hangt een prijskaartje aan vast.

http://www.tnt-audio.com/casse/xn125_e.html

Deze waren het geloof ik.

Ik denk dat er niks op tegen is om een sub te gebruiken met muziek alleen dan moet je niet afkomen met een jbl/ms/etc sub van 300 euro want die trekken het gewoon niet. Ga eens luisteren naar een REL st reeks of kijk eens naar een leuk zelfbouw project. Een goeie sub kost gewoon veel geld. Dit geldt ook voor gewone speakers daarom is het belangrijk dat je niet alles in 1 keer koopt. Liever een boekenplank die uitblinkt in bv holografische weergave met een wat mindere bas waar je later een sub aan toevoegt dan die vloerstaander met meer laag erin en een plat geluid. Een actieve sub klinkt 9 van de 10x lekkerder dan bas uit een vloerstaander als het gaat om pop/rock en als je het daarmee niet eens bent dan heb je nog nooit een goeie sub gehoord die goed is afgesteld en geplaatst.

Verwijderd

Deze dus:
Afbeeldingslocatie: http://www.visonik.nl/images/producten/evolution_e352.jpg

Reken dat zo'n winkel ook een marge wil, en dat er eigenlijk altijd nog valt te handelen over een prijs..

Verwijderd

ff Ge-edit voor de resentie! Link is http://www.dynamic-solutions.nl/testen/pdf/hvt2002.pdf
cool_zero schreef op donderdag 25 november 2004 @ 15:13:
[...]

En even een vraagje over die Master Concept Three. Wordt daar de stand niet als klankkast gebruikt? Want als dat het geval is zou je natuurlijk ook gewoon een zuilluidspreker kunnen kopen :)
Van de Concept Two is mijn vermoeden dat de voet idd als een klankast gebruikt wordt, daar de voet standaard meegeleverd wordt (het is zelfs geintegreerd en wordt gepresenteerd als een zuilspeaker), terwijl bij de Concept Three een aparte voet (per paar) aangeschaft kan worden. Ik heb niet gekeken of er onder de speaker een baspoort zat. Als dat zo is, dan ben je idd verplicht de voet erbij te kopen.
Wat betreft zuilluidspreker ipv boekenplank... Bij de Master is de Concept Four de goedkoopste en gelijk een zuil, terwijl de Concept Three een boekenplank-uitvoering is. Ik denk dat de Three beter zal klinken dan de Four (zoals bij een recentie van HVT april 2002 vermeldt wordt). De Two ziet er bijna hetzelfde uit als de Three, echter wordt als een zuil verkocht. Pas de Master One en Reference SEN zijn echte zuilen... De paarprijzen zeggen ook boekdelen (ik neem alleen de RAL kleuren): van Four naar One:
€ 2250,- ; € 2900,-; €5000,-; € 7500,-. Van de Reference SEN weet ik helaas de prijs niet.
Om de boel samen te vatten: voor de prijs van een boekenplank van de ene merk kan je idd zuilen van andere merken kopen... echter, dat gaat altijd op: voor de prijs van Master Three of B&W N805 sig kan je TIG Eltax zuilen kopen. Wat kies JIJ? Ik prefereer dan de Master boven de Eltaxen :Y)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2004 10:40 ]

• Jag

Jag

Ja, lekkere open deur :). Ook niet echt nuttig om het in dit topic te hebben over speakers van meer dan €1000,- per stuk.

En aan de topicstarter: mooi dat je wat gevonden hebt wat je kan bekoren. Blijkt wel weer hoe persoonlijk de speakerkeuze is, heb nog nooit van het merk gehoord.

• Stijnd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:01
ik heb 2 versterkers, op 1 versterker 3 subwoofers op de andere 6 gewone speakers. Die gewone speakers spelen nu wat minder lage tonen (dus kunne ze weer harder :P)

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Stijnd schreef op vrijdag 26 november 2004 @ 21:51:
ik heb 2 versterkers, op 1 versterker 3 subwoofers op de andere 6 gewone speakers. Die gewone speakers spelen nu wat minder lage tonen (dus kunne ze weer harder :P)
eeeuuuh ja :?
da's heel leuk voor je, maar ik begrijp de context niet helemaal...

Verwijderd

En het kan RETE HARD!

sry :X

Verwijderd

Jag schreef op vrijdag 26 november 2004 @ 17:59:
Ja, lekkere open deur :). Ook niet echt nuttig om het in dit topic te hebben over speakers van meer dan €1000,- per stuk.

En aan de topicstarter: mooi dat je wat gevonden hebt wat je kan bekoren. Blijkt wel weer hoe persoonlijk de speakerkeuze is, heb nog nooit van het merk gehoord.
Ik reageerde zo, omdat cool-zero opmerkte dat je voor de prijs van de boekenplankspeaker (beter) een zuil kon kopen. Daar was ik er niet helemaal mee eens. Ik overdreef natuurlijk met mijn voorbeeld, maar het gaat om het idee.

Wat betreft je opmerking aan de TS: ik ben volledig met je eens! Het gaat idd om de TS zijn oren! En hij is er blijkbaar blij mee, en that counts! :Y)

• cool_zero
Verwijderd schreef op maandag 29 november 2004 @ 12:57:
[...]

Ik reageerde zo, omdat cool-zero opmerkte dat je voor de prijs van de boekenplankspeaker (beter) een zuil kon kopen. Daar was ik er niet helemaal mee eens. Ik overdreef natuurlijk met mijn voorbeeld, maar het gaat om het idee.
En je bewijst hiermee mijn stelling ;) Ik had het namelijk niet over de prijs, maar over de prijs/kwaliteitsverhouding.(Dit is wel lastiger te meten natuurlijk)
Pagina: 1