Toon posts:

[XP] Installeren op SATA geef foutmelding

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een week geleden een nieuw systeem gekocht, te weten:
ASUS K8V SE
AMD 64 2800+
WD 80GB SATA
Corsair 512 MB

Nu probeer ik daar Windows XP te installeren. Tijdens de setup heb ik via f6 de driver geladen (via diskette aangemaakt met drivercd). Geen probleem. Vervolgens geeft setup tijden het kopieren van de setupbestanden naar de harde schijf de volgende foutmelding:

"Het bestand .... is niet juist gekopieerd.

... geen geldige Windows XP-systeemkopie...."

De cd is een legale originele versie. Naast deze cd heb ik ook nog twee andere legale cd's geprobeerd, geven dezelfde foutmelding. Met een van die twee cd's is onlangs nog een ander systeem op dezelfde manier geinstalleerd, dus aan de cd kan het niet liggen.

Verder heb ik gedacht aan de volgende oplossing:
- XP installeren op een IDE-schijf en dan klonen naar de SATA schijf => kan niet, want ik heb niet een extra harde schijf.

Ik hoop dat iemand ervaring heeft met dit probleem en mij verder kan helpen.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Rotte dvd/cd-speler ? Kapot geheugen ? Test eens met memtest86.

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
Bestand [wat puntjes] zal vast niet bestaan. Kun je iets nauwkeuriger info geven? :)

Verwijderd

Topicstarter
memtest gedraaid: no error found. ook de dvd-speler vervangen door een andere cd-rom drive. Zelfde verhaal als eerst.

Verwijderd

Topicstarter
G33rt schreef op dinsdag 23 november 2004 @ 23:41:
Bestand [wat puntjes] zal vast niet bestaan. Kun je iets nauwkeuriger info geven? :)
ik heb puntjes neergezet omdat het niet om één bestandje specifiek gaat, maar om meerdere bestandjes. Op het moment dat ik namelijk een aantal keer op enter druk om verder te gaan, gaat setup vervolgens verder met het volgende bestand, maar komt later met dezelfde melding als de eerste, om vervolgens aan het eind van het kopieeren doodleuk de melding te geven dat setup niet geinitialiseerd kan worden...

Verwijderd

Foute sectoren op je harde schijf? Processor niet te heet? Voeding sterk genoeg?
Het kan in een klein hoekje zitten... Als een fout op de cd uitgesloten is (wat zo is als hij op andere systemen wel werkt) dan is het een hardwarematig probleem. Driverprobleem zal het niet zijn, je hebt Windows XP en gebruikt geen exotische hardware.

[ Voor 112% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2004 23:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
Harde schijf is gloed nieuw, en net geformatteerd door Partition Magic. Processor is 33C. Voeding is 360 W (kast is A-Open H600B). Ik begin te denken dat het komt door de SATA driver, maar het is raar dat daar verder niets over te vinden is.

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-04 21:38

makje

Professioneel prutser

Ik ben het eens met Cyberblizzard, het klinkt als een fout tijdens het kopieëren van de bestanden. Als het niet aan de CD ligt en niet aan de CD lezer dan lijkt de harde schijf een logische volgende verdachte. Het kán natuurlijk ook wel door de sata drivers komen, maar dat is geen veel gehoord probleem. Om het uit te sluiten kun je natuurlijk eens een andere versie van die drivers proberen. Echter ikzelf geef je meer kans op succes met het testen van je HD. Hier kun je het tooltje van WD downloaden, je hebt er 1 floppy voor nodig. Vooral de surface scan (of hoe WD dat ook maar noemt) lijkt me handig...

edit:
Ik zie dat je moederbord 2x sata heeft van de southbridge en 2x sata van de promise controller. Alleen als je de HD aan de promise controller hangt óf als je de southbridge gebruikt in combinatie met RAID dan hoef je de driver te installeren aan het begin van de WIn XP installatie.

Installeer je de HD gewoon als 1 losse HD op de southbridge dan hoef je GEEN driver te installeren

[ Voor 23% gewijzigd door makje op 24-11-2004 00:12 ]

9800x3d

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Verwijderd schreef op woensdag 24 november 2004 @ 00:00:
Harde schijf is gloed nieuw, en net geformatteerd door Partition Magic. Processor is 33C. Voeding is 360 W (kast is A-Open H600B). Ik begin te denken dat het komt door de SATA driver, maar het is raar dat daar verder niets over te vinden is.
Heb je PM gebruikt vóór de installatie van XP en zo ja, waarom? Dit Serial ATA FAQ al doorgenomen?

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Guardian Angel schreef op woensdag 24 november 2004 @ 00:16:
[...]

Heb je PM gebruikt vóór de installatie van XP en zo ja, waarom? Dit Serial ATA FAQ al doorgenomen?
Ik heb de harde schijf verdeelt in stukken mbv PM. Maar ook setup gedraaid op ongeformatteerde harde schijf, en dus setup laten formatteren, zelfde resultaat. SATA FAQ heb ik als een van de eerste dingen doorgenomen => schijf is WD dus jumper setting op single. Verder alle mogelijke oplossingen uit die Faq geprobeerd, blijft zelfde probleem.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het WD-tooltje gedraaid. Gaf no errors found. Vervolgens heb ik write zero's to whole drive uitgevoerd, en opnieuw geprobeerd windows te installeren. Zelfde probleem als eerst omschreven. Daarna heb ik een oude windows 98 cd gepakt. Installeren ging goed. Maar na het opstarten gaf windows een foutmelding over system.dat en probeerde het register te repareren. Ik wordt er een beetje moedeloos van. Is er geen manier om buiten de setup om alle bestanden op de harde schijf te zetten en van daaruit setup te draaien?

Verwijderd

Heb het zelfde probleem gehad vorige week.
Ook memtest gedraait zij dat alles goed was geen fouten.
Alles uitgewisselt voeding processor videokaart cdrom harde schijf.
Bleek toch dat het geheugen de boosdoender was erg vreemd maar probleem,
opgelost.
Ik zou zeggen wissel het geheugen maar eens uit denk dat je probleem dan,
opgelost is.

mvg p.peters :X

Verwijderd

Topicstarter
nu ben ik dus nog veel verder van huis. Ik heb hier nog een andere pc staan. Deze pc was ik in elkaar aan het zetten voor mijn broer. Voor mezelf had ik ongeveer een maand geleden een eigen pc gekocht. Specs daarvan zijn:

asus k8v se deluxe
athlon 64 3200+
corsair 512 MB
WD 160 GB

nu heb ik zoals gesuggereerd de memory reepjes omgewisseld. En weer geprobeerd windows te installeren op het nieuwe systeem (op het oude systeem werkte het overigens prima, maar daar is de WD geen SATA maar gewoon IDE). En nog steeds kreeg ik de foutmelding zoals in het begin van de topic staat. Maar toen ik daarna mijn eigen pc weer op wilde starten, lukte dat niet meer. alle fans gaan draaien, maar het scherm schiet niet aan en het moederbord meld (via de voice messages):
system failed cpu test (als ik het goed heb verstaan tenminste, cpu kwam er zeker in voor, alleen over het laatste woord ben ik niet zeker).

Wat kan er gebeurd zijn? Was ik misschien statisch? Ik ben nu behoorlijk wanhopig aan het worden...

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Heb je de pc al eens gestript van alle onderdelen behalve de essentiele om de bottleneck te vinden?

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

Topicstarter
sanfranjake schreef op donderdag 25 november 2004 @ 21:00:
Heb je de pc al eens gestript van alle onderdelen behalve de essentiele om de bottleneck te vinden?
Heb je het nu over de pc waar ik xp op wil installeren of over de pc die niet op wil starten en system failed cpu test geeft? Ik ga in ergens anders nieuw topic openen. Als iemand nog ideeen heeft over hoe windows te installeren, het begin van dit topic, dan graag!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-03 19:09

Ray

yepz, ik heb dat zelfde mobo. probeer je op de via of de promise controller te installen ? ik zou zeggen probeer eens de ander :) heb hem zelf recent op beide manieren installed zonder problemen (2 verschillende systemen)

Hier zit dus de sata (raid) op de promise en de sata normaal op de via controller.

Bij een collega heb ik met 1 sata hd op de via controller installed, maar je kan dus ook op de promise installen. Misschien dat hij daar wel doorheen komt ?

Lukt dat niet is geheugen inderdaad vaak de oorzaak van zulke vage errors
Pagina: 1