Toon posts:

[HTML?] Webmail zonder scripptaal of wat dan ook?

Pagina: 1
Acties:
  • 65 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat dit een aardig stomme vraag is, maargoed je weet nooit. De techniek staat immers voor niets.

Ik ben gevraagd voor iemand een website te bouwen. Deze website komt te draaien op een Windows 2000 server met IIS (ja, ik weet het).

Nu moet deze website zo'n leuk mailform hebben. Niet zo bijzonder op zich, ware het niet dat er op die server niets van een scripttaal draait en ook niet mag draaien.

Wat zijn de mogelijkheden om er een webmail form op te krijgen?
Ik weet dat het mogelijk is om bij verschillende formmail providers zo'n ding aan te maken en dat op de website te planten, maar dit is niet wenselijk. Bestaat er toevallig iets wat puur op html werkt (lijkt me niet, maargoed) en doet wat het moet kunnen?

Alvast bedankt.

• SyphOn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:14
Javascript gebruiken, dat draait op de client.

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:24

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Je kan ook een gewoon form maken, en daarbij als action mailto:adres@provider.nl opgeven, dan wordt je een .att file toegezonden die wel uit te lezen valt met sommige stukjes software. Veel verder zul je niet komen.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• zneek
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-02-2025
Jonge jonge, klanten die met dit soort eisen komen wijs ik de deur gewoon... of althans, ik leg ze duidelijk uit dat het niet kan. Of het moet middels een gigantische omweg, of een client side (en dus kut) oplossing.

Laat me raden, het zijn van de panisch paniekerige mensen die ooit ergens in 2001 een artikeltje hebben gelezen dat iemand achter de lengte van hun piemeltjes kan komen als ze asp enablen op hun server.

Mijn advies: laat ze 1 virtual dir met asp rechten draaien op hun server, prop daar een mailafhandelend asp script in. En, koop het boekje "website voor dummies" en laat ze die lezen.

"Ja meneer de autodealer, ik wil een auto waar ik snelweg mee op kan, maar er mag geen stuur en rem op zitten". :)

[ Voor 3% gewijzigd door zneek op 23-11-2004 23:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
JS gebruiken? OK dat draait op de client, maar dat houdt dan toch o ok in dat de email client van de client wordt gebruikt, niet?

En hoe werkt dat met dat att systeem? Moet daarvoor extra software op de server worden geinstalleerd?

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:24

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Verwijderd schreef op dinsdag 23 november 2004 @ 23:54:
JS gebruiken? OK dat draait op de client, maar dat houdt dan toch o ok in dat de email client van de client wordt gebruikt, niet?
Inderdaad.
En hoe werkt dat met dat att systeem? Moet daarvoor extra software op de server worden geinstalleerd?
Maak maar eens een formulier zoals ik het beschreef en vul dan je eigen mailadres in. Als je dan test kun je precies zien hoe het in elkaar zit.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-05 19:40
Wellicht nog een idee: volgens mij zijn er ook gratis services te vinden waarmee je kunt mailen. Dus externe services waarmee een formulier verstuurt kan worden. Net zoals er aanbieders zijn van webstats / counters...

Helaas zal je ws. wel een of andere vorm van reclame meekrijgen... Illegaal kan het ook, maar dat ga ik je hier niet uitleggen ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Morrar op 24-11-2004 00:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
zneek schreef op dinsdag 23 november 2004 @ 23:53:
Jonge jonge, klanten die met dit soort eisen komen wijs ik de deur gewoon... of althans, ik leg ze duidelijk uit dat het niet kan. Of het moet middels een gigantische omweg, of een client side (en dus kut) oplossing.

Laat me raden, het zijn van de panisch paniekerige mensen die ooit ergens in 2001 een artikeltje hebben gelezen dat iemand achter de lengte van hun piemeltjes kan komen als ze asp enablen op hun server.

Mijn advies: laat ze 1 virtual dir met asp rechten draaien op hun server, prop daar een mailafhandelend asp script in. En, koop het boekje "website voor dummies" en laat ze die lezen.

"Ja meneer de autodealer, ik wil een auto waar ik snelweg mee op kan, maar er mag geen stuur en rem op zitten". :)
Zal ik het nog erger maken?

De website is voor een klein bedrijfje. Deze Win2k server is sinds z'n in dienst stelling nog nooit geupdate (2 jaar geleden). Er draait dus ook een oude IIS versie op (lekker lek). Verder wordt deze server ook als fileserver gebruikt. Ja, dat lees je goed. Er staan redelijk wat gevoelige zaken op deze server. Maar nee... er mag niets op geinstalleerd worden want dan snapt de beheerder het misschien niet meer.

Ik zal maar niet zeggen achter welk domein deze server loopt.

Ik heb dat volk daar al eens met de neus op de feiten gedrukt maar dat schijnt niet veel indruk te maken. Erg irritant.

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Gooi de website gewoon ff op een andere server dan, dit is natuurlijk vragen om problemen (en jij zal de schuld wel krijgen)

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• Morrar
Ok, ik begin al een aardig idee van het bedrijfje te krijgen :) Inderdaad een goed idee om het domein niet te noemen... Als ik je 1 tip mag geven: bouw die website en wegwezen. Ga je vooral niet bemoeien met hoe ze de zooi daar hebben ingericht: het levert je ws. niks extra's op behalve een hoop gezeur. En als er dan ook maar iets misgaat heb jij het gedaan... Kortom: website er neerdumpen en klaar :)

//Edit:
Ah Wolfboy heeft hetzelfde voorgevoel over schuld enzo... Dat soort klanten zijn zo voorspelbaar :)

[ Voor 13% gewijzigd door Morrar op 24-11-2004 00:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
Tja ik heb ze al eens op het hart gedrukt dat ze niet vreemd mosten staan te kijken als hun server opeens voor illegale doelinden gebruikt gaat worden of dat opeens gegevens weg of veranderd of uitgelekt zijn.

Antwoord van de manager van de toko "ik ga toch geen geld uitgeven omdat er misschien eens een hacker om de hoek komt kijken... alsof die alles weten".

Tja eigen verantwoordelijkehdi... don't say I didn't warn you...

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-05 16:37

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

NMe84 schreef op dinsdag 23 november 2004 @ 23:26:
Je kan ook een gewoon form maken, en daarbij als action mailto:adres@provider.nl opgeven, dan wordt je een .att file toegezonden die wel uit te lezen valt met sommige stukjes software. Veel verder zul je niet komen.
Je kan de tekst meteen netjes in de e-mail body krijgen met een extra attribuut in de form tag.

Maar dan toch, er moet nog steeds een juist ingesteld e-mailprogramma met de browser zijn verbonden...

Kun je niet extern hosten? Voor een euro per maand heb je al redelijk betrouwbare (betrouwbaarder dan de huidige server) hosting met alles er op en er aan.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:04
naja niet zo netjes, maar via mailto kan je een subject en een body meegeven, dus in principe kan het wel, ben je wel afhankelijk van clientside mailprogramma's

• zneek
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-02-2025
Modbreak:Dit wordt wel erg jezelf aanprijzen zo...

[ Voor 117% gewijzigd door Creepy op 24-11-2004 08:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet dat een hosting service geen kont kost, maar dat is out of the question..

Ja ik weet dat het erg is maar goed wat doe je eraan...

• Morrar
Lycos / Tripod Nderland biedt gratis hosting met PHP & MySQL maar de policy is daar eigenlijk dat je er ook echt een site neerzet... Dus alleen een mailscript zal niet echt gewaardeerd worden. Gratis is het wel :)

Edit:
Al een naar dit soort services gekeken: http://www.mymailform.com/nl/
Zoeken op Mailform+Free o.i.d. in Google levert misschien nog wat meer alternatieven op... Optimaal is het zeker niet, maar misschien wel een oplossing.

[ Voor 36% gewijzigd door Morrar op 24-11-2004 00:54 ]

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-05 16:37

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Verwijderd schreef op woensdag 24 november 2004 @ 00:47:
Ik weet dat een hosting service geen kont kost, maar dat is out of the question..

Ja ik weet dat het erg is maar goed wat doe je eraan...
|:(

De vraag is: wat doe jij daar nog?

Als ze nog geen paar cent aan hosting willen uitgeven, hun server het ieder moment kan begeven en men daar niets aan wil doen... Dan zou ik snel maken dat ik daar weg kwam.

Trouwens, betalen ze jou met pinda's ofzo?

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Zorg dat je in je offerte / werkopdracht heel duidelijk beschrijft dat je ze gewezen hebt op de huidige onveilige situatie en dat je daar geen enkele aansprakelijkheid voor accepteert.

Abort, Retry, Quake ???

Verwijderd

Topicstarter
Johnny schreef op woensdag 24 november 2004 @ 00:53:
[...]

|:(

De vraag is: wat doe jij daar nog?

Als ze nog geen paar cent aan hosting willen uitgeven, hun server het ieder moment kan begeven en men daar niets aan wil doen... Dan zou ik snel maken dat ik daar weg kwam.

Trouwens, betalen ze jou met pinda's ofzo?
Nee dat niet, maar mij kunnen ze wel betalen, maar een hosting bedrijf niet. Dit omdat het weer uit een ander potje komt...

Ik weet niet wat ze doen.. ik weet alleen dat ik mijn geld krijg (gedeeltelijk vooraf betaald) en hoe ze het doen zal me een rotzorg wezen.

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik zou maar wel een contractje laten ondertekenen dat jij, mede gezien de reactie van die manager, duidelijk hebt aangegeven dat het apparaat onverantwoord verwaarloosd is en dat jij niet verantwoordelijk bent voor welke schade aan de server of gegevens op de server dan ook en dat de manager hier notitie van heeft genomen en dit accepteerd. Anders krijg jij straks nog problemen ook!

Koop al mijn ads!

• RwD
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

RwD

kloonikoon

Ik ben het gedeeltelijk met de manager eens, je moet niet te veel geld uit willen geven voor spullen die werken. De keerzijde is echter onwetendheid.

Je moet de manager maar zeggen dat dit hem veel meer geld gaat kosten aangezien hij nu iemand geld moet betalen die geen idee heeft hoe hij dit systeem op moet zetten (vandaar je vraag hier) terwijl je het anders heel makkelijk op lost. Van het geld dat dat scheelt kan ie vast het een en ander betalen...

Ik heb voor een ondernemer een systeem gebouwd waarvan hij aanvankelijk vondt dat het erg duur was, maar omdat het gewoon makkelijk te ontwikkelen was zoals ik het wilde viel het nog mee. Als hij er speciale eisen bij had gewild was het met een ouder systeem gemaakt. In ieder geval heeft hij de kosten er al ruim uit omdat ik hem 1 tot 2 man personeel bespaar!!

[evil modus]Euhm, ik heb het noit gedaan, en vindt het zelf te riskant om te doen. Maar de gedachte die bij mij boven komt is zoek hier iemand die even van buitenaf de server hackt, daar is vast een howto voor te vinden :P En laat ze duidelijk zien dat ze een groot lek hebben.[/evil modus]

[ Voor 69% gewijzigd door RwD op 24-11-2004 08:21 ]

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:44

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Het begon met een Javascript probleem (wat in W&G hoort) en nu gaat het zo te zien alleen nog maar over hosting.

Ik zie hier verder geen programmeer probleem in :)

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.