Is de 815 echt beter? Klopt het dat memory beter en sneller werkt onder de 815? Kan ik inderdaad beter een Intel815 Mobo ipv een VIA kopen?
memspeed zal ietsje hoger zijn met i815 ja.
grootste verschil tussen de twee chipsets:
i815 is *out of the box* superstabiel.
VIA heeft wat tweaks nodig om stabiel te worden.
ik zou voor i815 gaan.
grootste verschil tussen de twee chipsets:
i815 is *out of the box* superstabiel.
VIA heeft wat tweaks nodig om stabiel te worden.
ik zou voor i815 gaan.
Ik zou ook voor die 815 gaan
Had eerst zon bagger A7V met VIA chip troep
eerst 2 weken combinaties vinden om het een beetje stabiel te krijgen, 100 patches erover
en nog niet goed draaien, bios 1.05a was wel aardig maar daar heb je niks aan
toen Asus CUSL2-C 815Ep mobo gekocht
In 1 keer draaien!! geen IE lockups, spellen die altijd verrot draaide/hingen deden het in 1 keer.
eerst 2 weken combinaties vinden om het een beetje stabiel te krijgen, 100 patches erover
In 1 keer draaien!! geen IE lockups, spellen die altijd verrot draaide/hingen deden het in 1 keer.
Beide uitspraken zijn waar.Op woensdag 03 januari 2001 19:53 schreef Yvess het volgende:
ik dacht dat CUSL2-C een I815e was
maar met deze chipset is dus goed over te klokken.
Je brengt me helemaal van mijn abrikoos.
Met enige timing tweaks zijn de VIA-chipsets kwa memoryperformance op hetzelfde nivo te krijgen als de i815, maar daarnaast heeft VIA niet geheel standaard AGP en USB implentaties die problemen kunnen veroorzaken.
Voor een Intel cpu in een standaard pc configuratie is een Intel chipset nog steeds de beste oplossing.
Voor een Intel cpu in een standaard pc configuratie is een Intel chipset nog steeds de beste oplossing.
maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..
Tja gewoon pech, die van mij draait 'out of the box' perfectOp dinsdag 02 januari 2001 23:34 schreef Samplex het volgende:
Ik zou ook voor die 815 gaan
Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)
Ik wil de Amd'ers niet kwetsenenzo.. maar m'n CULSl2 (Intel 815) Ragt een Fsb van 180.01... RockSOlid... m'n voorkeur ligt bij I- 815.
Macconner! | speed 733@1007 :)
Verwijderd
Mijn via KT133 liep Out the box ineens perfect, en nog steeds! Zonder allerlei memory tweaks of bios updates! 'T is gewoon een kwestie van geluk net zo goed als bij een intel chipset! Al kocht IK bij een intel proc ook een intel chip-set-mobo!
Verwijderd
je denkt dat het perfect loopt.
als je de prestaties gaat vergelijk (membench, cpubench etc) dan zie je dat intel chip veel beter is (ik ben zelf overgestapt van via naar intel, ik weet er dus alles van).
vroeger (met via):
windows installeren
via 4-in-1 installeren
mem tweaken
agp tweaken
nu (met intel):
windwos installeren
als je de prestaties gaat vergelijk (membench, cpubench etc) dan zie je dat intel chip veel beter is (ik ben zelf overgestapt van via naar intel, ik weet er dus alles van).
vroeger (met via):
windows installeren
via 4-in-1 installeren
mem tweaken
agp tweaken
nu (met intel):
windwos installeren
Ik MOET toegeven dat AMD meer potentie heeft om te OCén... en de MP kan verhogen... maar m'n ervaring met Intel is , is dat tie toch SNELLER en stabieler draait OC'ed dan een Amd... Amd kan HOGER in Mhz.. Intel hoger in FSB , make's it a overall FASTER then AMD ... m'n PIIItje met FSB van 180.01 haalt een 1GHZ amd in of zeker wel BIJ... het hangt op het even (Mhz is dus RELATIEF.) ...TOCH?
Verwijderd
Ik snap neit helemaal waar de psoter van deze thread heenwil. Wil hij een nieuw moederbord voor zijn P3 en moet hij dus kiezen tussen een goedkoop VIA Apollo Pro133A en een duurder i815 bord kiezen, of wil hij of een P3 met een i815 kopen of een Athlon/Duron en een mobo met een VIA chipset.
In het eerste geval zou ik toch voor de i815 gaan. Hoewel met wat proggies van H.oda en de juiste BIOS os het ook mogelijk om met de 133A goede mem. scores te halen, maar de i815 is toch iets tweakvriendelijker.
Als er overweging gemaakt moet worden tussen Intel of AMD zou ik toch voor AMD gaan.
De nieuwe VIA KT133A laat namelijk zowel FSB als MP overclocken goed toe en zelfs met een weinig tweakerbaar VIO is men er al in geslaagd om een 155Mhz(dus eigenlijk 310) bus te krijgen. dat plus de multiplier, goede tweakbaarheid en een snelle AMD processor wint toch echt van de duurdere P3 + i815 oplossing. Alleen nog ffies wachten op de nieuwe borden:(
VIA maakt dus wel degelijk goede sjit tegenwoordig. en over die memory performance, dat zit zeker goed, er zijn mensen die al met de KT133 scores van boven de 600 gehaald hebben en dat is dus nog met een <110 bus.
In het eerste geval zou ik toch voor de i815 gaan. Hoewel met wat proggies van H.oda en de juiste BIOS os het ook mogelijk om met de 133A goede mem. scores te halen, maar de i815 is toch iets tweakvriendelijker.
Als er overweging gemaakt moet worden tussen Intel of AMD zou ik toch voor AMD gaan.
De nieuwe VIA KT133A laat namelijk zowel FSB als MP overclocken goed toe en zelfs met een weinig tweakerbaar VIO is men er al in geslaagd om een 155Mhz(dus eigenlijk 310) bus te krijgen. dat plus de multiplier, goede tweakbaarheid en een snelle AMD processor wint toch echt van de duurdere P3 + i815 oplossing. Alleen nog ffies wachten op de nieuwe borden:(
VIA maakt dus wel degelijk goede sjit tegenwoordig. en over die memory performance, dat zit zeker goed, er zijn mensen die al met de KT133 scores van boven de 600 gehaald hebben en dat is dus nog met een <110 bus.
hoe kan ik mijn mem proberen te tweaken dan op mijn via chipset?
En heeft het nut mijn agp te tweaken voor stabiliteit?
Mijn comp loopt ook paar ker per dag vast.
via 4 in 1 heb ik al geinstalleerd.
En heeft het nut mijn agp te tweaken voor stabiliteit?
Mijn comp loopt ook paar ker per dag vast.
via 4 in 1 heb ik al geinstalleerd.
Ik wil ZEKER NIET zeuren/zeiken voor de Amdérs... maar met de config die ik heb, HOEF ik nix met Software in te stellen en is het of JUmper of Bios werk.. Fans en Artic doet de rest voor mij
... voor perf tweaks zou ik gewoon ffkes op GOT zoeken!.. veel sneller en minder iritatie op GOT door dergelijke vragen.
Verwijderd
Koos check deze guide maar eens geschreven door iemand die ik van een forum ken.
http://home.epix.net/~yaffy/howto/msi_k7tpro2a/msi-k7tpro2a.html
Verder kan je hogere scores halen door je FSB te verhogen. gooi dan ook de VIO omhoog voor extra stabiliteit.
Over je AGP kwestie. AGP2x is net zo snel. fastwrites werkt niet echt en sidebanding levert ook neit veel op, dus als dat instabiliteit geeft zet je het af. verder enable video IRQ aan en kijken of je ook niet het voltage van je AGP omhoog kan gooien.
Succes
http://home.epix.net/~yaffy/howto/msi_k7tpro2a/msi-k7tpro2a.html
Verder kan je hogere scores halen door je FSB te verhogen. gooi dan ook de VIO omhoog voor extra stabiliteit.
Over je AGP kwestie. AGP2x is net zo snel. fastwrites werkt niet echt en sidebanding levert ook neit veel op, dus als dat instabiliteit geeft zet je het af. verder enable video IRQ aan en kijken of je ook niet het voltage van je AGP omhoog kan gooien.
Succes
Iedereen weer ff gelezen? Staat er iets over AMD vs. Intel in?Op dinsdag 02 januari 2001 21:52 schreef Paisalto het volgende:
Is de 815 echt beter? Klopt het dat memory beter en sneller werkt onder de 815? Kan ik inderdaad beter een Intel815 Mobo ipv een VIA kopen?
Willen we hier niet de zoveelste AMD vs. Intel draad van maken.
Zer0,; staat er IETS tussen dat INTEL beter is dan AMD...??????? of anderom? NEE .. totaal niet.. meningen worden vergeleken.. die vergelijking die jij 'denkt'is hierzo niet van toepassing....
Verwijderd
THX mac!
Ik wil er ook helemaal geen AMD Intel draadje van maken en dat flamen moet maar helemaal gekapt worden!
De topic starter vraagt of hij nu beter voor de i815 kan gaan of voor een VIA chipset. De enige 2 chipsets die de moeite waard zijn van VIA op dit mometn zijn AMD Athlon chipsets. Daarom kwam ik met dat verhaal over de KT133A.
Ik wil er ook helemaal geen AMD Intel draadje van maken en dat flamen moet maar helemaal gekapt worden!
De topic starter vraagt of hij nu beter voor de i815 kan gaan of voor een VIA chipset. De enige 2 chipsets die de moeite waard zijn van VIA op dit mometn zijn AMD Athlon chipsets. Daarom kwam ik met dat verhaal over de KT133A.
[Geen-flame]Op donderdag 04 januari 2001 00:28 schreef Macconner het volgende:
AMD ... m'n PIIItje met FSB van 180.01 haalt een 1GHZ amd in of zeker wel BIJ... het
Yeah right, FSB van 180 :Z:Z:Z:Z:Z:Z
[/Geen-flame]
Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)
Verwijderd
frank geloof je macconer niet?
check hier dan maar eens naar een WCPUID shot van zn P3 733:
http://home.wirehub.nl/~pts00010/Tweak/733@990.gif
check hier dan maar eens naar een WCPUID shot van zn P3 733:
http://home.wirehub.nl/~pts00010/Tweak/733@990.gif
Op donderdag 04 januari 2001 00:28 schreef Macconner het volgende:
Ik MOET toegeven dat AMD meer potentie heeft om te OCén... en de MP kan verhogen... maar m'n ervaring met Intel is , is dat tie toch SNELLER en stabieler draait OC'ed dan een Amd... Amd kan HOGER in Mhz.. Intel hoger in FSB , make's it a overall FASTER then AMD ... m'n PIIItje met FSB van 180.01 haalt een 1GHZ amd in of zeker wel BIJ... het hangt op het even (Mhz is dus RELATIEF.) ...TOCH?
GaapZer0,; staat er IETS tussen dat INTEL beter is dan AMD...??????? of anderom? NEE .. totaal niet.. meningen worden vergeleken.. die vergelijking die jij 'denkt'is hierzo niet van toepassing....
Als je het CPUTooltje( -THaVinNY- Thnx) niet gelooft nodig ik je uit bij deze om eens te komen kijken!.. check dat WIrehub Adres voor andere pic's enzo... en als er verders geen nuttige antwoorden (I.p.v GAAP) uit je vingers kan komen verzoek ik toch om alleen te lezen!, en voor je zelf te denken en je mening voor je te houden.Op donderdag 04 januari 2001 11:06 schreef FrankGuthrie het volgende:
[..]
[Geen-flame]
Yeah right, FSB van 180 :Z:Z:Z:Z:Z:Z
[/Geen-flame]
Ook al ben ik AMD fan, een Via Chipset is naar mijn weten nooit beter geweest dan een willekurige intel sjipset...
en nu ff over de rest (lees lees):
Macje heeft gelijk, hoe wonderbaarlijk het ook is
op dit punt roeleren intels gewoon meer, ze willen qua fsb veeeeeeeeeeeeeel hoger dan amd'tjes
en nu ff over de rest (lees lees):
Macje heeft gelijk, hoe wonderbaarlijk het ook is
op dit punt roeleren intels gewoon meer, ze willen qua fsb veeeeeeeeeeeeeel hoger dan amd'tjes
edit:
nu we het toch over macconner hebben, klik es op dat huisje achter ze naam, en zie meer prut van zijn pjoeter
nu we het toch over macconner hebben, klik es op dat huisje achter ze naam, en zie meer prut van zijn pjoeter
ik niet
maar via is over het algemeen wel heel wat instabieler dan intel en amd chipsets
maar via is over het algemeen wel heel wat instabieler dan intel en amd chipsets
Wel jammer ThaVinny .. dat je een test setting pakt (of set maar niet vertelt)
en zelf vertrouw ik sandra ook niet, want mijn amd k6-2 400@473 zou beter moeten presteren dan een andere willekurige intel cpu :):)
Voor wat meer info over de mogelijke oorzaak van de problemen met VIA chipsets: http://www.speedy3d.com/articles/amdproblems/
Mijn reactie is niet gericht op het wel of niet geloven van wat je zegt, maar op het off-topic AMD vs Intel FSB overklok geneuzel.Op vrijdag 05 januari 2001 00:37 schreef Macconner het volgende:
[..]
Als je het CPUTooltje( -THaVinNY- Thnx) niet gelooft nodig ik je uit bij deze om eens te komen kijken!.. check dat WIrehub Adres voor andere pic's enzo... en als er verders geen nuttige antwoorden (I.p.v GAAP) uit je vingers kan komen verzoek ik toch om alleen te lezen!, en voor je zelf te denken en je mening voor je te houden.
Verwijderd
815 ondersteunt wel alle nieuwe features, maar 512 mb max spreekt mij niet zo aan:(. Tenzij je over pak em beet een jaar weer een nieuw bordje koopt.
Die beperking van het geheugen geldt toch niet voor de 815EP (cusl2-c)??
ik dacht dat daar wel meer geheugen op kon en dat alleen de 815 beperkt was
ik dacht dat daar wel meer geheugen op kon en dat alleen de 815 beperkt was
Het is zonde dat ik het moet zeggen, MAAR alles wat ik tot nu toe van via in m'n handen heb gehad, had wel iets instabiels... Mijn motto: "KOOP NOOIT VIA"
Ben ik het niet geheel met je eens.. Ik had helaas met m'n eerste AMD een Rot Mobo... Andere zweren juist bij VIAOp vrijdag 05 januari 2001 12:47 schreef Joor het volgende:
Het is zonde dat ik het moet zeggen, MAAR alles wat ik tot nu toe van via in m'n handen heb gehad, had wel iets instabiels... Mijn motto: "KOOP NOOIT VIA"
Misschien heb ik hartstikke mazzel, maar alles is vanaf de eerste dag al hartstikke stabiel op m'n Athlon systeem met Via chipset. En al m'n slots zitten vol
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Verwijderd
Uhm. VIA? sorry maar das gewoon veel werk. Het werkt wel. zeer zeker. Absoluut zelfs. Maar je doet gewoon veel moeite, en het is niet zo Perfect als de I815 chipset. Waar alles zo`n beetje direct prima op werkt.
En wat veel tbird overclockers vergeten, dat een p3 700 op 1000Mhz met een Weet ikveel hoe hoge FSB behoorlijk snel zijn.
Ik zelf zit met Asus cusl2 (i815 idd) op een 160Mhz fsb
100% stabiel. En rekenmaar dat ik hard ga. 500Mhz cpu op 800Mhz. ram draait op 120Mhz cas2. Een rete goed systeem. Neem een P3 700, en clock die over, en je zit echt zeer goed. Totdat de 266Mhz fsb AMD mobo`s uitkomen, zit dit intel systeem geheel niet slecht.
En wat veel tbird overclockers vergeten, dat een p3 700 op 1000Mhz met een Weet ikveel hoe hoge FSB behoorlijk snel zijn.
Ik zelf zit met Asus cusl2 (i815 idd) op een 160Mhz fsb
Besnax, I Agree!.... mooie post!..
Verwijderd
Butt=kontOp vrijdag 05 januari 2001 04:21 schreef Zer0 het volgende:
butt it doesn't work like that
But=maar
:):):):):) Tijd te veel ;-)) .. whahahaha.. Hij'sOp vrijdag 05 januari 2001 20:25 schreef Ptah het volgende:
[..]
Butt=kont
But=maar
Pagina: 1