Electrische vliegendoder = gevaarlijk spul ?

Pagina: 1
Acties:
  • 4.378 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• deleenheir
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-04-2024
Ik heb voor de leut voor m'n verjaardag een electrische vliegendoder gekregen.

http://www.sterlinghouse....ction=ViewProduct&ID=2011
(dat is hem ongeveer)

Er moeten 2 AA bat. in. Dus ik dacht: Ach, kan niet veel kwaad.... Ik heb blijkbaar de kracht van inductiespoelen onderschat :s

Als je er een vlieg met te lijf gaat wordt de vlieg binnen de kortste keren omgetoverd in een BBQ. De vonken schieten er echt af.

Nu hoorde ik van iemand die ik ken dat hij hem per ongelijk had aangeraakt terwijl hij onder stroom stond. De persoon in kwestie heeft enkele dagen last gehad op de plaats waar de stroom hem raakte.

Op het toestel staat: Max 45u C
Als ik me niet vergis is 1 Coulomb gedefinieerd als een stroom van 1 Ampère gedurende 1 seconde.
Is dat dan niet een vrij grote lading (en zelfs gevaarlijke) die er op dat ding zit???
Of staat de u mss voor een griekse Mu (μ) en is het eigenlijk 0,045 C ?

Mss dat jullie me een beetje meer technische achtergrond kunnen verstrekken ivm met het gevaar van de lading die erop zit...

"If it works, don't fix it"

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

dat "u" tje staat voor micro, jah.

en veel kwaad kan het niet, aangezien ik zelf meermaals zo'n elektrische vliegenmepper tegen me aan heb gehad, en tot op heden nog nergens last van heb.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Buzz_Lightyear
  • Laatst online: 17:18

Buzz_Lightyear

To infinity and beyond!

het is hetzelfde als het puntje van je tong tegen een 9V batterij houden...vervelend maar verre van schadelijk...
maar ja, voor zo'n mug/vlieg is het een flinke optater >:)

An Explanation of l33t Speak

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:47

The Third Man

The Third Jellyfish

µ = micro = 10^-6, dus dan is het 0,000045 C = 45 µC, je bent in de war met m = milli = 10^-3.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:25

Exirion

Gadgetfetisjist

2 batterijtjes missen de capaciteit om bij een hoge spanning voldoende stroom door je lichaam te laten lopen om gevaar op te leveren.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Mwa, heb je een buurjongen? Ik wel ;)

Als die echter je aan gaan lopen met zo'n ding weet je snel genoeg of het pijn doet (ervaring enzo.. :) )

• deleenheir
En wat was de ervaring juist?

Ik vroeg me dit trouwens af omdat er wel degelijk vonken springen al er een vlieg tegen komt. En heb ook m'n vinger eens in de vonk van een electrische aansteker gehouden en dat deed flink pijn.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

deleenheir schreef op dinsdag 23 november 2004 @ 21:39:

Ik vroeg me dit trouwens af omdat er wel degelijk vonken springen al er een vlieg tegen komt. En heb ook m'n vinger eens in de vonk van een electrische aansteker gehouden en dat deed flink pijn.
doet pijn, maar is verre van schadelijk.
je eigen hersenen produceren nog meer elektriciteit dan die 2 batterijtjes.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• janklp
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-12 09:04

janklp

FortyTwo Capital

Wilde ook even reageren maar allereerst: hou het beetje netjes. Die dingen kunnen mijnsinziens toch nog wel even vies pijn doen hoor >:)

• The_Savage
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-05-2021

The_Savage

wEiRd

Jonge jonge, waar gaat her hierover :S
Electrische vliegendoder = gevaarlijk spul
helemaal niks van waar, heb vaak zat zo'n ding tegen mijn fingers gehad (don't ask) nergens last van. Er waren zelfs een paar lolbroeken die dat ding hadden opgevoerd (mogenlijk door gewoon een paar weerstandjes te verwijderen), zelfs daar heb ik niks aan over gehouden.
Nou geef ik toe dat ik als tweaker zijnde inmiddels aardig wat gewend ben 8)7 .

Verder is het niet schadelijk (mjah behalve voor insecten dan, langpoot muggen blijven lekker nasmeulen :Y) )

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Als het echt gevaarlijk was mochten ze het niet verkopen.
En het verschilt per mens hoe gevoelig je er voor bent, zo'n vliegenmepper voelt bij mij alsof er een speld in mijn vinger gestoken wordt.

Een oplawaai van een 2u2 voedingselco (staat zo'n 300V over) door 2 armen (was zo stom om hem op zo'n manier fout vast te houden dat ik met de 2 wijsvingers de foute contacten aanraakte) is andere koek.
Toen heb ik wel een paar uur met een moeilijk te bewegen arm gelopen (linkerarm kreeg de grootste klap)

Maar bij een vliegenmepper is de 1e klap de zwaarste, maar daarna blijft er spanning door de inductiestroom die blijft komen zolang de schakelaar ingedrukt is.

En welke electroprutser heeft nou nog nooit 'hé vangen!' gehoord terwijl er zo'n geladen elco op je af gevlogen kwam? Ik leef iig nog (en weet hoe ik ze moet vangen)

[ Voor 16% gewijzigd door Resistor op 23-11-2004 22:07 ]

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Aangezien de 'subdiscussie' over de verkeerd opgevatte poging tot relativering 'Ja, en van aarbeienjam krijg je kanker' nogal offtopic is en het topic een nogal onnodig grimmige sfeer gaf, heb ik al die postjes weggesmeten.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 15:00
45 ampere gedurende 1 seconde is vrij veel voor de huis thuis en keuken mens...zo niet dodelijk ;)
deleenheir schreef op dinsdag 23 november 2004 @ 21:39:

Die vonk mot door het spannings verschil, niet door de lading. Je kunt het spanningsverschil vrijhoog op laten lopen zonder al te veel lading en vice versa. Tis de schok van de spanning en de temperatuur van de lading(vliegjes worden vrij warm :Y )die de meeste instecten dood

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• deleenheir
azo.. door m'n onwetenheid over de mu is het blijkbaar maar 45 . 10^-6 Amps oftwel: 0.000045 Amps Wat ver van dodelijk is...

Verwijderd

Het kan nooit echt veel zijn, want alles komt van die twee batterijen af.

Een transformator kan misscien het voltage ophogen, maar dan gaat de stoomsterkte omlaag...en andersom.

Je kan natuurlijk nooit meer stroom krijgen dan in die twee batterijen zit :).

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Insectenoverlast valt wel mee in de winter, daarom liep hier in de zomer het onnavolgbare Elektrische vliegenverdelger overclocken topic ;)

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
deleenheir schreef op woensdag 24 november 2004 @ 00:49:
azo.. door m'n onwetenheid over de mu is het blijkbaar maar 45 . 10^-6 Amps oftwel: 0.000045 Amps Wat ver van dodelijk is...
Je vergeet dat het aantal C pas gelijk is aan 't aantal A als de duur 1 seconde is. Zo'n vonkje is echter stukken korter, dus is het een hogere stroomsterkte. Desalniettemin is het dezelfde lading, hoe lang 't ook duurt. Maar om nou te zeggen, C = A, nee :)

• Nick The Heazk
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-09-2024

Nick The Heazk

Zie jij er wat in?

Sommige mensen overleven ook een bliksem he ;).

Neen even serieus, hier in België is dat op het nieuws geweest dat die vliegenmeppers gevaarlijk zijn ... voor vliegen ja! Maar om er een mens iets mee aan te doen moet je wel al goed bezig zijn.

Heb niet gezegd dat je ermee eens een badje moet nemen als ie opstaat ;). Maar doe het maar eens op je vinger, het valt heus mee (hangt wel van merk tot merk af).

Performance is a residue of good design.

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Verwijderd schreef op woensdag 24 november 2004 @ 01:57:

Een transformator kan misscien het voltage ophogen, maar dan gaat de stoomsterkte omlaag...en andersom.

Als ik die 3v uit die 2 batterijen transformeer naar 5kv in een 100mF elco moet ik weliswaar een minuutje of 10 opladen maar dan ben je echt wel het pijpje uit hoor :P

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Verwijderd schreef op woensdag 24 november 2004 @ 01:57:

Oplaadbare nikkel-metaalhydride batterijen lopen tegenwoordig best tot 2000 mAh.

Die dingen hebben een vrij vlakke spanningscurve die erg lang rond de 1.2 Volt blijft.

Twee batterijtjes zouden dus gedurende een uur lang bij 2.4 volt een stroom van 2 ampere kunnen laten lopen. Volgens mij kunnen ze die snelheid ook best aan.

Als je dus een fijne condensator van m.m leent ;), dan kan je daar _veel_ lading op krijgen, als je het even naar een hogere spanning transformeert. Wanneer je die condensator laat ontladen zit je niet meer aan het maximale vermogen van de batterijen gebonden en kan je dus wél een enorme klap krijgen :)

Maar in essentie zijn apparaatjes op batterijen veilig, zolang er maar geen grote condensators inzitten. Die kunnen immers de natuurlijke limiet op de stroomsterkte opheffen :)

[ Voor 9% gewijzigd door eamelink op 24-11-2004 19:45 ]

• Berimbau
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-11 10:33
Je kunt hem natuurlijk ook flink opvoeren. :P
Vliegenzapper LOL :-)

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Op de mijne zat een 'CE' stickertje toen ik hem kocht, dus ik mag er van uit gaan dat het wel veilig is. Als de batterijen vol zijn doet het wel pijn aan je vingers, maar echt gevaarlijk is het niet volgens mij.

Er is wel een eerste generatie van die dingen uit de handel genomen omdat ze wel gevaarlijk waren. Die hadden niet echt een beperking geloof ik en ontlaadden bijvoorbeeld ook niet als je het knopje los liet enzo)

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:47

The Third Man

The Third Jellyfish

Bigs schreef op donderdag 25 november 2004 @ 13:28:
Op de mijne zat een 'CE' stickertje toen ik hem kocht, dus ik mag er van uit gaan dat het wel veilig is. Als de batterijen vol zijn doet het wel pijn aan je vingers, maar echt gevaarlijk is het niet volgens mij.

Er is wel een eerste generatie van die dingen uit de handel genomen omdat ze wel gevaarlijk waren. Die hadden niet echt een beperking geloof ik en ontlaadden bijvoorbeeld ook niet als je het knopje los liet enzo)
Als er geen CE stikker op had gezeten had de winkel/handelaar waar je het gekocht had het ook niet mogen verkopen dus zegt het 0... Zo zegt ook de consumentenbond:
Dit is een keurmerk dat op veel niet-eetbare producten staat. Het zegt alleen dat het product aan de minimale veiligheids- en kwaliteitseisen van de EU voldoet. U kunt dit eigenlijk naast u neerleggen, want elk product moet daaraan voldoen.

Verwijderd

Die persoon die dagen daarna nog last had van die plek, was die toevallig ziek? dan is de weerstand van je huid ook wat minder en zou het meer gevoeligheid kunnen veroorzaken.
en anders, weet je zeker dat het niet tussen z'n oren zat? ;) zo'n vliegenmepgeval is onschadelijk, lijkt me sterk dat ze het wanneer dat niet zo was het op de markt zouden brengen..

Verwijderd

In de zomer heb ik zo'n ding gekocht en omdat de wespen niet zo goed doodgingen heb ik em opgevoerd door een weerstandje door te knippen en 1 of 2 andere weerstandjes door te verbinden met een draadbrug. Alles wat kleiner was dan een wesp werd letterlijk "gefryed" rookwolkjes, steekvlammetjes, noem maar op. Van een mugje bleef eigenlijk niks over.
Op een gegeven moment heb ik zelf ook een klap van dat ding gehad, maar daar hou je echt niks aan over hoor. Alleen een spastische beweging met je arm en een vinger die 3 seconden pijn doet. Het zou waarschijnlijk we gevaarlijk kunnen worden als je de transistoren flink vergroot. Maar dan heb je wel enorme overkill (letterlijk :D) voor een vliegenmepper. Dat is ook ranzig want een vlieg kan dan exploderen en dat laat natuurlijk een gore zooi achter.
Pagina: 1