Toon posts:

'echte' chat alleen dmv socket connection?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik wil een chat-client bouwen binnen het Quicktime formaat. Nou heeft Quicktime de beperking dat het geen socket-connection aan kan gaan.

Mijn kennis zegt me nu dat een 'echte' chat niet gerealiseerd kan worden. Alleen een chat waarbij periodiek gekeken wordt of er veranderingen in het tekstgedeelte zijn, zou als chat-simulatie kunnen werken. Maar qua performance is dit niet echt gewenst lijkt mij.

Wat is jullie mening over mijn geschetste situatie?

• Infinitive
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-09-2023
Quicktime heeft toch alleen betrekking op het afspelen van videobeelden? Wat heeft dat met chat te maken?

Een polling methode (dus af en toe kijken of er iets nieuws is) zou op zich best wel werken, maar: bij chat is het aantal "updates" per tijdseenheid vrij laag. Als je snel resultaat bij de ontvangende zijde wilt zien, zul je met kort tijdsinterval moeten pollen, wat dus heel vaak voor niets is. Met een beetje pech krijg je ook nog wat overhead wat betreft opzetten van de connectie en je communicatieprotocol bij, wat het allemaal minder aantrekkelijk maakt. Aan de andere kant: als je maar een paar gebruikers hebt, merk je daar ook weer niet zo heel erg veel van.

putStr $ map (x -> chr $ round $ 21/2 * x^3 - 92 * x^2 + 503/2 * x - 105) [1..4]

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:23

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Misschien heeft hij het over video-chat :?

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Infinitive
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-09-2023
Johnny schreef op woensdag 24 november 2004 @ 00:28:
Misschien heeft hij het over video-chat :?
Maar dat is polling niet echt een optie. Het zou op zich wel kunnen, maar dan krijg je ongeveer het effect als bij een nieuwsuitzending waar een interview gegeven wordt met iemand aan de andere kant van de wereld.

putStr $ map (x -> chr $ round $ 21/2 * x^3 - 92 * x^2 + 503/2 * x - 105) [1..4]

Verwijderd

Topicstarter
tot ook mijn eigen verbazing, kwam ik er achter dat er achter/in Quicktime een heel interactief medium schuilt...

Te vergelijken met Flash en/of Director...

Maar hoe schatten jullie het performance-verlies in, aan server-side en aan client-side? Stel dat je 60 mensen op de chat zou willen toelaten, met een tijdsinterval van 1 sec.

Te doen? Of niet aan beginnen...

Het blijft ook een fake manier om een chat aan te bieden natuurlijk...

• Skaah
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Eén seconde is dikke lag. Zou jij willen chatten met iemand met één seconde lag?

• Macros
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-04 09:28

Macros

I'm watching...

Skaah schreef op woensdag 24 november 2004 @ 08:11:
Eén seconde is dikke lag. Zou jij willen chatten met iemand met één seconde lag?
LoL, Skaah schrijft 10 berichten per seconden als hij chat.

"Beauty is the ultimate defence against complexity." David Gelernter

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-05 18:53

Bosmonster

*zucht*

PHP kan ook prima als socketserver fungeren.

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-05 06:45
Hoe ga je ueberhaupt verbinden met de server (om te pollen dus) als QuickTime geen (TCP) verbindingen ondersteunt? Of kan QuickTime wel verbindingen openen, maar niet accepteren? In dat geval zou je gewoon een TCP (of HTTP, maar dat is niet ideaal) verbinding kunnen maken en open laten staan, en daar met PHP of iets dergelijks data door pushen. (Communicatie tussen de clients kan dan op de server afgehandeld worden, door PHP in combinatie met UNIX sockets of shared memory of iets dergelijks.)

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Verwijderd schreef op woensdag 24 november 2004 @ 07:57:
Maar hoe schatten jullie het performance-verlies in, aan server-side en aan client-side? Stel dat je 60 mensen op de chat zou willen toelaten, met een tijdsinterval van 1 sec.
Dramatisch voorstel. Bedenk je wel dat je server dan elke seconde 60 requests krijgt, volcontinu! De lag - als je tenminste niet mee hoeft te kijken als iemand aan het tikken is - is daarbij vergeleken peanuts. Het is hier vaker geroepen: "polling is like ddossing your own server". En dan gaat het vaak om elke paar minuten pollen, kan je nagaan hoe dat fout kan gaan als je elke seconde wil laten checken of er nog post is.

offtopic:
Om het nog wat inzichtelijker te maken: kleine kinderen achterin de auto pollen ook.

"Zijn we er al? Zijn we er al? Zijn we er al? Zijn we er al? Zijn we er al? Zijn we er al? Zijn we er al? Zijn we er al? Zijn we er al? Zijn we er al? Zijn we er al? Zijn we er al? Zijn we er al? Zijn we er al? Zijn we er al? Zijn we er al? Zijn we er al? Zijn we er al? Zijn we er al? Zijn we er al? Zijn we er al? Zijn we er al? Zijn we er al? Zijn we er al? Zijn we er al? Zijn we er al? Zijn we er al? Zijn we er al? Zijn we er al?" enzovoorts.

Moet jij eens proberen om je op de weg te concentreren :D

Anyways, socketverbindingen zijn imo je enige optie.

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Pagina: 1