Toon posts:

achtergrond xfce4 pas zichtbaar na starten nautilus

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Xfce4 desktop draaien. sinds een tijdje is het zo, dat hij opstart met een lege achtergrond (een vaag zwart-wit kruisjes patroon), terwijl de backdrop configuratie geod staat. als ik nautilus opstart, komt het plaatje echter wel tevoorschijn..

weet iemand waar dit door komt ?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Hoe start jij je xfce4 op? start je zelf uit je .xinitrc wat dingetjes op, of gebruik je het startxfce4 startscript?

Ik denk persoonlijk het eerste: het startxfce4 script gooit een kleurtje over je achtergrond voor de backdrop van xfce4 gestart wordt.

Je moet er zeker van zijn dat het xfce4 backdrop programma wordt gestart bij het starten van xfce4 om de "desktop" te krijgen die erbij hoort. Doe je dat niet, krijg je idd de gespikkelde standaard X achtergrond.

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik heb in mijn .xinitrc file "startxfce4" staan... verder heb ik nooit iets in het startscript gewijzigd... ik zal dat script dan nog es lezen. het kan zijn dat backdrop idd niet gestart is... als ik nautilus start wordt gaat de achtergrond-service van Gnome actief, vandaar dat er dan wel een achtergrond is. ik krijg dan ook het rechtsklik-desktop menu van gnome. Maar goed dat moet dus via backdrop gaan. ik zoek eht uit.

ik start een x-sessie dus met startx...

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2004 21:20 ]

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-02 21:10

zAo

GPLv2 Fanboy

Wat krijg je als je eerst gdm (als root) start en die xfce4 laat starten?

• _JGC_
  • Nu online
Zoek even de naam van je xfbackdrop executable op en probeer dat ding eens uit een console met de hand te starten. Ik denk dat je twee mogelijkheden hebt:
- ding bestaat helemaal niet
- ding start niet vanwege missende libs

startxfce4 zou gewoon het xfbackdrop geval moeten starten.

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 04-02-2025

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Euh... je hebt een .xinitrc met 'startxfce4' ?

Dat lijkt me niet zo handig, aangezien startxfce4 eigenlijk hetzelfde is als startx alleen dan start het xfce4 op. Dus het lijkt mij een beetje dubbelop :?

• _JGC_
  • Nu online
Mja, startxfce4 is gewoon een script die kijkt of ie een $DISPLAY heeft. Zo niet, dan roept ie je X server aan. Er is echt helemaal nix mis met het aanroepen van startxfce4 uit .xinitrc.

• atze
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-03-2023
Als je gewoon nautilus opstart in xfce dan start nautilus ook zijn desktop omgeving op (dus over de desktop van xfce). Het is dan ook logisch dat je dan de goede achtergrond krijgt.
Als je nautilus alleen als file manager wil gebruiken kun je nautilus opstarten met dit commando
nautilus --nodesktop

ciao
Atz

Verwijderd

Topicstarter
Het is heel gek maar die xfbackdrop executable kan ik nergens vinden met find -xdev -name xfbackdrop Of is dat maar een voorbeeldnaam voor die executable ?

Verwijderd

Ik denk dat je xfdesktop bedoelt in plaats van xfbackdrop.

• mOrPhie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-01 12:00

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

atze schreef op vrijdag 26 november 2004 @ 16:57:
Als je gewoon nautilus opstart in xfce dan start nautilus ook zijn desktop omgeving op (dus over de desktop van xfce). Het is dan ook logisch dat je dan de goede achtergrond krijgt.
Niet de goede. Je krijgt dan de desktop van Nautilus (inclusief icoontjes) en volgens mij wil hij juist de wallpaper via XFCE kunnen setten. XFCE kent bij mij weten geen geen desktop, anders dan dat je gewoon de wallpaper kunt setten in de XFCE-preferences.

Overgens kun je perfect de nautilus-desktop draaien binnen XFCE hoor. De vraag is of je het wilt natuurlijk, maar ik heb het zelf zeker een half jaar (in mijn XFCE-tijd) zonder problemen kunnen draaien. :)

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

Verwijderd

Topicstarter
Nee dat is idd niet de bedoeling, ik moet gewoon xfdesktop gebruiken. Als ik dat vanuit een console of via F2 opstart, wordt hij dus opgestart. Gek genoeg bij een ander account ook dus het ligt aan mijn account. Ik zou even niet weten hoe dat komt... in de ~/.xfce4 en ~/.config directory zie ik niet echt iets relevants staan...
Pagina: 1