Verdelen van bandbreedte op intelligente manier

Pagina: 1
Acties:

• wessy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-08 16:30
Hoi,

Ik heb het volgende probleem, waar ik al diverse progjes voor geprobeerd heb:

Ik heb een router/adsl-modem met daaraan 2 pc's. Met de ene pc download ik nogal veel, die staat dus de hele dag te downloaden. met de andere willen mijn huisgenoten weleens de mail checken en wat surfen.

Het probleem is dat als ik download, zij heeeeeeeeeel traag internet hebben en zelfs de mail niet op kunne halen.

Mijn idee is een progje dat ervoor zorgt dat zodra zij willen surfen, mijn download gewoon ff stil word gezet, of heel erg laag. Als ze klaar zijn is alle bandbreedte gewoon weer voor mij!

Vraag: kan dit? is hier iets voor? kan ik iets anders doen?

ps, ik ben niet de gateway, maar dat is de andere pc, misschien nuttig feit

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Heb je al eens gekeken naar programma's als Netlimiter en hun aansturing? Wat voor router heb ik verder precies; en ondersteund hij geen prioriteitstelling?

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• wessy
ik heb een smc brb7204, onbekend ding dus. hij ondersteund iig geen priority

• wessy
netlimiter is volgens mij niks, net geprobeerd.

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

zou je de edit-knop iets actiever kunnen gebruiken? :) Kun je iets verder uitweiden over je ervaringen met netlimiter; en waarom het niet geschikt zou zijn voor hetgeen jij wil bereiken? :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• wessy
Spider.007 schreef op dinsdag 23 november 2004 @ 20:34:
zou je de edit-knop iets actiever kunnen gebruiken? :) Kun je iets verder uitweiden over je ervaringen met netlimiter; en waarom het niet geschikt zou zijn voor hetgeen jij wil bereiken? :)
In het programma kan ik niks instellen mbt mijn probleem. Ik kan wel een max up en down instellen, maar kan met mn bittorent client ook :)
Verder behoort hij mijn up en down rate aan te geven, in een grafiek zelfs, en dat doetie ook niet :(
terwijl ik momenteel toch gewoon download......

Verwijderd

Neem een p1 met 64mb, 2 nics en gebruik monowall. :)
http://m0n0.ch/wall/

Je hebt dan een geavanceerde router die verkeer kan prioriteren.

Verwijderd

wessy schreef op dinsdag 23 november 2004 @ 20:40:
[...]

In het programma kan ik niks instellen mbt mijn probleem. Ik kan wel een max up en down instellen, maar kan met mn bittorent client ook :)
Verder behoort hij mijn up en down rate aan te geven, in een grafiek zelfs, en dat doetie ook niet :(
terwijl ik momenteel toch gewoon download......
Dan komt de lage download snelheid bij hun niet door jou download. Maar doordat je bittorrent client steeds staat te uploaden. Bij mijn @Home Breedband bijvoorbeeld als ik met meer als 20kB/sec upload dan zakt m'n download gigantisch in. Dat is vast bij jou ook het probleem.

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:43

AirX

Tweak Guru

Je kunt ook Linux gebruiken met Wondershaper... (gebruik ik).. maar die Mon0wall ziet er ook goed uit :D Ik gebruik die alleen niet, omdat ik ook allemaal servers (mail etc) draai.... gaat beter onder linux dan onder freebsd vind ik.

• wessy
Verwijderd schreef op dinsdag 23 november 2004 @ 20:43:
Neem een p1 met 64mb, 2 nics en gebruik monowall. :)
http://m0n0.ch/wall/

Je hebt dan een geavanceerde router die verkeer kan prioriteren.
ik ben bang dat ik geen p1 heb en dat dit wat te ingewikkeld is, ivm met de anderen :r

• ArieR
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07:06
Je kan gewoon netlimiter gebruiken op jouw PC. Dan limit je jouw download tot 15/20 kb/s onder je maximum download en de rest kan ook nog fatsoenlijk internetten.

• wessy
Verwijderd schreef op dinsdag 23 november 2004 @ 20:47:
[...]

Dan komt de lage download snelheid bij hun niet door jou download. Maar doordat je bittorrent client steeds staat te uploaden. Bij mijn @Home Breedband bijvoorbeeld als ik met meer als 20kB/sec upload dan zakt m'n download gigantisch in. Dat is vast bij jou ook het probleem.
dat klopt inderdaad, maar ik heb mn upload al op 15 kb max gezet dus daar ligt het niet aan ;)

Verwijderd

wessy schreef op dinsdag 23 november 2004 @ 20:48:
[...]

ik ben bang dat ik geen p1 heb en dat dit wat te ingewikkeld is, ivm met de anderen :r
Die p1 kan je zo halen bij bijv de vuilstort van je gemeente en standaard staat monowall al zo dat alles eerlijk gedeeld wordt en p2p, kazaa etc een lage prioriteit krijgen.

T is echt heel makkelijk. Ik maak zelf gebruik van de bootcdrom met een flop voor de instellingen. Dat routertje is zonder hd namelijk lekker stil. Hd heb ik er ook in gehad, start iets sneller maar geeft geen voordelen verder, booten vanaf usbstick kan ook en lijkt me het mooist werken. :)

// een betere en goedkopere oplossing ga je waarschijnlijk niet vinden, maar wie weet vind je nog wat beters.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2004 20:59 ]

Pagina: 1