[gentoo] wat is ./reiserfs_priv

Pagina: 1
Acties:

• TrJ
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-07-2025

TrJ

debian

Topicstarter
Ik was net even aan het browsen door wat partities en zag opeens in iedere reiserfs partititie muv partitities zonder data, een directorie met de naam .reiserfs_priv.

Ik heb geen idee waar die vandaan komen, het enige bijzondere wat ik heb gedaan is verschillende livecd's getest en wat rotte/corrupte dvd's geprobeerd te fixen.

van google werd ik niets wijzer, ik heb ze gedeleted en na een reboot zijn ze nog niet terug.

Mijn veronderstelling is dat _priv staat voor priveleges, klopt dat ?? en hoe kom ik eraan? ( en hoe voorkom ik dat ze weer ontstaan?

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:51
Heeft te maken met ACL's. Zul je wel een keer mee gespeeld hebben dan?

• TrJ

TrJ

debian

Topicstarter
nou niet bewust in ieder geval :-) maar ik heb nu iig een aanknopingspunt om in men logs te gaan spitten

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:11
Sinds kernel 2.6.weetikveel heeft Reiserfs support voor Extended Attributes, ofwel, ACLs. Dit is nodig voor SELinux en juist ja, ACL support.
Op het moment dat jij een reiserfs partitie mount met zo'n kernel, wordt er een directory aangemaakt waarin deze dingen geset worden. Als het goed is, zijn die dingen normaal gezien gewoon onzichtbaar. Als je dan weer een kernel boot waarin je geen EA support mee hebt genomen, krijg je deze directories te zien.

Vergelijk die directory maar met het .journal file op een ext3 partitie: mount je als ext3, zie je dat ding niet, mount je als ext2, zie je een 32MB .journal file in je / staan.

• TrJ

TrJ

debian

Topicstarter
OK, bedankt voor je duidelijke uitleg. Alleen ben ik niet blij als ik een partitie read-only mount met een live cd dat deze dan toch sporen achterlaat...