[RAID] - Kan dit / is dit handig?

Pagina: 1
Acties:

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Topicstarter
Systeem:
Abit KV8-MAX3
---> SiL 3114 RAID Controller SATA (2 poorten)
------> Western Digital Raptor 36Gb SATA
---> VIA RAID Controller SATA (4 poorten)
------> Seagate Barracuda 7200.7 160Gb SATA

Op de Raptor staan nu Windows XP en Windows 2003 in multiboot (op partitie C en D), alsmede de Program Files voor elk OS (op E en F). Op de Seagate komen mijn downloads binnen, staan mijn games en mijn shared folders (zit op een netwerk met 30 man).

Nou wil ik zowel mijn Windows veel sneller maken, maar ook mijn shared folders flink uitbreiden. Logischerwijs een extra Raptor erin, RAID0 opbouwen en Windows installeren. Zelf zat ik ook te denken om er een extra Barracuda bij te zetten, die ook in RAID0 met de oude Barracuda en daar een nieuwe herindeling maken.

Mijn vragen:
- Snapt Windows dit grapje, zowel tijdens de TXTSETUP als later in Windows?
- Kan de Barracuda in RAID0 komen zonder leeg te halen?
- Of heeft iemand een slimmere oplossing?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

ik denk dat het voor niets zal zijn...

ik wou ook m'n RAID-array zonder dataverlies doen, maar das simpelweg onmogelijk zonder een externe tool als een 3de HD

als je een array construeert waarvan NIET geboot wordt denk ik dat windows het verstand kan hebben om ie te herkennen en te gebruiken. als ervan moet geboot worden heb ik afaik weer slecht nieuws voor je.

ASSUME makes an ASS out of U and ME

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Biedt de RAID FAQ geen uitsluitsel?

ARME AOW’er

• MAX3400

MAX3400

Topicstarter
Niet echt; er wordt namelijk gesproken over het uitbreiden van bestaande arrays, maar ik heb nog geen array...

Verwijderd

Windows snapt de boel wel ja, MITS je een driverdiskette aanmaakt voor je Windows, met de juiste drivers erop (txtsetup.oem, en de SIL3114 RAID drivers, niet de SIL3114 ULTRA drivers!!!).

Koppel wel van tevoren even je 160GB schijf los.

Dus:
-niet direct benodigde schijven loskoppelen
-RAID array aanmaken met je 2 raptors (in RAID BIOS/firmware)
-Driverdiskette erin doen
-Windows cdrom erin doen
-Installeren
-F6 en verwijzen naar je diskette
-Windows verder installeren

Je Seagate kan niet in RAID0 zonder dataverlies. Als je nog maar weinig data erop hebt staan kun je overwegen het tijdelijk te plaatsen op je 2*36GB=72GB raid-array.

RAID0 is trouwens best risicovol. Ik zou je data-schijf niet in RAID0 zetten.
Verder kun je het beste DIRECT na de Windows installatie een disk-image maken en die op je Seagate schijf plaatsen.

Als je Raptor RAID-array dan om welke reden dan ook gebroken wordt ben je alles kwijt, maar kun je simpel de array opnieuw aanmaken en de backup terugplaatsen vanaf je data-schijf.

• MAX3400

MAX3400

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 23 november 2004 @ 17:50:
Windows snapt de boel wel ja, MITS je een driverdiskette aanmaakt voor je Windows, met de juiste drivers erop (txtsetup.oem, en de SIL3114 RAID drivers, niet de SIL3114 ULTRA drivers!!!).

Koppel wel van tevoren even je 160GB schijf los.

Dus:
-niet direct benodigde schijven loskoppelen
-RAID array aanmaken met je 2 raptors (in RAID BIOS/firmware)
-Driverdiskette erin doen
-Windows cdrom erin doen
-Installeren
-F6 en verwijzen naar je diskette
-Windows verder installeren
Kijk, dat is al makkelijk gedaan; sowieso moet de Barracuda los aangezien ik even wat moet gaan schuiven in mijn systeemkast; op dit moment zitten mijn huidige schijfjes naast elkaar en voor het overzicht moet 'ie dus naar boven.
Verwijderd schreef op dinsdag 23 november 2004 @ 17:50:
Je Seagate kan niet in RAID0 zonder dataverlies. Als je nog maar weinig data erop hebt staan kun je overwegen het tijdelijk te plaatsen op je 2*36GB=72GB raid-array.

RAID0 is trouwens best risicovol. Ik zou je data-schijf niet in RAID0 zetten.
Verder kun je het beste DIRECT na de Windows installatie een disk-image maken en die op je Seagate schijf plaatsen.

Als je Raptor RAID-array dan om welke reden dan ook gebroken wordt ben je alles kwijt, maar kun je simpel de array opnieuw aanmaken en de backup terugplaatsen vanaf je data-schijf.
Van die Raptor-RAID komt ook een image. Helaas is een heleboel data op de Barracuda wel belangrijk, maar ik zal eens kijken of ik mijn huidige 160Gb kan inkrimpen naar 65Gb voor de Raptor-RAID. En anders maar eens mijn leverancier lief aankijken voor een flinke leen-drive...

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

MAX3400 schreef op dinsdag 23 november 2004 @ 17:48:
[...]

Niet echt; er wordt namelijk gesproken over het uitbreiden van bestaande arrays, maar ik heb nog geen array...
Dat staat er wel in :?
Het zonder dataverlies uitbreiden van een enkele schijf naar een RAID array is alleen mogelijk bij mirrors (RAID1) en dat wordt door praktisch alle controllers ondersteund, ook door firmware RAID en software RAID. Het uitbreiden van een schijf danwel RAID array zonder dataverlies is tot zover niet mogelijk bij RAID0 en alle multiple RAID levels.
En wat betreft jouw vraag of Windows "het allemaal wel snapt", tuurlijk, slechts kwestie van drivers laden :Y)
Pagina: 1