Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Motor IC

Pagina: 1
Acties:
  • 16 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Weet iemand welk type IC ik kan gebruiken voor de aansturing
van een simpele DC-motor (type ruitenwisser model), max. 10A (4A
zou ook al voldoende zijn)
waarbij een aantal parameters in kunnen geprogrammeerd worden
voor o.a. de beperking van kracht van de motor, ...... (indien deze bijv.
door een extern voorwerp wordt geblokkeerd)
Zijn er hiervan web-sites ?
Dank.

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:09

Epsilon

Of ze er zijn weet ik niet. Misschien voor 1 type motor, maar hoogstwaarschijnlijk niet univeseel.

"kracht" van de motor heeft een directe relatie met stroom. Door er een stroombegrensing op te gooien, begrens je het koppel van de motor.

Het toerental heeft weer een directe relatie met spanning.

Misschien kun je hier wat mee?

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10:13
als je moter 10A trekt en je ic maar 4A aan kan dan is de kan op mooie maar minder handige rookefecte zeer groot. ik denk dat je een H-brug of driver IC zoekt. daar zijn er genoeg van te vinden.

dus google ze gou ik zeggen.

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04 02:56
Aan/uit en linksom/rechtsom is relatief eenvoudig te doen met wat zware componenten.

Maar de kracht die de motor levert regelen is al een stuk lastiger met een gewone DC motor. Daarvoor heb ik eerlijk gezegd geen schema's liggen.

Met een stappenmotor is het iets eenvoudiger omdat je dan enkel de pulssnelheid hoeft aan te passen. Schema's daarvoro zijn wel via de search te vinden omdat veel mensen er mee aan het spelen zijn.

Senile! Senile Oekaki

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:15

AcouSE

Swedish Chef

Over het aansturen van DC-motoren is met Google meer dan genoeg te vinden. Kijk ook eens op www.circuitsonline.net.

Dit topic is gesloten.