Toon posts:

Dell Dimension 2400 - Passief koelen ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zou me graag zo'n Dimension 2400 kopen en als file/mail serverke gebruiken. 't Is voor thuis gebruik dus moet niks zwaars zijn, maar vooral voordelig in aankoop + verbruik. Ik heb er al zo enkele zien passeren en in aankoop kosten die maar een 300 euro voor een celeron 2,4Ghz met 256 geheugen. Maar blijkbaar zit er op die dimensions heel weinig temperatuur sensoren dus ik weet langs geen kanten hoe warm de cpu word.

Er zit echter een enorme koelvin op waar de afzuigkap op staat en de ventilator zit aan de achterzijde... ik zou echter die fan willen uitschakelen en me een zalman voeding steken.

effe tussendoor.. Bij die zalman voedingen, die fan word dynamisch geregeld hé,... maar slaat die ook af als die voeding koud staat ?

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:06

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Ik weet wel dat de ventialtor van Zalman voedingen niet afslaat als deze koele lucht uitblaast. Als de fan wel stil zou gaan staan, warmen de koele onderdelen zich heel gauw op.

Helemaal passief gaat niet. Misschien kun je er een Zalman cnps-6000Cu opzetten (de waaier), maar zonder enige vorm van airflow gaat de boel gewoon te heet worden.

Is een Zalman 7000A of B op low speed niet wat? Onhoorbaar.

[ Voor 16% gewijzigd door PD2JK op 23-11-2004 16:59 ]

Toen waren beige computers heel gewoon.

• NNF
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-05 21:17

NNF

Ik zou ermee oppassen, die kasten worden speciaal door Dell gemaakt en getest op een zo laag mogelijk geluidsproductie zonder dat de temperaturen de pan uit rijzen. Beter ga je daar niet zelf aan sleutelen.

Verwijderd

zoals de vorige poster al zei, dell producten zijn van nature al met een nette (qua temperatuur en geluid) marge gebouwd, en niet zo als een oem pc tje "zet maar hard, dan koelt ie het best", dus als je uberhaupt iets wil doen zul je dit toch op een meting moeten baseren wil je stabiliteit kunnen voorspellen.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:14

lier

MikroTik nerd

Citrus,

Overweeg eventueel ook de PowerEdge (400SC) serie.
Deze is iets duurder, maar is wel een "echte" server.

Ervaring is dat deze machine echt stil is !

Eerst het probleem, dan de oplossing

Verwijderd

Als ik het zo lees kan je beter zelf een systeempje in elkaar klussen. Vergeet niet dat dell bijvoorbeeld ook nog 80 euro bezorgkosten rekend, dus echt goedkoop ben je nooit uit. Daar komt dan nog bij dat het toch lastig klussen is aan computers van een vast merk (ik spreek uit ervaring met compaq's en dell).

Ik denk dat je beter een goedkoop sempron (of zoiets) systeempje in onderdelen kan bestellen. Als je al een zalman voeding hebt (kan ik niet helemaal opmaken uit de tekst) Dan kan je echt nog wel goedkoper uit zijn dan 300 euro. Het enige waar je dan niet op moet besparen is de cpu koeling. Ik zou zeggen kijk eens in de pricewatch. Ik heb zelf ook eens gekeken naar zo'n type goedkope computer en ik kwam bijvoorbeeld bij www.memoryplus.nl uit op iets van 250 euro aan losse onderdelen. www.completer.nl heeft al een complete computer va 269 euro. Die volgens mij wat beter vertimmerbaar is dan een dell.

Mocht je toch voor een Dell willen gaan, kijk dan wel even of er een actie is: vaak geven ze dubbel geheugen of een grotere hd of gratis bezorgkosten. Volgens mij hebben ze bijna iedere maand wel een actie, dat scheelt dan toch weer een beetje. :)

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:48

Sick Nick

Drop the top!

als je perse een dell wilt en dan ook nog eens stil kan je eigenlijk niet om een optiplex systeem heen, die dingen hoor je gewoon niet. Zelfs in een zaal met 30 a 35 pc's hoor je het getik van toetsenborden er overheen.

• J0J0
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-10-2025
Dan maken ze mijn idee nog altijd een hoop herrie :+

specs

• mimic
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

mimic

O ja joh?

Je zou ook gewoon een extra fan in de kast kunnen bouwen en dan alles op 5 volt, heb je een goede, maar stille airflow. Als extra zou je er ook nog geluidsresonatie platen in kunnen doen (het bekende noppenschuim). Naar mijn idee helpt dit voldoende. Mijn server hoor ik iig niet.

• Ganzz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-10-2021
J0J0 schreef op woensdag 24 november 2004 @ 10:00:
Dan maken ze mijn idee nog altijd een hoop herrie :+
* Ganzz Ganzz is het met JOJO eens hij heeft er 6 aan staan nu voor een windows- instalatie

[www.ganzz.nl]

• sjorremans
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-08 22:27
Sick Nick schreef op woensdag 24 november 2004 @ 09:52:
als je perse een dell wilt en dan ook nog eens stil kan je eigenlijk niet om een optiplex systeem heen, die dingen hoor je gewoon niet. Zelfs in een zaal met 30 a 35 pc's hoor je het getik van toetsenborden er overheen.
juist. wij op school werken ook allemaal met optiplex delletjes.. en ze zijn erg stil :D

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

• Haas
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
Ik heb hier een Dell Optiplex GX100 ingeschakeld als server nadat ik erachter kwam dat hij wel erg stil is.... ;)

Apple MacBook Pro 14 (2021), Mac mini M4 (2024), iPhone 16 Pro Max (2024) & AirPods Pro 2 (2022) | Cambridge Audio CXA80 | Project-Audio X2 | BlueSound NODE ICON | Q Acoustics 5050 | LG C3 65” OLED

Pagina: 1