Toon posts:

LunaNet Home Fiber 10/10 Mbps ; iemand ervaringen?

Pagina: 1
Acties:
  • 160 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga september 2005 studeren in rotterdam en via stadswonen sta ik ingeschreven op de wachtlijst voor een kamer in het Parkhaven gebouw in de buurt van de Delfshaven en Euromast. (gewoon wat extra info ;) )

Maar goed, je kan daar via LunaNet een fiber verbinding krijgen die mij nogal super lijkt maar weet nou niet precies wat ik ervan kan verwachten.

Ze hebben twee abonnementen:

512/256 Kbps € 29,95 per maand
10/10 Mbps € 49.95 per maand

Nou heb ik er even wat rekenwerk op los gelaten en ooit nog is geleerd dat er van 10 Mbps ongeveer 7 Mbps overblijft (8> . Klopt het dan dat we hier praten over een gelijke up/down van +/- 875 KB/s voor € 49,95 per maand? :*) :9 :7 ?

Het enige wat ik een beetje eng (naast de lage prijs) vind is dat je ONBEPERKT mag downloaden op basis van de Fair Use Policy. Die is overigens nergens terug te vinden op de site maar ik word daar hopelijk vandaag nog over teruggebeld.

Voor de specificaties moet je even kijken op: www.luna.nl --> particulier --> producten --> fiber

Maar goed, ik heb persoonlijk nog nooit van deze provider gehoord en heeft iemand ervaring met deze verbinding? Het is nml. alleen voor het parkhaven en puntegale gebouw beschikbaar. Maar zullen daar ook wat tweakers zitten die mij kunnen vertellen hoe deze verbinding is t.o.v. een kabel of ADSL verbinding qua storing en snelheid e.d.? En , klopt mijn berekening een beetje :?

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-02 21:14
Luna is al een tijdje actief in en rondom Rotterdam. En erbuiten via A en SDSL. Veelal zakelijke diensten :)

Ik weet niet precies hoe je aan die 7Mbit komt, maar in princiepe zou je gewoon bijna 10 moeten kunnen halen. Tegen de 1MB/sec dus.

Ga met die Fair Use Policy uit van een getal dat je ook bij ADSl providers voor die prijs tegenkomt. Het zal dus (schat ik) tussen de 50 en 150 GB per maand liggen.

Verwijderd

Topicstarter
Xandrios schreef op dinsdag 23 november 2004 @ 14:11:
Luna is al een tijdje actief in en rondom Rotterdam. En erbuiten via A en SDSL. Veelal zakelijke diensten :)

Ik weet niet precies hoe je aan die 7Mbit komt, maar in princiepe zou je gewoon bijna 10 moeten kunnen halen. Tegen de 1MB/sec dus.

Ga met die Fair Use Policy uit van een getal dat je ook bij ADSl providers voor die prijs tegenkomt. Het zal dus (schat ik) tussen de 50 en 150 GB per maand liggen.
Ik kwam op 7 Mbit omdat ik nog iets oprakelde in m'n kop van overhead. Maar goed, 1Mb up/down voor € 49,95 is toch vreselijk goedkoop? Maar ja, dat ze al een tijdje actief zegt mij nog niks dat ze het ook goed doen, toch?

• Xandrios
Overhead is noulijks aanwezig op zulke IP netwerken. Net zoals het ook nouwlijks aanwezig is op een thuisnetwerkje :)

Opzich hoeft het niet vreselijk goedkoop te zijn. Laat je niet foppen door de snelheid. Het belangrijkste is het dataverkeer.
Ik kan je ook wel een 10Gbit verbinding leveren voor 50 euro per maand. Alleen dan wel met een datalimiet van 100MB ;)

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
Verwijderd schreef op dinsdag 23 november 2004 @ 14:01:

Het enige wat ik een beetje eng (naast de lage prijs) vind is dat je ONBEPERKT mag downloaden op basis van de Fair Use Policy. Die is overigens nergens terug te vinden op de site maar ik word daar hopelijk vandaag nog over teruggebeld.
Geweldig gewoon in 1 zin :P

"onbeperkt" op basis van Fair Use .....

Houdt er rekening mee dat er een behoorlijke overboeking zal plaatsvinden (als er meerdere dan de eerste paar aansluitingen zijn geraliseerd) op zo'n netwerk. En dat er vast niet toegelaten wordt dat jij 2.5TeraByte aan data gaat up of downloaden per maand.

[ Voor 25% gewijzigd door bjck op 23-11-2004 14:25 ]

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Xandrios schreef op dinsdag 23 november 2004 @ 14:21:
Overhead is noulijks aanwezig op zulke IP netwerken. Net zoals het ook nouwlijks aanwezig is op een thuisnetwerkje :)

Opzich hoeft het niet vreselijk goedkoop te zijn. Laat je niet foppen door de snelheid. Het belangrijkste is het dataverkeer.
Ik kan je ook wel een 10Gbit verbinding leveren voor 50 euro per maand. Alleen dan wel met een datalimiet van 100MB ;)
bjck schreef op dinsdag 23 november 2004 @ 14:24:
[...]

Geweldig gewoon in 1 zin :P

"onbeperkt" op basis van Fair Use .....

Houdt er rekening mee dat er een behoorlijke overboeking zal plaatsvinden (als er meerdere dan de eerste paar aansluitingen zijn geraliseerd) op zo'n netwerk. En dat er vast niet toegelaten wordt dat jij 2.5TeraByte aan data gaat up of downloaden per maand.
Ja, daar zit ik dus ook over in... Maar ja, Bittorrent gaat dan wel errug lekker met 1 Mb down/up dus vandaar dat ik met spanning wacht op die FUP. En als die FUP een beetje goed is dan zal dat ook lekker uitwisselen worden,van uiteraard studiemateriaal O-), tussen de studenten onderling binnen die gebouwen ...

Ikedea hoopt maar dat het net zo mooi word als het lijkt :9~

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2004 14:29 ]

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-02 15:14
Verwijderd schreef op dinsdag 23 november 2004 @ 14:27:
[...]

Ja, daar zit ik dan ook over in... Maar goed, daar word ik straks nog over teruggebeld als het goed is. Maar ja, Bittorrent gaat dan wel lekker met 1 Mb down/up dus vandaar dat ik met spanning wacht op die FUP. En dat zal dan ook lekker uitwisselen worden,van uiteraard studiemateriaal O-), tussen de studenten onderling binnen die gebouwen ...

Ikedea hoopt maar dat het net zo mooi word als het lijkt :9~
Als iedereen met 1 Mb down en up gaat torrenten. Kan ik je van te voren vertellen, dat het niet zo mooi gaat worden als het lijkt :+

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Verwijderd

Topicstarter
mhr-zip schreef op dinsdag 23 november 2004 @ 14:29:
[...]

Als iedereen met 1 Mb down en up gaat torrenten. Kan ik je van te voren vertellen, dat het niet zo mooi gaat worden als het lijkt :+
:D

• j_bos
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-02 20:37
Ik weet niet of je wel in iedere unit van de flat fiber kan krijgen hoor, je kan bijvoorbeeld in stadswonen flats ook geen kabelinternet krijgen omdat dat verdeelt ligt met versterkers enzo.
1 Of het moet er al liggen,
2 of ze zouden die fiber aan moeten leggen
3 of t ligt er en er komt over een tijdje Gigabit, want Stadswonen is volgens mijn laatste info bezig om glas op alle flats te krijgen in samenwerking met de gemeente en het "Rotterdam op glas" project, wat nog wel even duurt.

Verwijderd

Topicstarter
j_bos schreef op woensdag 24 november 2004 @ 00:12:
Ik weet niet of je wel in iedere unit van de flat fiber kan krijgen hoor, je kan bijvoorbeeld in stadswonen flats ook geen kabelinternet krijgen omdat dat verdeelt ligt met versterkers enzo.
1 Of het moet er al liggen,
2 of ze zouden die fiber aan moeten leggen
3 of t ligt er en er komt over een tijdje Gigabit, want Stadswonen is volgens mijn laatste info bezig om glas op alle flats te krijgen in samenwerking met de gemeente en het "Rotterdam op glas" project, wat nog wel even duurt.
In de gebouwen Puntegale & Parkhaven is alles al een flinke tijd gerealiseerd en is het in alle units te krijgen aldus de helpdesk (Mede omdat het kantoor zelf van hun ook in Puntegale is gestationeerd). Mijn vraag op de FUP is nog steeds niet beantwoord door hun dus morgen nog maar even bellen. Het gaat dus alleen om deze twee gebouwen want alle andere woningen van Stadswonen beschikken niet over Fiber. Vind het alleen zo jammer dat er nagenoeg niks te vinden is qua gebruikerservaringen etc.

Verwijderd

Topicstarter
* update *

FUP bij LunaNet Fiber web wil zeggen:

Je mag onbeperkt downloaden zolang het enigzins in verhouding staat met de rest van de gebruikers. Dus als iedereen 60 Gig per maand doet en jij doet er is een maand 150 gig hoeft dat geen probleem te zijn. Erg streng zijn ze volgens zichzelf niet niet maar zodra er dus per maand 2,5 terrabyte (ff fictief) door mijn lijntje heen gepompt word zal er wel contact worden opgenomen.

1,25 Mb per seconde is ook een snelheid die daadwerkelijk gehaald word en er word geen gebruik gemaakt van overboeking zoals bij ADSL.

Na het bellen net wisten ze mij al te vertellen dat er ook een topic over liep op GoT en of ik dat al wist dus ze zijn goed bezig daar bij LunaNet! Ik heb er vertrouwen in, nu liefst alleen nog ff gebruikerservaringen!

:9~

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-02 19:23

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Verwijderd schreef op woensdag 24 november 2004 @ 15:19:

1,25 Mb per seconde is ook een snelheid die daadwerkelijk gehaald word en er word geen gebruik gemaakt van overboeking zoals bij ADSL.
Geen overboeking? Mag ik heel hard gaan lachen (of ik moet heel hard gaan kwijlen)?

Hoeveel aansluitingen zijn er in die gebouwen? Bij 100 aansluitingen moet je al een gigabit linkje naar de backbone hebben liggen om dat waar te kunnen maken. Is natuurlijk mogelijk, maar ik denk financieel niet echt haalbaar.

Als het wel zo is: _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door Maasluip op 24-11-2004 15:30 ]

Signatures zijn voor boomers.

• Xandrios
Precies, dat van geen overboeking is natuurlijk kant-en-klare onzin. Als dat zo was, zouden ze namelijk ook niet moeilijk doen over een datalimiet :P

Als het gemiddelde gebruik 60GB per maand is, komt dat neer op een effectieve gebruikte snelheid van 200 Kbit. Ze leveren 10 Mbit, dat betekend dat ze tot 0.200:10 overboeken. Oftewel: 1:50 :)

Je kunt dus 1/50ste van je beschikbare bandbreedte gebruiken als gemiddelde. En eventueel af en toe een maandje pieken tot 1:15. (150GB)

Overigens ga ik er hier van uit dat het half-duplex is. Als het full-duplex betreft (10Mbit up, en tegelijk ook 10 mbit down), dan gelden de dubbele getallen. tussen de 1:100 en 1:30 :)

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
AAh verd*mme, wat doe ik nog in groningen 8)7

* Glenfiddich hangt aan een zielig @Home-BB lijntje

Catch a smile out there!

Verwijderd

Topicstarter
Maasluip schreef op woensdag 24 november 2004 @ 15:30:
[...]
Geen overboeking? Mag ik heel hard gaan lachen (of ik moet heel hard gaan kwijlen)?

Hoeveel aansluitingen zijn er in die gebouwen? Bij 100 aansluitingen moet je al een gigabit linkje naar de backbone hebben liggen om dat waar te kunnen maken. Is natuurlijk mogelijk, maar ik denk financieel niet echt haalbaar.

Wat mij word gezegd door de technische dienst is dat als de gehele bandbreedte word opgeslokt en de 1,25 niet goed gehaald word of dat er structureel een snelheidstekort is dat dan gewoon word geïnvesteerd in de aanpassing ervan. Ja ik weet ook niet wat ik ervan moet denken maar omdat die twee gebouwen compleet gerenoveerd zijn en omdat alle infrastructuur er dus reeds ligt ... Ik vind het op papier dus echt Uber-geil maar daarom zoek ik dus gebruikerservaringen. Ik bedoel, als er iemand zo'n verbinding heeft daar dan moet daar toch wel een Tweaker tussen zitten? 8)7

Nog maar eff doorzoeken dus ...

Verwijderd

Topicstarter
Maasluip schreef op woensdag 24 november 2004 @ 15:30:
[...]

Nog even over het aantal woningen:

Parkhaven: 384 aansluitingen

Puntegale: 201 aansluitingen

LunaNet zelf is gevestigd in het Puntegale gebouw en deze twee panden liggen naast elkaar ...

Ik weet het ook niet, het klinkt gewoon zo onvoorstelbaar goed voor € 49,95 p/maand
Pagina: 1