Toon posts:

Programma voor geluidsbewerking

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey mensen,

Welk geluidsberwerkingsprogramma kunnen jullie mij aanbevelen voor het volgende probleem (aandachtig lezen):

Eenvoudig wiskundig denk ik (AB) - B = A
Is dit ook toepasbaar op geluid? D.w.z.:

Je hebt geluidssignaal (bijvoorbeeld een basslijn) A, die je samenvoegd met geluidssignaal (bijvoorbeeld een melodietje) B. Zo bekom je geluidssignaal AB (de som van A en B). Dit heet zoals iedereen weet mixen.

Is het mogelijk om het bekomen geluidssignaal AB (Basslijn en melodie) af te trekken met geluidssignaal B zodat je geluidssignaal A bekomt?

thx in advance!!! :)

Verwijderd

simpel: matlab. (http://www-ccs.ucsd.edu/matlab/techdoc/ref/wavread.html)

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2004 13:48 ]

Verwijderd

one word: sonic sound forge..oeps sony sound forge is het nu

die kan verschillende geluidssporen mixen....

edit: sporen was idd een beter woord.... :+

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2004 14:27 ]

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Hierbij vergeet je natuurlijk wel dat A^B - B != A als A en B deels overlappen. Je krijgt dus niet het origineel. Als ik weet dat de deur van mijn huis een rechthoek is en dat er iets achter staat, kan ik niet een foto maken, deur wegpoetsen en zien wat er achter staat :P

Maar goed, ja er zijn vele programma's die zoiets proberen, ook hier op GoT is er al heel wat over gezegd. Zoek ook vooral in de hoek van de karaoke (als in: stemmen verwijderen).

edit: maar verschillende sporen gebruiken is inderdaad natuurlijk wat je gewoon vanaf het begin zou moeten doen :P

En welkom op GoT :Y)

[ Voor 15% gewijzigd door F_J_K op 23-11-2004 13:54 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Topicstarter
Thx

Ben lange tijd geleden lid geweest, maar was login en paswoord vergeten ;)

edit: maar het is een bestaand liedje, dus je hebt die verschillende sporen niet!!!

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2004 17:46 ]

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:37

Boss

+1 Overgewaardeerd

Maar je hebt wel het exacte spoor wat je eraf wilt trekken? Anders wordt het ook nog lastig. Kan je misschien beter met een filter doen om alle frequenties van de bas eruit te filteren. Hoewel dat ook niet zo netjes is....

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Verwijderd

Zoals ik uit je verhaal begrijp moet de formule (A + B ) - B = A zijn?
AB betekent wiskundig gezien namelijk A * B...

Als het simpelweg een optelsom van twee signalen is dan lijkt het me geen probleem om het tweede signaal er vanaf te trekken. In het geval van een vermenigvuldiging is het een ander verhaal, dan kloppen die formule en de hier aangedragen oplossingen ook niet.

In elk geval zul je in de praktijk denk ik geen zuiver signaal door een heel nummer hebben. Het signaal van de bass zal bijvoorbeeld ongetwijfeld door de compressie in de studio aangetast worden zodra het melodietje in het nummer komt. De mate van succes zal dus sterk afhangen van de complexiteit van het nummer.
F_J_K schreef op dinsdag 23 november 2004 @ 13:53:
Hierbij vergeet je natuurlijk wel dat A^B - B != A als A en B deels overlappen.
En A^B betekent A tot de macht B...

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2004 20:10 ]

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:15

DJTimo

Cuyoapart.mza

Mocht je zo'n programma gevonden hebben laat het dan weten, want zoiets zoek ik al een jaar of 7. (zolang ik met audio op de pc hobby dus) ;)

Je kunt natuurlijk filteren op een bepaalde frequentie(range) of een kanaal inverten en mix-pasten, maar het zal er 99.9% van de keren niet mooier op worden. Het programma dat je hierbij gebruikt zal niet zoveel uitmaken denk ik. :)

vakantiewonng huren in Mendoza? www.airbnb.com/h/cuyoapartmza

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Verwijderd schreef op dinsdag 23 november 2004 @ 19:37:
En A^B betekent A tot de macht B...
offtopic:
Nee, A en B :Y) (Beide kunnen, ik doelde natuurlijk op de doorsnede van de beide verzamelingen).Hoe dan ook ben ik bang dat we het hier niet over wiskunde maar een voobeeld hebben.

En ghetti: mail me even wat gegevens over je oude account (zoals e-mogelijke mailadressen of IP adressen waarvandaan je inlogde) en ik kan je vast helpen je oude account terug te vinden :)

Maar goed, fastsoenlijk lukt het dus nooit en voor de rest kan je even zoeken op tools om spraak uit liedjes te halen :)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Het gratis, open source pakket Audacity bevat ook een programmeer/script taal (Nyquist), waarmee dit soort bewerkingen mogelijk is. Voor de exacte syntax zul je even de bijgeleverde documentatie moeten lezen.
Zoals hierboven al gepost zal dit echt niet lukken voor bestaande, reeds gemixte tracks. Vooral vanwege het overlappen van de signalen, zowel in het tijds- als in het frequentiedomein.

[ Voor 28% gewijzigd door Henk007 op 24-11-2004 00:47 ]

Verwijderd

F_J_K schreef op woensdag 24 november 2004 @ 00:16:
[...]

[ot]Nee, A en B :Y) (Beide kunnen, ik doelde natuurlijk op de doorsnede van de beide verzamelingen).Hoe dan ook ben ik bang dat we het hier niet over wiskunde maar een voobeeld hebben.
In dat geval is het een misverstand...
Misschien wel handig om een definitie te geven als je af moet wijken van de standaard symbolen, of in elk geval duidelijk te maken dat het van de verzamelingenleer is :)

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08 16:03
Cooledit (tegenwoordig Adobe Audition dacht ik) kan het.

Eigenlijk elke programma trouwens, het idee wat je wilt is vrij eenvoudig als je "B" los hebt: Invert (180 graden faseverdraaing) deze, en meng die bij AB in. Gevolg: de geinverteerde B valt over de gewone B, waarbij het product dus op 0 uitkomt, en je alleen A overhoud.

Verwijderd

In princiepe is dit niet mogelijk, behalve als je inderdaad het signaal hebt wat je uit de totale mix wilt filteren, anders word het héél erg lastig. Zelfs met Pro Tools TDM is dit niet te doen.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2004 10:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
DJSmiley schreef op woensdag 24 november 2004 @ 09:56:
Cooledit (tegenwoordig Adobe Audition dacht ik) kan het.

Eigenlijk elke programma trouwens, het idee wat je wilt is vrij eenvoudig als je "B" los hebt: Invert (180 graden faseverdraaing) deze, en meng die bij AB in. Gevolg: de geinverteerde B valt over de gewone B, waarbij het product dus op 0 uitkomt, en je alleen A overhoud.
Dit heb ik geprobeert met Sound Forge 6 maar ik kwam een soort van dubbel signaal uit. Dus zoiets (A+B) + B met een enorm kleine delay, een soort echo...

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad, ik heb de steekproef genomen:

B + B^-1 (de inverse) kom ik een veel stiller signaal uit

maar bij (A+B) + B^-1 is dit effect bijna niet te horen, zodus... geen oplossing.

Toch bedankt voor de moeite!
Pagina: 1