Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

<hr> tag met css?

Pagina: 1
Acties:
  • 6.984 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
misschien beetje stomme vraag maar waarom werkt dit niet??

<hr style="color: black; size: 1;">

ik wil gewoon een simpel zwart lijntje.

Nu word ie grijs en dikker dan 1px

• Eskimootje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:54
wat dacht je van:

<hr style="border: none; border-bottom: 1px solid #000; height: 0;">

[ Voor 62% gewijzigd door Eskimootje op 23-11-2004 13:40 ]

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Kijk hier voor meer info :)

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• DizzyWeb
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:31

DizzyWeb

Ondertiteld

Size is geen geldige CSS... en je moet altijd opgeven welke eenheid iets heeft. Nu kan er net zo goed staan dat ie 1 appeltaart groot moet zijn. Die px moet er achter.

Verwijderd

Topicstarter
super, alleen is ie nu te dik,

als ik het zo doe <hr color="black" size="1">

Is de dikte goed maar komt ie alleen niet door de validator heen

• esf
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-02 08:56

esf

voor als hij 1px hoog moet zijn.. de border instellen geeft 2px omdat er 2 borders getekend worden
<hr style="border: 0px; background-color: black; height:1px">

[ Voor 51% gewijzigd door esf op 23-11-2004 13:20 ]

The hardest thing in the world to understand is the income tax. - Albert Einstein

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

<hr style="height: 1px; border: none; background-color: black">

[ Voor 27% gewijzigd door BtM909 op 23-11-2004 13:21 ]

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Verwijderd

Topicstarter
Oke super bedankt allemaal!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
<hr style="height:1px; color: black; background: black; border: none;">

edit:
* We Are Borg is weer lekker spuit 11 8)7

[ Voor 43% gewijzigd door We Are Borg op 23-11-2004 13:22 ]

Verwijderd

Waarom doen jullie "background-color: black;" ipv "color: black;"? En als dat is omdat het anders niet werkt: waarom is dat zo? "color" lijkt me hier gepaster?

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Verwijderd schreef op dinsdag 23 november 2004 @ 13:38:
Waarom doen jullie "background-color: black;" ipv "color: black;"? En als dat is omdat het anders niet werkt: waarom is dat zo? "color" lijkt me hier gepaster?
color is voor de tekstkleur :)

Alleen wat ik altijd zo gek vind... Waarom kan je geen class of id 'plakken' aan een <hr>-tag en hem dan in de CSS file zetten? Deed ik het dan fout, of kan het gewoon niet (meer)? :?

@topicstarter: Welkom op GoT!

[ Voor 38% gewijzigd door CH4OS op 23-11-2004 13:43 ]

• Eskimootje
ik zou zoiezo het niet met een achtergrondkleur doen maar de border hiervoor aanpassen, het is en blijft een lijn, dus is dit het best passende. Daarnaast mis je bij background opties als stippeltjes en dubbele lijnen gebruiken.

@GJ-tje

Ja dat kan ook in een aparte css file, het maakt niet uit.

[ Voor 15% gewijzigd door Eskimootje op 23-11-2004 13:44 ]

Verwijderd

GJ-tje schreef op dinsdag 23 november 2004 @ 13:41:
[...]

Alleen wat ik altijd zo gek vind... Waarom kan je geen class of id 'plakken' aan een <hr>-tag en hem dan in de CSS file zetten? Deed ik het dan fout, of kan het gewoon niet (meer)? :?
background-color is voor de achtergrondkleur ;) Verder heeft <hr> geen inhoud (omdat-ie geen sluittag heeft), en 'color' geen referentie naar tekst.

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

[...]

1. color is officieel foreground color ;) Maar IE slikt het wel, Firefox niet!

2. Waarom perse een class of id gebruiken :? Het kan overigens wel, wat voor doctype gebruik je?

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

BtM909 schreef op dinsdag 23 november 2004 @ 13:45:
[...]

2. Waarom perse een class of id gebruiken :? Het kan overigens wel, wat voor doctype gebruik je?
Meestal 4.01 transistional, omdat die het beste overal werkt (Zonder de URL uiteraard, voor quircksmode)

• esf
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-02 08:56

esf

Eskimootje schreef op dinsdag 23 november 2004 @ 13:43:
ik zou zoiezo het niet met een achtergrondkleur doen maar de border hiervoor aanpassen, het is en blijft een lijn, dus is dit het best passende.
[...]
Maar een lijn heeft een border-top en een border-bottom. Als je border:1px solid black doet, heb je twee lijnen en is de hr 2px hoog. Je kan dan ook border-top:1px solid black; border-bottom:none oid doen, maar een background instellen gaat gemakkelijker

Verder kan je alle HR tags in je CSS bestand pakken door het volgende te doen:

hr {
border: none;
background-color: black;
height: 1px;
}

[ Voor 17% gewijzigd door esf op 23-11-2004 15:53 ]

The hardest thing in the world to understand is the income tax. - Albert Einstein

• Eskimootje
Default hr bestaat ook uit 2 lijnen. met een height 0, hoe je het went of keert zul je het dus aan moeten passen. Maar men moet zelf maar beslissen want men handig vind.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

BtM909 schreef op dinsdag 23 november 2004 @ 13:45:
[...]

Hoe kom je daarbij dat het niet in firefox werkt :?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Verwijderd

Glashelder schreef op dinsdag 23 november 2004 @ 16:03:
[...]

op een hr, neem ik aan dat bedoeld wordt

Heb er even mee zitten prutsen, en in principe geeft <hr> niets weer, maar is het een paginabreed element met default een border-top en border-bottom in twee verschillende kleuren. Daarom werkt color dus niet..

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2004 16:42 ]

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Glashelder schreef op dinsdag 23 november 2004 @ 16:03:
[...]

Probeer het volgende maar in Firefox ;)

HTML:
1
<hr style="height: 1px; border: none; color: black">

Het ging mij in dit geval om het color attribute.

[ Voor 4% gewijzigd door BtM909 op 23-11-2004 16:39 ]

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

BtM909 schreef op dinsdag 23 november 2004 @ 16:39:
[...]

Probeer het volgende maar in Firefox ;)

HTML:
1
<hr style="height: 1px; border: none; color: black">

Het ging mij in dit geval om het color attribute.
Jij reageerde op deze post:
[...]

@topicstarter: Welkom op GoT!
En er is niets wat niet wat niet aan dat bericht klopt..color is voor tekstkleur, en daaroverheen zeg jij dat dat niet in Firefox werkt ;)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

sommige browsers gebruiken de color style, andere de background-color style. Beste is dus gewoon om ze beide op te geven...

Intentionally left blank

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Glashelder schreef op dinsdag 23 november 2004 @ 16:41:
[...]

Jij reageerde op deze post:
[...]
Lees eens m'n post:
het slaat in dit geval op color :)

Maar ik verklaar het net en dan kom je alsnog met een weerwoord :? Het probleem is toch opgelost?

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Omdat het geen verklaring is voor het gene wat ik je vroeg. GJ-tje heeft het over het attribuut color voor tekst (buiten het probleem met HR) en jij zegt dat dat niet in Firefox werkt. Aangezien dit volledig conform de standaard is werkt dat gewoon :)

Ik had het over color in het algemeen, niet over de hr tag.
maarja ik snap wat je bedoeld..

Verwijderd

sommige browsers gebruiken de color style, andere de background-color style. Beste is dus gewoon om ze beide op te geven...
En sommige gebruikten 'border'. En sommige denken erover 'border' te gaan gebruiken.

• Skaah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-11 20:20
Hoe kun je CSS een <HR> uitlijnen? Wat eerst met, zeg maar, align="right" kon. |:(

* Skaah

[ Voor 33% gewijzigd door Skaah op 23-11-2004 17:31 ]

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

float?

Intentionally left blank

• -Lars-
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Maarja, nu is de TS wel geholpen, maar komt er bij mij een vraag opborrelen.
In de specificaties van HTML 4.01, waarvan de link eerder hier werd gepost, stond:
The HR element causes a horizontal rule to be rendered by visual user agents.
Zover ik er dus uit kan opmaken is het puur visueel. Ook kan ik me geen ander doel bedenken dan het gebruik voor opmaak, bijvoorbeeld het aangeven van het einde van een alinea. Echter, dit gebeurt ook al met een p of div.
Is het dus niet beter, met als doel opmaak en inhoud beter te scheiden, het idee achter hr via CSS af te handelen?
Of zie ik nu een bepaald gebruik van hr over het hoofd?

Verwijderd

Waar maak jij er uit op dat het puur visueel is? (* Anne ziet alleen iets over visuele browsers die een element op een bepaalde manier kunnen weergeven.)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2004 19:21 ]

• -Lars-
  • Niet online
Hoe moet een spraakbrowser een hr aangeven dan?
Wat voor een nut heeft de hr, die een eindtag van een p of div niet heeft?

Wat ik bedoel is dat voor mij heel veel tags logisch zijn:
p : paragraaf
div : divisie
img : plaatje
h1 : kop niveau 1
table : tabulaire informatie

En hr? Een horizontale streep? Dat deel ik eerder in bij de opmaak (wat dus meestal visuele weergave inhoudt) dan bij de inhoud. Of zie ik, zoals ik al eerder zei, een functie van hr over het hoofd?

edit:
Zin wat duidelijker geformuleerd

[ Voor 6% gewijzigd door -Lars- op 23-11-2004 20:05 ]

Verwijderd

Secties?

Een spraakbrowser zou door middel van een pauze kunnen aangeven dat er aan een volgende sectie oid begonnen wordt of even een geluidje laten horen.

[ Voor 91% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2004 20:28 ]

• MarkvE
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-01 17:16
Ik gebruik een HR altijd voor het scheiden van verschillende secties binnen de webpagina (bijvoorbeeld de navigatie te scheiden met de content). Vervolgens gebruik ik in mijn CSS wel hr { display: none; } omdat de weergave in verschillende browsers te wensen over laat (IE: grote onoplosbare ruimte boven de HR). Mits ik toch een lijn wil hebben op de plaats van een HR, gebruik ik daar gewoon een andere element voor, en plak ik daar een border aan.

Vormkracht10

• -Lars-
  • Niet online
Zover ik weet deel je documenten op met p's en div's. Het lijkt me dat een spraakbrowser ook bij de eindtag daarvan een pauze inlast.
MarkvE schreef op dinsdag 23 november 2004 @ 22:44:
Ik gebruik een HR altijd voor het scheiden van verschillende secties binnen de webpagina (bijvoorbeeld de navigatie te scheiden met de content).
Via div's kun je die secties afbakenen (dus zowel een begin- als eindpunt aangeven)
HTML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
<DIV id="menu">
...menu...
</DIV>
<DIV id="inhoud">
<P>
...inhoud1...
</P>
<P>
...inhoud2...
</P>
</DIV>

Bovenstaande lijkt me meer zeggen dan ...
HTML:
1
2
3
4
5
...menu...
<HR>
...inhoud1...
<HR>
...inhoud2...
... en lijkt me ook een iets nettere manier (maar dat is natuurlijk heel persoonlijk :)).

Of snapt een spraakbrowser niet dat na een div- of p-eindtag een sectie is afgelopen en er even gestopt moet worden? Misschien bedoelt Anne wat anders met secties?

[ Voor 7% gewijzigd door -Lars- op 24-11-2004 16:43 ]

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Je moet een sectie als volgt zien:

HTML:
1
2
3
4
5
6
7
8
<ul>
  <li>
  <li>
</ul>
<hr> <-- sectie einde
<p>
bla bla
</p>

Je deelt een Word-document toch ook niet alleen in in paragrafen? Secties zijn een aanvullig en geen vervanging van.

[ Voor 15% gewijzigd door BtM909 op 24-11-2004 16:48 ]

• Woudloper
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Zijn HR's overigens niet achterhaald? Je kan het merendeel ook oplossen door gebruik te maken van CSS (border-bottom) en zo? Ik heb er al tijden geen gebruik meer van gemaakt...

Verwijderd

Ik heb het meer over secties van een document, niet van een webpagina. (HTML is oorspronkelijk bedoelt voor documenten en het lijkt dat XHTML 2, behalve het NL element hier niet veel aan verandert. Lang leve WHATWG.)

BtM909 geeft het wat mij betreft wel mooi aan.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2004 18:03 . Reden: Even iets klikbaar gemaakt voor de liefhebbers. ]

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Woudloper schreef op woensdag 24 november 2004 @ 17:10:
Zijn HR's overigens niet achterhaald? Je kan het merendeel ook oplossen door gebruik te maken van CSS (border-bottom) en zo? Ik heb er al tijden geen gebruik meer van gemaakt...
Ik gebruik HR's om pagina's op te delen in stukken, dus tussen de navigatie en de content doe ik een HR. Vaak style ik die gewoon weg met css, maar als je zonder styling gaat bekijken is het toch nog overzichtelijk :)

• MarkvE
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-01 17:16
-Larz- schreef op woensdag 24 november 2004 @ 16:43:
[...]

Zover ik weet deel je documenten op met p's en div's. Het lijkt me dat een spraakbrowser ook bij de eindtag daarvan een pauze inlast.

[...]

Via div's kun je die secties afbakenen (dus zowel een begin- als eindpunt aangeven)

[...]

Bovenstaande lijkt me meer zeggen dan ...

[...]
... en lijkt me ook een iets nettere manier (maar dat is natuurlijk heel persoonlijk :)).

Of snapt een spraakbrowser niet dat na een div- of p-eindtag een sectie is afgelopen en er even gestopt moet worden? Misschien bedoelt Anne wat anders met secties?
Het lijkt me logisch dat je geen fatsoenlijke pagina met CSS op kunt zetten zonder DIV's.

Ik dacht dat ik duidelijk genoeg was met mijn verwijzing dat ik HR's ook niet toon in de normale weergave. Maar wanneer het gaat om semantiek dan verduidelijken HR's de scheiding tussen bepaalde secties. En in dat opzicht zijn de HR's een toevoeging (zoals BtM909 al zei) op de DIV's die zelf geen (standaard)opmaak hebben.
Tip: Bekijk je website eens zónder CSS opmaak. Ik vind het belangrijk dat deze er dan ook nog goed leesbaar uit ziet (en bevestigt ook in zekere mate je keuze van elementen die je gebruikt voor bepaalde type informatie die in de pagina verwerkt zijn).

[ Voor 10% gewijzigd door MarkvE op 24-11-2004 17:30 ]

Vormkracht10

• -Lars-
  • Niet online
BtM909 schreef op woensdag 24 november 2004 @ 16:48:
Je moet een sectie als volgt zien ...
Aha. Ja, dan zou een hr wel een goede functie kunnen hebben.
Precies :). IMHO wordt die tag meestal foutief gebruikt als "versieringslijntje". Het is dan puur voor de opmaak en moet dan verhuizen naar CSS. Gebruik je de hr-tag om secties te splitsen zoals door BtM909 aangegeven, en het dus een duidelijke functie heeft, dan mag het wat mij betreft :p.

Trouwens, WHATWG? Wat is dat B)

edit:
Aha, de Web Hypertext Application Technology Working Group

[ Voor 6% gewijzigd door -Lars- op 24-11-2004 17:58 ]

Verwijderd

gebruik als versiersel is idd niet echt de bedoeling, imho is het meer iets om mee aan te geven dat twee elementen wat minder bij elkaar horen dan gewoon twee opvolgende elementen, Anne's voorbeeld voor speech browsers is wmb heel treffend. Een hr geeft echt aan van: even ademhalen, pauze, zoiets. De comma van het document

• Woudloper
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Duidelijk. Ik zag het HR element eigenlijk al een 'Horizontal Line' en niet als een sectie-einde. Las overigens dat er voor XHTML2.0 een initiatief voorstel ligt om het HR element te vervangen door de naam: <seperator />.

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Woudloper schreef op donderdag 25 november 2004 @ 09:43:
Duidelijk. Ik zag het HR element eigenlijk al een 'Horizontal Line' en niet als een sectie-einde.
Grappig, ik heb dat ook lange tijd gedacht, maar de R zit niets voor niets in HR. Horizontal Rule geeft al ietsiepietsie meer aan waar dit voor dient. :)

Verwijderd

Volgens mij kun je op deze manier met een border werken EN wordt je HR maar 1px dik:

code:
1
2
3
4
hr { 
  height: 0px;
  border-bottom: 1px solid #000; 
}

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Verwijderd schreef op donderdag 25 november 2004 @ 10:14:
Volgens mij kun je op deze manier met een border werken EN wordt je HR maar 1px dik:

code:
1
2
3
4
hr { 
  height: 0px;
  border-bottom: 1px solid #000; 
}
Grappig inzet, maar om er meteen een discussie-punt van te maken: wordt een HR element puur opgebouwd door borders of height?

Stelling: een HR is geen element die puur wordt opgebouwd door Borders!

Ergo, dus is de oplossing van Raaverok niet correct :P

[ Voor 6% gewijzigd door BtM909 op 25-11-2004 10:23 ]

Verwijderd

De topicstarter moet maar gewoon wat duidelijker zijn. Als hij genoeg weet van HTML en CSS dan moet hij maar laten weten wat hij nou precies wil. Als hij zegt dat hij verschillende onderdelen van elkaar wil scheiden, dan heeft hij het over HTML, maar als hij zegt:
k wil gewoon een simpel zwart lijntje
... dan wil hij eigenlijk gewoon een simpel zwart lijntje, en dat is zuiver presentatie, en dus dien je dat met CSS te doen. Bijvoorbeeld met een border-bottom of een border-top op het vorige resp. volgende element.

• Grijze Vos
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-02 22:17
Ik hoop dat spraakbrowsers eigenlijk niet pauzeren na <div>'s, want vaak heb je toch wel een paar van die krengen nodig om weer wat leuke styling voor elkaar te krijgen.

Ik noem een faux column wrapper div, for starters. Heb ik toch liever dat de (Qua semantiek quasi-betekenis-loze) div genegeerd wordt, en gepauzeerd wordt bij het zinnigere hr.

Op zoek naar een nieuwe collega, .NET webdev, voornamelijk productontwikkeling. DM voor meer info

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Grijze Vos schreef op donderdag 25 november 2004 @ 11:22:
Ik hoop dat spraakbrowsers eigenlijk niet pauzeren na <div>'s, want vaak heb je toch wel een paar van die krengen nodig om weer wat leuke styling voor elkaar te krijgen.

Ik noem een faux column wrapper div, for starters. Heb ik toch liever dat de (Qua semantiek quasi-betekenis-loze) div genegeerd wordt, en gepauzeerd wordt bij het zinnigere hr.
daar heb je het css element 'pause' voor toch?

• Fuzzillogic
  • Laatst online: 01-07 22:34
On-topic. Ik heb ooit eens uitgezocht hoe het nou zat met CSS-styles op HR-tags. Uiteraard doet Internet Explorer het weer helemaal fout. GRRR.

Enfin, ik heb er een mooie pagina over gemaakt :)

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Nexxennium schreef op donderdag 25 november 2004 @ 11:35:
On-topic. Ik heb ooit eens uitgezocht hoe het nou zat met CSS-styles op HR-tags. Uiteraard doet Internet Explorer het weer helemaal fout. GRRR.

offtopic:
mooie pagina, maar ernstig traag met mozilla en firefox, opera gaat wel lekker
en wel grappig dat je een frameset gebruikt en dan daarin xhtml 8)7

Verwijderd

Nexxennium schreef op donderdag 25 november 2004 @ 11:35:

Ik snap persoonlijk niet wat je er nou allemaal zegt over W3C compliant. Waar wordt precies bepaald hoe een hr element er precies uit moet zien? En of de kleur een voorgrondkleur, achtergrondkleur of border-kleur moet zijn?

Ik vind het vreemd dat ik me niet kan herinneren daar nooit iets over gelezen te hebben. Ik zou dus graag een bron zien waar wordt uitgelegd wat goed is en wat fout.

Het enige wat ik terug kan vinden is de suggested default style sheet for HTML 4.0, waarin eigenlijk het volgende wordt vastgelegd:

Cascading Stylesheet:
1
2
3
4
hr {
   display: block;
   border: 1px inset;
}

Geen height, geen color, geen background-color. Bovendien is dit slechts een suggestie, en geen natuurwet.

Verwijderd

idd, er staat niets verder over de hr specifiek, maar als je er vanuit gaat dat het een "gewoon" blockelement is, zou je op verschillende manieren een lijntje met een kleur kunnen maken:

• top- of bottomborder met een bepaalde dikte en kleur,
• geen borders, maar een achtergrondkleur en een bepaalde height.
• een combinatie hiervan, eventueel met insets, outsets, grooves of wat dan ook.

dus ja, w3c compliant is een wat kort door de bocht term, maar wat Nexxennium is wel in de lijn van verwachting.
Erkens schreef op donderdag 25 november 2004 @ 11:27:
[...]

daar heb je het css element 'pause' voor toch?
da's nu net het verschil wat we hier bespreken, css pauze is puur "opmaak", terwijl hr een functie heeft

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2004 12:15 ]

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op donderdag 25 november 2004 @ 12:13:
da's nu net het verschil wat we hier bespreken, css pauze is puur "opmaak", terwijl hr een functie heeft
afaik gebruik je css niet voor de opmaak van een pagina, maar voor de look and feel. html gebruik je voor de opmaak, en een hr hoort bij de opmaak, of je deze nu wel of niet weergeeft in je pagina maakt dan niet uit, het is een scheiding tussen diverse onderdelen. En dus is het css element "pause" zeer geschikt om hier een pause in te lassen en bij divs niet, mocht dat wel gebeuren.

• Fuzzillogic
Erkens schreef op donderdag 25 november 2004 @ 11:42:
mooie pagina, maar ernstig traag met mozilla en firefox, opera gaat wel lekker
en wel grappig dat je een frameset gebruikt en dan daarin xhtml 8)7
Het eerste ligt aan jouw trage PC ;) Maar serieus, ik heb me gewoon uitgeleefd met PNG en alpha blending. Dat i.c.m. met de full-size achtergrond is waarschijnlijk iets waar browsers niet voor geoptimaliseerd zijn :) Maar het werkt wel.

Dat van die framesets is ook te verklaren: ik mag geen DNS A record naar mijn server laten wijzen van mijn provider. Ik ben zelf ook niet blij met deze oplossing, maarja.. niet veel keuze.
Verwijderd schreef op donderdag 25 november 2004 @ 12:13:
dus ja, w3c compliant is een wat kort door de bocht term, maar wat Nexxennium is wel in de lijn van verwachting.
Het is een tijd geleden dat ik die pagina heb gemaakt. Ik heb het iig toen wel ergens op gebaseerd :) Maar idd, zelfs al is het niet hard gespecificeerd, wat IE doet is gewoon onlogisch. Neem alleen al, dat als je 'color' specificeert, dat dan de border wegvalt...

CSS2 bestond al lang voor IE6. Of ze wilde 'compatible' blijven met hun voorgaande browsers, of het is gewoon één van de vele hiaten in hun CSS implementatie. Either way, het is rete irritant.

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Nexxennium schreef op donderdag 25 november 2004 @ 13:30:
[...]

Het eerste ligt aan jouw trage PC ;) Maar serieus, ik heb me gewoon uitgeleefd met PNG en alpha blending. Dat i.c.m. met de full-size achtergrond is waarschijnlijk iets waar browsers niet voor geoptimaliseerd zijn :) Maar het werkt wel.
offtopic:
Mja, ik vind een AMD XP 2200+ toch niet echt erg verouderd ;) Wellicht mijn laptop met een mobile celeron 1,13 maar dan nog ;)
werken doet het echt niet, scrollen is een elende, maargoed jouw site en niet van mij gelukkig :P
Dat van die framesets is ook te verklaren: ik mag geen DNS A record naar mijn server laten wijzen van mijn provider. Ik ben zelf ook niet blij met deze oplossing, maarja.. niet veel keuze.
offtopic:
Is een verklaring ja, zelf zou ik dan gewoon mijn domein bij een ander onderbrengen, maargoed ;)

Maar verder is IE gewoon een vrij lastige browser om mee te werken en jammer genoeg is het de meest gebruikte browser en veel opdrachtgevers weten vaak niet dat er meer is...
En dan komen sommige ontwikkelaars doodleuk zeggen dat het devven voor andere browsers meer tijd/geld kost, terwijl het eigenlijk andersom is. Het is volgens mij goedkoper om via de specificaties te werken en dan wellicht 1 of 2 hacks om het werkend te krijgen. Opdrachtgever blij omdat het overal plotseling werkt en het evenveel kost om dat te bereiken. Maargoed, ik denk te makkelijk wat dat betreft. Het grootste deel van de markt kent CSS niet eens, of althans, weet niet hoe het eigenlijk hoort te werken :/

Verwijderd

html gebruik je voor de opmaak
semantiek != opmaak

Verwijderd

Erkens schreef op donderdag 25 november 2004 @ 12:50:
[...]

afaik gebruik je css niet voor de opmaak van een pagina, maar voor de look and feel. html gebruik je voor de opmaak, en een hr hoort bij de opmaak, of je deze nu wel of niet weergeeft in je pagina maakt dan niet uit, het is een scheiding tussen diverse onderdelen. En dus is het css element "pause" zeer geschikt om hier een pause in te lassen en bij divs niet, mocht dat wel gebeuren.
nope, html geeft structuur en betekenis, structuur vind je terug in je uiteindelijke weergave ja (de utopie dat je een CSS document voor alle html documenten kan gebruiken en andersom is precies daarom een fabeltje), maar het definieert geen opmaak. (degene die heeft bedacht dat "markup" "opmaak" betekent heeft niet goed opgelet op school denk ik. markup zou ik eerder vertalen met iets als "(op)markeren", labeltjes hangen dus)

CSS definieert opmaak. Look en Feel (zeg maar usability) is een resultaat van html, css en evt javascript.

edit:
Anne had dit al aardig samengevat :P

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2004 13:56 ]

• Fuzzillogic
Erkens schreef op donderdag 25 november 2004 @ 13:37:
[...]

offtopic:
Mja, ik vind een AMD XP 2200+ toch niet echt erg verouderd ;) Wellicht mijn laptop met een mobile celeron 1,13 maar dan nog ;)
werken doet het echt niet, scrollen is een elende, maargoed jouw site en niet van mij gelukkig :P
offtopic:
Vind het niet echt een probleem op m'n 1,5GHz AthlonXP in Opera. En m'n 1,8GHz Dothan vindt het allemaal best, die scrollt soepeltjes. Wel vliegt de CPU fan aan :+
offtopic:
Is een verklaring ja, zelf zou ik dan gewoon mijn domein bij een ander onderbrengen, maargoed ;)
offtopic:
Kan niet. Ik wil graag mijn eigen servertje draaien. Bovendien heb ik zelf een PHP Extensie gemaakt en sja, alleen ik heb die :)
Maar verder is IE gewoon een vrij lastige browser om mee te werken en jammer genoeg is het de meest gebruikte browser en veel opdrachtgevers weten vaak niet dat er meer is...
Ik heb bij mijn werkgever wel eens semi-serieus geopperd dat we maar een IE-toeslag moeten rekenen voor maken van sites:

-Website, W3C-compliant, perfect werkend in moderne browsers: €x
-Website, W3C-compliant, perfect werkend in moderne browsers en IE6: €(x+x*0,33)

Verwijderd

Nexxennium schreef op donderdag 25 november 2004 @ 14:05:
[...]

Ik heb bij mijn werkgever wel eens semi-serieus geopperd dat we maar een IE-toeslag moeten rekenen voor maken van sites:

-Website, W3C-compliant, perfect werkend in moderne browsers en IE6: €(x+x*0,33)
dan ga ik dus liever naar een webbouwer die wel de skills heeft om het binnen een budget in IE werkend te krijgen...

Verwijderd

Nexxennium schreef op donderdag 25 november 2004 @ 14:05:

Benader je het niet een beetje verkeerd? IE is de meestgebruikte browser. Daar ga ik vanuit, en daar bouw ik dan ook de website mee. En dan weet ik zelf uit ervaring wel wat je wel en niet moet gebruiken, wat problemen voorkomt, etcetera.

Op zich is het niet zo gek om een toeslag te rekenen als je zelf niet die handigheid hebt, maar ik zou vooral niet zo dom zijn om dit in een offerte te noemen. Als je dat namelijk moet gaan uitleggen aan iemand die daar wel een klein beetje verstand van heeft, loop je keihard tegen de lamp.

Wat mijn grootste bezwaar tegen jouw hr-pagina is, is dat je het verkondigt alsof het de waarheid is. Daar wordt je gewoon keihard op afgerekend als je dat met argumenten moet gaan verdedigen.

Overigens zal ik maar niks zeggen over de broncode van die pagina... iets met klok en klepel :)

• Fuzzillogic
Verwijderd schreef op donderdag 25 november 2004 @ 14:09:
[...]

dan ga ik dus liever naar een webbouwer die wel de skills heeft om het binnen een budget in IE werkend te krijgen...
Gaat niet om de skills, maar ik bedoel dus dat het gewoon extra tijd (en flink wat) kost om een site in IE goed te krijgen, terwijl het al prima werkt in Opera en Gecko.

• Fuzzillogic
Verwijderd schreef op donderdag 25 november 2004 @ 14:23:
[...]

Benader je het niet een beetje verkeerd? IE is de meestgebruikte browser. Daar ga ik vanuit, en daar bouw ik dan ook de website mee. En dan weet ik zelf uit ervaring wel wat je wel en niet moet gebruiken, wat problemen voorkomt, etcetera.
Dat weet ik inmiddels ook wel, maar toch loop je nog vaker tegen dingen aan waarvan je een "wtf" reactie krijgt.
Wat mijn grootste bezwaar tegen jouw hr-pagina is, is dat je het verkondigt alsof het de waarheid is. Daar wordt je gewoon keihard op afgerekend als je dat met argumenten moet gaan verdedigen.
Nounou.. Ja, misschien is het dus geen harde spec, maar zeg zelf, het is onlogisch als de pest. Het is niet volgens de geest van de overige specs.
Overigens zal ik maar niks zeggen over de broncode van die pagina... iets met klok en klepel :)
Mja, die tabels eruit en de CSS wat compacter en netter. M'n skills zijn wel wat improved. Maar nu kom jij over als een stuurman aan wal. Laat eens wat van jouw werk zien.

Verwijderd

Ik denk dat cheatah wel weet waar ie het over heeft, dit baseer ik iig op z'n posts door de jaren heen.

en als je weet wat de quirks van IE zijn is daar best mee te werken. Ik niet dat dat veel meer tijd hoeft te kosten

(iemand trouwens een goed artikel over de semantiek van hr bij de hand? was aan het zoeken, maar kwam niet echt iets tegen)

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2004 18:14 ]

• Skaah
Ik krijg in Firefox een <HR> niet goed uitgelijnt. Hier zie je dat een bovenste HR over een <div> element staat (poll). In IE is het wel goed. Als ik float:left; doe, komt de HR helemaal onderaan de pagina. Hoe los ik dit op?

• Fuzzillogic
Mogelijk heeft het te maken met de left: 149px; in #contents. Probeer die absolute positioning er eens uit te werken.

Maareh, waarom geef je in de doctype aan dat het een XHTML 1.1 document betreft, terwijl de validator het daar absoluut niet mee eens is?

Verwijderd

BtM909 schreef op donderdag 25 november 2004 @ 10:22:
[...]

Grappig inzet, maar om er meteen een discussie-punt van te maken: wordt een HR element puur opgebouwd door borders of height?

Stelling: een HR is geen element die puur wordt opgebouwd door Borders!

Ergo, dus is de oplossing van Raaverok niet correct :P
Tsja, ik ben er even een paar daagjes tussenuit geweest, vandaar een late reactie op jouw stelling, maar... Ik ben ervan overtuigd dat mijn code wel correct is, want mijn code zegt in feite:
  • Render de hr met een dikte van 0 pixels
  • Teken een border onder deze hr van 1px dik (solid zwart)
Oftewel de HR wordt niet puur opgebouwd uit borders, maar uit een "canvas" (weliswaar 0px dik) met een border.

• Skaah
Nexxennium schreef op dinsdag 30 november 2004 @ 19:13:
Mogelijk heeft het te maken met de left: 149px; in #contents. Probeer die absolute positioning er eens uit te werken.
Ik ga daar eens naar kijken.
Maareh, waarom geef je in de doctype aan dat het een XHTML 1.1 document betreft, terwijl de validator het daar absoluut niet mee eens is?
Tjsa, het meeste komt doordat er content uit de database geladen wordt. Die is helaas niet XHTML. Misschien zou ik meer hebben aan transitional.

• Fuzzillogic
Stuur het dan lekker door als HTML 4.0 transitional. Met de juiste doctype wordt het door de browsers ook in standards-mode gerenderd, dus daar zal dan geen verschil in zijn.

XHTML is leuk en aardig, ik gebruik het ook voor m'n eigen site, maar anders maak ik alles gewoon in (valid) HTML 4 transitional.

Verwijderd

Waarom echt transitional?

• apNia
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:59

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

Om even een oud topic omhoog te knikkeren; niet kunnen vinden op google, hoe zorg je dat een HR in FireFox dotted/dashed (met 1px hoog, want ik krijg altijd dik) wordt? In IE werkt 't wel, maar in FF niet:
Cascading Stylesheet:
1
2
3
HR {
    border: 1px dashed #626262;
}

[ Voor 17% gewijzigd door apNia op 05-08-2005 11:13 ]

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:13

Nakebod

Nope.

Volgens mij heb ik een soortgelijk probleem als apNia, alleen dan met een solid lijn.
Kan nu alleen ff niet in de source gluren, site is niet online, en op mijn werk.
Maar in FF krijg ik een lijn van 5px, terwijl hij toch echt ingesteld is als 1px, en dat in IE ook goed doet.
Heb er verder nog niet echt naar gezocht, ik dacht eerst dat het aan Mambo CMS lag, dat die ergens iets verkeerd parsed ofzo.

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Cascading Stylesheet:
1
2
3
4
5
ht {
    border: none;
    border-bottom: 1px dashed #626262;
    color: none;
}

note dat color: none natuurlijk niet valid is, maar het werkt wel in IE in quirksmode, in standard compliants mode kan je gewoon height: 0; opgeven ipv de color.

[ Voor 44% gewijzigd door crisp op 05-08-2005 11:14 ]

Intentionally left blank

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:13

Nakebod

Nope.

border: none, nu twijfel ik of ik dat in mijn geval erbij heb staan. Hopelijk niet, dan weet ik wat de oplossing is :P
Wel een dikke border als ie dan per kant 2px erbij gooit :)

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Pagina: 1