Dat helpt me al een stuk verder ...
Net naar de electronica zaak gebeld ik neem nogal een grote partij bij hun omdat ik heel mijn huis verlichting en bedrading en dergelijke daar ga halen...
Hun antwoord was dus inderdaad dat een relais verslijt maar dar er wel zijn die enorm goed zijn en tegenwoordig zeker zo lang mee gaan maar dat het er vooral vanaf hangt hoe dikwijls ze aan of uit moeten gaan ... wat bij mij niet enorm is hooguit paar keer per dag ... Het klikken stoort niet Nu hebben ze mij dus verteld dat triacs een ander paar mouwen is ... die dingen zijn erg storingsgevoelig en moeten vaak voorzien worden van de nodige filters en zo ...
De relais kosten 5.30 euro en een voetje er bij kost een kleine 0.7 euro
Ik ben er dus nog niet uit ... wat meer uitleg over de toepassing ...
Er komen over heel de woning samen dus 130 led lampen iedee lamp bevat 18 LED's en kunnen direct aan 12 volt gehangen worden . Per lampje moet gerekend worden op 1 Watt.
Een gedeelte van de verlichting gaat blauw zijn en de rest in helder wit. Alles wordt in de muur ingebouwd met daarover een mat plexi glaasje om zo een mooier verdeeld licht te krijgen op een goedkope wijze ...
Alle schakelaars gaan verwijdert worden en worden vervangen door 2 druk knopjes. Beneden komt er dan een relais panneel (of triacs ...) die het geheel gaan besturen.
Reeds afgewerkt:
Voedingsblok bestaande uit 2 transfo's van 12 Volt 6 ampere
Voedingsblok met een ringkern 2 lijnen van ieder 12 Volt 3 ampere
De ringkern gaat dienen voor de tuinverlichting en de lichtreclame voor mijn zaak de andere 2 transfo's zijn parallel geschakkeld voor de rest van het huis
De voedingsblokken zijn natuurlijk gelijk gericht met passende gekoelde gelijkrichters en gestabiliseerd met 4 elco's van 4700 microF per lijn ... verder is er per lijn een volt en een ampere meter voorzien en een status led om te zien of de lijn ook wel stroom heeft ...
Dit alles in een behuizing gebouwd die reeds geinstalleerd is samen met 2 ventilators (PC Type 8x8) 1 intake aan de zijkant en aan de andere zijkant 1 outtake. De temperatuur blijft weg goed ook bijbelasting heb het getest met echte hallogeen lampjes
Voor de volledige installatie heb ik al een blok afgewerkt met een hoofdzekering en ook hier een Volt en Ampere meter zodat ik presies kan zien hoeveel ik op dat moment gebruik.
Alles kabels in de muren zijn ook gelegd en zijn allemaal RJ45 UTP. Over een UTP paar mag je tot 5 ampere sturen waar ik dus nooit aan kom. Mijn grootste kring bestaat uit 8 lampen dus 8 watt met wat rekenwerk (P = U x I => 8 = 12 x X) geeft dit 0.666 ampere of te wel 666 milliampere.
Tot vandaag heeft me dat dus al bloed zweet en tranen gekost om dik 1500 meter utp door mijn huis te leggen ... alles mooi ingeslepen in buizen

Verder is er netwerk gigbit compliant gelegd op alle verdiepen met 2 kabels shielded plus TV. Het priezen net was volledig in orde dus dat heb ik behouden en van de afgedankte verlichting heb ik de zekeringen gerecupereerd om zo nog een aantal stopcontact kringen bij te maken ...
voor de blauwe verlcihting heb ik gekozen omdat ik het gewoon mooi vond die komen beneden ingebouwd in de muren dus op een hoogte van een 25 cm ... voor de living keuken badkamer etc worden deze automatisch aangeschakeld als het donker wordt door middel van een kleine lichtsensor (Gevonden op internet)
Voor de gangen is er permanent blauwe verlichting op trap hoogte de gewone verlichting wordt aangeschakeld door 2 lichtsluizen ...
Alle andere verlichting zijn simpele relais schakelingetjes.
Als er mensen zijn met ideetjes of andere laat het gerust weten

Ik ben er nu een maand aan bezig en hoop achter een maand klaar te zijn ... dan komt het parket en spanplafond en zou ik het graag toch wat proper houden LOL