Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Triac VS Relais

Pagina: 1
Acties:
  • 1.955 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Kan er iemand me eens duidelijk de voor en nadelen van triacs en relais mededelen ...

Ik ben de electriciteit van mijn huis aan het uittekenen en ga alle sop 12 volt LED verlichting maken ... alle verlichting wordt normaal geschakeld met een relais bord ... nu ik heb per lijn een enorm laag verbruik en ook een lage spanning ... de zaarst belaste lijn is echt wel 12 Volt 800 mA ... kan ik dit beter doen met triacs of toch maar bij relais blijven ?

Groetjes Cliff

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23-11 13:13
relais slijten en klikken, triacs zijn minder belastbaar en kunnen warm worden... Dat zijn de enige verschillen die ik weet.

• maddog_rvo
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-10 12:20
maw kun je het beste triacs gebruiken

Verwijderd

Topicstarter
Dat helpt me al een stuk verder ...

Net naar de electronica zaak gebeld ik neem nogal een grote partij bij hun omdat ik heel mijn huis verlichting en bedrading en dergelijke daar ga halen...

Hun antwoord was dus inderdaad dat een relais verslijt maar dar er wel zijn die enorm goed zijn en tegenwoordig zeker zo lang mee gaan maar dat het er vooral vanaf hangt hoe dikwijls ze aan of uit moeten gaan ... wat bij mij niet enorm is hooguit paar keer per dag ... Het klikken stoort niet Nu hebben ze mij dus verteld dat triacs een ander paar mouwen is ... die dingen zijn erg storingsgevoelig en moeten vaak voorzien worden van de nodige filters en zo ...

De relais kosten 5.30 euro en een voetje er bij kost een kleine 0.7 euro

Ik ben er dus nog niet uit ... wat meer uitleg over de toepassing ...

Er komen over heel de woning samen dus 130 led lampen iedee lamp bevat 18 LED's en kunnen direct aan 12 volt gehangen worden . Per lampje moet gerekend worden op 1 Watt.

Een gedeelte van de verlichting gaat blauw zijn en de rest in helder wit. Alles wordt in de muur ingebouwd met daarover een mat plexi glaasje om zo een mooier verdeeld licht te krijgen op een goedkope wijze ...

Alle schakelaars gaan verwijdert worden en worden vervangen door 2 druk knopjes. Beneden komt er dan een relais panneel (of triacs ...) die het geheel gaan besturen.

Reeds afgewerkt:

Voedingsblok bestaande uit 2 transfo's van 12 Volt 6 ampere
Voedingsblok met een ringkern 2 lijnen van ieder 12 Volt 3 ampere

De ringkern gaat dienen voor de tuinverlichting en de lichtreclame voor mijn zaak de andere 2 transfo's zijn parallel geschakkeld voor de rest van het huis

De voedingsblokken zijn natuurlijk gelijk gericht met passende gekoelde gelijkrichters en gestabiliseerd met 4 elco's van 4700 microF per lijn ... verder is er per lijn een volt en een ampere meter voorzien en een status led om te zien of de lijn ook wel stroom heeft ...
Dit alles in een behuizing gebouwd die reeds geinstalleerd is samen met 2 ventilators (PC Type 8x8) 1 intake aan de zijkant en aan de andere zijkant 1 outtake. De temperatuur blijft weg goed ook bijbelasting heb het getest met echte hallogeen lampjes :)

Voor de volledige installatie heb ik al een blok afgewerkt met een hoofdzekering en ook hier een Volt en Ampere meter zodat ik presies kan zien hoeveel ik op dat moment gebruik.

Alles kabels in de muren zijn ook gelegd en zijn allemaal RJ45 UTP. Over een UTP paar mag je tot 5 ampere sturen waar ik dus nooit aan kom. Mijn grootste kring bestaat uit 8 lampen dus 8 watt met wat rekenwerk (P = U x I => 8 = 12 x X) geeft dit 0.666 ampere of te wel 666 milliampere.

Tot vandaag heeft me dat dus al bloed zweet en tranen gekost om dik 1500 meter utp door mijn huis te leggen ... alles mooi ingeslepen in buizen :) Verder is er netwerk gigbit compliant gelegd op alle verdiepen met 2 kabels shielded plus TV. Het priezen net was volledig in orde dus dat heb ik behouden en van de afgedankte verlichting heb ik de zekeringen gerecupereerd om zo nog een aantal stopcontact kringen bij te maken ...

voor de blauwe verlcihting heb ik gekozen omdat ik het gewoon mooi vond die komen beneden ingebouwd in de muren dus op een hoogte van een 25 cm ... voor de living keuken badkamer etc worden deze automatisch aangeschakeld als het donker wordt door middel van een kleine lichtsensor (Gevonden op internet)

Voor de gangen is er permanent blauwe verlichting op trap hoogte de gewone verlichting wordt aangeschakeld door 2 lichtsluizen ...

Alle andere verlichting zijn simpele relais schakelingetjes.

Als er mensen zijn met ideetjes of andere laat het gerust weten :) Ik ben er nu een maand aan bezig en hoop achter een maand klaar te zijn ... dan komt het parket en spanplafond en zou ik het graag toch wat proper houden LOL

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-11 10:48

TheBorg

Resistance is futile.

12 volt kun je ook gewoon met een simpel transistortje schakelen.
Begrijp ik het goed en komt de gehele besturing op 1 plek?
Verder als je een 12 volt voeding gelijk richt krijg je: (wortel 2) x 12 = 17 Volt. Das een beetje meer dan 12...

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-11 09:20
Even heel lomp gezegd:

Een relais is een mechanisch ding, een triac is een elektronisch ding. Dus dat is simpelweg het verschil.
Als je overigens alleen wilt schakelen kun je dat ook gewoon met een transistor doen. Daar heb je geen triac voor nodig.

En waar jij voor kiest hangt helemaal van jezelf af. 't voordeel van relais is dat je er lekker makkelijk mee kunt werken (laagdrempelig qua kennis) en je kunt ze in alle soorten krijgen.

Wil je iets anders, dan ga je toch de elektronica kant op en moet je dus weten waar je mee bezig gaat.

Verwijderd

Topicstarter
Alles komt inderdaad op 1 plaats uit in een rack waar ook netwerk en alles in zit ...

Voor de gelijkgerichte voeding is dat inderdaad zo maar de elco's trekken een beetje stroom waardoor ze echt wel rond de 15 volt komen. Normaal is dat totaal geen probleem. Het zijn transfo's van halogeen lampen en die led lampjes zijn ook gemaakt om daar op aan te sluiten dus zou geen probleem mogen geven de relais schakelen tussen de 10 en 20 volt ook daar heb ik dus op gelet.

Mocht het echt problemen geven dan kan ik nog altijd een LM spannings stabilisator bouwen van velleman of zo ...

Voor die transistor schakeling heb ik zeker intresse ... zou inderdaad moeten gaan ... nu alles met relais en zo heb ik in school gehad en in vele andere dingen raak ik er ook wel uit ik kan behoorlijk presies solderen en heb daar wel ervaring mee maar met transistors zelf iets bouwen heb ik nooit gedaan ... de vraag blijft ook komt het dan ook goedkoper uit dan de 6 euro van een relais ...

Verwijderd

Gelijkspanning is moeilijk te schakelen met een triac. Eenmaal aan gaat hij niet meer uit, omdat er geen nuldoorgang is. Blijft relais of tor over.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2004 11:27 ]

• Dr.Roelski
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-11 18:56

Dr.Roelski

Walk on ....

Als het gelijkspanning is zou ik met een MOSFET schakelen welke zeer lage rdson heeft. Op die manier heb je geen warmteverlies en hoef je tor niet te koelen.
Ik heb altijd wat BUZ11 klaar liggen voor dit soort schakelingetjes. 6V op gate, en hij schakelt alsof het een relais is.

• TheBorg

TheBorg

Resistance is futile.

Relais zijn wel makkelijker om te bouwen, maar transistoren kunnen niet slijten.

Men hebbe nodig:
soldeerbout :P
soldeertin
expirimenteerprintje (gaatjesprint), 5 Euro
weerstandjes 4700 Ohm, 1 per kanaal, 2 cent p/st
transistortjes bijv. TIP31C, 1 per kanaal, 50 cent p/st
zooitje dunne draadjes uit de rommelbak
printconnectoren waar je draadjes aan kan schroeven

Afbeeldingslocatie: http://www.orbitalconnection.com/private/cool.gif

Simpel toch :)

Het is een vrij standaard transistor, maar als de electroboer hem niet heeft dan vraag je gewoon een andere NPN transistor van een paar ampere. Ook even vragen wat de aansluitingen zijn dan natuurlijk. (B)asis, (E)mitter, (C)ollector.

[ Voor 33% gewijzigd door TheBorg op 23-11-2004 12:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
hmzzzz dat ziet er HEEEL erg intressant uit many many thanks zou het leven inderdaad een stuk makkelijker maken zelfs om het te solderen want voor die relais moet ik ic voetjes solderen en dat is dus betrekkelijk minder intressant...

Nog juist 1 vraagje ... hoeveel watt mag mijn lampje zijn voor ik de transistor opfik of moet koelen?

Echt waar dit is geweldig als ik er ongeveer een ampere kan door duwen is dat geweldig ...

Nu zit ik wel met een ander probleem bij deze schakeling ... als ik het geod begrijpt gaat als ik op de knop druk het lampje aan ... nu het is voor mijn binnen huis verlichting dus ik zou graag licht aan kunnen doen en uit kunnen doen zonder dat ik tegen die knop moet blijven duwen en ook eventueel van op meerdere plaatsen (max 2) het zou helemaal geweldig zijn als dat zou kunnen met 1 druk knop dus 1 keer duwen aan 1 keer duwen uit en een hoop schakelaars parrallel of zo ...

Voor de relais oplossing had ik gekeken voor een maak en een breek contact de relais had twee contacten en dus stuurde ik in contact aan dat de maak schakelaar overbrugde ... door de verbreek viel alles in normaal stand ...

Ik denk dat ik zoiets wel kan doen met 2 transistors ... correct me if I'm wrong ...

Dan nog een vraagje ... heeft iemand hier ervaring met het dimmen van leds ... ik met mijn vrij domme kop lol dacht snel potmetertje er tussen en klaar ... dat werk dus niet loool wel op een klein gedeelte maar toch niet echt deftig ... nu als dat te lastig is maakt het niet uit ik kan genoeg redelen door kringen aan en uit te zetten ...

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2004 12:37 ]

• TheBorg

TheBorg

Resistance is futile.

TIP31C is 3 Amperé, 1A moet zonder koeling makkelijk lukken.

Verwijderd

De relais kosten 5.30 euro en een voetje er bij kost een kleine 0.7 euro
BUZ22 (MosFet 100V 34A) US$ 0.90

Relais 12V 10A US$ 1.15

Afbeeldingslocatie: http://www.futurlec.com/Pictures/JQC-21FF.jpg

Prijzen van www.futurlec.com
Dan nog een vraagje ... heeft iemand hier ervaring met het dimmen van leds ...
LM317 http://ourworld.compuserv...es/Bill_Bowden/page12.htm

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2004 12:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
Mr TheBorg ... kan je pleassseee ook nog eens op mijn ander vraagje antwoorden ... k zal je naam in de kast graveren LOL :)

SeYang ik kan er ook krijgen van anderhalve euro hoor ... maar ik ben niet van plan die dingen ieder jaar los te solderen en te veranderen omdat zehet begeven ... verder is het zo dat ik er nodig heb met 2 schakel contacten anders moet ik met mijn duim op de lichtknop blijven drukken zo lang ik licht wil of ik krijg hem gewoon niet meer uit LOL ...

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2004 12:40 ]

Verwijderd

TheBorg schreef op dinsdag 23 november 2004 @ 11:48:
Relais zijn wel makkelijker om te bouwen, maar transistoren kunnen niet slijten.

Men hebbe nodig:
soldeerbout :P
soldeertin
expirimenteerprintje (gaatjesprint), 5 Euro
weerstandjes 4700 Ohm, 1 per kanaal, 2 cent p/st
transistortjes bijv. TIP31C, 1 per kanaal, 50 cent p/st
zooitje dunne draadjes uit de rommelbak
printconnectoren waar je draadjes aan kan schroeven

[afbeelding]

Simpel toch :)

Het is een vrij standaard transistor, maar als de electroboer hem niet heeft dan vraag je gewoon een andere NPN transistor van een paar ampere. Ook even vragen wat de aansluitingen zijn dan natuurlijk. (B)asis, (E)mitter, (C)ollector.
Beetje te simpel, als je de lamp in de emitterleiding plaatst ben je ca 1V kwijt en is het weerstandje overbodig.
Het weerstandje zet je alleen in de basisleiding als het lampje in de collectorleiding zit. Ook heb je dan geen spanningsverlies door de basis-emitterdiode.
Verlies heb je trouwens zowiezo wel door de verzadigingsspanning van de tor.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2004 12:49 ]

Verwijderd

De zwaarst belaste lijn is 12 Volt 800 mA zeg je, en leds zijn niet inductief, ik zie geen reden waarom een 10A relais dan na 1 jaar kapot zou zijn.

Ik heb de relais van futurlec zelf ook gebruikt voor het schakelen van fan's in een baybus, en alles werkt nog steeds na 2 jaar.

• TheBorg

TheBorg

Resistance is futile.

Voor probleem 1 kun je het beste een flip-flop of een counter gebruiken. De counter is het makkelijkste te gebruiken. Een counter heeft een ingang die pulsjes telt, de uitgang is binair (8 bit bijv.). Het leuke is als je de eerste bit van de uitgang pakt, dan gaat ie van aan naar uit of van uit naar aan bij elke "pulse" op de ingang. Je krijgt dus een echte touch button net als op een stereo. Het nadeel is, logische IC's werken op 5 volt, en die heb je (nog) niet. Ook geen probleem natuurlijk. :)

LED's dimmen met een potmeter dat werkt niet zo goed. Ook niet met een spanningsregelaar (bijv LM317). Het mooiste regelgedrag krijg je door een stroomregelaar te maken.

Voor een eerste soldeer klus misschien best lastig, maar ik paint het zo in elkaar. :P

• TheBorg

TheBorg

Resistance is futile.

Verwijderd schreef op dinsdag 23 november 2004 @ 12:45:
Beetje te simpel, als je de lamp in de emitterleiding plaatst ben je ca 1V kwijt en is het weerstandje overbodig.
Het weerstandje zet je alleen in de basisleiding als het lampje in de collectorleiding zit. Ook heb je dan geen spanningsverlies door de basis-emitterdiode.
Verlies heb je trouwens zowiezo wel door de verzadigingsspanning van de tor.
Met 15V spanning en 12V lampen kun je die ene volt best missen.

Verwijderd

Je kunt beter alles boven de 12V missen wil je dat de lampjes een lang leven beschoren is.

Verwijderd

Topicstarter
Dus als ik het geod begrijp maak ik ...

Een spanningsregulator die mij een 5 volt lijn voorziet
Bij iedere TOR een FLIPLFLOP
en dan zo veel schakelaars parrallel als ik wil
Klaar is kees
Beetje soldeerwerk is echt wel geen probleem hoor lol ...

Verder heb ik niks begrepen van de uitleg die men hier gaf dat dat schema niet zo geweldig eenvoudig zou zijn etc ... al verlies ik een volt ... weet je dat maakt het echt wel niet uit hoor...

Verder heb ik de details van dat lampje opgezocht ... ze zijn gemaakt voor een werk spanning van 12 tot 16 volt dus ...

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2004 13:01 ]

Verwijderd

Je hebt het over een beetje soldeerwerk, maar er moeten evenzoveel toggle-switches worden gemaakt als je knoppen hebt en de ingang van die dingen moet wel ontdenderd worden, wat de schakeling nog wat groter maakt.
Nee, een Ctje over de ingang is niet genoeg.

Verwijderd

Topicstarter
Ok maar met 2 transistors en dan aan uit schakelaars lukt het wel dan ... ik zal anders even een schema maken ter verduidelijking ...

• TheBorg

TheBorg

Resistance is futile.

Verwijderd schreef op dinsdag 23 november 2004 @ 13:03:
Je hebt het over een beetje soldeerwerk, maar er moeten evenzoveel toggle-switches worden gemaakt als je knoppen hebt en de ingang van die dingen moet wel ontdenderd worden, wat de schakeling nog wat groter maakt.
Nee, een Ctje over de ingang is niet genoeg.
Klopt zeker. Het wordt al gauw een hele print vol onderdelen. Om te dimmen zat ik te denken aan een PWM dimmer, dat wekt het beste.

Volgensmij hebben ze hier wel eens een PWM schakelijk gebruikt om case fans te regelen. Moet met de search wel te vinden zijn. Bekijk dat eerst eens, dan krijg je een beetje een idee voor je verder gaat. :)

-edit-
De flip-flop is ook nog best te doen. Het is één ic, en een condensator + weerstand als anti-dender schakeling.

[ Voor 8% gewijzigd door TheBorg op 23-11-2004 13:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok ik kom al niet uit mijn schakeling met twee transistors lolllll ik ben toch een prutser he nie te doen lol met relais lukte het eenvoudig om de schakeling te maken maar met dat gedoens zit ik nu toch wat in de war ... Verdorie een relays da heeft een pootje meer dan zo een transistor en ik geraak er dus niet uit he ...

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://www.multibox.be/cliff/UNTITLED.jpg

ook op http://www.multibox.be/cliff/UNTITLED.jpg

Zo had ik het aangepast maar het zal wel goed fout zijn transistor 2 zou de aan schakelaar moeten overbruggen dus een je hem aan knipt gaat de 2 de transistor de schakelaar overbruggen ... maar 1 probleem ik sluit nergens de negatieve kant aan ....

Ik heb nu dus voorzien dat er overal een aan en uit knop komt te staan dus als iemand zooooo lief zou willen zijn mij een schematje te posten van hoe ik een aan uit dinkie kan maken de eerste die gepost is ga ik al benutten voor mijn lichtsluizen en dag nacht verlichting maar nu nog een schakeling voor de rest ...

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2004 13:43 ]

• TheBorg

TheBorg

Resistance is futile.

Dat lijkt natuurlijk nergens op he. :P
Je hebt voor een extra schakelaar helemaal geen extra transistor nodig. :)
FF ergens anders heen, daar heb ik Multisim, kun je mooi mee tekenen.

Verwijderd

Topicstarter
t is ook niet voor een extra schakelaar he het is om echt aan en uit te kunnen doen weet je... dus pak ik kom in mijn living ik druk op de aan knop en t gaat aan ... ik druk op de uit knop en t gaat uit ... dit soms op 2 plaatsen he ... bijvoorbeeld in de slaapkamer heb ik aan uit langs bed ook anders moet k nog in t donker naar mijn beddeke zoeken he :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik wacht met een pijnlijke refresh vinger af LOOOOL :)

• TheBorg

TheBorg

Resistance is futile.

Ik zat ff in de simulator te tekenen, maar ik moet ff wat nuttigs doen. :P
Morgen weer verder.

Die schakelaars, moet je die nog kopen? Zijn het pulse schakelaars of echte switches?

Verwijderd

Topicstarter
het zijn allemaal puls schakelaars ... normaal ging ik het als volgt doen

meer uit schakelaars gewoon meer breekcontacten in serie meer aan schakelaars zet je er gewoon zo veel je wil in parrallel.

dus je drukt op de aan schakelaar (s2)
Het relais sluit
1 contact maakt een kortsluiting over de aan schakelaar ...relais blijft aan en de led blijft dus branden

Druk je op het verbreekcontact dan valt het contact weer open en is de led uit ...

denk dat dit een basis relais schakeling is voor dit soort doeleinden ...

Afbeeldingslocatie: http://www.multibox.be/cliff/basisrelais.jpg

ah om dus even te antwoorden ...
Ik had een bestelling geplaatst van breek en normale contacten ... maar ik kan dat nog allemaal aanpassen ... enige dat al geleverd is zijn de led lampenm de voetjes en de volledige bekabeling, Ben nu net de bekabeling aan het afwerken na mijn werk uren ...

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2004 15:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb trouwens als ik me dat nog goed kan herinneren in school ooit een enkel knops aan uit ding gemaakt met 2 relais zonder bijkomende brol maar heb mijn boeken van in der tijd zer weg geborgen geen idee waar ze liggen eigenlijk ...

Verder heb ik gebeld voor die TIP31C die wordt niet meer gemaakt maar is vervangen door de BD241C en kost 0.61 euro ze hebben er een paar honderd op stok dus is vrij standaard boel :)

Meer info over deze transistor

NPN type Medium Power Linear and Switching Applications
TO=220 behuizing
pootjes
1.base
2.collector
3.emitter

Abs Max Rating Tc= 25graden
Vceo 100V
Vcer 115V
Vebo 5 V
Ic 3A
Icp 5A
Ib 1A
Pc 40W
Tj 150 Graden celsius
Tstg -65 tot 150 graden celsius

is dit ok ?

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2004 15:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
<<WERKT NIET>>

Afbeeldingslocatie: http://www.multibox.be/cliff/ideetje.jpg

kan zoiets werken dit kwam even in mij op ...

maar aanschakelaars gewoon meer contacten in parra
Meer uit meer verbrekers in serie beneden ....

Damn ik ken geen klop van die transistors maar dit lijkt me technisch dus logisch gezien wel te werken maar toch maar liever even vragen aan de expert ...

OK wastless ik zie het al looool geeft gewoon kortsluiting hahahaha damn das echt nog niet zoooo simpel ten opzichte van een relais he ...

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2004 17:16 . Reden: Fout idee LOL ]

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23-11 13:13
Waarom gebruik je pulsschakelaars (momentcontacten) en geen I/O Schakelaars (Wipschakelaars)? Ik zal even een voorbeeld van een hotelschakeling en een flip-flopje zoeken...

Verwijderd

grootste voordeel van triac tov relais is geen vonk enzo omdat triac geen spoel heeft + triac schakeld in de 0 doorgang van de sinus

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 23 november 2004 @ 16:30:
[afbeelding]

kan zoiets werken dit kwam even in mij op ...

maar aanschakelaars gewoon meer contacten in parra
Meer uit meer verbrekers in serie beneden ....

Damn ik ken geen klop van die transistors maar dit lijkt me technisch dus logisch gezien wel te werken maar toch maar liever even vragen aan de expert ...

OK wastless ik zie het al looool geeft gewoon kortsluiting hahahaha damn das echt nog niet zoooo simpel ten opzichte van een relais he ...
Nee, dit gaat zeker niet werken, zodra je op S2 drukt heb je een dot van een kortsluiting.
Je hebt je basisweerstandje overbrugd, zo komt de tor nooit in geleiding.
Misschien maar goed ook, want zonder voorschakelweerstandje gaat het LEDje er ook nog aan.

[ Voor 80% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2004 17:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik gebruik geen wip schakelaars omdat ik dan in de problemen kom als ik alles naderhand wil automatiseren ... het idee is echt wel om met pulsen te werken ... anders hoefde ik zelfs helemaal geen relais en zo te gebruiken he ... Naderhand komt er een controller aan en die werkt met pulsen vandaar ...

Dat bovenstaande schakeling niet gin werken had ik al gezien ja geeft een kortsluiting ... ik blijf dus zoeken naar een oplossing zolang ik die niet hebt zit ik nog op relais basis... mja ook dat zou geen probleem zijn hoor maar ik geef toe dat transistors echt wel betrouwbaarder zijn ... en betrouwbaar wil ik mijn verlichting toch wel graag hebben LOOOL

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2004 17:14 ]

Verwijderd

Voor huisverlichting vind ik dat er niks mis is met relais, de werking is betrouwbaar en je kan ze als je dat wilt aansturen met een electronische toglle schakelaar.

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10 00:17

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Verwijderd

Topicstarter
inderdaad zoiets alleen 1 probleem ...

Deze schakeling kan gebruikt worden als een schakelaar. Je kunt de schakelaar bedienen met je vingers. Er zijn twee setjes van twee contactvlakken. Er is een setje voor "aan" en een setje voor "uit".
De 2N1613 eindtransistor kan gebruikt worden voor vermogens tot 800 mW. Wil je grotere vermogens schakelen, gebruik dan een relais (vergeet de vrijloopdiode niet!) of een grotere transistor.

=> Het was net het idee om van de relais af te raken LOL ik moet nl 8 tot 10 watt schakelen

• bobo1on1
Een IRF510 kan 5,6 ampere aan, als dat te weinig is kun je ook een irf540 pakken, die kan 28 ampere aan.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.

Verwijderd

Topicstarter
hmzzz dus als ik het goed begrijp doe ik het zoals op het schema met die irf op die plaats en dan moet dat werken dus echt identiek nabouwen ... of ben ik nu mis ???

Ik krijg een ander simpeler schema door maar weet niet of dat werkt ...

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/on6hn/test1.jpg

...

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2004 17:34 ]

• bobo1on1
Gewoon mijn schema nabouwen, theoretisch moet het werken :P

Zet ook een snelle zekering in de voeding na de afvlakelco's, anders is die fet zo stuk bij kortsluiting.

Verwijderd

Topicstarter
ik zou die fets dan toch op voetjes zetten ook hoor dat ik niet altijd moet liggen solderen ... wat denk je van de eenvoudige schakeling hier boven kan dat lukken of niet ?

• bobo1on1
Wat zijn die 2 rondjes met dat streepje en pijltje erin? Ik ken dat symbool niet eerlijk gezegd.

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij is de linkse een PNP en de rechtse een NPN ... daarom dat ik verduidelijking vroeg lol

Ik heb het eens in circuit maker geduwd maar dat geeft toch maar rare dingen ... beide transistors beginnen meer en meer te gelijden als men de stroom aan sluit ... verder op de knopjes duwen geeft geen resultaat lol dus k zal t wel fout geinterpreteerd hebben ... zo een simpel ding intresseerde me thans nog t meest verdorie

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2004 17:55 ]

• bobo1on1
Het kan nog simpeler:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~loosen/elektronica/led%20switch%202.png

Het is alleen niet direct aan te sturen met een computer.

Dat andere schema zou opzich kunnen werken, enig probleem kan zijn dat de linker transistor overbrugt wordt door een schakelaar en dat er daardoor geen geleiding plaatsvindt van de emitter naar de collector als de schakelaar dicht is.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~loosen/elektronica/led%20switch%203.png

Zo moet dat wazig getekende schema eruit zien, ik heb R3 toegevoegd ivm lekstroom.

[ Voor 18% gewijzigd door bobo1on1 op 23-11-2004 18:05 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 23 november 2004 @ 17:47:
Volgens mij is de linkse een PNP en de rechtse een NPN ... daarom dat ik verduidelijking vroeg lol

Ik heb het eens in circuit maker geduwd maar dat geeft toch maar rare dingen ... beide transistors beginnen meer en meer te gelijden als men de stroom aan sluit ... verder op de knopjes duwen geeft geen resultaat lol dus k zal t wel fout geinterpreteerd hebben ... zo een simpel ding intresseerde me thans nog t meest verdorie
Ach, dit is ook een simpel ding:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/horseflower/new6/ff_4093_.PNG

N1 en N2 zijn een half IC, je kan met 1 IC dus twee van die toggle switches maken.
En ze werken perfect, heb er een tijdje geleden eentje gemaakt. Heb je ook maar 1 knopje nodig ipv 2.

Verwijderd

Topicstarter
Voor de pc kan ik beide gebruiken hoor want ik kan of wel met 0 en 1 werken of wel met pulsen op mijn controller dus zouden beide goed moeten zijn ... 1 knop is natuurlijk een pak leuker :) Ik ga de test eens bouwen tijdens het weekend en wat mee testen ...

Verwijderd

Let op! Het laatste bericht in deze discussie is meer dan 2 weken oud!

Maar voor het geval er toch nog iemand kijkt, zou je nog met relais aan de gang willen, kijk dan eens op een autosloperij.
Auto is 12volt en ze zitten vol met (div) relais, meestal krijg je ze wel voor een zacht prijsje mee.

Verwijderd

Topicstarter
das inderdaad nog geen dom idee ... autosloop damn gij gijt goekd kerel :-)

Verwijderd

bobo1on1 schreef op dinsdag 23 november 2004 @ 17:28:
Een IRF510 kan 5,6 ampere aan, als dat te weinig is kun je ook een irf540 pakken, die kan 28 ampere aan.
Dit is de maximale stroom; de warmte die een tor,fet of whatever je gebruikt te berkenen is de spanning die over E > C (minimaal 0,6V) staat maal de stroom die erdoor loopt(hoe groter de interne weerstand hoe meer spanning er over gaat staan bij belasting(bij een fet is dit heel gering)). Dit is het vermogen wat de tor dus omzet in warmte. Maakt dus geen verschil als die tor 1 of 1000 ampere aan kan; warmte moet ergens heen. Zolang de maximale aangegeven stroom maar niet word overschreden. O+
Pagina: 1