Objecten identificeren met sensors

Pagina: 1
Acties:

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-02 19:56
IK wist niet waar ik dit moest plaatsen dus plaats ik het maar hier. Ik moet 4 verschillende, rijdende objecten identificeren met behulp van sensors. De sensors staan dus naast de baan en identificeren de rijdende objecten.
Hoe kan ik dt he beste doen en met wat soort sensor.

Verwijderd

waarvoor is het, graag iets meer info en geef indien mogelijk een situatieschets. Wat is het budget.

Verwijderd

Ik heb ook zoiets moeten maken als project op de TU. Een erg makkelijk systeem vonden wij om gebruik te maken van reedcontacten.
Op de rijdende voorwerpen plaats je dan op 3 verschillende hoogtes magneetjes en langs de route zet je op 3 verschillende hoogtes die reedcontacten die in totaal dus 2^3=8 verschillende situaties kunnen onderscheiden.
Het schakelschema voor een reedcontact is ook gewoon makkelijk dan van optische sensoren enzo hè, geen opamp nodig in principe.

Maar houd je wel ff rekening met de contactdender! ;)

• mister_S
Gloin daar gaat het precies om ;) . Maar we gebruiken ook Reed voor de sensoren die de trein laten stoppen en rijden als het een bepaald punt voorbij is gegaan. Krijgen we geen problemen?

We dachten eerst aan infra-rood maar het implementeren daarvan is heel moeilijk.

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

wat bedoel je met identificeren? wil je het "identificeren" aan de sensor zelf overlaten? of moet het detecteren zijn?

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

Verwijderd

Met die reed contacten zou dat geen probleem moeten zijn, de reedcontacten zitten namelijk in de baan, en niet op je trein als ik het goed begrijp.
Je kan ook een optisch systeem gebruiken, met bijvoorbeeld een kleuren sensor, of met een zwart/wit sensor in de situatie van de reed contacten. Je kan in beide gevallen een reed contact als trigger gebruiken.

Verwijderd

mister_S schreef op woensdag 24 november 2004 @ 12:03:
Gloin daar gaat het precies om ;) . Maar we gebruiken ook Reed voor de sensoren die de trein laten stoppen en rijden als het een bepaald punt voorbij is gegaan. Krijgen we geen problemen?

We dachten eerst aan infra-rood maar het implementeren daarvan is heel moeilijk.
Ik zie niet in waarom je daardoor problemen zou krijgen eigenlijk, zou volgens mij gewoon moeten werken hoor. Is het trouwens wel nodig om te kijken of de trein bij een bepaald punt langs komt, ik bedoel kun je dat niet tegelijkertijd met het identificeren doen?
Tja, optisch kan natuurlijk ook. En dan in een stuk karton dat je op het voertuig zet een bepaalde (simpele en groffe) streepjescode knippen die je uitleest met die optische sensor. Maar dat wordt inderdaad iets moeilijker...

• mister_S
De programmeerunit heeft een tijdje een signaal nodig en dit lukt niet met een reedcontact :'( .

We gaan dus voor een actieve IR-sensor. Als de signaal wordt onderbroken wordt de output hoog. Laten we zeggen dat we 2 wagons hebben. We maken de ene iets hoger dan de andere door er iets op te plaatsen en we plaatsen de sensor iets hoger dan de normale wagonhoogte. Als de verhoogde wagon dus rijdt, rijdt het door de IR-signaal heen -> signaal wordt hoog voor een tijdje.
Als de gewone wagon rijdt gebeurt er niets omdat het onder de IR-signaal door rijdt (er wordt eerder al gekeken of er iets rijdt op de baan).

Maar hoe schakel je IR-sensors? Heb er nooit mee gewerkt en niemand die het weet in de groep. Kan iemand me richten naar een website of een pdf'je?

Verwijderd

mister_S schreef op woensdag 24 november 2004 @ 15:00:
De programmeerunit heeft een tijdje een signaal nodig en dit lukt niet met een reedcontact :'( .
Kan vast wel, maar dan wordt de schakeling weer wat ingewikkelder.
Als ik mij niet vergis moet het kunnen door een sample/hold-versterker te maken met een twee opamps en een condensator. Maar ik heb het nog nooit geprobeerd...
Laten we zeggen dat we 2 wagons hebben.
Haha, daarstraks waren het er nog 4, als het aantal dadelijk weer wordt gehalveerd hoef je ze niet eens meer te identiciferen! :+
Maar hoe schakel je IR-sensors? Heb er nooit mee gewerkt en niemand die het weet in de groep. Kan iemand me richten naar een website of een pdf'je?
Een sensor is niets meer dan een componentje met een varierende weerstandswaarde zodra het iets waarneemt. Ik zou zeggen zet de sensor in serie met een weerstandje en de spanning over de IR-sensor wordt groter als er minder IR licht op valt. Nu moet je wel ff een drempelwaarde instellen met een opamp, want ik neem aan dat je de boel digitaal aan wilt gaan sturen.

• mister_S
Die twee waren even voor een situatieschets. Je bedoelt een comparator met een referentiespanning? Die IR-sensors eisen dus geen spanning?

Verwijderd

mister_S schreef op woensdag 24 november 2004 @ 16:01:
Die twee waren even voor een situatieschets. Je bedoelt een comparator met een referentiespanning? Die IR-sensors eisen dus geen spanning?
Ja, dat bedoel ik :)
Ik weet niet wat voor sensor je wilt gebruiken, maar een simpele sensor is normaal gesproken volgens mij gewoon een variabele weerstand. Maar goed, hoe wilde je die weerstand te weten komen zonder er spanning op te zetten? En als je er spanning op zet wordt er natuurlijk ook een bepaald vermogen opgestookt.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

denk ook "even" aan rfid ..

http://www.tekind.com/rfid.htm

[ Voor 49% gewijzigd door Fish op 24-11-2004 19:02 ]

Iperf

• Elektronicanet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:14

Elektronicanet

Leds do it!

Hey in welke OGO-groep zit jij? Beetje op Tweakers vragen hè :)
Wij gebruiken ook een binaire code met magneten, en ook al duurt het signaal maar heel kort, die FPGA detecteert het mákkelijk want hij draait op 24 Mhz (uit m'n hoofd)!
offtopic:
Vraag 't anders een keer aan mij, Marijn van OGO groep 9, of op ons elektro-forum. Dit is niet helemaal de juiste plaats hiervoor. Je kunt ook nog circuitsonline.net gebruiken. O ja, we werken óók met IR lichtsluisjes dus als je daar nog vragen over hebt hoor ik het wel.

[ Voor 13% gewijzigd door Elektronicanet op 24-11-2004 18:46 ]

Nederlander in België

Pagina: 1