Toon posts:

[winVNC] Spionage op School, Legaal?

Pagina: 1
Acties:
  • 235 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Bij mij op School gebruiken de mediatheekmensen winvnc om te zien wat de leerlingen doen op hun computers.
Maar er worden geen waarschuwingen of iets in die trant gegeven over het feit dat ze dit kunnen.

Nu ben ik er dus laatst uitgestuurd omdat ik email zat te lezen en heb ik er ook over geklaagt, over het feit dat email persoonlijk is en dat als zij op afstand zonder dat ik dat weet kijken wat ik doe en dus ook mijn mails kunnen meelezen.
Als antwoord op mijn klacht kreeg ik te horen dat ik op school geen priviacy had en daar ook geen recht op heb wat helemaal onzin is.

Dus mijn vraag is of de school in hun recht staat als ze zonder waarschuwing meekijken op het scherm en dus ook eventueel prive gegevens kunnen meelezen.

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Verwijderd schreef op dinsdag 23 november 2004 @ 10:28:
Bij mij op School gebruiken de mediatheekmensen winvnc om te zien wat de leerlingen doen op hun computers.
Maar er worden geen waarschuwingen of iets in die trant gegeven over het feit dat ze dit kunnen.

Nu ben ik er dus laatst uitgestuurd omdat ik email zat te lezen en heb ik er ook over geklaagt, over het feit dat email persoonlijk is en dat als zij op afstand zonder dat ik dat weet kijken wat ik doe en dus ook mijn mails kunnen meelezen.
Als antwoord op mijn klacht kreeg ik te horen dat ik op school geen priviacy had en daar ook geen recht op heb wat helemaal onzin is.

Dus mijn vraag is of de school in hun recht staat als ze zonder waarschuwing meekijken op het scherm en dus ook eventueel prive gegevens kunnen meelezen.
Heel strict genomen mag dat inderdaad aangezien het hun netwerk is mogen ze hiermee doen wat zij willen dus ook monitoren het is alleen niet netjes dat ben ik met je eens bovendien als jij je persoonlijke email leest op school ben je dus niet met schoolse activiteiten bezig waarvoor het netwerk is aangelegt.

Maar nogmaals erg netjes is het niet zeker niet als je erover gaat klagen om dat antwoord te krijgen ze hadden het ook even kunnen uitleggen namelijk kleine moeite voorkomt irritatie

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

• -Skyhawk-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Als ik het goed heb, moeten ze het van tevoren laten weten dat ze dat doen.
Kan in het reglement staan. Of ergens in een ander formulier.

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-08 10:30

TheBorg

Resistance is futile.

ShadowBumble schreef op dinsdag 23 november 2004 @ 10:31:
Heel strict genomen mag dat inderdaad aangezien het hun netwerk is mogen ze hiermee doen wat zij willen dus ook monitoren...
Dat betwijfel ik sterk... In een bedrijfsomgeving mag het ook niet zonder medeweten van de medewerkers.

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 06:31

Boss

+1 Overgewaardeerd

Neem eens contact op met de belangenvereniging voor scholieren. Is dat niet het LAKS ofzo, of zijn die alleen actief tijdens de examens?

Die mensen hebben de tijd om alles voor je uit te zoeken. Hebben ze ook weer wat te doen!

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-08 08:55

Croga

The Unreasonable Man

TheBorg schreef op dinsdag 23 november 2004 @ 10:33:
Dat betwijfel ik sterk... In een bedrijfsomgeving mag het ook niet zonder medeweten van de medewerkers.
Jawel hoor... Monitoren is zonder meer toegestaan (bij veel bedrijven wordt dit gebruikt om, bijvoorbeeld, virus aanvallen en besmettingen te vinden). Het is alleen niet toegestaan om persoonlijke sancties hieraan te koppelen, zonder dat de werknemer hier vooraf van op de hoogte is gesteld.....

• PenguinPower
  • Laatst online: 25-08 16:23

PenguinPower

May the SOURCE be with you

Ik heb het een keer uitgezocht, maar het kan alleen als er voor het aanmelden daarover iets wordt gezegt dat er meegekeken kan worden en bij het binnen gaan van het lokaal er een bordje staat wat niet valt te missen.

[ Voor 10% gewijzigd door PenguinPower op 23-11-2004 10:37 ]

• ShadowBumble
  • Nu online

ShadowBumble

Professioneel Prutser

TheBorg schreef op dinsdag 23 november 2004 @ 10:33:
[...]

Wedden dat zoiets wel in zijn schoolovereenkomst staat ? zeker als het toevallig een ROC betreft die melden het namelijk niet op het netwerk maar in hun schoolovereenkomsten.

Toevallig namelijk een keer een soortgelijk verhaal gehad op mijn school

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

• Duur!
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

zeer waarschijnlijk heb je aan het begin van het jaar een papier of boekje gekregen met de regels. En daar staat 't waarschijnlijk in, of staat daarin waar je het school regelemen kunt inzien. Door naar school te blijven gaan ben je accoord gegaan met de voorwaarden.

En met het misbruik van school computers om mensen te bedreigen, vind ik dat je school het netjes doet. Er zijn scholen waarbij je na de eerste overtreding al niet meer achter de computer mag komen.

En voor jou, als de email enig verband had met het schoolwerk wat je aan het doen was, moet dat toch makkelijk uit te leggen zijn?

©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.

Verwijderd

Topicstarter
PenguinPower schreef op dinsdag 23 november 2004 @ 10:36:
Ik heb het een keer uitgezocht, maar het kan alleen als er voor het aanmelden daarover iets wordt gezegt dat er meegekeken kan worden en bij het binnen gaan van het lokaal er een bordje staat wat niet valt te missen.
Ja klopt dat is volgens mij ook zo, Ik weet in ieder geval cker dat dit bij heel gedetaileerde log programmas het geval is weet alleen niet of het ook bij real time dingen zoals in mijn geval zo is.
En die mail had te maken met school maar goed dan geven hun als tegen argument dat ik me school email adress moet gebruiken.
Maar die school email word door niemand gebruikt omdat die geteisterd word door spam omdat ze voor de leraren snelkoppelingen hebben gebruikt die ook voor leerlingen toegankelijk zijn(slim). En je nu dus alleen de klas @.... hoeft in te vullen om naar 1 hele klas in een keer te sturen.

Maar ik was vooral kwaad over dat antwoord het is wel zo dat ik al een slechte naam heb ik sta op de z.g.n. "gevaarlijke gebruikers" lijst en ze proberen mij dus op alles wat ik doe te pakken.
Maar aan de andere kant word er wel van mij verwacht dat ik als z.g.n. wizzkid help bij bepaalde projecten.

Het is trouwens een middelbare school en ik heb de schoolregelementen doorgelezen en daar staat nix over het recht om te kijken wat netwerkgebruikers doen.

• Night89
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-08 14:26

Night89

Als je alles op een rijtje heb

Verwijderd schreef op dinsdag 23 november 2004 @ 10:47:
[...]

Het is trouwens een middelbare school en ik heb de schoolregelementen doorgelezen en daar staat nix over het recht om te kijken wat netwerkgebruikers doen.
bij ons hier is het zo slecht beveiligd, je trekt de UTP stekker eruit, windows 9x opstarten, UTP erin, 5 min w8ten en je kan internetten, maat hij word wel opgestart met volleigde rechten, anders start ie van netwerk op, met OA VNC :)

probeer heteens ( als je bij de kabels kan)

Met Vriendelijke Groet,

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal eens kijken wij hebben winxp maar super domme systeembeheerder en dat is niet goed voor een school want dat brengt zeg maar uitdaging.
Ik vind het prachtig als ik de systeembeheerder die op de hva informatica heeft gedaan te slim af te zijn. Want die systeembeheerders op schoolen zijn echt een stelletje klootzakken zijn van die geld verspillende gadgets freaks met autistische neigingen
die elke week kostbaar schoolgeld uitgeven aan een nieuwe laptop of iets onzinnigs terwijl het eigenlijke netwerk veel te traag is voor de hoeveelheid computers die erop gezet zijn. Mijn vader is ook systeembeheerder maar dan in het bedrijfsleven en die gaat echt heel anders te werk dan die klojos op scholen.
Zo teste ze in het bedrijfsleven eerst alles op een testnetwerkje bij mij op school kennen ze dat niet nee wat doen ze ze installeren het gewoon op alle computers en zien dan wel of het werkt.

Ook is het vreemd dat we een full time systeem beheerder hebben maar voor klachten over het spionage onderwerp moet ik bij heel iemand anders wezen nl een natuurkunde leraar |:( .

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2004 11:10 ]

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Zeg, houd het ajb een beetje netjes. Qua woordgebruik en qua tips over het omzeilen van beveiligingen.

Los daarvan: kijk dus eerst even in de stukken die je hebt gelezen. Maar hoe dan ook vraag ik me af of dit mag bij minderjarigen zonder dat de ouders hiervoor tekenen. Als dat wel is gebeurt en je het duidelijk wist/had kunnen weten: soit. Maar kijk dus even de info na die je al in bezit hebt, zoals al werd genoemd.

Trouwens is deze zelfde vraag al vaker gevraagd en (met meer of minder deskundigheid) beantwoord; loop de eerdere topics in de search even langs :)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-08 16:03
Verwijderd schreef op dinsdag 23 november 2004 @ 11:06:
Ik zal eens kijken wij hebben winxp maar super domme systeembeheerder en dat is niet goed voor een school want dat brengt zeg maar uitdaging.
Ik vind het prachtig als ik de systeembeheerder die op de hva informatica heeft gedaan te slim af te zijn. Want die systeembeheerders op schoolen zijn echt een stelletje klootzakken zijn van die geld verspillende gadgets freaks met autistische neigingen
die elke week kostbaar schoolgeld uitgeven aan een nieuwe laptop of iets onzinnigs terwijl het eigenlijke netwerk veel te traag is voor de hoeveelheid computers die erop gezet zijn. Mijn vader is ook systeembeheerder maar dan in het bedrijfsleven en die gaat echt heel anders te werk dan die klojos op scholen.
Zo teste ze in het bedrijfsleven eerst alles op een testnetwerkje bij mij op school kennen ze dat niet nee wat doen ze ze installeren het gewoon op alle computers en zien dan wel of het werkt.

Ook is het vreemd dat we een full time systeem beheerder hebben maar voor klachten over het spionage onderwerp moet ik bij heel iemand anders wezen nl een natuurkunde leraar |:( .
ik denk dat jij het budget voor systeem beheer v an een school en een bedrijf niet helemaal begrijpt, een school heeft namelijk doorgaans een kleiner buget dan een bedrijf.

en over die klachten over dat spionage, vaak als je ergens klachten over (iemand) hebt ga je naar de chef van diegene, en misschien is die natuurkunde docent wel de chaf van die systeem beheerder?

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 23 november 2004 @ 10:47:
[...]

Maar ik was vooral kwaad over dat antwoord het is wel zo dat ik al een slechte naam heb ik sta op de z.g.n. "gevaarlijke gebruikers" lijst en ze proberen mij dus op alles wat ik doe te pakken.
Maar aan de andere kant word er wel van mij verwacht dat ik als z.g.n. wizzkid help bij bepaalde projecten.
Hoogste tijd dat je stopt met helpen met deze projecten. Vertouwen is er niet, dus waarom zou je je nog druk maken om hun problemen. (of eerst van die blacklist af)
Ze daar pakken waar het pijn doet. (niet genoeg kennis in huis voor projecten, maar wel lopen zeiken over het lezen van een mailtje)

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-08 23:37

Jimbolino

troep.com

bij ons op school staat er een disclaimer als je inlogt

druk op ctrl-alt-del om akkoord te gaan

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

Pagina: 1