Toon posts:

PCI videokaart. XFX FX5200 256MB vs ATI Radeon 9000 64MB

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Omdat ik bijna 2 jaar geleden voor een prikkie een 2,4Ghz Dell PC met 15"tft scherm met alles erop en eraan kon overnemen :Y) ben ik nu nog steeds in het bezit van een leuke PC. Nu weten we allemaal wel dat je PC al gauw niet snel genoeg meer is en daarom was ik al hard bezig met vakantiedagen te sparen voor een nieuw PC-privé project en was ik driftig bezig met de Dell folders te bekijken. Maar goed het kabinet heeft besloten dat de pc-prive regelening afgeschaft wordt en ik heb pech. Over de rechtvaardigheid van deze afschaffing ga ik niet discussiëren.

Maar goed, uiteindelijk blijf ik zitten met mijn (twee jaar oude) PC en teveel vrije dagen. Nu denk je: "Wat is het probleem dan? Neem heel december vrij en ga lekker alle nieuwe games spelen!".

Helaas, het venijn zit 'em in het volgende: De DELL heeft geen AGP poort en is daardoor behoorlijk beperkt in de game-mogelijkheden. Omdat ik destijds al snel doorhad dat de Intel Extreme Graphics me niet ver zouden brengen ben ik op zoek gegaan naar een leuke passende videokaart. Al snel kwam ik bij de ATI Radeon 9000 64MB DDR PCI-versie. Goed geprijst en lekker snel om wat games zoals MOHAA, Generals ZH, COD etc te spelen. Gekocht en geïnstalleerd en ik was weer tevreden :P .

So far so good, maar zoals verwacht wordt ook mijn systeem "oud" en knaagt het natuurlijk wel zodra je games als COD United Offensive, Far Cry enz. niet meer lekker kan spelen ;( .

Dan maar sparen voor zo'n nieuw Dell XPS systeem. :9 Want in zelfbouw heb ik geen zin en MyCom vertrouwen we allemaal niet meer. Daarnaast is de XPS lekker snel en volop uitbreidingsmogelijkheden. Totdat ik van de week een folder in de bus kreeg van de lokale computerboer die een PCI videokaart van XFX aanbood voor € 130,-. "Toch maar eens kijken" dacht ik en zo kwam ik op de volgende specificaties:

"Features & Benefits

CineFX Engine
Powers cinematic effects beyond imagination. With advanced vertex and pixel shader capabilities, stunning and complex special effects are possible. In addition, increased horsepower delivers faster and smoother gameplay.
nView Multi-display Technology
The nView hardware and software technology combination delivers maximum flexibility for multi-display options, and provides unprecedented end-user control of the desktop experience. NVIDIA GPUs are enabled to support multi-displays, but graphics cards vary.
Digital Vibrance Control (DVC)
Allows the user to adjust color controls digitally to compensate for the lighting conditions of their workspace, in order to achieve accurate, bright colors in all conditions.
Unified Driver Architecture (UDA)
Guarantees forward and backward compatibility with software drivers. Simplifies upgrading to a new NVIDIA product because all NVIDIA products work with the same driver software.
Microsoft® DirectX® 9.0 Optimizations and Support
Ensures the best performance and application compatibility for all DirectX 9 applications.
OpenGL® 1.4 Optimizations and Support
Ensures the best performance and application compatibility for all OpenGL applications.
Integrated TV Encoder
Provides best-of-class TV-out functionality for resolutions up to 1024x768.
Integrated Full Hardware MPEG-2 Decoder
Delivers full-frame, full-screen MPEG-2 video on your desktop.
New 64-phase Video Scaler
Highest quality for scaling DVD and other video to full-screen HDTV resolutions.
350MHz RAMDACs
Supports QXGA displays with ergonomic refresh rates.
Architected for Cg
Ensures that the newest, cutting-edge special effects in applications will run flawlessly. Speeds up content creation so game developers can get their new games out to PC users faster than ever before. "

Als ik op de site van ome Tom ga kijken http://graphics.tomshardw...14/vga_card_guide-42.html zie ik niet echt spectaculaire prestaties t.o.v. de Radeon 9000. Maar de Inno 3D Tornado FX5200 die aldaar getest werd is duidelijk verouderd t.o.v. de FX5200 kaart die XFX liet zien. gezien de specificaties.

Let wel:

XFX FX5200: 256MB DDR, 256bit, effective memory clock 333Mhz, RAMDAC's"DUAL 350Mhz. DirectX 9.0, OpenGL 1.4
Tornado FX5200: 128MB DDR. 128bit, 200mhz RAM (400mhz DDR) , Core clock=250mhz.
Ati Radeon 9000 64MB: 64MB DDR, , 200 Mhz RAM (400mhz DDR) .250Mhz Core Clock. DirectX 8.1, OpenGL 1.3

Nu is mijn vraag aan jullie "kenners" ;) Is het de moeite waard om deze kaart (XFX) aan te schaffen en de tijd te nemen om nog een jaartje verder te sparen, of zeggen jullie: Zonde van je geld, laat maar hangen en koop for the time being een XBOX.

Ik hoor graag jullie reacties.

Verwijderd

Heb je niet wat meer specificaties van je systeem?

• qrazi
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 30-07 05:24
nee, 5200 is nauwelijks sneller dan je radeon 9000, alleen voor directx 9 heb je er bata bij..... zou gewoon een nieuw systeem halen... krijg je veel meer prestatie/hardware voor je euro..

AMD Phenom II X2 555@ X4 B55, 4GB DDR3-1333 OCZ Gold, MSI 870A-G54, Radeon HD 7770 512 MB

• Zeus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04:32
Verouderd?
XFX FX5200: 256MB DDR, 256bit (alsof je daar wat aan heb met deze kaart, die heeft niet eens genoeg kracht om 256bit vol te krijgen), effective memory clock 333Mhz, RAMDAC's"DUAL 350Mhz. DirectX 9.0 zegt ook niks want DX9 applicaties zal deze kaart toch nooit vloeiend kunnen krijgen, OpenGL 1.4
Tornado FX5200: 128MB DDR. 128bit, 200mhz RAM (400mhz DDR) (effective dus 400mhz) , Core clock=250mhz (is iets anders dan RAMDAC hoor) deze is trouwens gewoon dezelfde als boven, ook met DX9, maar sneller.
Ati Radeon 9000 64MB: 64MB DDR, , 200 Mhz RAM (400mhz DDR) .250Mhz Core Clock. DirectX 8.1, OpenGL 1.3
Ik zou gaan voor een nieuw moederbord en een nieuwe videokaart want je legt echt veels te veel geld neer voor een PCI videokaart en je hebt er amper wat aan.

"Zeus was so enamored by Europa that he decided to seduce and ravage her. "

• vingerfrits
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-01-2022

vingerfrits

A.K.A. Badmuts

die fx5200 zuigt zwaar, en zeker niet sneller dan je radeon 9000. Ik zou ook ma een nieuw systeem halen, liefs zelfbouw kun je zelf tenminste bepalen wat je erin wilt hebben >:) Verder is het vrijwel onmogelijk om farcry etc, fatsoenlijk te draaien, dat zal veel beter gaan met je huidige kaart. En de fx5200 heeft DX9 suppport, ma daar blijft het dan ook bij, (DX9 met 5FPS |:(

Asus P5PL2, Intel Pentium D 945, 2GB DDR2, GeForce 7900 GT

Verwijderd

Topicstarter
Mag ik jullie hartelijk bedanken voor de informatie en feedback?

Ik zal de kaart maar niet gaan kopen en gewoon doorsparen voor een nieuwe pc. En nee, het wordt geen zelfbouw, maar zo stom om hem bij de Mycom of de Vobis te halen zal ik ook niet zijn. ;)

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:47

Thandor

SilverStreak

Waarom wel bij Dell dan :? . Je hebt nu geen eens een AGP Slot 8)7, en dat voor een 2,4GHz Northwood :X . Persoonlijk vind ik Dell dan ook niet goed, alleen al omdat er geen AGP Slot zit in een (toen) modern systeem.

Als je nu een PC had met een AGP kaart, kon je met één upgrade (nl. de videokaart) weer een tijdje vooruit, nu moet je weer een nieuw systeem kopen.

[ Voor 27% gewijzigd door Thandor op 24-11-2004 12:00 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-03 14:25

DeMoN

Pastafari

vingerfrits schreef op dinsdag 23 november 2004 @ 23:18:
die fx5200 zuigt zwaar, en zeker niet sneller dan je radeon 9000. Ik zou ook ma een nieuw systeem halen, liefs zelfbouw kun je zelf tenminste bepalen wat je erin wilt hebben >:) Verder is het vrijwel onmogelijk om farcry etc, fatsoenlijk te draaien, dat zal veel beter gaan met je huidige kaart. En de fx5200 heeft DX9 suppport, ma daar blijft het dan ook bij, (DX9 met 5FPS |:(
Compleet mee eens. Het is echt van de zotte dat die kaart (FX 5200) zo sloom is. Dit omdat ze idd DX9 ondersteunen, maar de spellen die DX 9 gebruiken nieuw zijn en echt veel te zwaar zijn voor die kaart |:(

Heb zelf ook eens een FX 5200 GEHAD namelijk. Meteen weer ingeruild ;)

[ Voor 6% gewijzigd door DeMoN op 24-11-2004 12:31 ]

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• vingerfrits
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-01-2022

vingerfrits

A.K.A. Badmuts

Ik heb hem ook gehad, en ingeruild voor een GF4 ti4200. De kaart is wel ouder ma veeel sneller. kortom de fx5200 is een afgeneukte GF4MX met een kansloze DX9 support ;)

Asus P5PL2, Intel Pentium D 945, 2GB DDR2, GeForce 7900 GT

Verwijderd

Topicstarter
Thandor schreef op woensdag 24 november 2004 @ 11:59:
Waarom wel bij Dell dan :? . Je hebt nu geen eens een AGP Slot 8)7, en dat voor een 2,4GHz Northwood :X . Persoonlijk vind ik Dell dan ook niet goed, alleen al omdat er geen AGP Slot zit in een (toen) modern systeem.

Als je nu een PC had met een AGP kaart, kon je met één upgrade (nl. de videokaart) weer een tijdje vooruit, nu moet je weer een nieuw systeem kopen.
Waarom een Dell? Die Dell heb ik ongeveer 2 jaar geleden voor een schamel bedrag van € 700,- gekocht. Dat incl. een Dell 15inch TFT scherm en draadloos Logitech Multimedia Keyboard.

Destijds kostte het apparaat in deze configuratie een dikke 1500 euro en moest je voor een los 15inch tft scherm al zo'n € 400,- neertellen. Zo''n koopje liet ik natuurlijk niet liggen. Dat er geen AGP poort in zat nam ik maar voor lief.

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:17

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
en waarom niet voor Mycom als ik vragen mag? ik ken genoeg mensen in mijn omgeving juist bij mycom willen (naamsbekendheid en dichbtij echte winkel) meeste willen geen DELL omdat die alleen webshop heeft...
je zou ook Gistron kunnen proberen (lekker goedkoop ivm Mycom :D)

Home Assistant Configuratie GitHub V&A

Verwijderd

Is het niet gewoon een goed idee om een moederbord + bijbehorende vidoekaart aan te schaffen, denk bijvoorbeeld eens aan de Asus p4p800 in combinatie met een ATi Radeon 9800pro of een 6800LE, dan heb je voor relatief vrij weinig geld wel weer een heel erg leuk systeem.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 24 november 2004 @ 20:19:
[...]

Waarom een Dell? Die Dell heb ik ongeveer 2 jaar geleden voor een schamel bedrag van € 700,- gekocht. Dat incl. een Dell 15inch TFT scherm en draadloos Logitech Multimedia Keyboard.

Destijds kostte het apparaat in deze configuratie een dikke 1500 euro en moest je voor een los 15inch tft scherm al zo'n € 400,- neertellen. Zo''n koopje liet ik natuurlijk niet liggen. Dat er geen AGP poort in zat nam ik maar voor lief.
die dingen zijn niet voor niets zo goedkoop, ze bezuinigen op videokaarten.
ja dat van die tft, ik had het ook niet laten liggen, maar ik heb in die tyd bij de aldi ook een tft gekocht voor minder als 400 hoor ;)
en daar is nog steeds prima op te gamen (ja echt)
Pagina: 1