[Access] error could not lock file

Pagina: 1
Acties:

• FunFactory
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

FunFactory

Vroeger.....waren ze nog samen

Topicstarter
De volgende situatie:

Win NT server met een share bijv. \\server1\database
In die folder zit een DB in Access van 100 MB.
Er zijn 3 users die schrijfrechten hebben in deze map en de overige users hebben alleen leesrechten in deze folder (er mogen maar 3 mensen zijn die change rechten hebben op de DB)

De 3 users die change-rechten hebben, hebben geen probleem met het openen van de DB, maar de overige users krijgen een error "could not lock file"

Wordt dit veroorzaakt door de het niet hebben van schrijfrechten in deze folder of wordt het probleem door iets anders veroorzaakt?

Je kan hier beter niets zetten....

• Tukk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-08 13:11

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

* Tukk kent Access niet goed, maar gooit wat in de groep:

Waarom regel je lees en schrijf rechten van gebruikers op OS niveau?
Mischien heeft access voor Lees-acties wel schrijf mogelijkheden nodig en krijg je die error?

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:37

Boss

+1 Overgewaardeerd

Access maakt een lock file aan ([databasenaam].ldb) waarin wordt bijgehouden welke gebruikers welke records aan het bijwerken zijn. Als nu een gebruiker zonder rechten de db wil openen moet dat ook in die lock file worden gezet. Maar daar heeft hij/zij dan geen rechten op en dan lukt 't niet.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• FunFactory

FunFactory

Topicstarter
Dus met andere woorden, op de manier die ik nu gebruik kan het dus niet, ik bedoel op OS niveau.

Dan is mijn volgende vraag dus al duidelijk lijkt me. Is dit dus mogelijk op het niveau Access zelf? Kan ik user-id's rechten specificeren in Access en zo ja waar en zo niet.... Wat dan? :(

• Boss

Boss

+1 Overgewaardeerd

Ja, dat kan. Sla de help van Access er maar eens op na, of zoek in de menu's naar 'beveiliging'.

Zooooo moeilijk :)

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• FunFactory

FunFactory

Topicstarter
Ik heb het idd geprobeerd. DB op in de shared folder gezet aangemaakt en daar verschijnt het volgende probleem; op de pc die ik gebruikt heb voor het maken van rechten in de DB, kan iedereen gebruik maken van die DB. Maar, deze DB moet op meerdere vestigingen in Europa geopend kunnen worden; als je DB op een andere pc wilt openen en je voert het goede username en password in, krijg je de foutmelding dat deze niet correct zijn (en ik heb ook met iets simpels geprobeerd als username: 1 en password: 1

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Over welke versie van Access hebben we het?

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Boss

Boss

+1 Overgewaardeerd

Even verder googlen en zoeken naar system.mdw. Dat is een bestandje waar Access de security meuk in opslaat. Staat ergens in je windows folder. Maak er een kopie van, en lever het mee met je database.

Nog even verder zoeken en dan kan je ook wel vinden met welke opstart parameters je bij het opstarten van een database kan kiezen welk security bestand gebruikt moet worden.

• FunFactory

FunFactory

Topicstarter
sanfranjake schreef op donderdag 25 november 2004 @ 19:27:
Over welke versie van Access hebben we het?
Sorry, het gaat om Access 2000, Engelse verie

• FunFactory

FunFactory

Topicstarter
Boss schreef op donderdag 25 november 2004 @ 19:31:
Even verder googlen en zoeken naar system.mdw. Dat is een bestandje waar Access de security meuk in opslaat. Staat ergens in je windows folder. Maak er een kopie van, en lever het mee met je database.

Nog even verder zoeken en dan kan je ook wel vinden met welke opstart parameters je bij het opstarten van een database kan kiezen welk security bestand gebruikt moet worden.
Mmmm.. ok, weer een gedachte gang erbij. System.mdw in dezelfde map wegzetten als de DB zelf, aanpassen en.... hopen dat het dan wel werkt. :/

• Boss

Boss

+1 Overgewaardeerd

Dan werkt het nog niet. Standaard zal Access zoeken naar de system.mdw die (geloof ik) in de windows map staat. Om een andere te gebruiken moet je met opstartparameters aan de slag. Maar daar is wel uit te komen.

Pagina: 1