[iBook] dvd - cdr drive vervangen voor dvd brander ?

Pagina: 1
Acties:

• Wild pigeon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-02 17:46
Ik heb een dual usb 700mhz iBook met interne dvd lezer en cd writer.
Nu zou ik heel graag een DVD brander willen hebben maar een externe is geen optie!

Is er een mogleijkheid om een dvd brander in dit iBookje te krijgen?

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Als je ze als slimline kan vinden vast wel ;) moet je even kijken welke dvd-r's erin passen ;)

Overigens geld hier het zelfde als bij het vervangen van een hdd, en ms nog wel extremer: iBooks zijn nou niet bepaald gemaakt om makkelijk uit elkaar te halen :D

[ Voor 47% gewijzigd door Zwerver op 22-11-2004 22:31 ]

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• Wild pigeon
Zwerver schreef op maandag 22 november 2004 @ 22:30:
Overigens geld hier het zelfde als bij het vervangen van een hdd, en ms nog wel extremer: iBooks zijn nou niet bepaald gemaakt om makkelijk uit elkaar te halen :D
Dat klopt maar wellicht wil ik het toch wel gaan proberen als er een redelijk betaalbare drive te vinden is!?

• Wild pigeon
na wat googlen kwam ik op de NC ND-6500 dit is een slimline Dual Layer brander.... nu kwam ik een PDF tegen op een duitse site waarin ook gerept word over iBookjes.
Zie: http://www.pc-sonderposten.de/files/Slimline-FAQ.PDF

Nu word ik er niet helemaal wijs van... maar er lijkt hoop!?

• bolleh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:14
volgens mij kan het wel(let goed op 12" en 14" modellen, en de ruimte die je erin hebt) maar ik zou het zelf niet doen, t ziet er zowiezo anders uit, en strax werkt t niet eens :X

• merry77776
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-05-2006
Is dit uiteindelijk opgelost door een slimline brander erin te zetten en is dat gelukt?
Ik heb nu hetzelfde probleem. Mijn combo is stuk en die wil ik dus vervangen. Als dat kan met een slimline dvd brander des te beter.

Ik heb zelf de volgende twee gevonden.
1) Samsung TSL532A 8x (Dual-Layer, Slimline) € 84,70
DVD+R 8X + DVD+RW 4X + DVD-R 8X + DVD-RW 4X

2) NEC ND-6650 8x (Slimline, Zwart) € 82,-
CDR DVD+R DVD-R DVD+RW

Weet iemand of ze met een ibook 500 dual USB werken?
Beetje zonde van al het werk als het niet werkt.

Bij voorbaat dank. (reden om deze oude draad weer op te pakken).

Mac gebruiker

• straat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-02 21:37
Hebben die oudere iBooks geen slot loading drive? Ik heb voor mijn iBook (late 2005) een panasonic uj-845 besteld. Apple gebruikt die zelf ook :)

• merry77776
Heb de dvd brander maar laten zitten.
Bij de Mac support wilden ze 400 euro hebben voor de vervanging van een combo drive! |:(

No way hose. 8)7

Ik heb bij micromail maar een Sony Combo CDRW-DVD besteld. Levertijd een dag of drie en dat voor 73 euro inclusief btw en verzendkosten (rembours). Dat wordt wel even 50 schroefjes eruit gaan halen en een paar uur van mijn tijd besteden. Maar goed, heb de complete service manual en tevens wat van die replacement guides van het internet. Verder heb ik ook de benodigde torx 8 sleutel en mijn verstand. Dus dat moet wel gaan lukken.
400 euro. Man, daar koop je al bijna een tweedehands ibook G3 600 MHz voor.

Mac gebruiker

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:04

franssie

Save the albatross

Heb je eigenlijk een 12"of een 14" ? Zou het ook wel in mijn 12"willen doen want mjn Lacie werkt prima, intern is toch even sexier :)

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• merry77776
ikzelf heb een 12 inch.

Mac gebruiker

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13-02 00:08

Nitai

Live the life you love.

Je kunt ook kijken bij:
http://store.fastmac.com/product_info.php?products_id=96

:) 150 euro voor een Superdrive Duallayer DVD 8x brander (PB G4 667mhz en hoger, maar je had een andere PB he?). Moet je maar eens even kijken naar de andere Superdrive.

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

• merry77776
ben ik weer.
Heb eindelijk een sony CRX835E binnen.
heb vanavond de ibook uit elkaar gehaald (op zich niet zo moeilijk).

Maar het rare is nu dat de ibook niet wil opstarten als je de sony drive erin hebt. Doe je het laatje dicht dan blijft ie op vraagteken voor het systeem staan. De harddisk begint ook niet te spinnen.
Doe ik de oude erin dan doet ie het weer.

Nu heb ik gevonden dat de oude combo (die stuk is) een Toshiba SD-R2002 is.
maar op de bovenkant van de drive staat: SLAVE

Op de Sony staat niet zoiets.
De harddisk van de ibook is ook een ide drive.

Ik denk dus dat het aan de master/slave setting ligt van de Sony combo. Maar hoe kan ik die op slave zetten? Ik denk namelijk dat nu zowel de harddisk als de cd/dvd combo op master staan. En dat dus niet het geval is bij de toshiba.

Of weet iemand anders of er verschillen tussen die twee drives zijn?

Advies welkom. Anders blijf ik met een kapotte combo zitten.

Mac gebruiker

• merry77776
hmm, het lijkt erop dat de sony standaard op Master staat (intern gezet).
Dus dan moet ik de Hitachi 40Gb schijf naar slave gaan zetten (die waarschijnlijk ook op master staat, dat verklaart waarom de oude toshiba drive slave zegt).

het is echter niet helemaal duidelijk hoe ik de hitachi op slave zet.
er zitten een 2x24 connectors aan de drive. 22 links en dan wat ruimte over en dan 2x2 pinnetjes aan de rechterkant.
De female plug heeft apple iets verschoven gemonteerd. Hierdoor blijven de twee meest rechtse pinnetjes over. Zie plaatje (in het plaatje moet je de binnenste pin met het binnenste gaatje verbinden en de twee buitenste).

Afbeeldingslocatie: http://www.evdmeer.dds.nl/com/images/hddpins.jpg

en de pin layout op de hdd aangegeven. Ik moet de Cable sel(ect) hebben.
Afbeeldingslocatie: http://www.evdmeer.dds.nl/com/images/jumprset.jpg
Maar hoe krijg ik die met deze kabel veranderd? en heb ik hem dan op slave gezet?

wie weet het antwoord?

Mac gebruiker

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:35
Gewoon een jumper er over heen gooien. Als je die hebt natuurlijk.

• merry77776
inderdaad.
Gisterenavond tot 2 uur 's nachts bezig geweest. Vond een pdf document van Hitachi met alles netjes uitgelegd.
Had gelukkig nog een paar pinnetjes over van oude scsi schijven.
Opgestart en ... hij doet het!

yes!

Mac gebruiker

Pagina: 1