[MSDE] kom maar niet op de server

Pagina: 1
Acties:

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:03
Ik heb op een server hier op het netwerk een MSDE SQL-server draaien, maar ik kom er vanaf een andere computer niet op.

d:\MSDE\setup SAPWD="XXXXX" DISABLENETWORKPROTOCOLS=0 SECURITYMODE=SQL DATADIR="D:\msde_database\"

Dus: met netwerktoegang, mixed-mode security

Op beide computers werk ik onder dezelfde account (stefijn) met hetzelfde paswoord.

In eerste instantie kon ik niet op de server. Gisteren kwam ik er met trusted connection op, dus ik maak een database aan, en terwijl ik met EMS SQL manager wat aan het rondstruinen was in een juist aangemaakte DB kreeg ik steeds meer problemen, en uiteindelijk kon ik wederom geen verbinding maken met de Dbase. OPnieuw installeren met dezelfde opties maakt niks uit. Sindsdien geen succes.

Beide computers draaien geen firewall, vanaf de server zelf kom ik wel op de database (localhost) via de trusted connection.
De SQL-server draait op Win2000pro, ik probeer van een WinXP verbinding te maken

Hoe kom ik op die $(#)_FD server :/

Wellicht een netwerk gerelateerd iets? Dan verplaats maar

[ Voor 16% gewijzigd door Stefke op 22-11-2004 22:54 ]

• whoami
  • Laatst online: 22:42
Misschien heb je hier iets aan:
[rml][ WinXP/Win98] Failed to connect to SQL Server2000[/rml]

En verder: wat is de precieze error die je krijgt ?

https://fgheysels.github.io/

• Stefke
Ik krijg de foutmelding die in dat topic staat.
Op de Server stond er geen enkel netwerkprotocol ge-enabled.
Ik heb TCP/IP en Named Pipes ge-enabled op de server.
Op de client stonden TCP/IP en named-pipes wel enabled, en m'n alias heb ik geconfigureerd om TCP/IP te gebruiken.
Echter, dit bleek nog niet te werken. Dan heb ik maar eens Named Pipes zowel op de server als op de client gedisabled, en toen werkte het wel.
Named Pipes zegt mij niks moet ik eerlijk zeggen...en het enablen daarvan, gebeurt dat op de server (computer) of de server (SQL)

Heb net MDAC 2.8 geinstalleerd (ik meen uit de docs gelezen te hebben dat de juiste al met MSDE meekwam?) op de server, kijken of dat iets oplost.

Edit: nee dus

[ Voor 101% gewijzigd door Stefke op 22-11-2004 23:27 ]

• dvvelzen
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-08-2025
hoi,

zomaar een domme opmerking hoor, maar aangezien SQLServer op de oude ASE basis berust en nog veel dingen op elkaar lijken kan het niet zo zijn dan je "interfaces" file tcp addressen heeft ipv named pipes waardoor je dus gewoon geen connectie entry's voor deze hebt ???

gr,
Dennis

• Eelke Spaak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 19:14

Eelke Spaak

- Vlad -

Nog een misschien domme vraag (maar ééntje waarmee ik zeker een uur zoet ben geweest ooit ;) ): is het een named instance of een default instance? Als het named is moet je namelijk naar 'computer\instance' connecten.

TheStreme - Share anything with anyone

• Stefke
dvvelzen schreef op dinsdag 23 november 2004 @ 06:50:
hoi,

zomaar een domme opmerking hoor, maar aangezien SQLServer op de oude ASE basis berust en nog veel dingen op elkaar lijken kan het niet zo zijn dan je "interfaces" file tcp addressen heeft ipv named pipes waardoor je dus gewoon geen connectie entry's voor deze hebt ???
Kan, maar ik geef hierboven al aan: ik heb geen idee waar ik dit in moet stellen. Ik had voor MSDE nog nooit van named pipes gehoord zelfs.
Ik heb named pipes gezien bij het instellen van een ODBC-verbinding, maar die stel je toch alleen op de client in?

Effe proberen..hmm, daarmee krijg ik wel een succesvolle verbinding bij testen. Dus als ik bij het aanmaken van een ODBC-verbinding voor TCP-IP of named pipes kies en dan de verbiding test gaat het goed. Multiprotocol doet het niet.

He...ik kan nu vanuit bijv Access of EMS SQL Manager ook zonder problemen een verbinding maken (zonder dat ik ODBC heb aangemaakt oid, er is helemaal niets veranderd tov gisteravond) :? Dat is vaag

[ Voor 3% gewijzigd door Stefke op 23-11-2004 08:56 ]

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 13:24

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

* gorgi_19 ziet hier het programmeerprobleem niet in :) Dit heeft meer te maken met de standaard installatie en configuratie van software.

>> Software Algemeen

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• OZ-Gump
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:38

OZ-Gump

terug van weggeweest

Volgens mij ligt het aan je authenticatiemethode van MSDE. Heb ik ook ooit moeilijkheden mee gehad. Probeer het eens met SQL Server authentication en een aangemaakte user + password?

My personal website

• Stefke
OZ-Gump schreef op dinsdag 23 november 2004 @ 10:02:
Volgens mij ligt het aan je authenticatiemethode van MSDE. Heb ik ook ooit moeilijkheden mee gehad. Probeer het eens met SQL Server authentication en een aangemaakte user + password?
Dat werkt nu ook (als ik bijv. met login "sa" en password "xxxxx") inlog. Maar het werkt ook met Trusted Connection.

Waarschijnlijk omdat mijn account "stefijn" als administrator op de win2000server (waar de SQL-server opdraait) ingesteld staat? Hoe weet MSDE anders dat ie "stefijn" toegang moet verlenen.

Anyway...op de een of andere manier kom ik sinds vanmorgen ineens zonder problemen op de SQL-server, op dezelfde manier als wat ik gisteren probeerde zonder resultaat :?

(Overigens kom ik er nu net pas achter dat de admin-account van SQL-login - welke ik nog helemáál niet had kunnen gebruiken - "sa" is, niet "admin" oid. |:( op zich logisch, want wordt vermeldt bij de installatie :z )
Pagina: 1