Toon posts:

Computer crasht voortdurend bij games

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heb gezocht met de search, gegoogled, talloze tips geprobeerd maar niets helpt (tot nog toe...)

Het probleem is het volgende: sinds enkele weken heb ik mn compu geupgrade tot het volgende susteem:

Athlon XP 2400+ (nieuw)
Asrock k7vt4a+ (nieuw)
512 mb ddr geheugen (nieuw)
maxtor 80 gb prim (nieuw)
maxtor 14 gb sec
SB live 5.1
Club3d Ati radeon 9600 pro (nieuw)
420 Watt codegen voeding (nieuw)
Liteon 16x10x40 cd brander
cdrom 40x

Dit alles draait onder Win XP sp1 op mn 80 gb schijf

Hij loopt eigenlijk als een zonnetje totdat ik een (willekeurig) spel opstart.. Dan knalt ie (mbv VPU recover) terug naar desktop of ik krijg een spontane reboot.
Dit gebeurt afhankelijk van het spel gemiddeld na een paar minuten. Bij het senden van de info naar MS krijg ik keer op keer te horen dat het aan de drivers van mn 9600 pro ligt..

Met 3dmark05 kreeg ik de eerste keer een idirect3d(....) error; de tweede keer niet
en haalde het systeem een score van ongeveer 1200.

Nu.. wat ik al geprobeerd heb:

-alle catalyst drivers van 3.7 tot 4.11, en elke keer gedeinstaleerd met de Ati-Software-Uninstall Utility

-Omega drivers (de nieuwste)

-nieuwste bios (1.30) en daarin alle variaties in instellingen (AGP 4x/8x/auto, prim AGP/PCI, fastwrites on/off)

-niewste VIA chipset drivers

-memtest

-hardware acceleraties omlaag schuiven in het Ati control panel

-hd geformateerd en xp opnieuw geinstalleerd

-nieuwe voeding (had eerst een ouwe 250 volt)

-als ik mn kast open schroef draaien de fannetjes van zowel mn videokaart als van de processor

-speedfan (geen rare voltages of temperaturen)

-vpu recover uitgezet

Allemaal, ik herhaal allemaal geen effect..

Dus ik terug naar de winkel, andere videokaar erin (zowel een 9600 pro als een 9250se (geloof ik) maar het probleem persisteert..

Nu is mijn vraag, waar de ^%$$& ligt het aan??
Is het een bekend hardware conflict (niets over gevonden)
Is mn mobo kapot?
Of vormen die spellen (fifa 2005, Sands of time, b1942) gewoon een waardeloos koppel met mn videokaart (kan ik me nauwelijks voorstellen, omdat het niet 1 spel is maar meerdere..)

Kortom alle hulp is welkom!!
bvd

Verwijderd

Topicstarter
En...

wat ik net nog vergeten was / inmiddels ook nog gedaan heb:

-virusscan (nav2003 up to date)

-adware scan

-alles ontkoppeld: dus enkel proc, mobo, geheugen en 1 cd rom drive

Ook dit had allemaal geen effect..

Iemand een idee?

thx

Verwijderd

Hoe warm wordt je processor? (En als je dat kan meten videokaart en geheugen?)

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Een VPU recover zal niet zo snel door een te warme proc worden veroorzaakt. Klinkt meer als een compatibiliteitsprobleem.

@ TS: Al eens een NVidia kaart geprobeerd? Heb in het verleden met de MSI KT4V borden geloof ik ook wel eens gigantische conflicten gehad met ATI Radeon kaarten, om vervolgens met een NVidia kaart een superstabiel systeem te hebben.

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-08 14:35

AzzKickah

06-CENSORED

Ja het eerste (en eigenlijk enige) wat mij ook te binnen schiet is dat waarschijnlijk Ati niet goed samengaat met je mobo of zo? Zoals die ander ook al zei, probeer eens een nVIDIA kaart. Succes anywayz :P

offtopic:
Je bedoelt toch zeker 250 watt he? :+

Verwijderd

KT400 planken en ATI kaarten bijten... AGP op 4x, fastwrites uit. STABIELE voeding (codegen zal geen probleem zijn). VPU recovery uitzetten helpt ook érg veel, hij heeft de neiging er iets te snel in te springen.

• AzzKickah

AzzKickah

06-CENSORED

Kun je niet 'gewoon' teruggaan naar de winkel en zeggen dat ze jou dit ook wel even hadden mogen vertellen? En dan min of meer eisen dat je het bordje mag ruilen tegen een andere? Evt. met bijbetaling van het verschil of course ;)

[EDIT]Mwaah, bij nader inzien kun je misschien beter voor een andere videokaart gaan... :Y)

tis laat en kben stoond, k? ;) :P

[ Voor 26% gewijzigd door AzzKickah op 22-11-2004 23:45 ]

Verwijderd

nou speel ik bijna nooit games met joypads, maar nu net s ff nfsu2 geprobeerd, en daarbij had ik t ook. bleek aan mijn usb cheap ass joypad te liggen, dus mischien kan je dat ook nog s ff testen. gewoon even alle overbodige vage usb dingen er af camera, joystick, cardreader

Verwijderd

Topicstarter
jongens (en meisjes)

bedankt voor alle snell reacties!!

Zal het nog eens proberen zonder joystick..

agp 4x en fastwrites off + vpu recover uit al geprobeerd zonder effect...

En anders maar klagen in de winkel denk ik...!

Txs

Verwijderd

Topicstarter
Hey.. het vervolg..

Plak dit toch maar aan dit topic vast omdat het weer hetzelfde is..:

Aanvankelijk was het probleem opgelost. Ik kwam erachter dat windows messenger 4.7 (standaard bij xp) automatisch aangemeld stond zonder dat er een icoontje rechtonders zichtbaar was omdat mensen met me begonnen te lullen terwijl ik niet (althans niet met 6.2) was aangemeld. Bij de XP instellingen stond echter dat 4.7 niet geinstalleerd stond dus heb ik m (ook via een tip van GoT) verwijderd. Daarna opnieuw opsgestart en win vertelde me dat 'ie hersteld was van een serious error.. (mn videokaart zou vastzitten een soort eeuwige loop) en sindsdien liep ie als een zonnetje. Nooit meer vastgelopen en ik heb uren sands of time en fifa 2005 en star wars KOTOR gespeeld.

Totdat ik gister age of mythology erop zette.. Weer hetzelfde gezeik. Eerst loopt AoM vast.. spel gepatched en hij loopt niet meer vast. Toen maar een wedstrijdje gebald (fifa) en in de 2e helft knalt ie weer terug naar desktop. En bij een aantal herhalingen steeds voor het einde van de wedstrijd.. klap.. terug naar desktop.

Toen maar ati controlpanel en drivers gedeinstalled en opnieuw geinstalled mar dit hielp niet..
Windows messenger 4.7 is er nog steeds af..

Misschien heeft iemand een idee?
Kan ik de ati drivers nog grondiger deinstallen?
kan ik er op een of andere manier achter komen wat die install van aom teweeg heeft gebracht? en zit ie weer in in die loop?
Of kan ik ergens met een proggie monitoren wat er allemaal op de achtergrond loopt wat ik (ook niet via task manager) kan zien?

bvd mzzl

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-08 10:27
Age of Mythology installeerd een of ander MS XML ding, kan me niet voorstellen dat dat effect heeft op je videokaart, maargoed, dat viel mij op aan AoMyth. Hij heeft die XML zooi wel nodig om te draaien.

Verwijderd

Topicstarter
Heb nu als zoveeltste poging winxp geprobeerd te repareren/upgraden en nu wil ie helemaal niet meer opstarten.. AAARGH! Ook niet in de safe mode..

Ben echt ten einde raad!!

Verwijderd

Wat zijn je voltages? 12 volt 5 volt enz (codegen is nou niet bepaald een topmerk voeding)
Had zelf eerder ook veel problemen met voeding 400 watt (Geen idee merk)

Verwijderd

Ik heb me onlangs een nieuwe Radeon 9800 Pro gekocht van Powercolor en heb juist hetzelfde probleem voor.
Ik heb ook al andere drivers geprobeerd, instellingen veranderd etc... maar niks helpt.
Ik heb een voeding van 350 Watt, zou het kunnen dat deze te zwak is?

• Jelte
  • Niet online
Ook ik heb dit probleem met een Powercolor 9800 pro in combi met een MSI KT4A (idd kt400 chipset) Had het gister in [rml][ 9800 Pro] Vastloper bij spelletjes of film[/rml] al geroepen, maar daar is geen reactie op.

In andere compu doet ie het gewoon goed en met een andere videokaart doet ie het ook goed, ik zou even niet meer weten waar het aan kan liggen...

• AzzKickah

AzzKickah

06-CENSORED

Jelte schreef op woensdag 01 december 2004 @ 09:41:
Ook ik heb dit probleem met een Powercolor 9800 pro in combi met een MSI KT4A (idd kt400 chipset) Had het gister in [rml][ 9800 Pro] Vastloper bij spelletjes of film[/rml] al geroepen, maar daar is geen reactie op.

In andere compu doet ie het gewoon goed en met een andere videokaart doet ie het ook goed, ik zou even niet meer weten waar het aan kan liggen...
Hoeveel watt voeding heb je dan?

• Jelte
  • Niet online
AzzKickah schreef op woensdag 01 december 2004 @ 10:03:
[...]

Hoeveel watt voeding heb je dan?
Een 300W (ja er staat 400 op, maar dat zal wel piek zijn...) het is een (naar menig GoT persoon) baggere Qtec. Ik heb helaas geen fatsoenlijke voeding onder handbereik om te testen of het daar aan ligt. Maar 300 is toch best ok of niet?

Verwijderd

had vroeger ook zo iets gelijkaardig met m'n geforce 1 ddr 256 Mb

had alle drivers perfect geinstalleerd, maar bij sommige spellen blokkeerde de boel of resette de pc zomaar.

bleek achteraf dat de standaard koeler van de geforce niet zwaar genoeg was.
omdat m'n athlon al genoeg warmte produceerde, heb ik de koeler op de videokaart vervangen door een zwaardere blue orb. => problemen weg.

wat je ook eens kan proberen is kijken als er bios updates zijn van je mobo, kan soms wel gebeuren dat een nieuwe kaart geeft bij 'oudere' mobo's.

greets

• Jelte
  • Niet online
Nieuwste Bios heb ik vorige week er direct opgezet, dus dat zal het ook niet zijn :( Kast staat open fannetjes draaien athlon op 45 graden dus dat ziet er allemaal gezond uit. Kaart zelf voelt ook niet vreselijk heet na een vastloper ofzo...

Verwijderd

Ik heb deze problemen ook. Al een tijdje. Een jaar geleden heb ik deze pc gekocht:

Computer
Besturingssysteem Microsoft Windows XP Professional
OS Service Pack Service Pack 2

Moederbord
CPU Type AMD Athlon XP, 2000 MHz (7.5 x 267) 2400+
Moederbordnaam ASRock K7S8X (6 PCI, 1 AGP, 3 DIMM, Audio, LAN)
Moederbord Chipset SiS 746FX
Systeemgeheugen 512 MB (PC2700 DDR SDRAM)
BIOS Type AMI (07/11/03)

Scherm
Video kaart NVIDIA GeForce FX 5600 (128 MB)
3D-Versneller nVIDIA GeForce FX 5600
Monitor Hansol 720P (134012655)

Multimedia
Geluidskaart C-Media CMI8738/C3DX Audio Device

cooler is ook niet helemaal top meer.. maakt kabaal bij opstarten.

300 watt

heb wel eens problemen met mijn usb.. als ik een printer aan laat staan, en daarna de pc opnieuw opstart krijg ik een blauw scherm :'(

ik heb alle nieuwste drivers van nvidia..
Het probleem bij mij is dat als ik een tijdje aan het gamen ben, dat hij even vastloopt, en daarna weer verdergaat maar met blokjes in het beeld, beetje onspeelbaar he.

Ik ervaar deze problemen bij BF 1942, Rome Total War, En soms ook CoDuo, maar dat is minder de laatste tijd.

Eigenlijk is het probleem begonnen na de instalatie van direct x 9.0 c

wat raden julie mij aan om te doen?

Bij voorbaat dank,

Roderic Kreunen, die dit echt voor mekaar moet hebben ivm clan activiteiten! :?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2004 00:04 ]

Verwijderd

ik heb nl zelfde prob met x800pro vivo@ xt pe kan HL2 nfsug2 gamen maar geen far cry dan start ie venzelf de comp opnieuw op heb 4.12 drivers vroegere drivers ook al geprobeert

Verwijderd

Topicstarter
Heb niet het idee dat het aan de voeding ligt. Die heb ik nl al vervangen voor een nieuwe (van 250w naar 420w)

Wat ik nu ga doen, aangezien mn mobo nieuw is, is het hele ding er maar uitschroeven en m ruilen voor een asus bordje..

Trouwens.. het vreemde is dat ik deze problemen in het begin had, ze daarna een maand of wat opglost zijn (en met name mn huisgenoot heeft vele uren zitten spelen.. dus een goede test) en ze bij de instalatie van age of mythology weer begonnen zijn. Het lijkt me dus een softwarematig probleem te zijn met een af ander hardwareconflict (voor zover ik er verstand van heb). En toch mn mobo inruilen.. omdat ik niet kan vinden wat voor software het is..

• Whoohoo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03:30
fsb al eens lager gezet? dat wil ook nog wel eens helpen :)

Verwijderd

Topicstarter
dat wil ik dus niet.. ik vind dat een nieuw systeem gewoon moet draaien zonder vanalles in je bios omlaag te moeten zetten..

kortom.. ruilen die handel (en heel hard hopen dat het dan wel over is..!)

Verwijderd

Ik heb ook eerder zoiets gehad. Bij mij was het de onboard sound die met mn audigy 2 boste. Zet (mocht je dit nog niet gedaan hebben) eens je onboard sound uit.

• Jelte
  • Niet online
Ok ik weet het echt niet meer, aan de voeding kan het toch niet direct liggen? 350 wat moet toch genoeg zijn?

En zou het mogelijk zijn om de kaart terug te sturen en mijn geld terug te krijgen? Want ik heb er compleet niets aan natuurlijk. behalve als ik misschien een nieuw moederbord ga kopen en dat was ik toch niet van plan...

Verwijderd

Ik heb dit topic es doorgelezen maar ik heb nagenoeg dezelfde problemen. En het uit zich met name met Age of Mythology. Aan de hardwareconfiguratie is niets veranderd. Ook al 2 keer
format gedaan. Maar ook bij andere games loopt de boel vast. Soms begint de Audigy te
gieren.

Deze problemen zijn van de laatste tijd. Het moet haast wel hardware zijn dan he.
Ik heb zelf een Radeon 9600pro met de bijbehorende VPU recovers uiteraard. Het draait op een
Gygabyte moederplank. As weekend (nu dinsdag) krijg ik een andere voeding van 450 watt. Ik heb nu 300. Voedingen willen nog wel es hun "kracht" verliezen na verloop van tijd. Es kijken of het helpt.

Ik hoop dat we eruit komen mensen want ik begin er nu een beetje mee an te worden.

Groet van Knoet.

• Jelte
  • Niet online
Nou ik heb zojuist een codegen 350W aan mijn systeem gehangen en in het begin kon ik inderdaad even Prince of Persia: Sands of Time spelen. Maar na een paar minuten liep mijn systeem toch vast. Het ging zelfs zover dat opeens mijn AGP slot weigerde, ook bij mijn oude kaart. Na het terugstoppen van mijn oude voeding deed dat slot het gelukkig wel weer.

Maar ik weet het nu echt niet meer. naar mijn idee alles al geprobeerd:
Kale Win XP SP2 install met nieuwste drivers voor kaart en bios voor moederbord enz.
Alle hardware die niet nodig was voor spelen afgekoppeld, dus alleen videokaart en 1e hd.
Gespeeld met instellingen in BIOS.

Maar niets heeft geholpen... Iemand anders nog een idee?

Verwijderd

Wat ik verwacht is dat je drivers voor je vidcard niet goed zijn

die drivers zijn zo onstabiel...mijn FX 5950 crashde ook steeds. Andere drivers geinstaleerd en hij deed het ook weer

Gebruik iets oudere of iets nieuwere

Is het een kaart van asus zo ja, delte die asus drivers. Soms werken ze goed maar vaak niet

Verwijderd

(Radeon 9600pro)

Er zijn sinds 3 dagen weer nieuwe drivers voor ati beschikbaar. Ook deze werkte niet.
Nu heb ik drivers van 10 maart 2004 erin gezet. Toen wist ik zeker dat alles werkte. Ik herinner me ook inderdaad dat ik onlangs de boel geupdate heb om HL2 en Lord of the Cockring te spelen. Toen is het gesodemieter begonnen.

Ik moet zeggen dat het tot nu toe zeer stabiel is met de voorgaande drivers. Die gasten van ati komen trouwens ook elke maand met een update uit. Beetje onzin denk ik

De file is wxp-w2k-7-991-040224m-013831c.exe Maar eentje er boven of er onder zal niet zoveel uitmaken. Misschien is het wat voor jullie(?)
Ps. morgen krijg ik een nieuwe 500 watt voeding :9

Groet van Knoet.
Pagina: 1