Toon posts:

[UPS] Hoe onderhoud je een Sweex UPS

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb voor 55 euro een Sweex UPS 700VA gekocht. Kwaliteit/prijs verhoding leek me wel oké. De UPS is eigenlijk gekocht voor LANparty's. Die generatoren kunnen raren dingen doen heb ik gemerkt.
De vraag:
Ik ga niet weekelijkd naar een LANparty. Dus staat de UPS niks te doen. Ik ga me afvragen "is dat goed voor de accu"? Ik kan hem ook thuis gebruiken voore servertje e.d., maar can moet alles weer uit als ik naar LANparty ga. Dus wat is goed voor UPS? Continue aan of af en toe op LAN's nadat tie goed is opgeladen?

In de handleiding kan ik verder niks vinden over onderhoud batterij. Of het goed is om te onladen e.d. Wat gebeurd er met de accu als tie een maand stil staat? Goed ? Slecht? Vertel maar.

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-02 09:28

Super_ik

haklust!

je kunt m het beste gewoon aan het net laten hangen denk ik, gewoon zonder belasting eraan. dan gaat ie de batterijen alleen druppelladen, en dat is de beste manier om batterijen op te slaan.

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13:48

Shuriken

Life is all about priorities

Ga er vanuit dat ongeacht of een accu wat doet of niet hij verouderd. Dus dat betekend minder levensduur.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-02 21:40
wat ik er van heb begrepen is dat er gewoon een lood-accu inzit (net als in de auto bijvoorbeeld) en die dingen blijven het best in conditie door geladen te houden (druppelladen, niet constant opladen).
Vraag me niet dit verhaal met links te ondersteunen, het is iets dat ik lang geleden gehoord heb toen ik nog met scooters zat te prutsen

ach...in een volgend leven lach je er om!

Verwijderd

als er gewoon loodaccu's inzitten, gewoon zorgen dat ze niet diep ontladen, dus stroom erop houden (ik ga er vanuit dat sweex wel zo slim is geweest om er een of ander druppellaadmechanisme in te bouwen).
http://www.vaartips.nl/tipa.htm#A linkje, niet specefiek dit soort accu's maargoed.
Meestal gaat zo'n accu minimaal een jaar of 5 mee, daarna kan hij capaciteit verliezen.

Verwijderd

Topicstarter
Shuriken schreef op maandag 22 november 2004 @ 20:08:
Ga er vanuit dat ongeacht of een accu wat doet of niet hij verouderd. Dus dat betekend minder levensduur.
Dat begrijp ik. Maar hoe houd ik de accu het langst fit? De meeste zeggen nu druppelen. Moet zo'n accu niet eens in de zoveel tijd onladen? Er zit een Lead-calcium onderhoudvrije batterije in. Is dat ze ook in auto accu's stoppen?

En hoe lang gaat zo ding mee gemiddeld?

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:43

Nakebod

Nope.

En als je hem nu eens als je hem eigenlijk niet nodig hebt, je eigen pc erop aansluit?
Altijd meer veiligheid tegen stroomuitval, piek/dal spanningen, blikseminslag.

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

een ups is er voor gemaakt om continue aan te staan, dus daar moet ie tegen kunnen, punt

voor onderhoud, als ik me niet vergis vervangen ze in bijv noodverlichting 1 x in de 5 jaar de accu. maar ja dat voor jouw is aleen om tijdlijke dip op te vangen dus dat zal wel wat langer kunnen duren voodat je hem echt moet vervangen. en anders geven die dingen dat vaak zelf wel aan.

maar ja bij ons hing de terminalserver ook achter een ups
de netspanning bleef goed en de ups sheet er mee uit 8)7 :+

Iperf

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13:48

Shuriken

Life is all about priorities

Verwijderd schreef op maandag 22 november 2004 @ 22:25:
als er gewoon loodaccu's inzitten, gewoon zorgen dat ze niet diep ontladen, dus stroom erop houden (ik ga er vanuit dat sweex wel zo slim is geweest om er een of ander druppellaadmechanisme in te bouwen).
http://www.vaartips.nl/tipa.htm#A linkje, niet specefiek dit soort accu's maargoed.
Meestal gaat zo'n accu minimaal een jaar of 5 mee, daarna kan hij capaciteit verliezen.
In mijn ervaring gaan ups accu's max zon 3 jaar mee. Dat is ook wat bv. APC aangeeft. In een boot zit volgens mij een standaard loodaccu zoals ook in een auto zit. In een UPS zit een gesloten loodaccu.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Verwijderd

Shuriken schreef op dinsdag 23 november 2004 @ 12:40:
[...]

In mijn ervaring gaan ups accu's max zon 3 jaar mee. Dat is ook wat bv. APC aangeeft. In een boot zit volgens mij een standaard loodaccu zoals ook in een auto zit. In een UPS zit een gesloten loodaccu.
Die in een ups zijn inderdaad gesloten, maar ze hebben wel nagenoeg dezelfde (laad)eigenschappen.
Heb hier 4 Yuasa gesloten loodaccu's (2x 6v en 2x 12v) met een opgegeven design life van 3 tot 5 jaar. Ze zijn nu een jaar of 4 oud en nog als nieuw, maar worden wel een stuk beter behandeld dan in een ups. ik trek ze wel eens een stuk leeg en laad ze opnieuw, da's niet zo verstandig om dat bij een ups te doen :P
Pagina: 1