[XP] Installatie ziet (sata)schijven niet*

Pagina: 1
Acties:
  • 157 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• smoken
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-04 14:18
Hallo Allemaal,

Ik heb een nieuwe pc gekocht, een headstart amd 64 3200+.
Aangezien ik het apparaat ga gebruiken in ons (zakelijk) netwerk, wil ik graag xp pro erop hebben i.p.v. xp home.

Dus ik opstarten met een legale installatieschijf voor een xp pro upgrade en dat gaat goed, ik moet even een w2k cd erin doen omdat hij een te upgraden product moet vinden maar ook dat klopt. Maar dan kan ik aangeven op welke schijf ik windows wil installeren, wat schets mijn verbazing: geen schijven/partities aanwezig. Ik denken zal wel aan ntfs of zo liggen. Dus een tooltje gedownload om ntfs partities te verwijderen en ook dat is gelukt, nieuwe partitie aangemaakt ook owk. Maar daarna krijg ik tijdens de installatie wéér gewoon dezelfde fout, geen schijven in het overzichtje! Nu heb ik even met dynabyte gebeld en een jongen daar kwam met het volgende: er zit een serial ata in, en wellicht kan de xp installatie de schijven daarom niet zien. Een oplossing is om de drivers te installeren tijdens de installatie maar dat lukt niet omdat er geen diskdrive in de pc zit, en windows wilt alleen kijken naar drivers op diskette.....
Een oplossing zou zijn om een unattended install te maken...... Maar is er niet een makkelijkere manier? Bijvoorbeeld de drivers "inlezen" voordat ik de installatie begin? Of denken jullie dat er iets anders aan de hand is?

Het gaat dus om een: Headstart AMD 64 3200+ met een MSI K8T Neo Series mainboard en een 200 GB harde schijf.

Ik hoop dat jullie iets weten....

Verwijderd

Ik zou gewoon de kast ff openmaken en er een diskdrive aan hangen...
(of denk ik te simpel)

• LoeiOrdinair
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:17

LoeiOrdinair

To Infinity and Beyond

Als je een SATA HDD heb moet je tijdens de installatie als een gek op F6 drukken zodat je drivers voor je HDD kan installeren. (Deze downloaden op die site van je fabrikant).

Verwijderd

Je zult toch echt de S-ATA drivers moeten installeren tijdens de F6 functie als de installatie laadt, dat is toch echt het makkelijkste. Kun je er niet even gauw eentje aanhangen van een andere pc, alleen voor de installatie van die drivers?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2004 16:37 . Reden: Uitbreiding ]

• mickjuh
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-04 15:38

mickjuh

Good news everyone!

Met zun 2 voorgangers eens! Dat is de makkelijkste manier...

Verwijderd

Ja ff kast opengooien, floppy deraan hangen .. en als een gek op F6 rammen ?

• smoken
ga ik nu proberen.....laat het jullie zo weten!
inderdaad de makkelijkste optie.....zo makkelijk dat ik er overheen dacht *schaam*

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Je kunt vaak ook booten van een USB-Stick waarop je dan ook de drivers kunt zetten. Nóg makkelijker. Geen schroevendraaier voor nodig.

[ Voor 15% gewijzigd door Guardian Angel op 22-11-2004 16:41 ]

ARME AOW’er

Verwijderd

offtopic:
Ik vraag me al een tijdje af waarom jij een leuke kleurtje hebt. Heb ik iets gemist?

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2004 16:42 ]

• smoken
sorry maar nu wordt ik even gek......station eraan gehangen en elke keer als ik op enter druk (om de drivers te laden) is ie even bezig en dan zegt ie weer: "plaat diskette met de naam: door fabrikant geleverde diskette voor hardware ondersteuning", maar ik hoor niet dat ie van diskette leest. Lampje blijft ook gewoon branden, drive stuk? of iets anders fout?

• Spyro_the_Dragon
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-04-2013
Guardian Angel schreef op maandag 22 november 2004 @ 16:40:
Je kunt vaak ook booten van een USB-Stick waarop je dan ook de drivers kunt zetten. Nóg makkelijker. Geen schroevendraaier voor nodig.
hoe doe jij dat met WIN XP? Met een USB stick?

Ik gebruik hiervoor helaas nog altijd een floppy....

Ha! Ha! Ha! That feisty little dragon Spyro thinks he and his pal can stop me? ME? GNASTY GNORC? NEVER!

• DaRealRenzel
  • Laatst online: 21-04 11:42

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

kabeltje verkeerd om

Nothing is a problem once you've debugged the code

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:47

lier

MikroTik nerd

Zet desnoods de drivers even op een CDROM !?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• smoken
op cdrom zetten had ik dus al eens gedaan, maar de installatie wilt per se dat ze op diskette staan....

Welk kabeltje heb ik verkeerd?

• kleefding
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-04 12:57
lampje blijft branden is kabel verkeerd om :P

van de floppydrive, (rode kant van je af moet t wezen )

[ Voor 40% gewijzigd door kleefding op 22-11-2004 17:08 ]

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-11-2025

Cheese_man

Waarom kiezen?

Twee stuks pc met een S-ATA gebouwd....niets drivers nodig. Dat is toch alleen bij een RAID config nodig?

Lijkt me bizar onnodig drivers te installen met s-Ata schijfjes......

reserveringshouder Tesla Model 3

• Spyro_the_Dragon
  • Laatst online: 22-04-2013
Cheese_man schreef op maandag 22 november 2004 @ 17:09:
Twee stuks pc met een S-ATA gebouwd....niets drivers nodig. Dat is toch alleen bij een RAID config nodig?

Lijkt me bizar onnodig drivers te installen met s-Ata schijfjes......
Bij mij was 't anders nodig hoor.. no way dat ie op de schijven kan installeren (op n Asus A7N8X-E Deluxe)

[ Voor 4% gewijzigd door Spyro_the_Dragon op 22-11-2004 17:12 ]

Ha! Ha! Ha! That feisty little dragon Spyro thinks he and his pal can stop me? ME? GNASTY GNORC? NEVER!

• smoken
kabeltje omgewisseld lampje gaat nu alleen aan als het nodig is......dus ik ga het nu weer proberen

ik heb ook nog nooit gehoord dat een installatie niet werkt omdat er serial ata is, maar ja dit is wat ik te horen kreeg...

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

@Cheese
Serial ATA FAQ + OM FAQ / Beleid opslagmedia & IOControllers

@Spiro
[TOPIC=659370/last///booten%2Cusb]

@Eraser
Ja

[ Voor 10% gewijzigd door Guardian Angel op 22-11-2004 17:16 ]

ARME AOW’er

• smoken
Nou ik wordt er zielig van.....

oemsetup.txt wordt door de setup niet gevonden, staat inderdaad ook niet tussen de drivers die ik gedownload heb, raar.

de installatie geeft ook aan: setup gaat nu software installeren voor de onderstaande massa opslag <geen>

Dus wat doe ik fout, ik snap het echt niet meer......

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:52
Floppy kabel verkeerd om ja.
Verder werkt dat F6 bij mij overigens nooit. Je kan wel op E drukken en dan floppy selecteren.
Daarnaast is het toch zo dat bij S-ata schijven toch altijd drivers nodig zijn ofniet?
Edit: Heb je dat makedisk.exe gedaan? Als je die download zit die erbij.
Daar moet hij bij staan, anders dwload je hem ergens anders.
Ik had het ook een x gehad, toen had ik een ander floppy gepakt die nieuw was, format eroverheen, makedisk.exe gedraaid en toen deed ie het wel. suc6

[ Voor 42% gewijzigd door ID-College op 22-11-2004 17:24 ]

Verwijderd

Er is een diskette creator (staat 100% zeker op je moederbord cd) die een goeie driverdisk voor je aanmaakt. Een klein beetje creatief kan geen kwaad lijkt me. Je bent nog geen uurtje bezig

• smoken
hahahaha....je bent nop geen uurtje bezig.......ik stelde mijn vraag nog geen uur geleden....ik ben om 11:00 uur vanmorgen met dit gekloot begonnen!

En stelde nu pas een vraag omdat ik het écht niet meer wist, ik ga er voor vandaag mee ophouden, moet naar huis....

maar ik moet dus makedisk doen om een driverdisk te maken? niet gewoon de files op diskette zette?

ik zie het antwoord morgen wel!

tx in advance!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:52
smoken schreef op maandag 22 november 2004 @ 17:29:
hahahaha....je bent nop geen uurtje bezig.......ik stelde mijn vraag nog geen uur geleden....ik ben om 11:00 uur vanmorgen met dit gekloot begonnen!

En stelde nu pas een vraag omdat ik het écht niet meer wist, ik ga er voor vandaag mee ophouden, moet naar huis....

maar ik moet dus makedisk doen om een driverdisk te maken? niet gewoon de files op diskette zette?

ik zie het antwoord morgen wel!

tx in advance!
Tuurlijk moet je makedisk.exe doen, waarom denk je anders dat die erbij staat :? :)

• Micha
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
smoken, mijns inziens loop je al lang genoeg op GoT rond om te weten dat we enig eigen initatief en inzet van je verwachten. Echter, uit je posts krijg ik het idee dat het topic nogal verzand is in een handje-vasthoud-topic, wat uiteraard niet te bedoeling is. Zou je iets meer eigen intiatief willen tonen en ook zelf wat dingen gaan proberen? :)

• smoken
meneer g33rt, zoals als ik al zei ben ik aardig lang bezig geweest om het draaiende te krijgen. Ik heb mijn vraag pas gesteld toen ik echt even geen opties meer had, anders had je gisterenmorgen om 11:00 uur wel een post van me gezien!!!

Helaas wist ik niet (en nu weet ik nog steeds niet hoe, maar ik het vind het vast wel) dat ik een makedisk.exe moest doen. Maar toch bedankt voor ook jou zeer opbeurende post! Heb ik wat aan! Kan ik wat mee! Zo komen we ergens!

• smoken
IS opgelost, driverdisk maken (niet met makedisk.exe) was alles wat nodig was!
Dank jullie!

• passer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:30
smoken,
vertel je even hoe dit moet ( 'k zit ook met een sata-schijf)

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:58
Nog even een kleine titel edit, zodat het os tussen [ ] haken staat, en het onderwerp erin staat.

• GreenGolf3
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-11-2025
@ TS en Passer: Op je moederbord cd moet een tool zijn dat de driver disk aanmaakt. Even zoeken op de cd naar een foldertje voor je S-ATA driver. Of in het boekje staat het ook meestal wel vermeld.

na het maken van de install floppy tijdens de install inderdaad als een gek op F6 drukken, anders gaat hij door. Daarna de juiste driver instellen en klaar ben je.

Ik moest dit ook doen oor mijn Asus A7N8X Deluxe. Nu loopt die S-ATA disk als een zonnetje. Verder tijdens de install geen gekke dingen gehad met XP pro UK.

[ Voor 20% gewijzigd door GreenGolf3 op 23-11-2004 11:26 ]

Specs workstation Nikon D200 / 17-55 F/2.8 / SB-800 / 24-120

Pagina: 1