[qmail] Mail van bepaald domein forwarden naar andere server

Pagina: 1
Acties:

• Puntslash
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Hoi,
Ik heb een mailserver draaien, geinstalleerd volgens de handleiding op Qmailrocks.

Nu wil ik een domein toe kunnen voegen, zorgen dat de mail die op dat domein binnenkomt gescand wordt door Spamassassin en Clam AV en vervolgens door gestuurd word naar een andere mailserver op internet zodat het daar bezorgd word aan de juiste user.

Hoe kan ik dit het beste regelen?

Ik heb wel eens wat met fetchmail gedaan maar die haalt het uit een pop3/imap box en eigenlijk wil ik de mail niet opslaan op de eerste server.

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Doet het configuratiebestand smtproutes niet precies wat jij wil?

• Puntslash
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik heb even gezocht naar smtproutes, dit bestand is nog niet aangemaakt op mijn systeem. Ik heb 'm nu aangemaakt, met dit erin:
code:
1
test.domein.nl:ip.adres.van.de.externe.server

Eerst maakte ik de fout om het domein ook nog toe te voegen binnen vqadmin, wat dus niet gaat werken. Ik heb hem nu eruit gehaald en het werkt prima!

Bedankt!

• zeroxcool
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-02 11:55
Even een kleine note. De smtproute oplossing werkt in principe goed. Je kan het alleen wat 'dynamischer' maken door deze truuk gewoon met DNS uit te halen.

Wat je doet:

Domein bla.nl moet worden gescant op virussen en spam door virusspam (10.0.0.1). Daarna moet de mail naar mailserver (10.0.0.2) om worden te geärchiveerd (je 'standaard' MTA). Dit zet je in je DNS:

code:
1
2
bla.nl mx 10 virusspam
bla.nl mx 100 mailserver

Standaard gaat je mail dus naar je virusspam bak. Mocht deze om wat voor reden dan ook down zijn dan gaat de mail direct naar je mailserver.

Als mail is binnen gekomen op virusspam en is gecheckt, dan zal qmail kijken of er een local delivery mogelijk is, is dit niet het geval dan wordt de mail gestuurd naar de secondary mx (je mailserver).

In je virusspam hoeft bla.nl alleen maar in je rcpthosts te staan, qmail handelt de rest af.

Zo heb je een iets meer dynamische oplossing en ook een vorm van redundantie ingebouwd.

zeroxcool.net - curity.eu

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Heel leuk en aardig, ware het niet dat 95% van de trojans tegenwoordig meteen maar op de backup MX afleveren :X

Edit: met 10.000 rejected mails per dag voor m-m z'n domein terwijl mijn bak 3e MX van de 4 is zegt al genoeg lijkt mij :X

[ Voor 37% gewijzigd door _JGC_ op 23-11-2004 00:22 ]

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

Mja smtproutes is ook handig om de mail verder te routen en te deliveren op een andere poort, voor mensen waar poort 25 blocked is.

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

Pagina: 1