Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Sunbeam Overclock Cooler Kit zuigt ipv blaast?

Pagina: 1
Acties:

• Tripwire999
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Ik heb net zo'n Sunbeam overclock cooler kit aangeschaft, maar nou heb ik het probleem dat mijn cooler van m'n cpu de lucht naar buiten blaast, ipv van dat ie naar binnen blaast!
Dus ik denk coolertje omdraaien maar dat kon dus niet 8)7 :| vanwege de schroefgaatjes :(
Dus nou mijn vraag:
Kan ik de connector van m'n cpu cooler gewoon andersom in de puntjes op me mobo doen of werkt me cooler dan niet meer?

alvast bedankt

Verwijderd

zolang er niks de rotatie van de fan in de weg staat, en je er gewoon stroom op kan zetten werkt ie wel ja.

• Silent Hunter
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:30
Denk eens logisch na,
wat je dan werkelijk wilt doen, is dus + en - omdraaien, Dat vindt je mobo niet leuk .... laat staan je fan (misschien dat die het wel overleeft).

De enige op lossing is dan werkelijk de fan omdraaien, maar is het niet zo bedoeld dat de fan naar buiten blaast?

Afbeeldingslocatie: http://www.sunbeamtech.com/PRODUCTS/IMAGE/move-short-2.gif

zo hoort ie dus te werken.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2004 17:01 . Reden: klikbaar ]

12.4 kWh Thuisbatterijen + 1.8kWp balkon systeem - 5kW Zendure Units - Doet iets met content voor batterijen

• Tripwire999
  • Nu online
het setje heet:
Sunbeam Overclock Cooler Kits

maar ik kan dus niet gewoon de + en de - omdraaien?

Verwijderd

Wat ik mij afvraag, werkt zo'n ding eigenlijk wel? Dus gaat je temperatuur ver omlaag? Ik vind het een soort van Dell ding :P.

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23-11 13:13
idd, Dell heeft soms standaard heatpipes... Of het werkt hangt af van de rest van de indeling van je kast (casefans, blowholes etc.). + en - omdraaien gaat niet werken... Echter wanneer je CPU koeler niet omdraaibaar is, kun je altijd nog je casefan aan de andere zijde van de pipe omdraaien...

Verwijderd

Tripwire999 schreef op maandag 22 november 2004 @ 16:33:
het setje heet:
Sunbeam Overclock Cooler Kits

maar ik kan dus niet gewoon de + en de - omdraaien?
Nee, normaal zou dit wel kunnen, maar dan werk je met wisselstroom. In een computer wordt gewerkt met gelijkstroom, en daarom kun je hem niet omwisselen.

• iop
  • Laatst online: 22:17

iop

Tripwire999 schreef op maandag 22 november 2004 @ 16:27:
nou heb ik het probleem dat mijn cooler van m'n cpu de lucht naar buiten blaast, ipv van dat ie naar binnen blaast!
mobo doen of werkt me cooler dan niet meer?
alvast bedankt
ik wil niet al te slim overkomen, maar hoort dat ding niet naar 'buiten' te blazen, gezien ie gemaakt is om warme lucht af te voeren! just 2 b clear: dat ding blaast van je CPU naar je sideplate, zo hoort dat dus.

mag de groeten niet doen dus dat doe ik niet :P

• Vaudtje
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Ik weet niet wat een Sunbeam Overclock Cooler is, maar als het iets is als het ding op het plaatje van Silent Hunter:
edit:
ja dus

Draai de hele pijp om, en laat de koeler dus aan de pijp zitten zoal 'ie nu zit.:
code:
1
2
3
4
niet
CPU -----> Buiten
maar
CPU <----- Buiten
iop tha man schreef op maandag 22 november 2004 @ 17:40:
ik wil niet al te slim overkomen, maar hoort dat ding niet naar 'buiten' te blazen, gezien ie gemaakt is om warme lucht af te voeren! just 2 b clear: dat ding blaast van je CPU naar je sideplate, zo hoort dat dus.
Voor het afvoeren van warmte uit de kast zijn er andere fans, de airduct moet er juist voor zorgen dat er zo koud mogelijke lucht aangezogen wordt om die direct op de CPU koeler te blazen, ergo lucht van buiten de kast.

[ Voor 62% gewijzigd door Vaudtje op 22-11-2004 17:48 ]

In deeze zin staan drie fauten

Verwijderd

Een maat van mij heeft hem ook (samen met een sunbeam plexikast).
Hij hoort koude lucht rechtstreeks op de cpu te blazen (koelers dus laten aanzuigen naar de cpu).

Zijn temps,
Kast: 31 graden
Cpu p4 3.2GHz i.c.m Zalman (80mm) koeler: 25 graden

• Tripwire999
  • Nu online
naja dan moet k ff ander cpu coolertje kopen!

• Tripwire999
  • Nu online
Vaudtje schreef op maandag 22 november 2004 @ 17:44:
Ik weet niet wat een Sunbeam Overclock Cooler is, maar als het iets is als het ding op het plaatje van Silent Hunter:
edit:
ja dus

Draai de hele pijp om, en laat de koeler dus aan de pijp zitten zoal 'ie nu zit.:
code:
1
2
3
4
niet
CPU -----> Buiten
maar
CPU <----- Buiten

[...]

Voor het afvoeren van warmte uit de kast zijn er andere fans, de airduct moet er juist voor zorgen dat er zo koud mogelijke lucht aangezogen wordt om die direct op de CPU koeler te blazen, ergo lucht van buiten de kast.
wat bedoel je nou precies want ik snap dr weer helemaal nix van :D

• ExploWare
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-08 13:34

ExploWare

BoingBoing

wat Vaudtje bedoelt is: dat de fan aan het begin van je slang zit, dus tegen de buitenkant van de kast, en niet tegen de CPU (denk ik :+)

. . . . . Youp.net . . . . .

Verwijderd

het is dood eenvoudig, Lucht buiten je kast is koeler. Wanneer er koele lucht op je cpu heatsink komt is je cpu kouder. Dus hij moet lucht naar binnen zuigen.

Wat jij dus moet doen als je niet je cpu fan kan omdraaien, een ander koelertje kopen, of gaan knutselen.

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online

E-Vix

Nu met sneeuw!

Verwijderd schreef op maandag 22 november 2004 @ 16:59:
[...]

Nee, normaal zou dit wel kunnen, maar dan werk je met wisselstroom. In een computer wordt gewerkt met gelijkstroom, en daarom kun je hem niet omwisselen.
Euh? Waar zit jij met je gedachten? Bij wisselstroom maakt het niet uit of je iets omdraait, het blijft de zelfde kant op draaien (denk bijv aan je stofzuiger. Die gaat ook niet blazen als je de stekker er andersom in doet).
Bij gelijkspanning kan je normaakgesproken zonder problemen de + en de - omdraaien, echter zijn de meeste fans hier niet op berekend. In je fan zitten lagers (glijlagers, of kogellagers), en deze zijn berekend om maar van één kant druk te krijgen. Als je fan draait, dan duwt hij de lucht namelijk door de fan heen, en de fan zelf wordt de andere kant op geduwd. Zou hij de andere kant op gaan draaien, dan duwt hij dus ook de andere kant op.

Dus kortom:
Kan ik de + en de - omdraaien?
Ja, en de fan gaat (mits beveiligd) ook de andere kant op draaien, maar de slijtage van de lagers zal zo groot zijn dat hij het waarschijnlijk nog geen maand overleeft.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

Verwijderd

Dus kortom:
Kan ik de + en de - omdraaien?
Ja, en de fan gaat (mits beveiligd) ook de andere kant op draaien, maar de slijtage van de lagers zal zo groot zijn dat hij het waarschijnlijk nog geen maand overleeft.
Bij een brushless DC motor zoals een PC fan kun je niet de polariteit van omwisselen. Dit komt door de manier waarop ze aangestuurd worden:
http://www.overclockers.com/articles624/
http://www.sciencedaily.c...ushless_dc_electric_motor
http://www.eio.com/repair.../F_appfaq.html#APPFAQ_307
http://www.alansmodels.com/engines/how_motor_brushless.htm
http://www.servomag.com/flash/4-pole/smi-motor-gif.htm
http://www.fontys.nl/elek...andrijf/diktaat/EAPH8.pdf
http://my.execpc.com/~rhoadley/magdcmot.htm

[ Voor 73% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2004 20:32 ]

• iop
  • Laatst online: 22:17

iop

* iop had ff niet door dat het plaatje dat ding was en d8 dat het om een gewone koeler ging, soz, niks gezegd...

mag de groeten niet doen dus dat doe ik niet :P

• Vaudtje
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Onder het motto: Ph3ar |\/|y 1337 P@1n7 5|<1LLz geef ik u het volgende:
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/45596/full.jpg
Ik kan uit je verhaal niet opmaken waar het probleem met vastmaken zit, is het de bevestiging van de fan aan de pijp die niet los kan, of kan de fan maar op een manier aan de kast?
In het eerste geval kun je dus de hele duct andersom monteren, dus van optie 1 naar 2 of juist andersom.
edit:
Ik denk dus, dat wat ExploWare denkt dat ik denk, de gedachte is die ik dacht

[ Voor 12% gewijzigd door Vaudtje op 22-11-2004 21:00 ]

In deeze zin staan drie fauten

• Tripwire999
  • Nu online
Vaudtje schreef op maandag 22 november 2004 @ 20:57:
Onder het motto: Ph3ar |\/|y 1337 P@1n7 5|<1LLz geef ik u het volgende:
[afbeelding]
Ik kan uit je verhaal niet opmaken waar het probleem met vastmaken zit, is het de bevestiging van de fan aan de pijp die niet los kan, of kan de fan maar op een manier aan de kast?
In het eerste geval kun je dus de hele duct andersom monteren, dus van optie 1 naar 2 of juist andersom.
edit:
Ik denk dus, dat wat ExploWare denkt dat ik denk, de gedachte is die ik dacht
nee het probleem zit bij de cpu! als ik mijn cooler zou willen omdraaien dan passen mijn schroefjes er niet meer in, (te kort) er zit namelijk aan de ene kant grotere gaatjes dan aan de andere kant van de cpu zodat de schroefkop van de schroefjes niet past in de andere kant van de cooler!

Verwijderd

Heb je misschien een paar foto's, dan word het voor ons allemaal een stuk duidelijker denk ik.

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:26
als je dan perce de lucht je cpu in wil blazen koop je toch gewoon een paar langere schroefjes....... lijkt me niet zo'n groot probleem.

• zBEASTORz
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-09-2017

zBEASTORz

Een pro prutser

Fans kun je NIET omdraaien, paar sec derop en je fan is dood, Je mobo vind dit geen probleem alleen je fan is binnen elke seconde de pijp uit, Als je mazzel hebt draait die nog een beetje (wel goeie manier om je fans langzamer te laten draaien) ;)

Maar dat gaat in ieder geval niet lukken.

Blaad

• Tripwire999
  • Nu online
zBEASTORz schreef op dinsdag 23 november 2004 @ 12:01:
Fans kun je NIET omdraaien, paar sec derop en je fan is dood, Je mobo vind dit geen probleem alleen je fan is binnen elke seconde de pijp uit, Als je mazzel hebt draait die nog een beetje (wel goeie manier om je fans langzamer te laten draaien) ;)

Maar dat gaat in ieder geval niet lukken.
ja als je de plus & min om draait :)

• kippy
Tripwire999 schreef op maandag 22 november 2004 @ 22:42:
[...]

nee het probleem zit bij de cpu! als ik mijn cooler zou willen omdraaien dan passen mijn schroefjes er niet meer in, (te kort) er zit namelijk aan de ene kant grotere gaatjes dan aan de andere kant van de cpu zodat de schroefkop van de schroefjes niet past in de andere kant van de cooler!
Koop dan gewoon langere schroefjes, eventuweel met ringetjes als de schreofkop de smal is. persoonlijk zie ik het probleem niet.

• Tripwire999
  • Nu online
hmm ja oke maar ben al in diverse winkels geweest waar ze dit soort schroefjes niet hebben!

• ReallyStupidGuy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-11 19:47
Als ik naar het plaatje kijk dan snap ik niet hoe de bevestiging op de CPU voor de luchtstroom zorgt. Ik zie alleen een fan aan de kast die naar binnen blaast en een luchtpijp. Een fan aan de kast zou toch om te draaien moeten zijn lijkt me.
hmm ja oke maar ben al in diverse winkels geweest waar ze dit soort schroefjes niet hebben!
Je kunt ook beter naar de winkels gaan waar ze dat soort schroefjes wel hebben :P

Duizend wijzen kunnen meer vragen stellen dan één idioot kan beantwoorden.

• Silent Hunter
  • Laatst online: 22:30
Tripwire999 schreef op woensdag 24 november 2004 @ 08:58:
Ga je naar de lokale Gampa of Fixet-Niet (Gamma en Fixet )
haal je een paar lange bouten met bijpassende moeren ...
desnoods neem je de fan mee en ga je passen of het boutje door het gaat je kan

zo moeilijk kan dat toch niet zijn :+

12.4 kWh Thuisbatterijen + 1.8kWp balkon systeem - 5kW Zendure Units - Doet iets met content voor batterijen

• kippy
of pak een paar zelftappertjes (de meeste fans op cpu coolers worden zo vast gezet) en draai et gewoon vast. ik heb nog steeds geen foto's gezien dus et lijkt me sterk dat het niet zou kunnen. et kan natuurlijk ook gewoon men slechte voorstellingsvermoge zijn :P

• Tripwire999
  • Nu online
kippy schreef op woensdag 24 november 2004 @ 16:57:
of pak een paar zelftappertjes (de meeste fans op cpu coolers worden zo vast gezet) en draai et gewoon vast. ik heb nog steeds geen foto's gezien dus et lijkt me sterk dat het niet zou kunnen. et kan natuurlijk ook gewoon men slechte voorstellingsvermoge zijn :P
ja srry hebt ut best wel druk dus van t weekend heb k denk wel foto's!

• ExploWare
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-08 13:34

ExploWare

BoingBoing

Tripwire999 schreef op donderdag 25 november 2004 @ 21:04:
[...]

ja srry hebt ut best wel druk dus van t weekend heb k denk wel foto's!
KICK: Heb je al een oplossing gevonden of is je pc nu een bbq?
heb je al fotos?

. . . . . Youp.net . . . . .

Pagina: 1