Toon posts:

40 GB harddisk, waarvan maar 10 GB beschikbaar is

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb kortgeleden een harddisk gekregen die zich wat vreemd gedraagt. Het gaat om een seagate ST340014A . Dit is een HD van 40 GB. Tijdens het opstarten wordt de HD ook herkend als ST340014A en ook bijvoorbeeld Sisoftsandra herkent de HD zo. Er wordt echter steeds aangegeven dat de HD maar 10 GB groot is.
Ik heb fdisk gedraaid en de schijf geformatteerd. Er blijft echter maar 10 GB beschikbaar. Ook partition magic 8 geeft aan dat 10 GB beschikbaar is en dat er verder geen vrije ruimte is.
De harddisk heeft voorheen gefunctioneerd in een PIII Compaq kantoor PC.

Mijn vraag is natuurlijk:
Is op een of andere manier de overige 30 GB op deze harddisk beschikbaar te krijgen en welk programma kan ik daar dan voorgebruiken of welke handelingen moet ik daarvoor verrichten?

Nog even wat meer duidelijkheid over de acties die ik heb uitgevoerd. Fdisk en en formatteren heb ik gedaan door de HD als master te hangen in een Pentium III 500 Mhz systeem. Dat systeem herkent normaal gesproken probleemloos de eigen 15 GB harddisk. Daarna heb de Seagate harddisk als externe HD via USB 2.0 gehangen aan mijn toch behoorlijk moderne Shuttle XPC SN41G2 met windows XP en heb ik sisoftsandra en partiotion magic gedraaid. Daarbij wordt de HD dus qua naam wel goed herkend, maar klopt het aantal GB's niet. Naar mijn gevoel is er dus geen BIOS-probleem. Ook diskmanager van Seagate heb ik gedraaid. Daarmee kan je de schijf o.a. in partities verdelen. Maar ook daarmee komen we niet verder dan 10 GB

Bij voorbaat dank voor uw reactie.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2004 15:59 ]

• CRiMiNaL
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-01-2024

CRiMiNaL

Witlof ^^

Je zult wat meer info over je hardware moeten geven. Er zijn namenlijk ook moederborden die niet meer dan 10GB zien op de HD. Dit is meestal wel te verhelpen met een bios update. Maargoed Deel je specs even met ons.

... MMORPG Addict.

• Hoover
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03-09-2025
Het kan misschien je bios zijn.
Sommige biossystemen kunnen maar een max van bv 8GB zien van een hdd.

Edit: zie CRiMiNaL

En wat gebeurd er als je 2000/XP of linux gaat installeren.
Windows 95 bv ondersteund hdd's tot 8GB, correct me if im wrong.

Anders download een testtool van seagate eens
http://www.seagate.com/support/seatools/

[ Voor 11% gewijzigd door Hoover op 22-11-2004 15:50 ]

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Hoover schreef op maandag 22 november 2004 @ 15:48:
Windows 95 bv ondersteund hdd's tot 8GB, correct me if im wrong.
De eerste versies van win95 ondersteunen alleen Fat16, dus partities tot 2GB. de versies met Fat32 ondersteunen gewoon grotere schijven ;)

Maar soms zit er op de oudere schijven nog een capacity-limit jumper die ervoor zorgt dat een schijf niet groter is dan een bepaalde bios-limiet. Daar zou je nog eens naar kunnen kijken. (Al verwacht ik niet dat dit het geval is. Ik heb nooit echt een 8GB limiet-jumper gezien).

• Vorlon
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 04-03 12:03
Eeehm, misschien zijn we vergeten dat compaq ook hd's leverde die min of meer biosgemod waren op een bepaalde grootte?

Vooral als je een stukke 10gb schijf had en die vervangen werd door compaq terwijl die schijven niet meer leverbaar waren. Dan kreeg je een 40gb die echt gecapped was op 10gb. (enige manier om dat vrij te schakelen was een ander bios erin flashen maar dat is nogal link).

"You are not ready for immortality yet" - Kosh Nararek

• Mauridia
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-08-2025

Mauridia

Spotify Artist: Tjodh

Twynn schreef op maandag 22 november 2004 @ 15:53:
[...]

De eerste versies van win95 ondersteunen alleen Fat16, dus partities tot 2GB. de versies met Fat32 ondersteunen gewoon grotere schijven ;)
Ja FAT32 ondersteund grote hardeschijven, maar dan wel afhankelijk van de BIOS FIRMWARE/DATE van mobo!!! :Y)

Heb je dit topic al doorgenomen? :O

[TOPIC=649273///#hddlimieten]

Beam this message up, Scottie!

Pagina: 1