Toon posts:

[NetWare 6 SP3] Cache clearen + verplichte reboot

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Situatie is als volgt:

Een afdeling hier zit regelmatig nieuwe pc's te updaten voor nieuwe klanten. Er is echter een probleem met wat corrupte cache zo nu en dan. Met als gevolg dat alle cache weer uit de server gegooit moet worden. En ja, met novell 5.60.03 moet je dan de bordermanager weer rebooten. Gevolg: geen internet meer...

Is het mogelijk om bepaalde stukken cache van willekeurige websites etc. uit de server te gooien zonder een reboot te doen? Het is wel mogelijk om met object control bepaalde hostnames/ip adressen uit te sluiten om te cachen, maar dit verwijdert niet de cache die al aanwezig is.

Verwijderd

> En ja, met novell 5.60.03

Pardon? Ik neem aan NovellNetware5.1? En welke versie van BorderManager?

> moet je dan de bordermanager weer rebooten. Gevolg: geen internet meer...

unload proxy
load proxy -cc

Tijdens dat proces is er dan geen internet, maar een server-herstart is dan niet nodig. Een winupdate-server kan dat verhelpen. Of een alternatieve internet-route om de bordermanager heen.

• JoetjeF
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-11-2012

JoetjeF

Mo Chuisneoir

Om het voor andere mensen even makkelijker te maken, je hebt dus NetWare 6 SP3. Welke versie van BorderManager gebruik je? Als ik het goed heb hebben de versie van voor BM 3.8 problemen als de cache op een NSS volume staat. Deze zou je dan moeten verplaatsen naar een TFS volume.

Verwijderd

Topicstarter
Versie 6 SP3 idd, wellicht dat een modje de topictitel even kan aanpassen.

Na het unload en load commando ben ik genoodzaakt de server weer te herstarten om één of andere vreemde onverklaarbare reden. Doe ik dit niet dat kan ik fluiten naar de verbindingen. Volgens mij draaien we op 3.8 ja, zal ik morgen even nagaan.

Ben niet echt een novell guru, maar waar is het voordeel van het verplaatsen v/d cache naar een TFS volume?

• JoetjeF

JoetjeF

Mo Chuisneoir

Misschien dat je iets aan deze TID hebt. Zelf weinig ervaring met BM/FastCache, dus je zal even eerder genoemde TID door moeten kijken en/of de documentatie van BM 3.8 raadplegen.

Verwijderd

cache moet op een traditional volume, is dit het geval ?

Verwijderd

In nogal wat gevallen kan het best nss zijn hoor. En dat kan zelfs voordelen bieden. Maar traditional volumes geniet wel de voorkeur ja.

• Scraper
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-02 13:03

Scraper

ErikJ

Wellicht een leuke site voor de bordermanager gebruikers onder ons. Misschien staat er nog een leuke tip in voor je probleem.

• DGTL_Magician
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-01 15:53

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Scraper schreef op maandag 22 november 2004 @ 21:38:
Wellicht een leuke site voor de bordermanager gebruikers onder ons. Misschien staat er nog een leuke tip in voor je probleem.
Welke site is dat dan?
Deze? http://nscsysop.hypermart.net/

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

• Scraper
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-02 13:03

Scraper

ErikJ

whoeps, sorry, ctrl-v foutje. Yup that's the one

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:56

McMiGHtY

- burp -

Wij gebruiken zoals hierboven ook gemeld staan gewoon unload en daarna proxy -cc
Misschien kun je is proberen om de hele Bordermanager opnieuw te loaden?

Heb je nog wat in je logs staan?

NEW - Het Grote - 2026 Tweakers Social Ride- Topic!

Verwijderd

Corrupte cache.... je kunt de volumes eens checken of opnieuw aanmaken. Verdwijnt de corruptie wellicht.

Verwijderd

Topicstarter
Logs geven niets verdachts aan. Binnenkort maar even de volumes opschonen.

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-02 19:19

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Hier een zelfde situatie:
Novell Netware 6 + SP4
Novell Bordermanager 3.7 SP3

Volgens alle tips meerdere traditionele volumes gemaakt (3x10 GB).

Bij ontladen van de proxy (unload proxy) slaat de server vast en rest niets anders dan de powerknop. Na opnieuw opstarten en laden Bordermanager is alles oke, dan unload proxy, proxy -cc, ook geen probleem. Totdat de server weer een aantal dagen gedraait heeft.
Instellen dat de cache niet weggeschreven wordt bij ontladen van cache helpt niet.

Ander probleem is dat je kunt zien dat de cache niet vol is, maar dat de server door zijn directory-entries is, en daardoor geen cache bestanden kan aanmaken. Dus wordt de internetverbinding traag/onwerkbar. Daarom moet de cache ook af en toe ontladen/geschoond worden. En dat wil dus niet 1-2-3.

Oplossing? Mij (nog) niet bekend, maar het lijkt verdacht veel op jouw probleem.

This footer is intentionally left blank

Verwijderd

> Logs geven niets verdachts aan. Binnenkort maar even de volumes opschonen

Je zegt zelf dat je corrupte caches hebt. Hoe kom je daar dan bij?

Als je compaq/hp-servers heb kun je insight-manager installeren. Die vangt melding af voordat netware dat kan (loggen).

• JoetjeF

JoetjeF

Mo Chuisneoir

Verwijderd schreef op maandag 22 november 2004 @ 17:22:
Na het unload en load commando ben ik genoodzaakt de server weer te herstarten om één of andere vreemde onverklaarbare reden. Doe ik dit niet dat kan ik fluiten naar de verbindingen. Volgens mij draaien we op 3.8 ja, zal ik morgen even nagaan.
Dus na het loaden van de proxy.nlm blijft de server gewoon draaien (geen hang/abend), maar er is geen internet verkeer mogenlijk? Kan je vanaf de server dan wel pingen? Misschien dat het een TCP/IP probleem is. Ik kan me wel herinneren dat als je geen VPN gebruikt, dat je de NULL stack moet installeren. Nou ja, moet, het wordt aangeraden.
Ben niet echt een novell guru, maar waar is het voordeel van het verplaatsen v/d cache naar een TFS volume?
Volgens de documentatie wordt NSS niet (officieel) ondersteund door BorderManager. Sommige mensen hier hebben het echter wel goed werkend gekregen.

Maar weet je al welke versie van BM je gebruikt, inclusief patch level?

[ Voor 7% gewijzigd door JoetjeF op 23-11-2004 13:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
/me duikt even nwadmn32.exe in

Gaat om bordermanager 3.5 SP1 met TFS.

Binnenkort dus even een upgrade uitvoeren met backup achter de hand (as usual :Y) ) En de volumes is grondig opschonen.
ajhaverkamp schreef op dinsdag 23 november 2004 @ 12:49:
Hier een zelfde situatie:
Novell Netware 6 + SP4
Novell Bordermanager 3.7 SP3

Volgens alle tips meerdere traditionele volumes gemaakt (3x10 GB).

Bij ontladen van de proxy (unload proxy) slaat de server vast en rest niets anders dan de powerknop. Na opnieuw opstarten en laden Bordermanager is alles oke, dan unload proxy, proxy -cc, ook geen probleem. Totdat de server weer een aantal dagen gedraait heeft.
Instellen dat de cache niet weggeschreven wordt bij ontladen van cache helpt niet.

Ander probleem is dat je kunt zien dat de cache niet vol is, maar dat de server door zijn directory-entries is, en daardoor geen cache bestanden kan aanmaken. Dus wordt de internetverbinding traag/onwerkbar. Daarom moet de cache ook af en toe ontladen/geschoond worden. En dat wil dus niet 1-2-3.

Oplossing? Mij (nog) niet bekend, maar het lijkt verdacht veel op jouw probleem.
Hetzelfde verhaal hier. Binnenkort maar is even aankaarten bij novell anders (KB geeft ook geen nuttige info omstreeks dit probleem)

[ Voor 81% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2004 13:59 ]

Verwijderd

Even een paar tips

- je MOET de cache op Trad FS zetten. Novell ondersteunt het niet eens als je een call plaatst als de cache op NSS staat. En ja, er zijn gevallen waarin het werkt, maar het is gewoon niet slim op NSS.
- Suballocation OFF, compression OFF !!!!!!!!!!!!!
- Liefst een AANTAL volumes maken, zoals bijvoorbeeld PROXY1: PROXY2: PROXY3: (3 is de door novell default value geloof ik)
- Unload proxy en dan load proxy -cc (unload proxy kan soms wel 10 minuten duren, omdat licenses niet goed vrijgegeven worden.
- Als je BM herstart hebt na een freeze/hang, MOET je eigenlijk een VREPAIR doen op alle (TFS) volumes waar cache op staat. (op NSS een revbuild, maar we zetten BM cache dus nooit op NSS.....)
- Je kunt overigens niet een deel clearen, zoals je in de topic starter jezelf afvraagt.

Meer tips op support.novell.com, zoals je natuurlijk weet. met name coolsolutions is nogal.. cool :-)

René (CNE6)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2004 16:20 ]

Pagina: 1