Toon posts:

Waarom een brooktrout kaart?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
In ons bedrijf ben ik tegen de volgende configuratie aangelopen:
Zetafax server met twee brooktrout tr114 kaarten. Nu is na een stroom onderbreking de kaart niet meer beschikbaar. Ik heb als noodoplossing een dynalink externe modem (14k4) gehangen en Zetafax kan nu weer perfect fax'en.

Ik zit er nu aan te denken om die brooktrout kaarten compleet te vergeten en er 2 externe modems aan te hangen, de kaarten zijn niet configureerbaar op een normale windows manier (worden als unknown gezien in de hardware lijst) en ik vind het vage apparatuur.

Zijn hier nadelen aan? Waarom zijn die kaarten zo godvergeten duur (2800 gulden) als je met een extern modem van 50 gulden hetzelfde kan? Waar zijn deze kaarten zo ontzettend goed wat deze kosten rechtvaardigd (en mij de boel nogmaals eens goed laat uitzoeken).

Een andere vraag, is er technisch verschil tussen fax'en via analoog en ISDN? Is een ISDN sneller? Meer compatible met andere fax'en?

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-02 16:32

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Waarom zijn ze zo duur: Simpel, omdat er weinig vraag is naar multiport seriele kaarten met hoge snelheid die ook nog eens zelf de conversie uitvoeren (en niet via een softwareoplossing je CPU belasten).
Alternatief: Een Actieve ISDN Kaart (2 lijnen) zoals bijv. de Diva Pro serie. Daar kun je er maar 1 van in je PC zetten (driver staat een 2e niet toe). Meer lijnen dan moet je de Server-BRI hebben (tot 4 kaarten) of de 4-port Server BRI (ook duur, 4 ISDN channels dus 8 lijnen). hiervan kunnen er 2 in je server. Nog meer lijnen ? Server-PRI kaart dan maar (30 lijnen).
Waarom een actieve kaart? Die heeft een eigen DSP< en kan zo een analoog faxsignaal of modemsignaal zelf omzetten. Een passieve kaart kan meestal maximaal 1 channel analoog opnemen. Voro de paar eurootjes extra geen overbodige luxe.
Verschil tussen analoog en ISDN faxen: Als je faxed naar een standaard G2 of G3 faxapparaat met analoge interface is er geen verschil (max. 14.4 K doorvoer). Als je faxed naar een ISDN of computerfax (digitaal that is) dan kan het faxverkeer sneller gaan (tot 64K) en is in elk geval de tijd voor het opzetten van de verbinding behoorlijk sneller.
Nog een voordeel: ISDN kent meerdere nummers per ISDN Lijn (KPN: tot max. 8 per ISDN Channel) waarmee je met goede faxprogrammatuur een leuke faxrouting kunt uithalen, bijv. iedereen een eigen faxnummer geven, of faxen op nummer 1 automatisch printen en op nummer 2 via e-mail doorsturen oid.

Meer info ? contact me.

Nothing is a problem once you've debugged the code

Verwijderd

Topicstarter
Goed verhaal.. Alleen als wij hier kijken hoeveel er gefaxt wordt zie ik nog niet zoveel problemen. We verschuiven iedere dag zo ongeveer 75 fax'en. De server een PIII 500 met 1 Gb geheugen.

Als ik kijk naar de connectie tijd, dan zitten we per week aan 3.5 uur fax verkeer (dat is 5 werkdagen). We redden het dus nu makkelijk met 1 lijn, een tweede zou parallel fax'en iets sneller maken maar dat is volgens mij te verwaarlozen. (moeten 2 mensen precies tegelijkertijd een fax versturen).

Dan over de kwaliteit, is er kwaliteitsverschil in de fax te zien als het van z'n Brooktrout board afkomt of van z'n cheap ding?

Bij is ons is het dus puur en alleen voor een beetje fax'en versturen, we routeren niets we ontvangen niets.

Wordt er al veel gebruik gemaakt van ISDN fax oplossingen in bedrijven? Dat zou namelijk wel kunnen schelen dan (factor 4 a 5 in snelheid).

Z'n Brooktrout is dus een multi seriele fax kaart? Dat is dan anders dan een CAPI faxkaart? Er worden wel apparte drivers meegeleverd met zetafax voor deze faxkaart. Aan licenties hebben wij voor zetafax ook maar 2 lijnen, dus het uitbreidingsverhaal is voor ons compleet niet interessant.

• gridfox
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-09-2023
ISDN wordt niet veel gebruikt, zeker niet nu een groot deel van het faxverkeer vervangen is door email. De Brooktrout en Dialogic kaarten verwerken heel veel in de hardware, conversie van en naar TIF, error correcties, handshaking, etc. Mbt. drivers werken ze een beetje vreemd. Brooktrout levert ze niet direct, maar via de fax software leveranciers. Ze zijn en blijven gruwelijk duur, maar zijn wel degelijk anders dan een eenvoudig modem. Je zult vermoedelijk tegen problemen aanlopen waarbij het modem moet resetten.

Eicon is daarentegen erg mooi spul. Een Eicon BRI Server board kost zo'n Euro 600,- maar heeft wel eigen DSP's. Standaard ondersteund door WIndows en Linux en zeer stabiel.

Hey, it compiles . . . . Ship it !

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-02 16:41

Predator

Suffers from split brain

Wij hebben volgens mij ook zo'n kaart in onze Zetafax. Ik weet nog dat m'n collega eens gezegd heeft dat die kaart enorm veel geld kost. Persoonlijk vind ik het maar vervelende dingen aangezien die vaak de oorzaak van niet meer functionneren van de ZetaFax. Het ISDN signaal hoeft maar even niet door te komen en de kaart slaat helemaal tilt. Ze zijn enorm gevoelig.

Aangezien we die ZetaFax toch eens moeten uitbreiden volg ik met interesse deze draad over alternatieven :)

[ Voor 5% gewijzigd door Predator op 23-11-2004 20:55 ]

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb er nu dus standaard een Dynalink modempje aangehangen. Ik heb de kosten berekend die het met zich meebrengt om geen ISDN te hebben. En dat viel nog redelijk mee.

Wij fax'en ongeveer 2800 faxen per maand, per fax duurt het nu gemiddeld 15 seconde langer om de fax te versturen (omdat de connectie fase van ISDN sneller is dan analoog). Dit komt op ongeveer 12 uur extra telefoonverkeer per maand. (26 euro extra kosten per maand)

Voor ons is dat een verschil wat acceptabel is. We gaan wel de brooktrout kaarten proberen te reanimeren maar wegens chronisch tijdgebrek staat dat op een laag pitje. Een brooktrout kaart kostte 2 jaar geleden 2800 gulden!!

ik heb dus gespeeld met een ISDN faxkaart (Capi) deze werkte vlekkeloos in het testdomein maar in de productie omgeving gaf deze toch problemen (hij stuurde de fax goed door maar gaf toch een foutmelding).

Misschien in de toekomst een nieuw fax pakket aanschaffen. Tot die tijd doen we het hiermee.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2004 11:10 ]

Pagina: 1