Stroeve zoomlens

Pagina: 1
Acties:
  • 2.032 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03:14
Mijn zoomlens, een Sigma 70-300 dl met een canon mount, gaat erg stroef met het in in- en uitzoomen. Als ik een grote zwaai maak van 70 naar 300 is het niet zo'n probleem, maar als ik een foto wil maken en ik moet iets in- of uitzoomen, dan krijg ik het bijna niet voor elkaar (een hand aan de camera, de ander aan de lens). Het loopt dan erg schokkerig.

Kan ik hem zelf schoonmaken of smeren (m.b.v. teflon spray) of is dit typisch een gevalletje fotozaak of retour sigma voor een schoonmaakbeurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-05 11:49

Beaves

Usque ad Finem

Er zijn al meerdere topics over deze lens geweest en het komt er op neer dat het bij de lens hoort, elke lens heeft er namelijk last van, ook mijn Sigma en dan vooral in het gebied 200-300 milimeter. Je zult er dus mee moeten leren leven :)

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha BasZ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-11-2024

Tha BasZ

- niks -

Wordt het ook niet minder naderhand je de lens vaker gebruikt?
Heb zelf geen ervaring mee, maar heb er wel meer over gehoord dat het bij deze lens voorkomt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaves

Beaves

Usque ad Finem

Tha BasZ schreef op maandag 22 november 2004 @ 13:19:
Wordt het ook niet minder naderhand je de lens vaker gebruikt?
Heb zelf geen ervaring mee, maar heb er wel meer over gehoord dat het bij deze lens voorkomt...
Een beetje, maar nog steeds zit de lens af en toe "vast" en gaat het zoomen met schokken, erg irritant. Maar ja, de lens kost weinig en levert optisch goede foto's af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-04 16:18

Ursamajor

Astrofotograaf

Toen ik een keer ging kijken voor een lens, had ik deze ook in mn handen en vond m ook erg stroef. De verkoper (mediamarkt) zei dat het gepiep dat ermee gepaard ging, lucht was dat heen en weer werd geperst...

Toen heb ik maar de 70-200 ex apo gekocht :)

Gadgets FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaves

Beaves

Usque ad Finem

Ursamajor schreef op maandag 22 november 2004 @ 13:23:
Toen ik een keer ging kijken voor een lens, had ik deze ook in mn handen en vond m ook erg stroef. De verkoper (mediamarkt) zei dat het gepiep dat ermee gepaard ging, lucht was dat heen en weer werd geperst...

Toen heb ik maar de 70-200 ex apo gekocht :)
Nu heb je het ook over twee lenzen die niet met elkaar te vergelijken zijn, de 70-200 kost viermaal zo veel als de 70-300 en is kwa optiek en bouw veel beter.

Mijn 70-300 is ook niet te vergelijken met mijn Canon 70-200, maar dat is wederom logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:19

tazzman

a real boardmonkey

Ursamajor schreef op maandag 22 november 2004 @ 13:23:
En jij gelooft mediamarkt verkopers? Al helemaal als het om lenzen gaat? ;)

Ik heb zelf ook nog een Sigma 75-300 DL ergens in de la liggen en deze schuif-zoom gaat inderdaad vrij stroefjes. Erg lastig voor kleinere correcties. Vandaar mijn voorliefde voor draaizooms... En zoals Beaves al zegt, voor kwaliteit betaal je - ik kan zeer nauwkeurig zoomen met m'n 70-200 f/2.8L door gewoon mijn vingertoppen te gebruiken. Maar ja, dat mag ook wel voor dat geld!

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha BasZ

Tha BasZ

- niks -

We praten hier over 2 totaal verschillende lenzen, die je vind ik ook totaal niet mag vergelijken met elkaar...
(ga zelf ook voor een Sigma 70-200 2.8, denk ik...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Tuurlijk mag je die wel vergelijken - daarnaast geef ik aan dat het meer voorkomt met de 75-300/70-300 DL lenzen. :)

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha BasZ

Tha BasZ

- niks -

tazzman schreef op maandag 22 november 2004 @ 14:17:
Tuurlijk mag je die wel vergelijken - daarnaast geef ik aan dat het meer voorkomt met de 75-300/70-300 DL lenzen. :)
Ja, ok je mag het wel vergelijken...
Maar vind het zelf nie echt een eerlijke vergelijking. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Ik mag toch aangeven dat bij andere, duurdere lenzen dit geen probleem is? Zeker als ik en anderen al aangegeven hebben dat het kennelijk een probleem is wat vaker voorkomt bij Sigma schuif-zooms. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

Daarnaast is een objectief als de Sigma 70-200/ 2.8 EX Apo vaak luchtdicht afgesloten (internal zoom). Hierdoor wordt stof van de boze buitenwereld niet mee naar binnen gezogen wanneer je uitzoomt. Hierdoor blijft het mechaniek aan de binnenkant stofvrij en ook beter werken.

@TS: wanneer je er niet mee kunt werken en bereid bent om er een x bedrag aan uit te geven, biedt hem dan aan ter reparatie. Zorg er wel voor dat je weet hoe Sigma de reparaties behandeld. Waarschijnlijk werken ze met een plafond; hetgeen wil zeggen dat je bij een reparatie <150 euro (bijv) niet op de hoogte wordt gebracht. Het is vaak niet mogelijk om alleen te betalen voor onderzoek. Zorg dat je dit weet, als je het objectie ter reparatie aanbiedt. Hiermee voorkom je dat de reparatie eindeloos duurt (immers, Sigma weet ook direct tot welk bedrag zij mogen repareren). Met olie aan de gang gaan lijkt me geen goed idee als je hiermee geen ervaring hebt. Je wilt echt niet dat er olie op je lenzen komt of dat de lamellen van je diafragma aan elkaar plakken na jouw "grote beurt". Doe dit alleen als je er ervaring mee hebt, of als je eerst kunt oefenen op een afgeschreven model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03:14
om verdere misverstanden te doen voorkomen, het is een draai-lens. Ook is het zo dat de lens het de laatste tijd erger is gaan doen, dus ik zit aan vuli te denken, die de schroefdraad (want ik neem aan dat het met een schroedraad werkt) niet meer soepel laat draaien...

dus, laten schoonmaken, of zelf die handel smeren?

Edit: Thanks MIG, je geeft me eigenlijk het goede antwoord.
btw... Fulcrum kicks ass! ;)

[ Voor 13% gewijzigd door 107mb op 22-11-2004 15:51 ]

Pagina: 1