Toon posts:

router bereikbaar, dan weer niet..

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een netwerk met 25 client Pc,s die via DHCP een ipadres krijgen.
Daarnaast een PDC die fungeert als DHCP server die tevens het gatewayadres doorgeeft aan de client Pc's
(De vaste werkstations maken verbinding met het internet via een proxy server, de gateway wordt alleen gebruikt door een paar mensen die met hun laptop inloggen)

De Router is een zyxel prestige (vast ip adres = gateway)
deze is aangesloten op een HP Procurve switch (HP 2650) - vast ip adres

Het gekke is nu dat de router op zeer onregelmatige tijden maar wel zon 5 keer per dag niet bereikbaar is (via ping) en dat internet dus onbereikbaar is voor alle clients. Het maakt daarbij overigens niet uit of de client verbinding maakt via de gateway, of via de proxyserver. De hele router is onbereikbaar!

Omdat het probleem zich na een poosje 'vanzelf' weer hersteld, dacht ik eerst aan een foute configuratie tussen switch en router (autonegotiate -mijn vemoeden was dat de switch bleef ondehandelen met de router) maar ook na het instellen van de poort op de switch op 100Tx Half duplex blijft het probleem bestaan..

Heeft iemand suggesties waar ik de oplossing zou kunnen vinden voor dit vervelende probleem?

Verwijderd

firmware? Klinkt als een bugje van de router zelf. Of probeer eens een ander poortje op je router te gebruiken (indien aanwezig) en op de switch.

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2004 19:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
Gek genoeg werkt je suggestie! De router is niet bereikbaar, maar zodra ik hem insteek op een andere poort is hij wel weer bereikbaar.. Helaas niet voor lang!
Telkens omsteken is ook niet echt een optie, en aangezien de router pas al geruild is ivm met dit probleem ga ik eens proberen er een extra (10) Mbit switch tussen te zetten.
ps. De firmware van de router is de laatste.

• Gamo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-06-2025

Gamo

Research Before You Buy

Verwijderd schreef op dinsdag 23 november 2004 @ 09:12:
Gek genoeg werkt je suggestie! De router is niet bereikbaar, maar zodra ik hem insteek op een andere poort is hij wel weer bereikbaar.. Helaas niet voor lang!
Telkens omsteken is ook niet echt een optie, en aangezien de router pas al geruild is ivm met dit probleem ga ik eens proberen er een extra (10) Mbit switch tussen te zetten.
ps. De firmware van de router is de laatste.
Misschien helpt het iets dat je de router 5min aanzet vóórdat de clients proberen in te loggen. Misschien issie gewoon traag met DHCP adressen weggeven...

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 23 november 2004 @ 09:12:
[...] , en aangezien de router pas al geruild is ivm met dit probleem ga ik eens proberen er een extra (10) Mbit switch tussen te zetten.
Dus nu ga jij met veel gehannes een oplossing zoeken voor een probleem waar de leverancier een oplossing voor moet maken? :?
Als ik jou was zou ik tegen die leverancier zeggen dat dit zijn volgende maandagochtendmodel is en dat je graag een andere wil!
Tenzij je er niet zeker van bent dat het in de router zit maar misschien in de betrokken netwerkaart van die PC... In dat geval zou ik eerst de netwerkkaart omwissellen om te kijken of het probleem dat nog steeds blijft bestaan.
Primair zou ik voor de router gaan en niet zelf een investering gaan maken voor een probleem wat in de router zit.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 24 november 2004 @ 07:15:
[...]

Dus nu ga jij met veel gehannes een oplossing zoeken voor een probleem waar de leverancier een oplossing voor moet maken? :?
Als ik jou was zou ik tegen die leverancier zeggen dat dit zijn volgende maandagochtendmodel is en dat je graag een andere wil!
Tenzij je er niet zeker van bent dat het in de router zit maar misschien in de betrokken netwerkaart van die PC... In dat geval zou ik eerst de netwerkkaart omwissellen om te kijken of het probleem dat nog steeds blijft bestaan.
Primair zou ik voor de router gaan en niet zelf een investering gaan maken voor een probleem wat in de router zit.
Het vervangen van de netwerkkaart lijkt me niet handig want de ts heeft het bij alle clients.

ik heb dit probleem recentelijk ook recentelijk meegemaakt op me werk. Bijna dezelfde situatie waarbij we een extra internetaansluiting namen naast xs4all.
Ik kreeg van de nieuwe provider een smc router en die vertoonde dezelfde symtonen als de router van jou. Na upgraden van de firmware bleef het probleem.
Ik heb hem toen laten omruilen voor een andere router wederom een smc en weer het zelfde probleem. Toen heb ik hun gevraagd of ik van hun een thompson kon krijgen, die zat namelijk bij de xs4all pakket en die werkt. Nadat ik die in het netwerk heb gehangen geen probleem meer gehad!

Mijn advies kijk of je een ander merk kan krijgen.

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:12

BoAC

Memento mori

Heb je de router al geprobeerd in een netwerk zonder dhcp-server?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ondertussen de volgende dingen geprobeerd (op aanraden van de leverancier)

1. HP Procurve op 1 snelheid vastzetten (liefst 10MB; je zou kunnen proberen
er een 10MB hub tussen te zetten)
2. Cross-linked cable gebruiken ipv gewone UTP cable
3. Als de Zyxel vasthangt even een notebook of gewone computer aansluiten om
te kijken of deze het dan wel doet.
4. De mogelijkheid geven om van buitenaf (via internet) te managen en bij
vasthangen te kijjken wat er aan de hand is (dat zou ik dan eventueel kunnen
doen)

Nou al deze dingen heb ik uitgeprobeerd, maar niks helpt.
Ik heb nu een ander merk router gevraagd aan onze leverancier, en hoop dat dit het probleem op zal lossen!

(ps de router heeft een vast IP adres, de PDC is ingesteld als DHCP server)
Bedankt voor de reakties allemaal. Ik zal het resultaat hier posten!

• lSltAlKeR
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-05 01:23

lSltAlKeR

Time destroys everything!

Dit probleem had ik ook alleen dan op een speedtouch modem(router)
Het probleem was opgelost nadat ik
lSltAlKeR in "Geen contact met router"

had uitgevoert misschien bij jouw ook optie. Is het proberen waard misschien.

De truck zit hem daarnaast ook in een reboot en netwerk adapter vernieuwen!

Eigenlijk bedoelde ik deze link :) [rml]lSltAlKeR in "[ speedtouch] Kan geen speedtouch-toestel..."[/rml]

Daar was iemand ook succesvol geholpen door de genoemde services te draaien :)

[ Voor 24% gewijzigd door lSltAlKeR op 24-11-2004 16:50 ]

Speedtouch freak

Pagina: 1