Kabeltje naar verwarming om computer te aarden, onzin of niet???

Pagina: 1
Acties:
  • 1.926 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 675

Topicstarter
Topic zegt het al, is het echt zo belangrijk om je computer te aarden dat je een kabeltje naar de verwarming moet trekken als je pc in een niet-geaard stopcontact zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 16:35

4POX

Everybody is wired

Dan is weer de vraag of de cv geaard is, Hoe oud is jou huis

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
6 jaar

Maarre, is het echt wel zo belangrijk om je comp te aarden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gert
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07-11-2024
Moet je eens een paar kabels met ijzeren uit einde en de kast aanraken, dan voel je dat aarden wel nut heeft >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Heh, bzzzzzzt? ;)

Maarre, los van het feit dat je jezelf kunt opblazen als je je comp niet aardt, nog enig ander nut?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Yep minder last van gekraak met geluid en harde tikken.

Soms kan je geheugen er last van hebben, en Teles ISDN kaarten (meuk) hebben er een hekel aan als de pc niet geaard is.

Dan heeft het wat meer nut om eerst de kast aan te raken wanneer je er een kaart uittrekt. :)

F.

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RdB_IA
  • Registratie: December 1999
  • Niet online

RdB_IA

42

ik heb zelf ook niet geaard, huis van ietsje meer dan 100 jaar oud...(maar de verwarming denk ik nog niet zo oud...zal wel geaard zijn hoop ik)

ik geloof dat een 56k modem ook beter kan verbinden als ie geaard is. Ik krijg bijvoorbeeld nooit hoger dan 48k. Moet maar eens de verbindingen van de lijn gaan solderen denk ik, en ook eens kijken wat voor zin het heeft de kast te gaan aarden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:18
Ik wil niets zeggen hoor jongens, maar als je elektrische installatie aan de normen voldoet, dan is je verwarming altijd geaard. Alle aardes zijn namelijk vast gemaakt aan de waterleiding, die echter vaak tegenwoordig bij de gemeente van plastic is, dan is er een metalen staaf de grond in geslagen, zodat dat ding volstaat als aarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 117

Yo, ik heb mijn compu gewoon in een geaard stopcontact geplugd !!

Is toch veel eenvoudiger !?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gert
  • Laatst online: 07-11-2024
Moet je die wel hebben he. :)

Dat je je kast aanraakt heeft altijd nut. Het gaat erom dat er geen spanningsverschil is tussen jou en kast, wanneer dat zo zou zijn zou bij aanraking een stroom gaan lopen, ook wanneer deze niet geaard is.
Je hebt nu dezelfde V als de kast dus dan maakt het niet uit, dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 299

je kunt wel een geaarde wcdoos hebben dat dat wil nog niet zeggen dat het stopcontact ook echt geaard is!!! sterker nog, in 65%...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Gert als jij het zegt...... :)

F.

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04-06 22:38
Ik heb m'n PC bij het geaarde stopcontact van de koelkast op zitten? Is dit wel goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Niet online

Tom

zet em dan in de koelkast... kun je em nog es leuk overklokke ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberdeck
  • Laatst online: 07-01-2024

Cyberdeck

bizar

HAHAHAHAHA, goeie was ik ook net aan het denken! hahahaha
Nadeel om je computer samen met zware machines op 1 groep te zetten is dat als bijvoorbeeld de koelkast en wasmachine tegelijkertijd aangaan, je een dip krijgt in de stroom en hetzelfde als ze tegelijkertijd ofzo uitgaan, klein piekje. Zware apparaten ZUIGEN behoorlijk aan je electrische net dus altijd beter je compu niet in zo'n groep te plaatsen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4723

Aarding rules!! (klinkt wel erg stoffig)
Maar ik heb thuis een netwerkje liggen met zo'n 6 computers. Zonder aarde kreeg ik altijd schokken bij het aanraken van de T-stukken (coax-netwerk, tsja, het ligt er al een heeeeeele tijd). Wat ook scheelt is het raar doen van Windows: minder rare foutmeldingen en minder vaak blijven hangen. Dus ... aarden die zooi. Ik heb zelf een bedrijfje een pin van 15m laten slaan en daarna een kabeltje getrokken naar de meterkast.
GOEDE RAAD: niet op je gasbuizen aarden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm
  • Laatst online: 06-05 11:57

Digistorm

tenax moderator pomorum

Ehm, zowiezo niet aan buizen aarden..
ik had eerst geaard aan de verwarming, en toen had ik om de zoveel tijd dat de aardlekschakelaar uitsloeg... (gek he met een bewust gecreeert aardlek...)
Je kan beter ff uit de douche ofzo de aarde door (laten) trekken als dat mogelijk ik, heb ik zelf ook gedaan en nu geen problemen meer...

Unum systema ad eos omnes regendos... | Macbook Pro 15" hi-res - Core i7 2635QM (2 GHz) / 8 GB / 160 GB SSD / Radeon 6490M | iPhone 3GS 16GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 94

Had Gert-Jan hier niet een schema voor ;).

Het aarden van je PC kan nooit geen kwaad (zacht uitgedrukt) maar als het niet kan/gaat via de wandcontactdoos is een waterleiding/radiator/gasbuis het alternatief. Zal officieel wel niet mogen maar werkt vaak wel ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhmmie
  • Laatst online: 14-06 13:25
Mjah ik heb geen geaarde stopcontacten en ik heb de centrale verwarming (ik woon in een flat) is dus ook niet geaard, staat zelfs duidelijk in mijn huurcontract dat het dus gevaarlijk is omdaar dingen op de aarde omdat het niet via de grond weg kan ;(

Currently playing: MTG Arena (PC)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Nadeel om je computer samen met zware machines op 1 groep te zetten is dat als bijvoorbeeld de koelkast en wasmachine tegelijkertijd aangaan, je een dip krijgt in de stroom en hetzelfde als ze tegelijkertijd ofzo uitgaan, klein piekje
Ach.. bij mij gaat het licht lager als ik mn pc aanzet.. als mn wasmachine aanslaat gebeurd dat niet... en alles hangt aan dezelfde groep :)

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Laatst online: 11-06 23:14

Jag

Bij mij thuis hebben we ook geen geaarde stopcontacten, en ik heb dit opgelost door mijn stopcontact te aarden op de verwarming met zo'n speciale klem ervoor (niet vergeten om de verwarming te schuren waar ie contact maakt, anders zit er een laag verf tussen). En nu gaat mijn geluid niet meer zachter als ik mijn pc aanzet (kwam doordat mijn pc op mijn versterker staat aangesloten), en ik krijg ook niet meer een terminale schok als ik die $&#@*$#@ stekker die los ligt in mijn pc probeer te steken (t-stukje in BNC was erg).
Jag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnwoo
  • Laatst online: 00:58

johnwoo

3S-GTE

Ik ben pas verhuisd, en heb nu een dedicated kabelgoot voor mijn PC :) : 9xWCD, telefoon (voor telefoon), ISDN (voor modem), 2xkabel (voor TV-kaart en misschien ooit nog eens kabelmodem, als het beschikbaar komt); verder is deze goot op een aparte groep aangesloten, dus ik kan nog wat uitbreiden :) .
Maar het is wel enorm fijn; lekker ruim opgezette 'computerhoek' in m'n kamer, makkelijk bij alle kabeltjes kunnen... Aan te raden hoor, gewoon lekker veel ruimte voor reserveren!
BTW: vanzelfsprekend is dit geheel grondig (letterlijk! :) ) geaard!

Specs | Toyota MR2 Turbo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• php
  • Niet online

php

Ik heb de aarde doorgetrokken vanuit de badkamer.
Opletten dat een geaard stopcontact ECHT geaard is. Wij hebben 4 groepen, en slechts 1 is daadwerkelijk geaard. De andere drie hebben ze vanuit de stoppenkast enkel een halve meter geel/groene draad in het desbetreffende buisje gestoken en klaar was klara :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 792

hey NAPPIE alles goed ? ;)

Xeon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5017

Op de kast van een ongeaarde PC kast staat 110 volt wisselspanning. Dat voel je wel. Als je dan ook nog een printer hebt die ook ongeaard is en andersom in het stopcontact zit kan het spanningsverschil tussen die 2 oplopen tot 220 volt. Altijd aarden dus als het kan. In ieder geval alle aparaten die je op je PC aansluit in zo'n langwerpig stopcontact met 6 aansluitingen stoppen. Zo eentje die je voor een tientje bij de Gamma haalt. Dat zeg ik Gamma!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Ghost
  • Laatst online: 27-07-2024
Aarding is inderdaad wel belangrijk.
Bij mij had het zelfs het positieve gevolg, dat de snelheid van mijn kabel verbinding behhorlijk omhoog ging.
Het scheelde zo'n 40Kb/s.

The Ghost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 3939

Scheelde 40kb/sec?

Wat denk je zelf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4390

Aarding is belangrijk.. tis veiliger.. en bij het aansluiten van een Coaxkabel (eng he`) scheelt dat je heel wat schokken..
Ik geloof dat aan de verwarming aarden afgeraden werd.. ivm de ketel e.d.
Als dat ding onder spanning komt te staan kan dat nog welles nadelige gevolgenen hebben omdat de meeste leidingen in huis van koper zijn e.d.

mgoe.. nogmaals ik weet het niet zeker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Ghost
  • Laatst online: 27-07-2024
Het scheelde echt zo'n 40Kb/s.
Het modem was ook regelmatig de verbinding kwijt en ook dat is daarna niet meer voor gekomen. :)
Ik geef wel toe dat ik niet alleen de PC maar ook het kabel modem aan aarde heb geknoopt.
En dat scheelt dus echt. :)

The Ghost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1197

Hmmmm... geinig... misschien moeten we nu allemaal wel gaan internetten via de verwarming ipv de bekendere altenatieven :) Wat gebeurt er als je de modem uitzet, kickt Waterleiding Online dan in? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
  • Laatst online: 00:32
Nee, je computer aarden is geen onzin, maar het meeste dat hier staat wel. 110V wisselspanning op je kast? Duik jij maar eens in de boeken. Dat zou betekenen dat je bij aarding 110V kortsluit en dan gaat je stop er wel uit denk ik.
Volgens de specificaties moet je je kast aarden in verband met elektromagnetische velden. Als je je kast dus niet aard, draai je buiten de specificaties.
Als je je kast niet aard, staat er een ongedefinieerde spanning op je kast. Deze kan voelbaar zijn, maar hoeft niet. Wat de spanning is, hangt af van je voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm

Digistorm

tenax moderator pomorum

Hmmm, ik weet wel 1 ding... ik kon toen ik nog geen aarde had met zo'n schroevendraaien-met-een-neon-lampje-erin overal op mijn pc en alles wat eraan hing dat ding laten branden!!! Ik kreeg ook af en toe een flinke "tik" van mijn kast, versterker enzo.
Toen had ik tijdelijk de aarding via de verwarming gedaan (nee idd niet zo slim achteraf) maar toen vloog af en toe de aardlekschakelaar uit. Nu met aarde nergens meer last van.

Unum systema ad eos omnes regendos... | Macbook Pro 15" hi-res - Core i7 2635QM (2 GHz) / 8 GB / 160 GB SSD / Radeon 6490M | iPhone 3GS 16GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 161

Nou, nou ,nou, allemaal positieve verhalen over aarden. Daar ga ik dus even tegenin. Want als ik bij mij de kast aan de verwarming of een wcdoos met aarde vastmaak, krijgen mijn speakers op hun lazer. Een harde brom vinden ze niet fijn. En dat was in mijn vorige huis ook al zo.

Dus aarden: oprotten. Dat verslechterd de boel alleen maar.
Wat wel ok is, is het gebruiken van zo'n stekkerdoos van de Gamma. Dan is het "nul-niveau" van alle pc-apparaten gelijk en kun je ook alles lekker met 1 knop uit- en aanschakelen. Alleen de atxkast moet nog met de hand....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

daLynx-> En jij hebt dus last van een aardlus!
Aarding blijft noodzakelijk, en je kunt het beste een ground-loop-isolator in jet signaallijn opnemen, dan ben je daar vanaf.
Kaj.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdxnet96
  • Laatst online: 31-05 12:54
da-Lynx's the MAN !!!!!!!!!!

Ik heb 150 Volt spanningsverschil.......
(als mijn apparaten aard, maar alles zit ook op alles aangesloten )(TV met aarde via kabel aan de VIDEO met aarde aan de STEREO aan de COMPUTER via de MODEM aan TELEFOON.)

NIKS AARDEN !!!!

Ja ja ja Nee !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
Wat je met je multimeter meet, is niet echt een betrouwbare waarde. Zet je multimeter maar eens aan en raak dan de kast aan. He, de waarde verandert.
Aarden is echt wel slim. Alleen moet je aardlussen zien op te lossen. Daarvoor heb je van die apparaatjes die Kaj noemde.
Je zult zien, opeens kun je meer overklokken of loopt je pc minder vaak vast. Gek he, als je opeens geen elektromagnetisch veld aan je kast hebt hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Prachtig, die waardering. Had ik even nodig.
Maar nu: wat, Kai? Een "aardlus"? Een wat moet ik kopen? Kost dat?

Je ziet het, ik snap er geen aars van...Enlighten me please...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uitvreter
  • Laatst online: 13-06 22:33

Uitvreter

Eet niet thuis vanavond

Digistorm: als jouw aardlekschakelaar eruit knalt door je pc lijkt het me hoog tijd er een nieuwe voeding in te hangen. Die aardlekschakelaar zit er niet voor niets in.

May clinging breasts always come to your aid in the kitchen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Da-Lynx-> Dergelijke isolatoren koop je bij zaken als Display of het Onderdelenhuis.
Die dingen kosten een tientje of vier, vijf.
Soms zes -zeker de goede- maar da's nog altijd goedkoper dan nieuwe speakers, moederborden, versterkers, etc. die je vroeg of laat moet aanschaffen omdat dat potentiaalverschil je eindtorren naar de gallemiezen helpt, je cache opblaast of de brom je filters verneukt.
Kaj.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1022

Shit ik heb vloerverwarming da's pas lastig aarden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Volgens mij hoor ik hier de oplossing voor mijn ground loop (lees: brom) probleem (iedereen die alles op alles aansluit kent het). Ik had er al een super ingewikkeld elektrotechnisch stuk overgelezen die waarschijnlijk dezelfde oplossing aandroegen als wat Kaj zei, maar misschien dat iemand het me nu duidelijk kan uitleggen.
Situatie: ik heb computer geaard, en versterker niet (zit geen "geaarde" stekker aan, alleen ground voor phono), en de line out van mijn geludskaart zit op de Tape 2 ingang van mijn versterker en de rec out van tape 2 zit op de line in van mijn geluidskaart.
Probleem: ik krijg een brom in het geluid als ik de line in weergeef, maar dat is niet het ergste, hij verneukt echt het hele geluid dat door mijn sound blaster live wordt geproduceerd. Hij maakt de output van de verschillende kanalen ongelijk en de output op verschillende frequenties wordt ook verschillend (getest met VU meters (Velleman Kit 4306) en toongenerator).
Moet ik mijn versterker aarden op de één of andere manier, of zou de ground loop insulator helpen (of allebei?)?
Groeten,
Jag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hmmm, ik heb gewoon nix geaard. Versterker niet en pc niet. En dan hoor ik helemaal geen brom. En aan mijn pc zit tevens de video, de kabel en via de video weer de tv.
Mijn video geeft ook wel een statische klap. Je voelt het trillen als je je hand erboven houdt.
Volgens mij is ook de kabel aansluitng de boosdoener.

Maar goed, via een afscherming van alle verbindingskabels (de massa van de diverse snoertjes dus) is het 'nul-niveau' overal verbonden en dus overal gelijk. Misschien dat ik daarom van geen enkel brom meer last heb...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1154

Beste Kaj,

Ik heb:
Een gamma stekkerbak waar en mijn tv en mijn pc en mijn vertserker in zitten.
Nu is het zo dat als ik mijn sblive aan een van de aux ingangen van mijn versterker hang en ik gewoon een cd speel met mijn denon cd speler via mijn versterker en ik zet de pc aan dan valt het geluidsniveau zeer sterk terug. zet ik de pc uit dan is het weer goed.

Weet jij/u een oplossing voor dit probleem?
Moet ik ook zo een ground-loop-gadget kopen en zo ja waar plaats je die ?

MVG Ramon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-03 18:35
Jag> toevallig kabel in je versterker/PC zitten ?
(is ook een aarde !!)

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
Die van da-Lynx is ook wel een leuke. Gewoon het nul-niveau gelijk maken door een installatiedraad oid (met weinig weerstand) te pakken en die met alle aardpunten verbinden. (Dus met name je compu en de afscherming van je kabel). Dat zou (in ieder geval in theorie) moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Chemist, ja, ik had een kabel voor mijn tuner, en die maakte het alleen maar erger.
En Da-lynx, ik ben die doodschokken best wel zat van mijn pc, en bovendien had ik hetzelfde probleem als DARRYL, als ik mijn pc aanzette dan ging de rest van mijn geluid, dus bijvoorbeeld van cd, een stuk zachter. Dat heb ik dus opgelost door hem te aarden, maar nu heb ik een ground loop veroorzaakt. Voor mensen die meer willen weten over ground loops en hoe je uit de wereld kan helpen: www.smr-home-theatre.org/Interface.html
en ga dan (via pull down menu aan onderkant) naar "Ground loops, or let me humm a few bars". Best een ingewikkeld stuk.
Jag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Beste mensen,

Ik heb eerst het advies van Kaj opgevolgd:
ground-loop-isolator.
Deze zorgde bij het inschakelen van de pc voor een vette brom op de sblive-versterker lijn.

Heb nu een 2,5² koperen luidspreker kabel van kabelschoentjes voorzien en het ene schoentje achter een van de vier schroeven op mijn pc voeding geschroefd en het andere op de phono aarding van mijn versterker.
Verder zitten beide stekkers in een en dezelfde stekkerdoos!!!

Greetings D.A.R.R.Y.L.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Aha DARRYL, ik heb ook een aarding bij mijn phono ingang zitten, maar daar kan je dus eigenlijk je hele versterker mee aarden? Gek, stond echt helemaal niks over in het boekje van mijn Pioneer A504R, maar ik ga nu achter mijn versterker kruipen, en een draad trekken naar de verwarming waar mijn pc ook op geaard is, thanks!!
Jag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Nou mijn pc en mijn versterker aarden is geen goed idee. Als ik de aarde draad aansluit, ontstaat er een veel hardere brom toon dan ik al had. K*t, ik wil van dat gedoe af. Misschien dat zo'n ground loop insulator bij mij wel werkt.
Jag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
Jag, heb je ook je de buitenmantel van je kabel geaard aan de CV?
Dat zou het probleem moeten oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Laatst online: 23:50
Hoi mensen
vergeten jullie niet dat er ook nog zo iets is als fase draad en nuldraad. Zorg ervoor dat alle stekkers er goedom in de doos zitten. Dit klinkt als bullshit maar het is wel waar, je geluid kan een stuk beter gaan klinken.
Een stekkerblok is heel leuk en milieuvriendelijk denk eens aan al die adapters die normaal stroom trekken (voel maar eens: warm) Er is een probleem: je schakelaar van het stekkerblok gaat naar verloop van tijd kapot. Ik ben al bezig met m'n derde blok. Dit komt door de grote uitschakelstroom (van al die spoelen zoals monitor en trafo's)
goeie aarding is altijd goed. maar doe het nu alleen via de officiele aardpunten, zoals de stekker van je kast. Dan weet je zeker dat je niet buiten de spec's aard en gekke brommen krijgt

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• php
  • Niet online

php

Trek inderdaad even de radiokabel uit de versterker, als de brom weg is, moet je die kabel (de mantel) ook even aarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5017

Dat van die 110 volt klopt wel degelijk hoor. Schroef maar eens een voeding open. Er zitten vanaf de fase en de nul een condensator naar aarde. Weet niet meer waarom dat ook al weer was. 220 wordt dus gedeeld via 2 condensatoren naar 110 volt. Die 110 volt kan maar een paar een tiende miliampere leveren ofzo. Genoeg om een neonlampje te laten branden. Maar je aardlek gaat er niet uit. En je voelt het wel!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The - DDD
  • Laatst online: 12-06 00:33
JAY:
Je moet je PC en je audio apart aarden.

Anders gaat het elkaar storen.

In je meterkast zit iets wat ervoor zorgt dat iedere groep apart naar de aarde kan.

Soort diode schakeling dus. het kan er wel door maar niet meer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muggie
  • Laatst online: 14-06 11:00

Muggie

8 pm

offtopic:
Waarom zitten er zoveel mensen nog op Coax te werken ?

PSN: mug_8pm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Muggie:
omdat het veel goedkoper is, duh. Ik zit zelfs sinds enige tijd op UTP met een mooie 5-poorts 100MBit HUB.

Ik heb de tuner kabel al lang uit mijn tuner getrokken, dat hielp inderdaad, maar die ligt er dus al maanden uit. Maar mijn tv zit ook op mijn versterker, ik moet maar eens de aux (=tv) uit mijn versterker trekken, misschien dat dat helpt.
In je meterkast zit iets wat ervoor zorgt dat iedere groep apart naar de aarde kan.
Ja, da's heel mooi hoor, maar ik ga niet NOG meer kabels helemaal naar beneden (ik zit op de zolder) trekken, ik word daar een beetje kriegel van. Maar als je pc en versterker in hetzelfde stopcontact zitten, da's toch precies hetzelfde als ze allbei op dezelfde verwarming aarden?

Jag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Technopeuter-> zet dan ff een paar 100nF 630v type X2 condensatortjes over de contacten van de schakelaar van je stekkerblok.
Dat zorgt ervoor dat die vonken geblust worden, en voorkomt gespetter op de netlijn.
Zorg ervoor dat die condensatoren overbrugd worden als de schakelaar aan is.
Kaj.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The - DDD
Jay:

Als ze op dezelfde groep zitten wel.

Maar ik (ja ik) heb een oplossing.

Aard je toch gewoon de een via het stopcontact, de ander via de verwarming en dan heb je de waterleiding ook nog over.

Moet je alleen niet vergeten de aarde in een van de stopcontacten te mollen. Anders heeft het nog geen zin.

Of je kunt er een vette diode tussen zetten, maar ik ben niet al te electrotechniesch dus ik weet niet zeker of dat zo maar kan.

Simpel toch :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 753

gewoon een stuk verwarming kaal schuren en er een koperen draad aan knopen
krijg je stablier systeem, geen 110V netwerk over je poten (nee de aardlek gaat er niet door)en kan een betere verbinding opleveren

in iedergeval kan aarden dus geen kwaad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan
  • Laatst online: 17:32
Tering wat veel replies... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The - DDD
Ja, erg he.... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diamon
  • Laatst online: 08-06 18:43

Diamon

The Weird One

Echt wel, wat een reply's

Als je thuis problemen met je aarding hebt, _bel de woningbouw_ :D dat er iets niet deugt met de aarding in het huis.

Maar ja, als je een koop woning hebt, gaat het niet, mot je zelf dokken. >:) >:)

Als ze langs komen, zorg dan dat je alle iligale aftakingen weg hebt >:) >:)

Mzzl Diamon

And The Only One

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4551

Diamon is de eerste met een goede reply.

Als je PC wilt aarde mot je een geaarde stopkontakt nemen en als je die niet hebt moet je er een maken(laten doen).

De verwarming is daar NIET voor gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2488

Als je huis een bliksemafleider heeft kun je daar ook wel een draadje aan vast maken.

Werkt wel goed denk ik :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Diddel-> Da's dus het laatste wat ik zou doen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 292

- EOF -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diamon

Diamon

The Weird One

Ik spreek uit ervaring.
Hadden een aardingsprobleenm in de keuken.
Effe die gasten gebeld, volgende dag kwam er iemand langs.

En het probleem was opgelost.

Heb zelf effe een aarde draad via de verwarmings ketel (WC) bij gelegd, en dan door de zolder naar mijn kamer.
Klaar was Diamon, heb nu mijn gehele kamer geaard. >:) >:)

Mzzl Diamon

Ps
DIDDEL: Gebruik nooit de aarding van de bliksem afleiders.
Mocht de bliksem in slaan, dan komt het ook een gedeelte in je kamer(zo niet alles), en dan kun je dag zeggen tegen de PC, zoniet ook dag Diddel

Was ik effe vergeten

And The Only One

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2488

Oeps, was ff de bliksem vergeten :)

Ik dacht, mooi stukje draad diep de grond in, wat wil je nog meer. Maar was dus ff het doel van die dingen vergeten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldman
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-10-2012

oldman

I am old man !!!

Mag ik jullie er allemaal even op attent maken dat het woord geaard te maken heeft met een afleiding naar of nog beter in de grond en dat de verwarming niet de grond in gaat maar de waterleiding wel, en dat al jaren wordt gezegd heeft u iets te aarden gebruik de waterleiding OF een lange koperen staaf die je in de grond ramt en daar je bedrading aan vast maakt. Dus niet aan de verwarming want dat heeft geen zin of die moet weer geaard zijn via de waterleiding of aard pen in de grond.

If I don't make it today, i'll make it tomorrow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The - DDD
Uh, sorry hoor, maar meestal is een verwarming dus wel geaard. Omdat het zo'n groot metalen systeem is, buizen verwarming en een ketel zou het een groot risico zijn indien het niet geaard is. CV ketel = meetsl gas. Gas plus statisch electriciteit = boem (als je pech hebt tenminste)

Dus conclusie:

Verwarming = geaard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldman

oldman

I am old man !!!

Ja in een flat maar ik zij al als hij geaard is is dat via een pen of waterleiding je moet wel lezen. Een kleiner ouder huis heeft meestal zijn eigen verwarmings ketel en heeft geen OF VIA DE WATERLEIDING geen een verwarmings monteur die in dat soort huizen een ketel plaatst zal een pen van 5 tot 10 meter slaan dus wil je goed geaard zijn zonder risico dan neem de waterleiding.
Ps ik heb nu zo'n 5 jaar een pc en nog nooit geaard geweest en heb geen probleem geen schokken of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Oldman-> Dan heb je mazzel gehad.
Feit blijft dat het filter in de voeding ervoor zorgt dat eventuele spanningspieken via de condensatoren naar de aarddraad worden geleid.
Omdat condensatoren de eigenschap hebben dat ze wisselspanningen doorlaten, staat er een spanning van 115 volt op je kast als deze niet geaard is!
Nu gaat het hier om enorm lage stroompjes, zodat je er niks van voelt, maar dingen als netwerkkaarten en dergelijke kunnen er helemaal kapot van zijn.

Lees de NEN-sheets er maar op na; een klasse I apparaat (een PC hoort daar dus ook bij) _moet_ ten alle tijde geaard zijn!
Een klasse I apparaat heeft niet voor niets een geaarde aansluiting.

Eerste jaars e-leer.
Kaj.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldman

oldman

I am old man !!!

Yep 5 jaar en 5 computers verder tjonge wat een mazzel heb ik toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Nou ja, dan niet joh...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luc
  • Niet online

luc

Waarom doen we allemaal zo moeilijk?? Pruts een draadje aan een schroef van je kast, gooi dat uit het raam (bij een flat wordt het wat moeilijk) ga dan naar buiten en ram daar ff een ijzeren pen in de grond, draadje eraan en klaar. Ik had zelf nog nooit aan aarden gedacht maar 't is 't eerste wat ik morgen ga doen. Er ligt hier toch nog ergens zo'n draadje van m'n 27 mc apperatuur van een paar jaar geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekum
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01-12-2022

koekum

Case....., net als m'n broer!

En zo is de cirkel naar de bliksemafleider weer rond.
Denk nog maar een keertje na.
Het zal wel niet het hoogste punt zijn, maar toch.....

Een cliche is ooit origineel begonnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm

Digistorm

tenax moderator pomorum

Hmmm, ik zal er dan ook nog maar een reply tegenaan gooien...
Iemand replyde een hele tijd geleden dat mijn voeding toch echt vervangen moest worden als ik een lampje kon laten branden op de kast. Nou, het verhaal is iets ingewikkelder: Het is niet mijn voeding, maar mijn monitor :( :( :( (okee oude die ik als 2e monitor gebruik) en ik BEN terug ermee geweest naar Powerline maar die %$@#%@#$ zeggen dat er niks mis mee is en dat ze em ook niet opsturen met zo'n vage klacht. Dus ik ben weer mooi in de aap gelogeerd. Iemand hier met verstand van monitors???
Ennem, zonder aarde deed mijn coax netwerk het niet, of niet goed. Met aarding ging dat ineens prima, geen storingen meer! Dus mensen, het heeft echt zin! Ook de brom was weg uit mijn snoeren (ja ik heb het wel goed aangesloten ;)) dus ik kan iedereen aanbevelen de boel te aarden, liefst via een bestaande leiding in je huis (als dat kan).

DiGiSTORM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 11408

Hoe kan ik controleren of de verwarmingsbuizen wel geaard zijn? En hoe moet ik dan via de verwarmingsbuis de computer aarden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diamon

Diamon

The Weird One

Hoe je kunt test of je verwarming geaard is:
Simpel, WC los draaien, verwariming beet pakken, (kijk uit, er zit verf op, dus effe kaal maken).
Dan gewoon effe je vinger op de blauwedraad leggen, heb je dan parkinson, is de verwarming niet geaard, sta je niet te stuiteren, is de verwariming geaard. :P :P :P :P :P :P :P :P

Maar zoals je onlangs gelezen hebt, dus alle reply's hierboven, _Gebruik NIET de verwarming_.
Doe je dat wel, en je huis fikt af, de verzekering komt er achter dat je dat zo had gedaan, dan zullen ze niet makkelijk doen over uitbetaling.

Ps, mag aannemen dat iedereen begrij[pt dat de test als je verwarming wel of niet geaard is, een Joke is.
Don't try it, it's on your one risk.

ja, moest de bruine zijn, denk dat ik nog parkinson had bij het uittesten, en dus de verkeerde key's heb ingetoetst.

Mzzl Diamon

And The Only One

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Dan zou ik toch voor de bruine draad gaan; dat is de fase... >:)
Blauw is de nuldraad, en die doet niet zoveel.
Kaj.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

En Jag bromt vrolijk verder met zijn geaarde computer en zijn 5 mille stereo.
Ik ben er inmiddels achter dat ondanks dat mijn pc geaard is (wel via de verwarming helaas, ik heb weinig andere mogelijkheden), die toch de bron van de ground loop is. Als ik zowel de line out als de line pluggen achterop mijn sb eruit trek --> rust! Dus ik moet misschien maar eens die ground loop insulator gaan overwegen.

Jag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Beste Jag,

Dat hoef je niet te overwegen hoor:
GEWOON KOPEN. Kost maar 27.50 bij Display.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

PS Wel een 5 mille stereo maar geen gli van 27,50 , hehe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

En zelf een aardpen slaan: ik denk het niet. Bij mijn neef is er onlangs een gekomen. Hij woont in Haarlem. Daar zit de eerste waterlaag op 40 meter. De aardpen moest dan ook 45 meter lang zijn. Wil ik je zien doen met wat aan elkaar geknoopte haringen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

DARRYL, je hebt helemaal gelijk. Helemaal als je nagaat dat ik een nieuwe versterker ga kopen van ergens in de 2K. Zit ik met zo'n mega versterker nog steeds te brommen!!
Ik moet toch nog wat diodes halen, er kwam namelijk rook uit mijn Power meter!! Dus dan kijk ik of zo'n ground loop insulator wel werkt. Het probleem is in ieder geval ingewikkelder dan ik dacht. Het is niet gewoon een kwestie van zoveel mogelijk aarden (of ik zie iets over het hoofd), wat wel logisch lijkt.

Jag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aphax
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 05-06 21:48
Was wel geinig, laatst zat ik in me pa's kantoor waar ook een aantal dedicated servers stonden.. Op een gegeven moment kwam er een systeem beheerder aanlopen die effe een coax kabel eruit wou halen.. en die krege me toch een OPDONDER, hij raakte die kabel en pc kast aan en kreeg zon schok dat de complete pc 10 cm de lucht in vloog, Ik dacht dat ie iets niet voorelkaar kreeg en een ram op de pc gaf :]

In het geval van die kast stond er dus aardig wat stroom op :]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Was die man niet gewoon statisch geladen?
Ik heb schoenen met rubber zolen, en ik moet bij mij op kantoor een aardbandje om mijn schoen, anders krijg ik overal opdonders van.
En alles is geaard!
Kaj.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Laatst online: 14-06 14:40

Floor-is

5.2

Even een heel klein fabeltje uit de wereld helpen... Ten eerste DDD-gast: in je meterkast worden alle aardes gewoon aan elkaar geknoopt om vervolgens aan de waterleiding vastgemaakt te worden (tenzij je dus zo'n fantastisch-leuke-en-dure aardpen tot je beschikking hebt...)
Verder: als je die aardpen hebt (of niet) dan worden alle leidingen waar water inzit en die van koper zijn aan de aarde verbonden.
En ook: Als je een CV hebt, dus radiatoren, dan heeft de CV-installatie-pik ook de aarde moeten doorlussen naar de verwarmingsbuizen.

Ik heb electrische installatie technieken gestudeerd, dus weet dend ik wel wat ik zeg... Mijn compu zit ook gewoon via zo'n GAMMA blok in een niet geaard stopcontact, maar ik heb een aparte aarde draad naar de verwarmingsbuis getrokken, waar een zogenaamde "aardklem" alles aard.

(Ik kon eerst ook errug weinig, videokaart wilde niet, CDRW wilde niet echt en heel verbazend was het ook dat ik constant nieuwe simmetjes mocht halen... Nu niet meer, gek he?)

Dat was het... Poeh

Bericht hierboven

Pagina: 1