3Com Superstack II 3300 slechte performance en wat vragen

Pagina: 1
Acties:
  • 1.008 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• M.I.G.
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-01 13:48

M.I.G.

[like an alien]

Topicstarter
Ik heb onlangs van een vriend 2 3Com Superstack II 3300 switches gekregen om deze te kunnen gebruiken tijdens een lanparty. Heel mooi natuurlijk, 2 x 24 poortjes zijn mooi! En mooiste van allemaal, er zit een glasvezelverbinding tussen. Dus dat is natuurlijk wel mooi meegenomen.

Zo gezegd, zo gedaan. Ik had thuis even snel gekeken 'offie het doet', en geen probleem, de 2 switches leken het te doen.

Tijdens de lanparty de switches als in onderstaande opstelling neergezet.

Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/kasper.peters/got/opstelling.jpg

In het begin leek het allemaal wel te werken, maar hoe meer mensen er kwamen, des te meer problemen met het netwerk. Het bleek op een gegeven moment dat er poorten op die switches op 10Mbit zaten en niet 100Mbit. Ik beetje lopen proberen om iedereen op 100Mbit te krijgen (dus stekkertjes in andere poorten te steken)..gelukkig ging dat. Nu keek ik naar de server (server als in, gewoon XP prof. installatie en dedicated draaien van een game) en je zag het netwerkverkeer rond de 10% staan (taakbeheer - netwerk) en gewoon NIET stabiel. Mensen die het e.e.a. aan het leechen waren, kregen echt te zien dat het een uur zou duren (voor paar honderd MB).

We snapten er niets van! Alle kabels gecontroleerd of deze problemen gaven en iedereen nagegaan of ze daadwerkelijk een 10/100 kaartje hadden. Dit was allemaal het geval.

Dat netwerkverkeer dat we zagen dat schommelde als de pest, echt onvoorspelbaar. En allemaal rond de 10% ofzo. Dus we haalden maar 1/10 van wat er met die switches allemaal kon.

Dus uiteindelijk die glasvezel kabel er tussenuit gehaald en die 12 mensen apart zitten te bekijken en dat was ook onstabiel. Ook de ander 12 hadden problemen (dus die glasvezel was er tussenuit).

Dit ging dus niet, dus we hebben alle computers omgezet naar een Linkpro switch met 24 poorten, dus iedereen op 1 switch. Keken we naar de performance van de server....STABIEL op 75-80% van netwerkcapaciteit, en was dus een vrij rechte lijn en niet up down toen die 3Com switches er aan hingen.

Waarom zijn die 3Com switches zo onstabiel :?

Ik ben redelijk n00b op gebied van manageble switches enzo, want daar kom ik nu achter dat het waarschijnlijk hier aan kan liggen. Maar na wat manuals snel doorgelezen te hebben, kom ik er niet uit.

- Kunnen (oude) switches aan performance verliezen. Of is het altijd even snel (10/100)?
- Hoe moet ik een 3Com switch benaderen. Ik lees iets van telnet / SMTP etc. etc. maar dat gaat nu even beetje heavy worden. Maar er is wel een weblink mogelijk....
- Hoe benader ik die weblink, als in, hoe weet ik welk ip adres die switch krijgt.
- Is de opstelling voor een lanparty wel goed of niet, of moet dit anders?
- Welk software zou ik nodig moeten hebben om de switch te kunnen benaderen, of ip adres te achterhalen.

Ik heb geen andere kabels om een directe verbinding te maken, alleen utp in een poort....

Ik heb de user manual door zitten lezen en ok, prima alle informatie wel duidelijk. Vervolgens de management guide (246 pag. :/ ), daar gaat mij het ff te diep. Daar staat niet aangeven hoe je ip etc en welke software je moet gebruiken.

Vervolgens ben ik nu wat aan het downen voor die switches bij 3Com, maar aangezien het gem. met 1.17 kb/sec gaat (misschien wel de reden dat MIJN switches zo traag gaan.. :o ) en dus niet kan proberen om die programma's uit te voeren.

Pff...lange tekst, maar hopelijk is het beetje duidelijk....ik ben benieuwd hoe ik dit kan oplossen...

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:36
De meeste switches kunnen sowiezo via telnet bereikt worden, nieuwere switches vaak ook via een webinterface.

Verwijderd

De 3300's zijn leuke dingen maar "relatief" traag, echter mogen ze nie tde problemen hebben die jij nu hebt.
Update eens de firmware van die switches, en ze zijn idd zowel via een seriele poort aan de achterkant waar console bij staat in te stellen of telnet en te flashen.
Een web interface hebben ze ook maar weet zeker dat je daar het paswoord dan van vervangt ipv standaard, anders kunnen ze allerlei dingen instellen wat je nie twilt, en kunnen ze oa dit soort geintjes uithalen en iedereen op 10mbps zetten.

Doe dit eens eerst en kijk dan nog eens :)

• M.I.G.

M.I.G.

[like an alien]

Topicstarter
Wat ik begrijp uit de manual is dat deze met telnet en via een webinterface te benaderen is. Echter, met telnet (?) zou het met een speciaal kabeltje moeten (?). En via webinterface moet je een ip nummer intikken en dan kom je erop schijnt. Alleen...wat is het ip nummer dan? Hoe kom ik daarachter?

Verwijderd

kabeltje is een 0-modem kabel ;)
Daarmee kun je over telnet het ip instellen.
Welke client je ook pakt (ik gebruik Tera Term) voor telnet doe 2x enter en dan username + paswoord invullen en je kan alles instellen, en vervolgens de webinterface benaderen.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2004 00:40 ]

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-02 00:14

ThaHandy

Discovery Channel

ik heb dus ook wat jij hebt 2 st II 3300 met een gb fiber module
met ongeveer 35 pc's ging allemaal goed enzow :)

idd met een 0-modem kabeltje
Login: admin
Password:

Menu options: -------------3Com SuperStack 3 Switch 3300XM--------------
 bridge             - Administer bridging/VLANS
 ethernet           - Administer Ethernet ports
 feature            - Administer system features
 ip                 - Administer IP
 logout             - Logout of the Command Line Interface
 snmp               - Administer SNMP
 system             - Administer system-level functions

Type ? for help.
----------------------------------Switch 3300XM (1)---------------------
Select menu option:

dit moet er ongeveer uit rollen (dit is een st 3 3300XM)

edit:

zelfde voorbeeld :D

[ Voor 78% gewijzigd door ThaHandy op 22-11-2004 00:43 ]

• M.I.G.

M.I.G.

[like an alien]

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 22 november 2004 @ 00:33:
De 3300's zijn leuke dingen maar "relatief" traag, echter mogen ze nie tde problemen hebben die jij nu hebt.
Update eens de firmware van die switches, en ze zijn idd zowel via een seriele poort aan de achterkant waar console bij staat in te stellen of telnet en te flashen.
Een web interface hebben ze ook maar weet zeker dat je daar het paswoord dan van vervangt ipv standaard, anders kunnen ze allerlei dingen instellen wat je nie twilt, en kunnen ze oa dit soort geintjes uithalen en iedereen op 10mbps zetten.

Doe dit eens eerst en kijk dan nog eens :)
Waar vind ik welke firmware geinstalleerd is?

Ik moet volgens mij zoiezo een aantal poorten weer terug zetten naar 10/100 en niet alleen 10Mbit.

Zoals ik zei, ik ben redelijke n00b met manageable switches en passwords etc..tja....daar moet ik ook zelf achter komen, ik ga uit even van de standaard passwords in de manual...

Ik hoop dat de passwords etc. wel standaard zijn gebleven zeg maar....

• M.I.G.

M.I.G.

[like an alien]

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 22 november 2004 @ 00:39:
kabeltje is een 0-modem kabel ;)
Daarmee kun je over telnet het ip instellen.
Welke client je ook pakt (ik gebruik Tera Term) voor telnet doe 2x enter en dan username + paswoord invullen en je kan alles instellen, en vervolgens de webinterface benaderen.
Wanneer kan je langskomen? :o

0-modem kabel heb ik niet....en ik begreep dat je via webinterface het zou kunnen benaderen....dus daar ging ik ffies vanuit...

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/ispierings/telnet.jpg

Zo ziet dat eruit.
En op de site van 3com staat een flash utility en daarmee kun je ook je huidige firmware zien ;)
Kan overigens ook via de webinterface

• M.I.G.

M.I.G.

[like an alien]

Topicstarter
ThaHandy schreef op maandag 22 november 2004 @ 00:39:
ik heb dus ook wat jij hebt 2 st II 3300 met een gb fiber module
met ongeveer 35 pc's ging allemaal goed enzow :)
Dus bij mij ging het niet goed met 12 pc's.... dus ergens moet er een oorzaak gezocht worden.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

M.I.G. schreef op maandag 22 november 2004 @ 00:35:
Wat ik begrijp uit de manual is dat deze met telnet en via een webinterface te benaderen is. Echter, met telnet (?) zou het met een speciaal kabeltje moeten (?). En via webinterface moet je een ip nummer intikken en dan kom je erop schijnt. Alleen...wat is het ip nummer dan? Hoe kom ik daarachter?
Koop (of vind) een RS-232 seriele consolekabel. Prik die achter in je PC in een van de COM-poorten (een DB9 poort) en achter in de switch. Start vervolgens HyperTerminal en maak een nieuwe verbinding aan op die COM-poort (welk nummer dat was moet je zelf even uitvogelen) en stel de rest in op 9600bps 8-N-1 (waarschijnlijk hoef je alleen de snelheid te veranderen). Clik op connect en druk een of twee keer op enter in het resulterende scherm.

Via telnet gaat 't gewoon via je netwerk, maar als je de switch gekregen hebt is het waarschijnlijk dat er al een IP-adres ingesteld is. Dus tenzij je dat weet..

't lijkt me handig dat je op de site van 3com instructies zoekt om de switches helemaal naar hun factory settings te resetten. Dan ben je direct van alle mogelijk foutieve instellingen af.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• M.I.G.

M.I.G.

[like an alien]

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 22 november 2004 @ 00:42:
[afbeelding]

Zo ziet dat eruit.
En op de site van 3com staat een flash utility en daarmee kun je ook je huidige firmware zien ;)
Kan overigens ook via de webinterface
Ziet er mooi uit, maar hoe kom ik daar!?!? Telnet,webinterface...maakt mij niet uit waar en hoe ik dat moet instellen, maar ik moet er wel komen........

En ik weet niet hoe ik op die dingen moet komen...., laat staan een firmware update uit te voeren....

Verwijderd

Als je niet het ip van die dingen weet kun je ook het tooltje wotweb.exe zoeken met googlen, en dan je range afscannen (192.168.x.x of 10.0.x.x) en dan kun je het ip van die dingen opzoeken ;)

Vervolgens http://ip in een browser ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2004 00:48 ]

• ThaHandy

ThaHandy

Discovery Channel

M.I.G. schreef op maandag 22 november 2004 @ 00:45:
[...]

Ziet er mooi uit, maar hoe kom ik daar!?!? Telnet,webinterface...maakt mij niet uit waar en hoe ik dat moet instellen, maar ik moet er wel komen........
ej komop :| wordt al tig geren verteld:

koop/maak een 0 modem kabel, google voor specs
En ik weet niet hoe ik op die dingen moet komen...., laat staan een firmware update uit te voeren....
3com.com -> search, magement software, firmware

[ Voor 6% gewijzigd door ThaHandy op 22-11-2004 00:51 ]

• M.I.G.

M.I.G.

[like an alien]

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/kasper.peters/got/verassing5.jpg

Waar zou dat kabeltje in moeten? Links naast de voeding ingang?

Rechts heb ik wel een kabeltje voor, maar dat is een kabeltje om van die 1 keer 24 poorts switch een 1 x 48 poorts te maken (heb ik me laten vertellen, en lees dat zo in die manual).

Sorry dat ik bij NTS redelijk n00berig overkom....maar is echt even te lastig...(voor mij)

• M.I.G.

M.I.G.

[like an alien]

Topicstarter
ThaHandy schreef op maandag 22 november 2004 @ 00:49:
[...]

ej komop :| wordt al tig geren verteld:

koop/maak een 0 modem kabel, google voor specs

[...]

3com.com -> search, magement software, firmware
Tig keren?!? Let wel op, ik weet echt niet veel af van die sjit...

En als ik het antwoord krijg van deze:
Verwijderd schreef op maandag 22 november 2004 @ 00:47:
Als je niet het ip van die dingen weet kun je ook het tooltje wotweb.exe zoeken met googlen, en dan je range afscannen (192.168.x.x of 10.0.x.x) en dan kun je het ip van die dingen opzoeken ;)

Dan ga ik dat meteen proberen!!!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://akamaipix.crutchfield.com/lifestyle/2001/h9PinSerialJack.jpeg

Kom op, die poort, das toch niet zo moeilijk :?
het komt echt over alsof je nog niets hebt opgezocht.
Die kabels kosten haast niets en kun je bij de meeste zaken wel halen...

• ThaHandy

ThaHandy

Discovery Channel

ga naar 3com en zoek een handleiding waar al dat soort zut is staat hoe je het aansluit, wat wat is en wat de specs zijn enzow

uit de handleiding
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/thahandy/got/2-3300.jpg
Verwijderd schreef op maandag 22 november 2004 @ 00:47:

kan je lang zoeken als hie toevallig geconfigged is in de 100.x of 172.x reeks
die van mij heb ik ook nooit kunnen vinden(mja totdat ik de console gebruikte :) )

[ Voor 66% gewijzigd door ThaHandy op 22-11-2004 01:04 ]

• Morax
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-02 11:24
M.I.G. schreef op maandag 22 november 2004 @ 00:51:
[afbeelding]

Waar zou dat kabeltje in moeten? Links naast de voeding ingang?

Rechts heb ik wel een kabeltje voor, maar dat is een kabeltje om van die 1 keer 24 poorts switch een 1 x 48 poorts te maken (heb ik me laten vertellen, en lees dat zo in die manual).

Sorry dat ik bij NTS redelijk n00berig overkom....maar is echt even te lastig...(voor mij)
Als het goed is in de poort linksonder de glaspoort. Een soort COM-poortje zie je daar zitten :)

Overigens is die poort rechtsonderin een Matrix-poort. Met de juiste kabel (Matrix-kabel) kan je daar ook een gigabit uplink van maken tussen die twee switches ;)

What do you mean I have no life? I am a gamer, I got millions!

Verwijderd

ThaHandy schreef op maandag 22 november 2004 @ 00:54:

[...]

kan je lang zoeken als hie toevallig geconfigged is in de 100.x of 172.x reeks
die van mij heb ik ook nooit kunnen vinden(mja totdat ik de console gebruikte :) )
Valt wel mee, 15 min werk, je hoeft alleen maar op poort 80 te scannen :)
Maar makkelijker is gewoon met een 0-modem kabel een ip toekennen :P

• M.I.G.

M.I.G.

[like an alien]

Topicstarter
Ok, ok.....

Misschien denk ik wel te makkelijk enzo en ligt het allemaal voor de hand......

Maar wat ik eigenlijk wilde (waar ik nu bezig mee ben) is het ip adres te achterhalen van de switches. Vraag ik me wel af.....gewoon een netwerkkabel in de switch rammen, dat is toch genoeg?

Dat een nul modem kabel nu even de makkelijkste oplossing biedt is wel duidelijk...maar aangezien om dit tijdstip geen winkels open zijn :)... wil ik het toch even nu proberen met het uitproberen van de ips...

Verwijderd

Die tool dat ik zei en dan een nic een kabeltje stoppen, andere uiteinde in een switch, en tooltje laten runnen...

• Morax
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-02 11:24
M.I.G. schreef op maandag 22 november 2004 @ 01:08:
Ok, ok.....

Misschien denk ik wel te makkelijk enzo en ligt het allemaal voor de hand......

Maar wat ik eigenlijk wilde (waar ik nu bezig mee ben) is het ip adres te achterhalen van de switches. Vraag ik me wel af.....gewoon een netwerkkabel in de switch rammen, dat is toch genoeg?

Dat een nul modem kabel nu even de makkelijkste oplossing biedt is wel duidelijk...maar aangezien om dit tijdstip geen winkels open zijn :)... wil ik het toch even nu proberen met het uitproberen van de ips...
Gewoon een netwerkkabel in de switch hangen is genoeg om contact te maken met de webinterface ja, alleen het probleem is welk IP-adres die swtich heeft gekregen. Die switch kan elk geldig adres hebben gekregen, zoek dat maar eens uit!

[edit]:
* Morax gaat ook ff kijken naar dat tooltje :)

[ Voor 4% gewijzigd door Morax op 22-11-2004 01:13 ]

What do you mean I have no life? I am a gamer, I got millions!

Verwijderd

Ik gooi hem wel ff online

http://members.home.nl/ispierings/wotweb.exe

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2004 01:15 ]

• M.I.G.

M.I.G.

[like an alien]

Topicstarter
Ik ben ondertussen aan het scannen naar het ip adres wat dus nu 1 van de 2 switches zou moeten hebben..... het kan natuurlijk alles zijn.

Ik had nl. verwacht dat zo'n ding wordt verkocht met een standaard ipadres ofzow. Dus de hoop was dat ik met standaard instellingen zo het adres snel had kunnen achterhalen.

Maar als dat het niet gaat worden, dan koop ik wel een nulmodem kabeltje.... dat is niet iets wat bij mij standaard in het assorti zit zeg maar... :P

Verwijderd

Jongens, die console poort heeft niets met telnet te maken. Dat is een console poort, waar je via een terminal toegang tot hebt.

Telnet zou gewoon via ethernet moeten kunnen, op het IP adres. Zoek even uit welk IP die switch heeft (op een aangesloten PC even arp -a doen, dikke kans dat hij daar wel tussen staat), open een dospromt en type 'telnet <ip adres>'.

Daar heb je geen console kabel voor nodig. Firmware updaten hoeft niet eens nodig te zijn, begin eens met dat ding te resetten naar factory default. Je sluit een managed switch aan zonder te weten wat z'n instellingen zijn. Nogal wiedes dat het dan wel eens niet kan werken..
To reset to factory defaults, follow these steps:
1) Using a Null-Modem Cable , hook up the Console port of the switch to an available COM port on a computer (cable must be able to provide serial port communication between 2 computers).
2) Set up a Hyperterminal session to that COM port (e.g.: com1), with the port settings at 9600/8/N/1/N (. When the screen comes up blank with a blinking cursor, hit [enter] once or twice to bring up a login prompt.
3) Alternative to 1 and 2 above, if there is a known assigned TCP/IP address for the switch, one can telnet to that address, hit [enter] once or twice to get the login prompt.
4) Default logins to try are admin/(no password) or security/security. One of those 2 should bring up the management menu.
5) To reset factory defaults, type SYSTEM[enter] then type INITIALIZE[enter]. This will reset everything that has been set up on the switch, with the exception of the TCP/IP address, if there is one. All other previous configurations will need to be re-entered.
Nu dus idd alleen nog maar het IP achterhalen..

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2004 01:24 ]

• M.I.G.

M.I.G.

[like an alien]

Topicstarter
De generaal: Ik zoek inderdaad naar de ethernet met webinterface oplossing. Echter, ipadres komen we niet achter. De commando arp - a commando geeft mij het ip adres van de pc waar ik op zit en het ip adres van mijn draadloze accespoint...die van de switch geen idee... Met dat proggie wotweb ben ik nu bezig. Maar dat is dus inderdaad gokken in welke range de switch zou zitten...

Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/kasper.peters/got/scanned.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door M.I.G. op 22-11-2004 01:35 ]

Verwijderd

M.I.G. schreef op maandag 22 november 2004 @ 01:32:
De generaal: Ik zoek inderdaad naar de ethernet met webinterface oplossing. Echter, ipadres komen we niet achter. De commando arp - a commando geeft mij het ip adres van de pc waar ik op zit en het ip adres van mijn draadloze accespoint...die van de switch geen idee... Met dat proggie wotweb ben ik nu bezig. Maar dat is dus inderdaad gokken in welke range de switch zou zitten...

[afbeelding]
Meest waarsch. zit het IP adress in een van de volgende drie ranges:

10.0.0.x
192.168.0.x
192.168.1.x

Stel deze IP's achtereenvolgens in op je PC, met als subnetmask 255.255.255.0. Ping daarna het broadcast-adres vanaf die PC (10.0.0.255 bv) en doe daarna arp -a.

• ThaHandy

ThaHandy

Discovery Channel

idd telnet sessie (ip)en een terminal sessie (com/sereial)

voor teminal sessie kan je de *uguh* windows hyperterminal gebruiken
maar Tera Term (Pro) kan zowel Serial als tcp/ip gebruikt worden :)

Verwijderd

Even voor de volledigheid.. bij 10.x.x.x doe je subnetmask 255.0.0.0, bij 172.16-32.x.x subnetmask 255.255.0.0 en bij 192.168.x.x doe je 255.255.255.0..

• JoetjeF
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-11-2012

JoetjeF

Mo Chuisneoir

M.I.G. schreef op maandag 22 november 2004 @ 01:32:
Als de Switch nooit geconfigureerd is kan je lang wachten. In de factory defaults is er namelijk geen IP Address toegekend aan de switch :)

Verwijderd

Das waar ook ja, dan heb je echt een 0 modem kabel nodig :P

• M.I.G.

M.I.G.

[like an alien]

Topicstarter
Ik ben momenteel bezig om de genoemde ips te scannen... ik duik me nest in omdat het niet al te snel gaat. Ik kom morgen hier op terug. Misschien komen we er dan wel snel uit! Maar in ieder geval bedankt voor de info. Ik ben de ballen verstand van dit soort shit, ik heb meestal geen problemen met switches, echter deze 2 superstacks komen van een bedrijf die Cisco ging gebruiken en dit overhield. En dat is de info die ik ervan heb, dus geen geschiedenis van die dingen en geen enkel id welk ip adres deze switches hebben. Keep u posted...

• M.I.G.

M.I.G.

[like an alien]

Topicstarter
JoetjeF schreef op maandag 22 november 2004 @ 01:46:
[...]

Als de Switch nooit geconfigureerd is kan je lang wachten. In de factory defaults is er namelijk geen IP Address toegekend aan de switch :)
Aangezien er een x tal poorten op 10Mbit draaien en de rest op 100Mbit dan KAN ik me wel voorstellen dat er al wat geknutseld is aan de poorten...DUS een ip... (of niet :?)

Verwijderd

M.I.G. schreef op maandag 22 november 2004 @ 01:49:
Aangezien er een x tal poorten op 10Mbit draaien en de rest op 100Mbit dan KAN ik me wel voorstellen dat er al wat geknutseld is aan de poorten...DUS een ip... (of niet :?)
Nee hoeft niet persé. Dat er poorten geconfigureerd zijn, wil niet zeggen dat er een IP geconfigureerd is.

Heb je niet twee DB9 stekkers ergens liggen?

• PenguinPower
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-02 10:19

PenguinPower

May the SOURCE be with you

hoeft volgensmij niet zo. Ik weet dat er normaalgesproken een sticker op moet staan met het macadres... (heb aardig wat 3300 geconfigureerd)
arp -s ipadreswatjewilttoekennen macadresvandeswitch

zou moeten werken. Echter, dit werkt niet als de desbetreffende poort op de switch niet in vlan 1 zit.

Zo te zien aan de kabels werk je niet met glasvezel maar met matrix poorten. Dit heeft alleen een bijeffect: Hij zal naar buiten toe maar 1 ip adres hebben. Via dit ip adres zijn beide units te beheren. (zowel webbased als via telnet, mochten deze aanstaan en of de firmware versie hoog genoeg zijn voor webbased)

Wat je zegt over die performance, ik zou maar eens goed al die settings doorlopen van alle poorten, want volgensmij is daar aardig wat ingesteld, als sommige poorten op 10 mbit werken.

• M.I.G.

M.I.G.

[like an alien]

Topicstarter
PenguinPower schreef op maandag 22 november 2004 @ 01:56:
hoeft volgensmij niet zo. Ik weet dat er normaalgesproken een sticker op moet staan met het macadres... (heb aardig wat 3300 geconfigureerd)
arp -s ipadreswatjewilttoekennen macadresvandeswitch

zou moeten werken. Echter, dit werkt niet als de desbetreffende poort op de switch niet in vlan 1 zit.

Zo te zien aan de kabels werk je niet met glasvezel maar met matrix poorten. Dit heeft alleen een bijeffect: Hij zal naar buiten toe maar 1 ip adres hebben. Via dit ip adres zijn beide units te beheren. (zowel webbased als via telnet, mochten deze aanstaan en of de firmware versie hoog genoeg zijn voor webbased)

Wat je zegt over die performance, ik zou maar eens goed al die settings doorlopen van alle poorten, want volgensmij is daar aardig wat ingesteld, als sommige poorten op 10 mbit werken.
Mag ik daar morgen op terug komen omdat er achter op de switches een mac-adres is aangegeven. En als ik het ff snel probeer krijg ik het volgende:

C:\Documents and Settings\Administrator>arp -s 192.168.1.10 005099147E58
ARP: onjuist argument: 005099147E58

• JoetjeF

JoetjeF

Mo Chuisneoir

M.I.G. schreef op maandag 22 november 2004 @ 01:49:
[...]

Het kan zijn dat ze de Switch via de console port hebben geconfigureerd. Sommige mensen houden niet van Web-based management en configureren alles via de CLI :) Maar wel of niet een IP Address... die vraag kun je pas achteraf beantwoorden denk ik.

Anyways, 3COM gebruikt vaak het 192.168.1.x segment, hoewel ik nu lekker zou gaan slapen en morgen een null-modem kabeltje zou gaan halen ;)

Verwijderd

code:
1
2
3
4
 -s            Adds the host and associates the Internet address inet_addr
               with the Physical address eth_addr.  The Physical address is
               given as 6 hexadecimal bytes separated by hyphens. The entry
               is permanent.

dus:

arp -s 192.168.1.10 00-50-99-14-8E-58

slapen is voor mietjes en de voldoening is altijd groot als je het toch via dit soort hacks voor elkaar krijgt ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2004 02:11 ]

• PenguinPower
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-02 10:19

PenguinPower

May the SOURCE be with you

M.I.G. schreef op maandag 22 november 2004 @ 02:07:
[...]

C:\Documents and Settings\Administrator>arp -s 192.168.1.10 005099147E58
ARP: onjuist argument: 005099147E58
een beetje zelf initiatief mag wel ;)
als je arp /? had gedaan had je het al lang geweten.
daar staat namelijk letterlijk op de laatste regels:
code:
1
2
3
Voorbeelden:
  > arp -s 157.55.85.212   00-aa-00-62-c6-09
    Een statische vermelding toevoegen.

dus met de streepjes
Edit: De generaal was sneller :) stelletje bikkels hier

[ Voor 13% gewijzigd door PenguinPower op 22-11-2004 02:17 ]

• PowerSp00n
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-11-2025

PowerSp00n

There is no spoon

Een static entry toevoegen aan je arp table werkt niet, heb ik zonet even geprobeert. Blijkbaar vind 'ie dat niet echt leuk? Als je met het scannen van ip-ranges niets vind wordt het toch echt gebruik maken van een null-modem kabeltje.
PenguinPower schreef op maandag 22 november 2004 @ 01:56:
Zo te zien aan de kabels werk je niet met glasvezel maar met matrix poorten.
En dat oranje is zeker z'n waslijn? 8)7 Zo te zien heeft hij gewoon een berg kabels erbij gekregen, zit er toevallig niet een null-modem kabeltje tussen?

[ Voor 45% gewijzigd door PowerSp00n op 22-11-2004 13:54 ]

• M.I.G.

M.I.G.

[like an alien]

Topicstarter
PowerSp00n schreef op maandag 22 november 2004 @ 13:51:
Een static entry toevoegen aan je arp table werkt niet, heb ik zonet even geprobeert. Blijkbaar vind 'ie dat niet echt leuk? Als je met het scannen van ip-ranges niets vind wordt het toch echt gebruik maken van een null-modem kabeltje.

[...]

En dat oranje is zeker z'n waslijn? 8)7 Zo te zien heeft hij gewoon een berg kabels erbij gekregen, zit er toevallig niet een null-modem kabeltje tussen?
(Helaas) alleen glasvezel en module kabeltje om de switches te kunnen stacken. Dus als arp commando niet werkt, dan zal ik het toch met een nulmodemkabeltje moeten. Ik zit momenteel de hele dag al op cursus dus kan dat arp commando nog even niet uitvoeren.

• M.I.G.

M.I.G.

[like an alien]

Topicstarter
Ik heb gisteren geprobeerd op m.b.v. de apr -s het voor elkaar te krijgen. Dit werkte helaas niet. Dus ik ga op zoek naar een nulmodem kabeltje.

Ispierings; als je die pics in ieder geval tot morgen online wilt houden, dan heb ik in ieder geval een voorbeeldje.

Maar toch even op mijn vragen terug te komen; kan het zo zijn dat de management instellingen van de switch dusdanig in de war zijn en dergelijke dat 12 man op een switch al problemen geven? En zal ouderdom/slijtage van het lange aanstaan ook een rol kunnen spelen? De opstelling was/is toch goed gekozen of niet?

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

M.I.G. schreef op woensdag 24 november 2004 @ 08:19:

Maar toch even op mijn vragen terug te komen; kan het zo zijn dat de management instellingen van de switch dusdanig in de war zijn en dergelijke dat 12 man op een switch al problemen geven? En zal ouderdom/slijtage van het lange aanstaan ook een rol kunnen spelen? De opstelling was/is toch goed gekozen of niet?
De opstelling op zich was wel ok, ja. En het is mogelijk dat in de vorige opstelling van deze switches bepaalde instellingen nodig waren die 't nu inde war schoppen omdat je een andere opstelling hebt. Slijtage/ouderdom is niet een grote mogelijkheid. Zolang de fans nog goed hun werk doen zal de switch ook geen moeite hebben.

• JoetjeF

JoetjeF

Mo Chuisneoir

M.I.G. schreef op woensdag 24 november 2004 @ 08:19:
Als ik het goed begrijp uit je TS zijn een aantal poorten handmatig op 10/100 HD/FD gezet. 3COM switches werken over het algemeen beter als alle poorten gewoon op autosense staan, zeker bij een flinke utilisation.

• M.I.G.

M.I.G.

[like an alien]

Topicstarter
JoetjeF schreef op woensdag 24 november 2004 @ 10:23:
[...]

Als ik het goed begrijp uit je TS zijn een aantal poorten handmatig op 10/100 HD/FD gezet. 3COM switches werken over het algemeen beter als alle poorten gewoon op autosense staan, zeker bij een flinke utilisation.
Ik denk het wel ja, want van de 24 poorten waren er 12 (precies 1 kant) van de switch op 10 ingesteld, althans...de netwerkkaarten detecteerden 10.
CyBeR schreef op woensdag 24 november 2004 @ 09:59:
[...]

De opstelling op zich was wel ok, ja. En het is mogelijk dat in de vorige opstelling van deze switches bepaalde instellingen nodig waren die 't nu inde war schoppen omdat je een andere opstelling hebt. Slijtage/ouderdom is niet een grote mogelijkheid. Zolang de fans nog goed hun werk doen zal de switch ook geen moeite hebben.
Gelukkig is dus de opstelling goed. Het zou zonde zijn dat ze 'versleten' zouden zijn. En de fans doen het, dat ding maakt een geluid, alsof ie op wilt stijgen.. :/

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-02 11:29
Even een heel ander vraagje:

Ik overweeg een gebruikte superstack II 630 te kopen en deze schijnt redelijk identiek te zijn aan een 3300 met uitzondering het ontbreken van een FX module en het ontbreken van een matrix poort om de switches door te lussen. Ik loop een beetje tegen de 100 mbit/s aan maar heb wel nog genoeg 100 mbit kaartjes liggen. Mijn idee was dan ook om met een superstack II 630 een aantal truncks te maken zodat ik bijvoorbeeld 200 mbit's (theoretisch) per pc beschikbaar zou krijgen. Wat denken jullie hier over? Mij lijkt dit een goede oplossing maar misschien zie ik iets over het hoofd?

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:14
Dat trunken heeft alleen zin bij meerdere gegevensstromen tegelijk tussen VERSCHILLENDE machines. Korton, dat komt thuis niet voor en heeft thuis dus geen zin.
Bovendien is het maar n gok of het trunken goed gaat. Tegenwoordig is er een standaard voor (802.3ad), maar die was er in de tijd van die 3com nog niet, dus grote kans dat het niet goed werkt.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

Verwijderd

Er was iets met dat trunken, dat het maar één kant op werkte oid.. kan er zo één twee drie niet meer op komen. Heb het in het verleden ook wel eens toegepast (was voor een Novell server), wat me nog bijstaat is dat het resultaat tegenvalt.

Je kunt dan beter een switch kopen met bv. 1 gigabit uplink poort, en daar je server op zetten. (aangezien de switch nog gekocht moet worden)

• M.I.G.

M.I.G.

[like an alien]

Topicstarter
Houston...we have a connection!!

Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/kasper.peters/got/3com-login1.jpg

Inderdaad met een 0-modem gefixed. Wat een investering van 5.95 al niet kan doen. :)

Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/kasper.peters/got/3com-ethernet.jpg

Hier even een overzichtje van hoe de netwerkstatistieken er waren....

Maarre na een totale reset, en dus alle poorten weer 'default' gezet zijn. En een dvdtje gekopieerd om de netwerkstatistieken te controleren...

Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/kasper.peters/got/3com-ethernet-reset.jpg

Dat ziet er wel goed uit toch?

Echter ik heb even shotje gemaakt van taakbeheer - netwerk

Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/kasper.peters/got/3com-netwerk1.jpg

Echter, ondertussen pakte ik ff voor de shot Photoshop erbij en vervolgens zakte de boel in....is dit normaal?!?

Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/kasper.peters/got/3com-netwerk2.jpg

En zijn er nog andere manieren om te kijken wat de performance is van de switches?

Trouwens firmware 2.70 zit erop, ik zie dat 2.72 beschikbaar is, en lijkt me toch wel verstandig om deze te upgraden. Moet er trouwens nog wat ingeregeld worden voor die glasvezel module, nu ik deze gereset heb?

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

M.I.G. schreef op zaterdag 27 november 2004 @ 15:32:
Houston...we have a connection!!

Echter, ondertussen pakte ik ff voor de shot Photoshop erbij en vervolgens zakte de boel in....is dit normaal?!?
Dat ligt aan je PC :) Ik neem aan dat je dit gewoon via windows file sharing gekopieerd hebt? Dan klopt doe 65% wel redelijk namelijk.
En zijn er nog andere manieren om te kijken wat de performance is van de switches?
'NetIO'.

• M.I.G.

M.I.G.

[like an alien]

Topicstarter
CyBeR schreef op zaterdag 27 november 2004 @ 15:45:
[...]

Dat ligt aan je PC :) Ik neem aan dat je dit gewoon via windows file sharing gekopieerd hebt? Dan klopt doe 65% wel redelijk namelijk.

[...]

'NetIO'.
Ondertussen de andere switch nu gereset en firmware update gedaan. Nu ook even gekeken met koppelen van de switches met glasvezel en dan netwerkactiviteit bekeken en dat ziet er goed uit.

Die 65% netwerkverkeer, dat is het maximaal haalbare?

Enne dat NetIO krijg ik niet aan de praat. Ik weet niet waarmee ik het moet starten. Maar als er andere soort proggie is die statistieken bij kan houden...graag..

En als er nog meer met de switches getweaked of ingesteld kan worden dan hou ik me natuurlijk ook aanbevolen.

Maar tot dusver iig bedankt voor het op weg helpen. Ben wel blij dat ze nu lijken te werken!!

Verwijderd

Als NetIO niet wil, probeer dan netcps :)

NetIO is voor zover ik weet niet voor statistieken? Voor statistieken kun je op je switches SNMP gebruiken icm. mrtg

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-02 09:33
M.I.G. schreef op zondag 28 november 2004 @ 01:38:
[...]
Die 65% netwerkverkeer, dat is het maximaal haalbare?
Geen ID, ik keek in de cisco lokalen ( jaja, nog een arm studentje hier :+ ) altijd mbv linux en dan:
code:
1
ping -f -s 65000 -c 5000 <ip PC of router/switch>

Ik ken het probleem met lanparties, heb ze zelf ook georganiseerd op school. Slurpen/leechen was altijd het grootste probleem. Op een eigen netwerk met eigen switches zetten en de aandacht dwaalt soms af van de lanparty (of niet, zie het volgende). Over het enige netwerk laten doen en de serieuse gamers hebben er weer last van :(

DUS, conclusie: bereid je zaakjes beter voor :Y)

Van een flood ping onder windows weet ik niets, maar daarmee zou je het ook kunnen testen (packetsize is iig wel in te stellen onder windows)
edit:
Het beste voor de statistieken kan je dan kijken naar de bak waar het aankomt. Bijvoorbeeld de windows bak waar je het naar toe stuurd in je (aan de screenshots te zien) taskmanager ;)

[ Voor 12% gewijzigd door LinuX-TUX op 28-11-2004 02:30 ]

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:34
M.I.G. schreef op zondag 28 november 2004 @ 01:38:
[...]

Enne dat NetIO krijg ik niet aan de praat. Ik weet niet waarmee ik het moet starten. Maar als er andere soort proggie is die statistieken bij kan houden...graag..

En als er nog meer met de switches getweaked of ingesteld kan worden dan hou ik me natuurlijk ook aanbevolen.

Maar tot dusver iig bedankt voor het op weg helpen. Ben wel blij dat ze nu lijken te werken!!
Met de 3300's kun je makkelijk op 85% komen, zeker met bv ftp of netio. Welke netwerk kaarten gebruik je in de pc's?

Download netio even http://ftp.leo.org/pub/comp/os/os2/leo/systools/netio123.zip deze kopieer je naar je c:\ daarna start>uitvoeren>cmd>netio -s -t, daarna aan de client kant (andere pc)start>uitvoeren>cmd>netio -t ("ip van de hoofdcomputer").

• M.I.G.

M.I.G.

[like an alien]

Topicstarter
leon1e schreef op zondag 28 november 2004 @ 11:34:
[...]

Met de 3300's kun je makkelijk op 85% komen, zeker met bv ftp of netio. Welke netwerk kaarten gebruik je in de pc's?

Download netio even http://ftp.leo.org/pub/comp/os/os2/leo/systools/netio123.zip deze kopieer je naar je c:\ daarna start>uitvoeren>cmd>netio -s -t, daarna aan de client kant (andere pc)start>uitvoeren>cmd>netio -t ("ip van de hoofdcomputer").
Netwerkkaart van de server is een 3com 10/100 kaartje. Tja en de rest van de gamers zitten gewoon met een realtek kaartje, weinig die er veel geld aan besteden om een dure te kopen....

Ik zal dat netio eens gaan proberen...

Verwijderd

ik heb een vraagje ik heb een 3com superstack II 24 ports maar ik kan niet inloggen in de switch heb al van alles geprobeert nu heb ik een null kabel gekocht maar hoe werkt dat precies ??
kan iemand mij dat uitleggen??

dan dank ik u hartelijk

groetjes nicky

• ThaHandy

ThaHandy

Discovery Channel

eerst uitvinden hoe doe poort heet(staat imho duidelijk in dit topic) waar je die nul kabel op aan sluit en dat is het een kweste van de search gebruiken :/

http://gathering.tweakers...nsole+gebruiken&where=GoT

een dikke kick van 1,5 jaar en hier staat gewoon je antwoord :>

[rml][ 3COM 3300] Hoe inloggen op console?[/rml]

FAQ doorgenomen van GOT?

[ Voor 33% gewijzigd door ThaHandy op 20-04-2006 22:42 ]

Pagina: 1