[preventief] Printer naast verwarming

Pagina: 1
Acties:
  • 641 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• bavara
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-02 17:47
Ik heb vrijdag een printertje gekocht, werd hoog tijd. Echter, ik heb nog vrij weinig ruimte over in m'n computer-hokje waardoor ik hem zo'n beetje naast m'n verwarming heb staan. Ik moet zeggen dat die verwarming nooit vol staat te loeien, maar soms wel op standje 2 (van 5, ook al is dat geen echte meetwaarde weten jullie vast wel ongeveer hoe warm dat is).

Mijn vraag: Is dit nadelig voor de inkt (kwaliteit o.i.d.) of de werking (/levensduur) van de printer? Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik hoor het graag, bedankt!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23-02 18:10

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Wat staat er op de verpakking (en in de handleiding) van het apparaat en de inkt over de gebruiksomgeving :?

[ Voor 12% gewijzigd door Freee!! op 21-11-2004 22:54 . Reden: handleiding toegevoegd ]

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• bavara
Oké, op de printerdoos 43 graden celcius, dat was me al opgevallen. Had echter het idee dat dit meer voor in de winkel etc. was, want in de bijgeleverde documentatie is er niets over te vinden.

Maar over de inkt weet ik nog niets (geen info op de cartridge en/of verpakking).

Dus vroeg ik me af of wellicht iemand hier ervaring mee heeft.

[ Voor 23% gewijzigd door bavara op 21-11-2004 23:07 ]

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23-02 18:10

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

bavara schreef op zondag 21 november 2004 @ 23:07:
Oké, op de printerdoos 43 graden celcius, dat was me al opgevallen. Had echter het idee dat dit meer voor in de winkel etc. was, want in de bijgeleverde documentatie is er niets over te vinden.
Handig als je dat soort info meteen in je startpost zet, net als welke printer precies.
Maar over de inkt weet ik nog niets (geen info op de cartridge en/of verpakking).
Dat lijkt me ook af te hangen van de inkt en dat is weer mede afhankelijk van de printer. Helaas is mijn glazen bol al een tijdje in reparatie.
Dus vroeg ik me af of wellicht iemand hier ervaring mee heeft.
Ik heb zo'n vermoeden dat de ervaringen op dit gebied afhangen van het merk en type printer dat men heeft.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-02 20:35

TommyGun

Stik er maar in!

Hmm nu ik dit lees ga ik dit mijzelf ook afvragen. Printer (HP Deskjet 656C) staat al weken langs een verwarming (lees: ertegen) te loeien ivm ruimte. Zou dit dus kwaad kunnen ivm inkt uitdroging oid?

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-02 16:00
Het is in ieder geval niet goed voor het papier. Als je papier zo warm wordt dan droogt het uit, ga je er dan inkt overheen gooien - met je printer - dan zal het zeer sterk gaan golven/kromtrekken

• Cyco
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-02-2006
Ik denk dat als het niet extreem warm wordt het niet veel kwaad kan: die printers worden ook in landen verkocht waar het ook snikheet is.

Verwijderd

Hier staat een voorbeeldje van een cartridge:
http://h10010.www1.hp.com...22-69699-45427-69703.html (trage pagina)

Operating temperature (Fahrenheit)
41 to 104° F

Storage temperature (Fahrenheit)
-40 to 140° F

Hier omzetten naar Celsius: http://www.wbuf.noaa.gov/tempfc.htm

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2004 02:22 ]

Verwijderd

Ja dit heeft invloed op je (inkjet) printer. Door de hogere temperatuur droogt de inkt sneller uit.

Als je je inkjet vaak gebruikt, zou ik me er geen zorgen over maken. Echter als ie ook wel eens een weekje niets doet, heb je dikke kans dat hij vanzelf stopt met printen doordat de printmondjes verstopt zitten met uitgedroogde inkt.

De oplossing daarvoor is simpel, je patronen even een uurtje wegzetten in een schoteltje met een klein laagje water met zeep. Daarna zachtjes schoonvegen met doek (waar dus wel inkt op zal komen) en je kunt weer printen.

• breinonline
  • Laatst online: 08:56

breinonline

Are you afraid to be known?

Verwijderd schreef op maandag 22 november 2004 @ 02:27:
Ja dit heeft invloed op je (inkjet) printer. Door de hogere temperatuur droogt de inkt sneller uit.

Als je je inkjet vaak gebruikt, zou ik me er geen zorgen over maken. Echter als ie ook wel eens een weekje niets doet, heb je dikke kans dat hij vanzelf stopt met printen doordat de printmondjes verstopt zitten met uitgedroogde inkt.

De oplossing daarvoor is simpel, je patronen even een uurtje wegzetten in een schoteltje met een klein laagje water met zeep. Daarna zachtjes schoonvegen met doek (waar dus wel inkt op zal komen) en je kunt weer printen.
Mee eens. Ik zou echter adviseren uitdroging voorkomen in plaats van genezen. Print gewoon minstens één keer per week, al is het maar één regeltje. Dan spoelt het apparaat lekker door en krijgt de inkt geen kans om uit te drogen.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• bavara
Oké dan, bedankt voor de reacties! Daar heb ik wat aan.

Dus jullie zeggen dat, mits ongeveer eens per week wordt geprint, het op de inkt geen nadelige gevolgen zal hebben. Hardwarematig zat het sowieso wel snor (graadje of 43 stond er op de doos) en papier... Naja das voor mij niet zo belangrijk.

Verwijderd

bavara schreef op maandag 22 november 2004 @ 10:00:
Oké dan, bedankt voor de reacties! Daar heb ik wat aan.

Dus jullie zeggen dat, mits ongeveer eens per week wordt geprint, het op de inkt geen nadelige gevolgen zal hebben. Hardwarematig zat het sowieso wel snor (graadje of 43 stond er op de doos) en papier... Naja das voor mij niet zo belangrijk.
Pin me niet vast op die ene keer per week, dat kan per inkt en per printer verschillen. Het gaat er iig. om dat het risico op uitdroging bij langer stilstaan hoger is, dat is een logisch gevolg van de temperatuur. In het algemeen zou ik me er iig geen zorgen over maken, zelfs al zit ie een keer klem door uitdroging, dan is dat eenvoudig zelf te fixxen met het schoteltje water, of domweg door er een nieuwe patroon in te zetten.

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Ik heb mijn printer momenteel (met een oude matrixprinter-standaard) op mijn versterker staan. Die standaard staat er tussen voor de koeling van de versterker, want die wordt verschrikkelijk warm (Harman/Kardon PM655 uit 1987, toen H/K nog echt hi-end materiaal maakte). Om echt geweldig te blijven klinken staat 'ie continu aan. Dat is ongeveer net zoiets als naast een verwarming staan.

Maar om nou te zeggen dat ik iets merk aan mijn printer? Nee. Ik print op zich iedere week wel minstens één a4'tje, maar verder niet echt veel.

Punctuality is the politeness of kings

Pagina: 1