Stof in beamer

Pagina: 1
Acties:
  • 2.373 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• _Drake_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:55
Ik ben sinds een kort in het bezit van een Philips Proscreen 4600 impact beamer.
Als ik een wit beeld projecteer en het beeld onscherp stel zie je heel duidelijk allerlij figuurtjes/draadjes met verschillende kleuren (voornamenlijk paars), als het beeld scherp stel zie je ze minder maar ze zijn als wazige vlekjes nog te zien.

(alle vlekjes zijn dus het stof, om het wat te verduidelijke heb ik er een paar omcirkeld)
Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/view_image.php/N8Z3I9BVD16F/picserver.jpeg

Zover als ik weet gaat het niet om dode pixels maar om stof.Ik heb dus de beamer opengehaalt en geprobeerd het stof van de tft's en andere panelen (spiegels,uv filters)af te blazen,
alleen is dit niet gelukt(is alleen maar meer stof bijgekomen :( ).

Zijn er mensen die er ervaring mee hebben of eventueel een bedrijf/persoon weten die beamers kan reinigen (liefts rond/onder amsterdam).

The difficult we do right away, the impossible takes slightly longer.

• dev icey
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-04 11:21
Tjah door het blazen en het openen worden de onderdelen beetje vochtig/plakkerig, waardoor stof zich beter hecht. Je zou het in een stofvrije ruimte met luchtdruk busjes kunnen proberen, maar ik denk niet dat je een stofvrije kamer op je zolder hebt. Je zou alsnog kunnen proberen de stof weg te blazen met zo'n persluchtbusje, terwijl de beamer dicht is (door de ventilatiegaten). Overigens zou ik niet zo snel met doeken gaan werken, omdat dat beschadigingen op de lens zou kunnen verzorgen.

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:42
buiten als het een beetje waait, met de compressor?
of buiten de stofzuiger erop wil misschien ook wel helpen.

als het resultaat heeft even een panty aan de binnenkant van ventilator zetten, als stoffilter..

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-12 18:25
Als je een compressor gebruikt, kan door de druk het stof gaan krassen in de lenzen, dat kan niet de bedoeling zijn.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-12 12:39
Je hebt van die blaasgevallen, gebruik ik ook voor m'n negatieven, die krijgen het stof er wel vanaf :)

|>

• spaceboy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-12 17:24

spaceboy

Op grote hoogte

Simon schreef op zondag 21 november 2004 @ 21:20:
Je hebt van die blaasgevallen, gebruik ik ook voor m'n negatieven, die krijgen het stof er wel vanaf :)
Ik had 'tzelfde probleem. De beamer-leverancier had gezegd dat ik 't misschien zelf wel kon inderdaad. Met zo'n busje hogedruk-lucht. No way dat 't gelukt is. :(

Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.

• B0MBACI
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

B0MBACI

Ben© Tweaker

Een tip als je een stof vrije omgeving wil moet je het volgende doen.
Stap 1: ga naar badkamer
Stap 2: Zet het warm water open, en sluit de deur
Stap 3: Als het eenmaal stoomt in je badkamer de kraan dicht doen.
Stap 4: wachten totdat de stoom weer weggaat en je hebt een stof vrije kamer (voor effe ;)

• _Drake_
B0MBACI schreef op zondag 21 november 2004 @ 21:48:
Een tip als je een stof vrije omgeving wil moet je het volgende doen.
Stap 1: ga naar badkamer
Stap 2: Zet het warm water open, en sluit de deur
Stap 3: Als het eenmaal stoomt in je badkamer de kraan dicht doen.
Stap 4: wachten totdat de stoom weer weggaat en je hebt een stof vrije kamer (voor effe ;)
1e keer heb ik het op mijn kamer geprobeerd met geen resultaat
en de 2e keer op de badkamer, met ook weer geen resultaat :(

• _Drake_
grote schop, in de zin van of iemand een schoonmaker kent of weet :)

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:42
misschien ff een bedrijf of leverancier bellen. en anders is verder schroeven tot je met een losse lens/lcd in je handen zit en hier ff met glass*x ( :X ) overheen..

onderdelen per stuk schoonmaken moet toch lukken...?

ik denk trouwens dat je misschien op de verkeerde plek schoonmaakt.

ik heb dan nog wel nooit een beamer van binnen gezien, maar ik neem aan dat die fan alleen de lamp koelt...? dat is het enige onderdeel dat heet wordt. ik neem aan dat er tussen die lamp en de rest wel iets van een lens/glasplaatje zit om de ergste warmte tegen te houden, en ik denk dat dat ding vies is...?!

[ Voor 47% gewijzigd door Opperhoof op 22-11-2004 23:02 ]

• I_am_akira
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-11 12:10
ik heb het zelfde probleem
klein blauwe vlekjes

openmaken heeft weinig zin, de lamp schijnt op zon glas en dan is het 1 donkere tunnel, waar je niet bij kan tot einde van de lens

• _Drake_
Opperhoof schreef op maandag 22 november 2004 @ 23:00:
misschien ff een bedrijf of leverancier bellen. en anders is verder schroeven tot je met een losse lens/lcd in je handen zit en hier ff met glass*x ( :X ) overheen..

onderdelen per stuk schoonmaken moet toch lukken...?

ik denk trouwens dat je misschien op de verkeerde plek schoonmaakt.

ik heb dan nog wel nooit een beamer van binnen gezien, maar ik neem aan dat die fan alleen de lamp koelt...? dat is het enige onderdeel dat heet wordt. ik neem aan dat er tussen die lamp en de rest wel iets van een lens/glasplaatje zit om de ergste warmte tegen te houden, en ik denk dat dat ding vies is...?!
naar philips brengen is geen optie aangezien hij geen garantie meer heeft en een reparatie(schoonmaken) duurder zal zijn dan een nieuwe.

probleem is, het stof wat ik zie zit op de tft's, opzich geen probleem alleen zitten deze in een soort "kubus" welke ik niet los krijg (de losse tft's van de "kubus" afhalen is geen optie omdat ze dan opnieuw afgesteld moeten worden en dan ben je nog verder van huis), schoonmaken kan wel maar het moet in een stof vrij ruimte gebeuren, dan is er nog het probleem van de stof die er al op zit, als je die er af blaast komt het alsnog ergens te zitten en in het geval bij mij dus gewoon weer op de tft's (stofzuiger zou dan een optie zijn).

de lens heb er al uitgehaald en schoongemaakt maar ook dat mocht niet baten.
liefst breng ik hem naar iemand die er verstand van heeft aangezien ik zo blijf klooien.

[ Voor 9% gewijzigd door _Drake_ op 22-11-2004 23:16 ]

• _Drake_
"schroef schroef"

Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/view_image.php/V1C6G1F8RK46/picserver.jpeg

Goed het complete lichtkanaal moet dus schoon(doolhof met spiegels), maar zolang ik weet zal je alleen stof op de tft daadwerkelijk op het beeld zien dus als dat voldoende moet zijn kan ik morgen de gok nog een keer wagen in de douche met een stofzuiger en een paar busjes perslucht. alleen ik zou graag zeker willen zijn dat het alleen de tft schoon hoeven. (scheeld me ongv 75 procent van de rest schoonmaken). (in die zwarte kubus met de flatkabels zitten de tft's)

[ Voor 7% gewijzigd door _Drake_ op 22-11-2004 23:38 ]

• @baddon
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07-12 06:46
Let op met die perslucht busjes daar wilt namelijk vaak vloeistof mee naar buiten komen vloeibaar gas zegmaar.

[ Voor 6% gewijzigd door @baddon op 23-11-2004 08:33 ]

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

drake.. weet je zeker dat dat afstellen zo moeilijk zal zijn?

volgens mij kunnen ze geen kant op als je ze in hun positie legt of schroeft. ik heb alle lenzen, scherm enzo schoongemaakt met een wattenstaafje en alcohol.. misschien werkt dat

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-08-2021
Perslucht busjes altijd verticaal houden en niet schuin naar beneden want dan sproei je inderdaad vloeistof.

Wat het beste zou werken is denk ik een anti-statische kwast (van geitenhaar ofzo). Je hebt die ook voor het stofvrij maken van negatieven e.d.

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04 02:56
Alcohol werkt niet zo lekker vind ik persoonlijk.

Het is goed mogelijk dat wat vettige lucht en stof in je beamer gekomen is.

Je zou eens langs de opticien kunnen gaan. Die verkopen soms van die speciale doekjes om je bril schoon te maken. Daar zitten ook wat chemicalien in die op een verantwoorde manier vettigheid van je bril af kunnen halen.
Dan moet het natuurlijk ook geen probleem zijn met de optiek in een beamer lijkt mij.

Andere alternatieve zoals Glassex zijn nogal agressief.

Deze TFT schermpjes bevatten geen geharde coating zoals bij notebook-TFTs het geval is, dus wees er voorzichtig mee. :)

Senile! Senile Oekaki

• _Drake_
Pixal schreef op dinsdag 23 november 2004 @ 03:02:
drake.. weet je zeker dat dat afstellen zo moeilijk zal zijn?

volgens mij kunnen ze geen kant op als je ze in hun positie legt of schroeft. ik heb alle lenzen, scherm enzo schoongemaakt met een wattenstaafje en alcohol.. misschien werkt dat
ze kunnen versteld worden (voor als het beeld niet meer scherp is)
en die afstelling kan je doen doormiddel van 4 schoeven per tft,
afstellen zou opzich niet zo heel erg moeilijk zijn maar elke keer als je de tft wil gaan verschuiven zou je de beamer uit elkaar moeten halen, ze moeten op een 10e van een mm afgesteld zijn anders zal het beeld oncherp zijn of zullen de kleuren niet gelijk op elkaar staan, dus daar blijf ik liever van af.

net trouwens 2 bussen dust off gehaald en wat schoonmaakdoekjes, nu maar hopen dat het gaat lukken :)

Pagina: 1