Toon posts:

PC start pas weer op na af- en aankoppelen SATA disk?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds zaterdag nieuw systeem in elkaar gesleuteld.
Gigabyte GA-8i915g-mf mobo, PIV 3.0GHz, 2x 512 PC3200, X700 128MB Graphics, Maxtor 250GB SATA HD, DVD/RW & DVD-ROM player.

Alles werkte fijn totdat ik ATI Radeon Crowd v1.2 demo of MoH Pacific Assault, NfS Unground2 draaide. Na paar minuten systeem stopt zonder alerting. Powerbutton reageert niet. Moest zelfs powercord eruit halen. Systeem start weer, maar SATA disk en andere IDE devices werden niet herkend. In BIOS ' On Chip SATA Mode' disabled. BIOS ziet nu wel DVD/RW en DVD-Rom, maar geen HD. On Chip SATA Mode weer enabled maar ook SATA kabel en power naar HD disconnected en weer opnieuw aangesloten. Je hoort de HD spinnen maar nog niets. Eigenwijs dat ik ben toch nog paar keer power on/off en na 3 keer zowaar ziet BIOS SATA disk en de andere IDE devices weer??? Zelfde ritueel paar keer herhaald, dus weer 3D demo gedraaid en dezelfde stappen herhaald. Het lijkt repeterend, maar het kan toch niet de bedoeling zijn dat ik eerst SATA kabel en Powerkabel van HD moet disconnecten voordat BIOS alles weer ziet.

Nu twijfel ik: heating prob of voeding te licht????

Wie heeft veel ervaring en kan mij helpen

Alvast bedankt!!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Titel verfatsoenlijkt (overload vraagtekens verwijderd enzo).

Neem eens de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter uit Processors, Mobo's & Geheugen door voor alle mogelijke achtergrondinformatie, tips & suggesties met betrekking tot hangen en opstartproblemen :)

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:52

The Third Man

The Third Jellyfish

Beide ingevingen kunnen heel goed de oorzaak zijn:

-Hitte probleem:
Als een hdd te heet wordt kan het zijn dat hij het hele systeem laat vastlopen/rebooten, dit gebeurt weliswaar door het moederbord die voorkomt dat je hdd helemaal kapot gaat. Dit kan je zelf nagaan door bijvoorbeeld met Speedfan de temps te meten, ook met veel schijfactiviteit (WinRAR of benchen), meer dan 40 is een beetje opletten, 50 is echt de limit.

-Voeding te licht
Een harde schijf schakelt zichzelf uit als de stroomvoorziening inzakt (bijvoorbeeld doordat je vidkaart veel stroom trekt), en ook dit kan als gevolg hebben dat de rest van het systeem zich uitschakelt/reboot, maar dat kan ook door het moederbord zelf komen als die merkt dat de spanningen te laag worden. Dit kan je redelijk nagaan met Speedfan of, als je je sensoren niet vertrouwt, een multimeter. Ook kan je natuurlijk een 2e voeding gebruiken om bijvoorbeeld je Hdd en/of vidkaart te voeden (als die een voedingsaansluiting heeft), je moet dan aarde maken met de groene ader in de ATX kabel, dan gaat de voeding aan en heb je meer kans dat het systeem voldoende voeding heeft.

Verwijderd

idd voeding controlleren, anders terug naar de winkel met de schijf... had ergens gelezen dat een bepaalde productiereeks van 250GB sata schijven van maxtor wat probleempjes mee waren.. succes iig

Verwijderd

Topicstarter
Het was de voeding. Nu een 350W ipv 300W aangesloten en het werkt weer. Maar nog een vreemd fenomeen waar ik geen antwoord op heb.

Als ik 1 SATA schijf aansluit wordt deze niet herkend door BIOS. Sluit ik er 2 aan dan werkt het als een zonnetje. Heeft dit te maken met automatische RAID instelling? Kan niets in BIOS hierover terugvinden.

Bedankt voor de bruikbare tips tot nu toe!