Toon posts:

Harddisk kapot, iemand een idee?

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Een "vriend" van mij heeft laatst een brander gekocht en zelf geprobeerd te installeren (zucht).

Nu had hij natuurlijk de IDE kabel verkeerd in de brander geplugd, waardoor hij niet werkte. Hij kreeg daarna een briljant idee, en trekt de IDE kabel uit de harddisk en de cd-rom. Vervolgens probeert hij ze er weer in te pluggen, maar doet dit een beetje hardhandig....een keer of 20. Nou ja, hij belt mij op om het allemaal te komen fixen, maar wat blijkt nu, er is een van de pinnetjes van de IDE connector op de HDD afgebroken. Is dit te repareren/zodanig op te lossen dat hij nog bij de data kan.

Bij voorbaat dank :)

Oh enne, hij weet dat hij stom bezig was :) en hij voelt zich ook best lullig nu zijn vader zo boos werd dat hij de sleutels van zijn scooter weg heeft gegooid, hehehe ;)

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:23

4POX

Everybody is wired

In mijn geval zou ik de soldeer bout pakken... en een draadboom maken. Maar het probleem is hoe je die weer op de ide steker kunt vastmaken... Waar schijnlijk de achterkant van de connector los maken en daar op een pennetje weer vast solderen... En het hele feest van die connector weer vastzetten met een lijmpistool... Of zijn er betere methodes....

Dat is ook de reden waarom ik altijd twee harddisken heb... Crash de ene dan heb ik nog een ander

AKA Rinkel weblog

Verwijderd

Topicstarter
Ja, dat zou kunnen, probleem is, IK kan dat niet, en volgens mij is dat ook een beetje riskant, die connector zit behoorlijk vast aan die printplaat onderop. Het is een IBM 4,3 gig HDD, trouwens, een jaar of 3 oud.

• Gert
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-12-2025
Als je een spijker in de connector van de kabel steekt die daar een beetje uitsteekt en deze dan hard in de connector van de hd duwt zou het enigszins contact moeten maken. Genoeg om de data te kopieren, naar bijv die brander ;)

Verwijderd

Topicstarter
En hoe groot is dan de kans dat je je hele moederbord opblaast? ;)

• MLS
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 23-08 14:09

MLS

Vrijwel nul, de flatcable werkt eigenlijk alleen met zeer lage spanningen welke in geen geval je PC kunnen beschadigen.

(Als je de flatcable verkeerd om in een connector doet en de andere kant wel goed aansluit werkt alles toch ook nog, opgeblazen heb je niets)

Gewoon proberen.

• jellyshock
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19-08 08:56

jellyshock

ik weet het niet hoor, maarrrr

of gewoon een draadje solderen aan je afgebroken pinnetje en die met een omleidinkje aan je ide kabel vast solderen...

aAarGhh

Verwijderd

Ik denk dat een draadje het beste werkt. Je kan wel proberen er een pinnetje aan te solderen maar dat past waarschijnlijk nooit van z'n leven in het gaatje van de ide kabel.

Ik raad je wel aan een hele dunne soldeer bout te nemen omdat je anders zometeen alle pinnetjes aan elkaar hebt zitten :P
Pagina: 1