Toon posts:

[DOS] Laptop stats van WIN bak laten weergeven via parallel

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een oude laptop, er stond niets op en ik heb naa lang zoeken en proberen hier op GoT het prgramma FastLynx gevonden. Daarmee heb ik de hele setup van dos op die laptop geknalt en daarnaa geinstalleerd...

Het betrefd een Compaq 286SLT. Nou en wat kun je met zoeen ding? Nix nee. Tot ik een helder moment kreeg :P

Ik wil de stats van mijn Windows XP SP2 bak laten weergeven op het scherm van de laptop. De laptop heeft een 40mb hdd en 640gb uhhh kb ram geheugen.

Ik wil dit doen via parallel, zo heb ik die files op mn laptop gezet en zo wil ik ook stats laten zien... Dus kom niet met dingen zoals sloop die lcd er uit enzo... :)

Wat heb ik zelf al gedaan:

- Google, ik heb gezocht op "pc stats via parallel" "pc stats on laptop by parallel" enz. (8>
- GoT, wel wat info gevonden maar niet direct iets naar een methode of progje. En tja, veel oude draadjes uit 2001 tot 2003. Denk dat er inmiddels wel wat uitgebracht of verbeterd is... :Y)
- Zelf wat zitten denken. :/

Ik heb zelf al wel bedacht om gewoon een dos browser te zoeken en daarmee verbinden met mijn webserver en op die manier een website maken die die gegevens laat zien. (phpmystats?). Maar hoe krijg ik dan internet op een 268 laptop via de parallel poort? :?

Ga aub niet teveel offtopic want ik wil dit draadje graag interessant en open houden. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2004 16:06 ]

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Vanwaar je reden voor parallel? Dat is volgens mij namelijk een van de meest lastige aansluitingen om gebruik van te maken :) Heb je geen andere connectie mogelijkheden? PCMCIA, Serieel oid? Stel dat je er een kleine Linuxdistro op zou zetten dan zijn er een groter aantal zaken eenvoudiger te implementeren :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Verwijderd

Topicstarter
Spider.007 schreef op zondag 21 november 2004 @ 16:09:
Vanwaar je reden voor parallel? Dat is volgens mij namelijk een van de meest lastige aansluitingen om gebruik van te maken :) Heb je geen andere connectie mogelijkheden? PCMCIA, Serieel oid? Stel dat je er een kleine Linuxdistro op zou zetten dan zijn er een groter aantal zaken eenvoudiger te implementeren :)
Com kan idd ook.
Linix mag, ik heb er echter niet erg veel ervaring mee... (kan webservertje installeren enzo en apt-get zooi)
Heb verder geen PCMCIA.
Parallel is sneller dan com dus vandaar die keuze.

• blorf
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-12-2025
Ooit heb ik ook zoiets geprobeerd, maar dat is niks geworden. Je hebt op je windows pc een programma nodig die de data over de poort zend. Het probleem bij mij was, dat windows nogal vreemd reageert als je bytes op die poort probeerd te zetten. Volgens mij heeft dat te maken met het feit dat windows in protected mode draait. Meer weet ik er ook niet meer van.

Op je dos bak zou je dit qbasic progje aan kunnen zetten:

cls
while inkey$=""
locate 1,1
a=inp(&H3F8) 'hex waarde van parallelle poort adres
print a, chr$(a) 'zoek juiste karakter bij de onvangen byte
wend

vervolgens zou je op windows moeten proberen het een en ander te zenden en kijken wat er over komt. Eigenlijk komt het erop neer zelf een soort simpel protocolletje te bedenken.

Jammer dat je geen linux op je hoofdcomputer gebruikt. Je zou dan de PLIP (parallel port interface) kunnen gebruiken, zodat die poort TCP/IP compatible wordt. Hiervoor is wel wat freeware te vinden voor je dos-pc op http://www.eunet.bg/simtel.net/msdos/index-msdos.html

You are in a maze of little twisting passages, all different.

• Kuhlie
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Linux op een 286? Linux is toch alleen 386-compatible? Misschien dat er andere *nix-smaken zijn die wel op een 286 werken, maar het zal er allemaal niet makkelijker op worden...

[ Voor 2% gewijzigd door Kuhlie op 21-11-2004 16:53 . Reden: 2 typfoutjes verbeterd ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb arachne www browser op de laptop gezet... http://home.arachne.cz/
Ik heb geen verbinding met internet maar hij leest wel c:\index.htm die ik daar naar heb gezet.

Nu moet ik alleen nog iets maken dat de site om de minuut refresht en dan de site om de minuut word bijgewerkt met de nieuwe stats...

Verwijderd

Topicstarter
Ff een kickje geven nu de meeste op GoT zitten O-)

Ik heb al een web browser geinstalleerd maar helaas kan ik niet op internet via de paralle poort. Het wil niet zeggen dat ik nu alleen maar op deze manier verder wil, andere ideeen blijven welkom :) Mischien is er een mogelijkheid om met Turbo C of C++ een progke te bouwen waarmee ik op mijn windows bak een txtje kan uitlezen en die dan via parallel poort kan sturen naar de laptop. Dus de server heeft zeg maar een zender en de laptop een ontvanger, een eigen protocol zoals iemand anders ook al zij ;)

Ik ga even googlen om te zoeken naar de codes om de parallel poort aan te sturen via C :z

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:02

The Eagle

I wear my sunglasses at night

DOS of win3.11 versie van PC anywhere ofzo? Die moet toch wel via parallel kunnen?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
The_Eagle schreef op maandag 22 november 2004 @ 12:11:
DOS of win3.11 versie van PC anywhere ofzo? Die moet toch wel via parallel kunnen?
Ik kan al gewoon bestanden versturen via de parallel poort maar ik wil gewoon een programma maken wat om de zoveel seconde een log van MBM (Motherboard Monitor) verstuurt naar de lap. Via de parallel poort. Het probleem is echter dat heel slecht in programmeren ben ik dus geen idee heb hoe ik dat aan moet gaan pakken... Iemand mischien een boek of site waar ik kan vinden hoe ik met Turbo C/C++ kan werken met de parallel poort?

Heb de parallel poort FAQ al gelezen, stond idd een link in naar een site die dat beschreef maar daar snap ik geen hOl van... :?

Wil dit project niet zomaar opgeven... :)

Verwijderd

Exporteer de gegevens van MBM naar een HTML file
Push die naar je laptop via parallel laplink
Zorg dat de HTML file automatisch refresht
Repeat.....

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:13

Bananenplant

Blocking YOUR ads since 2005

Serieel lijkt me simpeler... jat ergens van het net een C-implementatie van een UART-controller en gebruik die aan beide kanten. Heb je iig een datalink :7

VVD. Maakt crises erger 🏚️ .
Zucmantaks, nu 💰 !
De mythe van de zelfredzame burger 🦄 .

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:02

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Kun je anders niks met iets als MRTG, dat je dan via die DOS-webbrowser benadert :?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
ucchan schreef op maandag 22 november 2004 @ 16:48:
Serieel lijkt me simpeler... jat ergens van het net een C-implementatie van een UART-controller en gebruik die aan beide kanten. Heb je iig een datalink :7
C-implementatie van een UART-controller

Kun je dat even uitleggen?

---
The_Eagle schreef op maandag 22 november 2004 @ 16:57:
Kun je anders niks met iets als MRTG, dat je dan via die DOS-webbrowser benadert :?
MRTG

Wat is dat?

---
Verwijderd schreef op maandag 22 november 2004 @ 16:42:
Exporteer de gegevens van MBM naar een HTML file
Zorg dat de HTML file automatisch refresht
Repeat.....

Juist bij die stap blijf ik hangen... Ik moet een prgramma hebben dat om de zoveel seconde die html pagina opnieuw stuurd...

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2004 17:26 ]

Verwijderd

Ik moet een prgramma hebben dat om de zoveel seconde die html pagina opnieuw stuurd...
Zet een script in je taakplanner :)

Zie ook als handige starter/naslag: Laptop als LCD

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2004 17:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 22 november 2004 @ 17:29:
[...]
Zet een script in je taakplanner :)

Zie ook als handige starter/naslag: Laptop als LCD
Hoe wil ik dat voor elkaar krijgen? Ik moet eerst dat programma openen en dan die html pagina overslepen... Hoe denk jij dat in je taak planner te krijgen?

• Bananenplant

Bananenplant

Verwijderd schreef op maandag 22 november 2004 @ 17:20:
[...]

C-implementatie van een UART-controller

Kun je dat even uitleggen?
wacht, da's onzin... uart heb je helemaal niet nodig, da's een protocol om de seriele bitjes als bytes aan te bieden aan de chip waar je ze heenstuurt. ik heb wat teveel chips gemaakt vorig blok :P .

maarre... ik bedoel dus lapjes code in C voor dat soort werk. er zijn vast wel kant en klare snippets te halen die je seriele poort aansturen zodat je er zelf iets leuks omheen kan bouwen :)

Zucmantaks, nu 💰 !

Verwijderd

Topicstarter
ucchan schreef op maandag 22 november 2004 @ 19:26:
[...]

wacht, da's onzin... uart heb je helemaal niet nodig, da's een protocol om de seriele bitjes als bytes aan te bieden aan de chip waar je ze heenstuurt. ik heb wat teveel chips gemaakt vorig blok :P .

maarre... ik bedoel dus lapjes code in C voor dat soort werk. er zijn vast wel kant en klare snippets te halen die je seriele poort aansturen zodat je er zelf iets leuks omheen kan bouwen :)
En zijn die "snippets" ook voor de parallel poort te krijgen? Wat zijn snippets by the way? En waar kan ik die zogenaamde snippets vinden?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2004 21:59 ]

• Bananenplant

Bananenplant

http://www.epanorama.net/circuits/parallel_output.html

hier staat wel wat zinnigs denk ik

Zucmantaks, nu 💰 !

Verwijderd

Topicstarter
Ok er staat beschreven hoe ik zo'n bitje door pass naar de parallel poort... Maar hoe zet ik in hemels naam een html pagina om in bitjes die dat scriptje (van C of Debug lijkt me wel wat...) naar mn flaptop stuurd? :?

Ik ben zoals eerder gezegt niet een super held in proggen, somige dingen snap ik in een script als ik ze lees, en ik kan compillen met C... Copy pasten en wat veranderen en het resultaat zien... Maar daar blijft het ook bij... Heb echt jullie hulp nodig... Is er echt niemand die mischien een boek of site weet waarin dit wordt uitgelegd? Of mischien zoiets voor me wil maken.

Als iemand dat kan maken dan had ik iets in gedachten van een programma dat send.exe en receive.exe

send.exe moet gewoon zo werken dat ik dit in de console typ:

code:
1
send c:\index.htm c:\index.htm lpt1

dus:

code:
1
send bron doel poort

En receive.exe draait gewoon op de laptop en accepteerd de files...

Ben ook wel berijd om dit zelf te gaan maken en dan als het klaar is natuurlijk met jullie delen... maar ben bang dat dit geen scriptje is van 5 regels... :) En heb geen flouw idee waar ik moet beginnen? Want heb niet echt het idee dat ik een makkelijk hoofdstuk kies van C.... ;)

Hoop echt dat het me lukt... :)

edit:

Ik kan dan natuurlijk ook die html vervangen door gewoon een txt en die steeds dmv een batch file laten laden... Dan kan ik mooi steeds die syntax in de bat file zetten... :)

Dat zou het verhaal al een stuk makkelijker maken... ;)

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2004 23:07 ]

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-08 21:44

MBV

Stap 1: mbm-log in html aanmaken
- lijkt simpel?

stap 2: mbm-log verzenden naar laptop
- simpel: maak een batch-bestand of vbscript dat de data verzend. Zet vervolgens dat script in je taakplanner, zodat hij elke X hoeveelheid tijd verstuurt

stap 3: mbm-log ontvangen op laptop
- moet mogelijk zijn met diverse laplink-achtige programma's. denk aan laplink zelf, total commander, norton commander, ...
- Onder linux kan je met xmodem over een seriele poort je bestandje ontvangen

stap 4: weergeven op je laptop
- kijk, dat wordt nu lastig. Je hebt multithreaded gedrag nodig, en laat dos nou heel erg singlethreaded zijn... :) Ik raad je aan om naar een linux-distro die op een 286 werkt te zoeken, die moet er zijn. Je webpagina verversen is niet moeilijk, als basis Javascript mogelijk is.

Misschien wordt het zo wat overzichtelijker. Ik begrijp dat voor jouw alleen stap 1 lukt, waarschijnlijk 2 en 3 ook wel. Maar heeft iemand nauwkeurigere ideeën?

[edit]Kijk, zo kom je ergens. Bestand zelf ontvangen en uitlezen in C lijkt me wat hoog gegrepen, maar zelf uitlezen is best te doen. Kijk eens naar de ncurses-library onder linux, iets dat ook voor dos beschikbaar moet zijn (o.a. in Borland, weet niet of het onder dos werkt). Met NCurses kan je op een relatief eenvoudige manier gegevens op je scherm zetten.
Je zal denk ik uitkomen op linux, aangezien het wat veel werk is om ook je bestand zelf binnen te halen in single-threaded dos.

Mocht je interesse hebben in NCurses, stuur dan een mailtje (zie profiel). Ik heb misschien nog ergens wat documentatie, maar in ieder geval wat sourcecode voor een "kamerthermostaat", waarin NCurses wordt gebruikt om mooie rechthoekjes op het scherm te zetten enz.

[ Voor 29% gewijzigd door MBV op 22-11-2004 23:15 ]

• Bananenplant

Bananenplant

linux werkt pertinent NIET op een 286, minix misschien wel. Maar of je dat wilt...

Multithreaden is trouwens helemaal niet nodig, alternerend "data ontvangen"/"data weergeven" is uitstekend te doen. Je kon op dos ook computerspelletjes doen, idealiter doe je dat ook parallel, maar als je het gewoon normaal aanpakt heb je echt geen threads nodig, hoor...

Zucmantaks, nu 💰 !

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-08 21:44

MBV

als je het niet multithreaded kan doen, kan je niet door jouw programma een ander programma laten starten, toch? En dat betekent dat je weer zelf je seriele/parallele poort aan moet sturen.

Wat wel zou kunnen is van een open-source (freedos?) programma'tje dat werkt de source copieren, en in main steeds 2 functies aanroepen:
getNewFile();
displayToScreen();
sleep(1);

of zoiets

En eerlijk gezegd bedoelde ik ook meer multi-process dan multi-threaded :P

• Bananenplant

Bananenplant

mwa, je kunt een dosprogramma maken dat meerdere processen snapt, windows 95 enzo :+

Zucmantaks, nu 💰 !

Verwijderd

Topicstarter
@ MBV:

[/quote]
stap 2: mbm-log verzenden naar laptop
- simpel: maak een batch-bestand of vbscript dat de data verzend. Zet vervolgens dat script in je taakplanner, zodat hij elke X hoeveelheid tijd verstuurt
[quote]

Juist daar bij die stap ben ik... Hoe pak ik dat aan? kan iemand met tips geven... En dan aub niet te moeilijk praten, heb niet veel ervaring op dit gebied...

- Hoe ga ik dat aanpakken? (een prog die dat kan versturen en een op de lap die het weer kan ontvangen)
- Als er al programma's zijn die dat kunnen post ze dan, Laplink werkt zover ik weet niet in dos en pcanywhere ook. VNC voor dos heb ik nooit van gehoord... Iemand nog andere ideeen?
- En houd er rekening mee dat ik tot nu toe alleen beschikking heb over Delphi (heeft mn broer) Turbo C en C++ en Basic zooi zoals Q en Power Basic. En Borland C++. En heb ook wat gelezen over debug.exe... Dat kan natuurlijk ook...

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2004 23:49 ]

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

........

euh .. waarom start je niet "gewoon" een serieel terminal proggie op (opde laptop)

laat dan de server voor het beeld zorgen zoals vroegah
voor delphi zijn er zat comport comport proggies te vinden

btw winvnc voor dos (gewoon via de realvnc site gevonden)
http://c0w.inode.at/mjy/dosvnc.html

Afbeeldingslocatie: http://www.realvnc.com/images/any2any.gif

[ Voor 47% gewijzigd door Fish op 23-11-2004 00:19 ]

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
fish schreef op dinsdag 23 november 2004 @ 00:09:
........

euh .. waarom start je niet "gewoon" een serieel terminal proggie op (opde laptop)

laat dan de server voor het beeld zorgen zoals vroegah
voor delphi zijn er zat comport comport proggies te vinden

btw winvnc voor dos (gewoon via de realvnc site gevonden)
http://c0w.inode.at/mjy/dosvnc.html

[afbeelding]

Dit moet je toch ff uitleggen, wat is dit? En hoe moet dat?

En idd VNC is er dus toch voor dos.. Helaas werkt ie echter niet met parallel...

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ok ... ehm

het gaat dus om een "domme"terminal
dit houd in dat als je iets typt dat rechtstreeks verzonden word naar een "hoofd"computer
en visa versa .. wat de hoofdcomputer stuurt typt hij domweg uit op het scherm
hiet gebruik je in jouw geval de seriele port voor.. gewoon ascii heen en weer

je kunt het nog het makkelijkst vergelijken met een telnet client

Iperf

Pagina: 1