[Wifi] Advies voor wifi in nieuw huis

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04-2025

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Topicstarter
Ik ga over een tijdje verhuizen en wil daar niet overal draden gaan trekken, dus met wifi aan de gang. Momenteel gebruik ik gewoon UTP 100mbit. Ik heb wel diverse reviews en uitleg gelezen, maar dat is niet echt helder, graag jullie advies.

Situatie:
• Volledig betonnen tussenwoning met drie etages
• Op de begane grond komt de ADSL modem met switch en/of access point in de meterkast.
• In dezelfde meterkast komt een server als domeincontroller en eventueel DHCP server, die gaat dus gewoon met UTP.
• 1 pc op begane grond (die zou wel met UTP kunnen), 1 laptop wireless en 1 pc op zolder die ik dus ook wireless wil doen, dat is dus zo'n 6 meter hemelsbreed, maar wel twee betonnen vloeren ertussen.

Welk protocol zou ik moeten pakken voor de snelste verbinding op zolder 802.11b of 802.11g? Ik lees dat b beter binnenshuis doordringt, maar g is weer veel sneller.
Ook lees ik over gebundelde 802.11g, zodat je tot 120Mbps kan halen, klopt dit en hoe sluit je dat aan? Moet je dan twee wifi-kaarten in je pc stoppen? En wat voor snelheden kun je überhaupt verwachten twee etages hoger?

En 802.11i is dat hetzelfde als 802.11g, maar dan met WPA beveiliging of is er meer verschil?

Tot slot: wat voor opstelling zou het handigst zijn? Ik denk zelf:

ADSL-modem/router met ingebouwde 4-poorts UTP 100mbps switch (lijkt me makkelijker dan alles los) ---> Wifi Access point, server en 1 pc via UTP.

[ Voor 3% gewijzigd door TheLemon op 21-11-2004 15:53 ]

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

die pc op zolder kun je rustig vergeten..

die laptop zou nog wel kans maken, als je niet hoger dan de 1e verdieping gaat...

dan ga ik er vanuit dat je 54 mbit neemt...

en je kunt toch ook 'loze' leidingen alten leggen waar je dan je utp doorheen doet??

heeft een kennis van me wel gedaan toen hij zijn nieuwe huis liet bouwen

die 120 mbit is maar 108, en dat is speciaal spul van US robotics, al heb ik laatst ook 125 mbit van belkin zien staan, maar ga er maar vanuit dat je dat op je zolder niet haalt (je hebt er waarschijnlijk niet eens bereik)

[ Voor 27% gewijzigd door Romke op 21-11-2004 16:07 ]

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• b..RAM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-04 01:44
misschien is het handiger om het wifi accespoint op de 1e verdieping te zetten ik zit nl. hier met maar een vloer ertussen maar op 20 % (B trouwens) ik zou in ieder geval voor de g versie gaan.

gebundelde g vindt ikzelf niet lekker gaan (bij een vriend van me dan), uiteindelijk komt het erop neer dat het gewoon 54 mbps blijft dus gewoon g nemen (die snelheid zul je hard nodig hebben zeker bij een wat grotere afstand) ikzelf heb hier trouwens goede ervaringen met linksys

qua beveiliging voldoet wep prima maar als je iets nieuws koopt dan is wpa bijna zkr ondersteunt, verder mac adressen filteren en ssid broadcasting uitschakelen

[ Voor 33% gewijzigd door b..RAM op 21-11-2004 16:10 ]

Verwijderd

ik heb zelf g maar het gaat allemaal als een speer ik heb overal verbinding en hij past de snelheid automatisch aan op de verbinding dus als de verbinding minder wordt gaat gewoon de sneldheid omlaag

advies : Linksys heeft voorzover ik weet het beste bereik

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

als er toch utp naar de tussenverdieping gaat zou ik daar de het ap neerzetten

[ Voor 3% gewijzigd door Fish op 21-11-2004 16:39 ]

Iperf

• TheLemon

TheLemon

Topicstarter
Nee UTP zou alleen op de bg moeten blijven. Maar aan de reacties hier vrees ik dat ik ook een kabel naar de zolder moet gaan trekken ?

• pelican
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

pelican

Bij m'n ouders staat de wireless router ook in de meterkast op de bg, en op zolder heb je daar ook nog gewoon internet (wel de max 11 Mbit versie, oud sitecom ding).

Heb je ook al overwogen om internet via het stopcontact te nemen, eventueel alleen voor meterkast <--> zolder ?

• TheLemon

TheLemon

Topicstarter
Hmmm, ik heb ook een Lan met Active Directory, kan dat ook allemaal via het stopcontact?

Verwijderd

uhm volgens mij maakt het niet uit hoe je netwerk verbonden is, als er maar gewoon netwerk is zou de ad moeten werken

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-05 23:45

tweakerbee

dus..?

Dat zijn van die stopcontact -> LAN dingen. Op zich wel leuk als het niet anders kan, maar de snelheid is niet denderend.

You can't have everything. Where would you put it?

• arikkert
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-02 12:23
fish schreef op zondag 21 november 2004 @ 16:38:
als er toch utp naar de tussenverdieping gaat zou ik daar de het ap neerzetten
zoiets ja, of meerdere wifi-access points in je huis die wel met utp met elkaar verbindt. of vette antenne

[ Voor 4% gewijzigd door arikkert op 22-11-2004 10:29 . Reden: antenne ]

• TheLemon

TheLemon

Topicstarter
Ja, maar als ik overal AP's moet neerzetten die je met UTP verbindt, vervalt het nut van Wifi een beetje, dan kan ik net zo goed alles met UTP aan elkaar knopen. Die laptop hoeft in principe alleen op de BG en in de tuin ontvangst te hebben, dus het AP op de BG lijkt me het handigst.

• Buzz_Lightyear
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-05 14:54

Buzz_Lightyear

To infinity and beyond!

tweakerbee schreef op maandag 22 november 2004 @ 04:28:
Dat zijn van die stopcontact -> LAN dingen. Op zich wel leuk als het niet anders kan, maar de snelheid is niet denderend.
AFAIK 14 Mbps (max) dus voor een serieus netwerk is dat natuurlijk veel te weinig

ik zou toch kabels trekken...WLAN is alleen handig voor een laptop en indien je AP op dezelfde (of hooguit 1 erboven) verdieping staat

An Explanation of l33t Speak

• TheLemon

TheLemon

Topicstarter
Ok, dan doe ik dat maar. Dan nog ff advies (voor die laptop) over hoe ik het ga aansluiten. Kan ik gewoon zo'n standaard mulit-pc modem met ingebouwde switch etc. kopen en daar direct een AP op aansluiten of moet die AP via een extra netwerkkaart in de server?

• Buzz_Lightyear
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-05 14:54

Buzz_Lightyear

To infinity and beyond!

er bestaan alles in 1 modellen (modem, router-switch en WLAN AP) van Belkin bijvoorbeeld, of je kiest voor modem/router en koopt een losse AP (ASAS wl-300g bv) zodat je 'm op een hoog punt kunt plaatsen (kast bv) ivm de ontvangst

An Explanation of l33t Speak

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:39

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

De meeste AP hebben zowel een UTP-switch gedeelte als het draadloze gedeelte (bijvoorbeeld de linksys WRT54G), dus dat zou geen probleem moeten vormen.

Hier kon uw advertentie staan

Pagina: 1