Toon posts:

[P2 266, systeem gaar] Wat is wijsheid?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een probleempje met een Pentium 2 266. Er zit ergens een gaar gedeelte in het systeem:
- Ik kan namelijk in de BIOS niks uithalen, want deze slaat vast zo gauw ik er een toets indruk
- Op bepaalde momenten reboot het systeem spontaan. (vaak wel volgend op een actie als een cd-tje laden of een programma starten, maar heb nog geen vast stramien hierin kunnen ontdekken)

Nu heb ik het systeem al zo kaal mogelijk gemaakt. (geluid, modem, USB-kaartje enz allemaal losgehaald)
Ik heb de videokaart vervangen door een andere.
Ik heb de processor vervangen door een andere.
Ik heb de 2 geheugenchips afzonderlijk van elkaar geprobeerd.

Echter alles nog zonder succes: de bios kom ik nog steeds niet in.

Nu zijn mijn vragen:
1) Kan ik concluderen dat mijn moederbord/bios verrot is en dat er een nieuwe in moet, of kan het nog ergens anders aanliggen? (Ik heb het idee dat ik de rest uitgesloten heb, maar wellicht zie ik een en ander over het hoofd)
2) Kan ik eens proberen het bios te flashen? Het is risicovol heb ik begrepen, maar naar mijn idee kan ik er niet veel op achteruit gaan, maar misschien is het zowieso een zinlose onderneming!?! (Ik heb het nog nooit gedaan en weet dus ook nog niet precies hoe te werk te gaan, maar dat zoek ik dan wel uit)
3) Is een moederbord vervangen in principe net zo moeilijk als een PCI-kaartje of een harde schijf vervangen (Alleen dan iets meer stekkertjes e.d.), of is het toch nog wel wat ingewikkelder? Ik heb ook dit nog nooit gedaan namelijk.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:02

Thandor

SilverStreak

Het moederbord vervangen is niet moeilijk zolang je weet hoe het moet :P.
In principe is het gewoon een grotere kaart vervangen en meer kabels aansluiten. Zorg er dus voor dat je de kabels op de goede plek aansluit, indien er een boekje bij zit staat daar wel in waar de kabels op moeten.

Maak overigens je systeem zo kaal mogelijk, cdrom speler afkoppelen. Overbodige fans afkoppelen, of zelfs even zonder fan aangezien jouw PII 266 niet zo superveel warmte maakt en het heatsink de warmte wel een tijdje kan afvoeren.

LED's afkoppelen kun je ook eens proberen, ik heb in het verleden ook al eens dagen met een PC liggen klooien, terwijl het probleem in een HDD ledje zat 8)7 .
De problemen die ik toen had waren -->
Vastlopers in het bios.
Floppy en/of cdrom niet kunnen herkennen.
Toetsenbord werkte niet meer na een reboot, het kwam allemaal door één simpel LEDje :X

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:14

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Ik zou eerst eens proberen het BIOS te flashen, aangezien daar je problemen beginnen (vastlopers ed).

Rail Away!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:02

Thandor

SilverStreak

@Mad Marty, BIOS flashen met een instabiel systeem is wel gevaarlijk. Ik zou eerst naar andere mogelijkheden gaan zoeken en een BIOS flash als laatste optie houden.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.