ASUS P4C800 Deluxe+3Ghz probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 120 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• magel725
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09-08 22:02
Hey!

Ik ben nieuw hier op dit forum en ik hoop dat iemand hier kan helpen bij mn probleem.

Ik had een goed werkende pc met een ASUS P4C800 Deluxe en een 1.7Ghz processor. Vorige week heb ik een Pentium 3.0Ghz processor gekocht en die ingebouwd. Daarna voerde de pc niet eens de POST meer uit. De ventilatoren, CD spelers en schijven kregen wel gewoon stroom, maar verder bleef het stil.

Toen de oude processor weer ingebouwd en de pc deed het weer gewoon. Na wat zoeken bleek dat het moederbord (ik had één van de eerste realeases, dus ook een oude BIOS) niet standaard de 3.0Ghz processor ondersteund. Ik ben toen van BIOS 1006 naar BIOS 1019 gegaan. Toen de nieuwe processor er weer in en jawel, hij werkt(e) en de computer startte op.

Het probleem is nu dat de pc nu ineens regelmatig vast loopt en dat is daarvoor nog nooit gebeurd. Zodra je dan het systeem reset komt ie met de waarschuwing "BIOS checksum error" en moet je de standaard instellingen terug laten zetten. Dan werkt hij weer even. Vervolgens stel je de BIOS weer in en als je dan geluk hebt dan werkt hij goed. Althans voor een tijdje. Ik heb in één week al bijna 10 keer de bios in zitten stellen. Ook wanneer je tijdens het opstarten reset of de stroom eraf haalt en daarna weer opstart, dan krijg je dezelfde fout.

Via de recovery cd staat er nu weer een oude bios op en de oude processor zit er maar weer in. :'(

Wat kan ik nou doen om toch een werkend 3Ghz systeem te krijgen? Ander moederbord of is de BIOS 1019 niet goed? Ik heb al gehoord dat de eerdere versies van de P4C800 Deluxe nooit betrouwbaar werken met een 3Ghz processor... :'(

• N0 0B
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17:26

N0 0B

cxb1=N#

ik heb zelf ook een asus p4c800 deluxe bios 1019(final) met 2,8 ghz pentium 4 processor. daar heb ik helemaal geen problemen mee gehad. het ligt dan zoals jij zegt waarschijnlijk aan het feit dat de 3 ghz proc niet met eerdere versies van de p4c800-deluxe werkt.

Won't you break the beats, cause I'm hardcore - Tiga

• FreeRider
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-07 22:45
Misschien helpt het volgende :

Start het systeem met de oude CPU en flash de laatste BIOS erin.
Zet het systeem uit, plaats de nieuwe CPU en clear de CMOS met de jumper.
Ga de BIOS in en laad de standard CMOS settings.

Zorg er uiteraard voor dat je geheugen PC3200/200 Mhz is !

Concrete Loop Watercooling

• Toink
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Het kan inderdaad zijn dat hij zich verslikt in je geheugen (heb je toevallig twee verschillende modules die hij niet goed herkent (lees> cas3 als cas2,5)? Ik weet daar alles van! Gewoon handmatig instellen dan op tolerante waarden (cas3) als je het niet zeker weet.

Verder kan het zijn dat je OS niet goed overweg kan met de Hypertrheading die er nu in één keer inzit maar dat vermoed ik eigenlijk niet. Je kan overwegen om WinXP opnieuw te installeren maar dat zou ik pas als laatste doen.

Hoe warm wordt je nieuwe proc als die erin zit en je gebruikt toch niet de oude koeler die op je 1.7 zat he? (je weet maar nooit).

De nieuwe bios is inderdaad al een stap in de goede richting dus dat zou ik zo laten.

• magel725
Met de jumper de CMOS schoonmaken heb ik nog niet gedaan. Maakt dat verschil met gewoon de defaults laden?

Ik heb even de kast open gemaakt en ik kwam maarliefst 3 verschillende merken en soorten geheugen tegen. Ik heb ze even opgeschreven:

- VM 256Mb DDR RAM PC266
- CORSAIR 512MB DDR RAM PC266
- AYNIX (ofzoiets) 256Mb DDR RAM PC2100

Ehm, kan daar het probleem liggen? (ik weet niet zoveel van geheugensnelheden)
Ik dacht dat als het langzamer geheugen is, dat je computer dan alleen maar op een lagere snelheid werkt. Ik wist niet dat het dan ook kon vastlopen. Op de site van ASUS staat in elk geval dat de PC2100 als minimum ondersteund wordt door dit moederbord. Met de oude processor heeft het ook altijd goed gewerkt.

Verder heb ik niet de oude ventilator erop gezet, maar de standaard die bij de processor werd geleverd. Maakt veel lawaai dus daar haal ik nog een stillere voor. De temperatuur van de processor schommelde rond de 55 graden.

[ Voor 10% gewijzigd door magel725 op 21-11-2004 16:39 ]

• FreeRider
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-07 22:45
Hoogstwaarschijnlijk werkt je systeem niet goed met al die verschillende modules. Om het systeem goed te laten lopen (stabiel en in dual channel) is het vereist om identieke modules te gebruiken. Het kan wel werken met verschillende gemixed, maar dit wordt door de fabrikant afgeraden. Ook werkt dual channel niet met 1 of 3 modules.

Ik zou als ik jou was, om een stabiele configuratie met de hoogste performance te krijgen, het systeem uitrusten met twee of vier identieke PC3200 (of hoger) DIMM's van 256 of 512 MB. Zodoende kan je het geheugen ook 1:1 met de FSB van de processor laten draaien (momenteel draait het asynchroon wat de prestaties niet ten goede komt). Die ouwe DIMM's raak je vast nog wel kwijt via vraag en aanbod of een kennis.

[ Voor 3% gewijzigd door FreeRider op 21-11-2004 18:19 ]

Concrete Loop Watercooling

• magel725
Ok, dan probeer ik dat.

En op het moederbord kan ik het beste dan weer de nieuwste BIOS zetten, of is dat niet slim? Na het flashen gaf hij na een reset steeds de waarschuwing "bios checksum error". Ligt dat dan aan het geheugen of aan de BIOS zelf?

Er is nog een iets oudere BIOS beschikbaar die dan ook de processor zou moeten ondersteunen. Nl. versie 1017 i.p.v. 1019. Misschien dat die stabieler is?

• Toink
  • Niet online
Als ik zie wat voor geheugen je gebruikt dan weet ik het bij deze met 99% zeker. Koop gewoon één of twee repen ddr400 en je bent van alle ellende af. Het is zonde om een 800MHz-fsb P4 3.0 te laten draaien met drie oude typen geheugen (ook nog eens door elkaar!).

Succes.

• magel725
Ok, dan ga ik om 2 keer 512Mb nieuw geheugen en dan hoop ik dat ie niet meer met checksum errors gaat komen.

Nog advies over welke BIOS? 1017 of de nieuwste 1019?

• tazz_
  • Laatst online: 07-08 22:28
normaal moet de P4C800 Deluxe zonder problemen werken met die 3.0 ghz, en mét BIOS versie 1006, dat was bij mij iig het geval..
nu heb ik zelf met enige problemen overgeschakeld naar BIOS 1016 deze zomer en dat loopt nu stabiel en vlot, zonder probleem
maar ik had net hetzelfde probleem met mijn 2 geheugenmodules die verschillende latencies hadden, maar dan moet je gewoon ff standaard waarden nemen en alles lukt wel.. :)

• magel725
Bij mij start ie echt niet op bij versie 1006.

Al het geheugen staat in het moederbord op AUTO. Dat zou dus eigenlijk altijd goed moeten zijn. Bij het nieuwe geheugen moet ik dat nog gaan instellen en daar moet ik nog even naar gaan zoeken wat de beste instellingen daarvoor zijn want zoals ik al zei...van geheugen snelheden weet ik echt niet heel erg veel.

In elk geval thanks voor de info tot nu toe :)

• Toink
  • Niet online
Geheugen op AUTO bij drie verschillende modules werkt juist NIET altijd goed. Handmatig instellen op de waarden van de slechtste module van de drie.

Gewoon bios 1016 gebruiken, die 1006 kan zijn dat hij niet goed werkt met een prescott cpu maar wel goed met een northwood P4, daarover is hier verder niet gesproken.

• magel725
Ok ik ga nu de modules inbouwen. Hoop dat het over is daarna...

• magel725
Ok ik heb nu 2 nieuwe geheugenbanken geinstalleerd; 2X 512Mb DDR-RAM 400Mhz.

Ik heb ook een nieuwe ventilator op mn processor gezet en de bios is weer 1019.

Ik start de pc op en stel de bios in. Wat krijg ik na het opnieuw opstarten voor melding? CMOS Checksum BAD.

Volgens mij stond dat er dus eerst ook, en niet BIOS checksum... 8)7 Ik kan er BIJNA om lachen... ;)

Zou dit dus gewoon betekenen dat de batterij niet helemaal fris meer is? (Had me ruim 200 Euro gescheeld 8)7 ) Hij blijft de tijd wel gewoon onthouden, en als ik niet teveel verander in de BIOS onthoud ie dat ook. Sluit dat de batterij dan helemaal uit?

Ik wordt er nu zo langzamerhand een beetje pielig van... :'(

• Toink
  • Niet online
Als hij met de andere proc goed werkt dan sluit dat de batterij uit. Je draait gewoon op 3.0 GHz neem ik aan?

• magel725
Yep.

• Toink
  • Niet online
En wat voor een voeding heb je in je pc? Check je voltages eens en vraag je af of je voeding alles nog wel trekt. Dat kun je helaas alleen testen met een andere voeding.

Verwijderd

nah, dat geheugen werkt echt wel beter zodra die het doet, dus weggegooid geld is het niet. (Je hebt wel ff gecheckt of het goed op je mobo kan?)

Zou zeker een andere batterij proberen...

Btw die .19 bios werkt perfect hier, al herkende die mijn 3 ghz ook al met de oude bios.

en idd wat info in eerste instantie over je geheugen en nu over je voeding is handig..

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2004 08:17 ]

• magel725
Nee het geheugen is geen weggegooid geld nee. :) Ik was er anders ook wel omgegaan, maar alleen niet nu. Ik had het geld deze maand liever voor iets anders gebruikt.

Voeding is een Aopen van een half jaar oud. Ook zo'n fluister stille. Met de oude processor werkte die perfect. Dat was vorige week nog. Hij is helaas misschien wel aan de krappe kant met 300Watt, maar wanneer ik enkel de master HD aansloot en de rest (er zit 2xHD en 2xCD/DVD in) niet kwam ie nog steeds met de fout. Stroom had de processor toen volgens mij wel genoeg?

Nu heb ik gisteravond in de BIOS de instelling HD Detect op normal gezet i.p.v. QUICK en toen bleef de melding weg. Ook toen ik daarnet de pc aanzette startte ie gewoon op. Misschien gewoon toeval want ik zie niet in wat gedetecteerde schijven met een CMOS checksum te maken hebben. Dan zou ie gewoon geen schijven vinden volgens mij.

• magel725
Update: alle instellingen staan nu goed. Alleen de HD DETECT staat op [NORMAL] i.p.v. op [QUICK]. Dat schijnt tot nu toe echt het probleem verholpen te hebben. :)

Deze optie zat ook niet in mn oude BIOS. Het verband met de error snap ik niet, maar ja, het werkt. (tot nu toe)
Pagina: 1