Help! HD kan niet op DMA!

Pagina: 1
Acties:

• The Slicer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-08 11:59
Ik heb een Maxtor DiamondMax 6800+ 7200rpm IDE van 13,5GB en krijg in Windows 98 SE DMA niet ingeschakeld. Als ik dit doe is na de reboot de HD opeens weg uit systeem (dus alleen uit systeem, kan er nog wel gewoon mee werken) en werkt windows opeens in de protected modus. Ik moet dan in het register gaan prutsen om het bij systeem weer goed te krijgen.

Maar nu, dus zonder DMA, krijg ik in Sisoft Sandra 2000 een dramatisch lage score van rond de 5500!!! :(

Ik de schijf precies volgens de instructies geinstalleerd, LBA ingeschakeld enzo....

Heb ik misschien een speciale IDE kabel nodig???

:( :( :( :( :'( :'(

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-08 07:21

PcDealer

HP ftw \o/

Kijk eens op de website van Maxtor voor Busmasterdrivers en op de bios website. Zorg wel dat ze voor de juist chipset zijn.

LinkedIn WoT Cash Converter

• The Slicer
Geen drivers daar. Heb ook al UDMA drivers van Intel geprobeerd...werkt ook niet. :(

• budi
  • Laatst online: 13:06
Wat voor mobo heb je?

Je moet busmaster ide drivers van de website van de fabrikant halen.

Als je een bord hebt met intel chipset dan is dat meestal niet nodig.

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

• Ali G
  • Laatst online: 29-08-2024
Is DMA aanzetten goed dan?
doe ik ook effe dan

• Ricoh
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-03-2025
Hey Slicer, ik heb hetzelfde probleem met mijn Maxtor 27,2 Gig , vet irri man als windows hem automatisch weer uitschakelt.
Ik haal een score van 6100 (hehe)terwijl ie tenminste een score van 13000 zou moeten kunnen halen. Ik heb ook ALLLLLLEZZ al geprobeerd om dit probleem te verhelpen, maar het is me tot nu nog niet gelukt. Ik doe nou gewoon net of mijn neus bloed, voor mijn gevoel is ie wel snel dus daar valt mee te leven.
ik zou het iig erg waarderen als iemand hier een oplossing voor heeft.
owja, ik zal hem ook ff testen in Win2k, misschien dat dan UDMA wel aanwil :(((

Seeya..Ricoh

• Digistorm
  • Laatst online: 01-07 10:53

Digistorm

demo scener

EHm...
het is wel zo dat bij third party drivers, zoals van AMD ofzo, het DMA vakje er nooit staat, maar dat wil niet zeggen dat het ook altijd uitstaat.. dan moet je ff in de manuals van je drivers spitten...

Verwijderd

uhh ik heb hier een hele tijd geleden iets over gelezen...

moet je ff search gebruiken op de microsoft support pagina...moet 't bij staan.

Je moet iets ingewikkelds veranderen, dan zou ie moeten blijven staan. Weet alleen niet meer wat

• The Slicer
budi: Ik heb een BX-bord van TekRam (volgens Tom's Hardware is dit gewoon een goed bord). De site van Tekram zegt niks over busmasterdrivers. Bios flashen helpt ook nie.

Silacoid: Ik zal het eens aan Bill vragen dan....

Verwijderd

Pfff gelukkig ik heb dezelfde 'probleem' schijf als jullie een 20,4 Gb maar die geeft een score van 11700 in Sisoft.. :P

• The Slicer
Na een mailtje naar Maxtor Support Europe is het probleem opgelost! Ik ben zeker wel te spreken over de Maxtor support. Je stuurt op ZATERDAGMIDDAG een email, en je krijg binnen een uur al een antwoord! :p

Tweakers met hetzelfde probleem opgelet!

Blijkt dat ze bij Maxtor het probleem kennen. Sommige BX borden herkennen de schijf als UDMA66 en willen dat ook gebruiken, maar ja een BX bord heeft alleen UDMA33. Dat werkt dan dus niet. Maxtor heeft een utily waarmee je handmatig de UDMA mode kan instellen. Dus i.p.v. mode 4 moet je 2 instellen. De utility staat hier: http://www.maxtor.com/library/main.html

Mijn Sandra2000 score is nu dan ook 10000.
Pagina: 1