PC uit, voeding (hand)warm?

Pagina: 1
Acties:

• retspan
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-02 14:43
Nadat een Chieftec 300W voeding het begaf (powersurge?) heb ik een 360W van datzelfde merk geplaatst.

Hetgeen me na korte tijd opvalt is dat als de PC uit maar de PSU nog onder spanning staat, deze laatste redelijk warm wordt (lauwe radiator zeg maar). Ik kan me met moeite voorstellen dat de (naar mijn mening trouwens geheel onnodige) LED op mijn ABIT AI7 wel een beetje meer slurpt dat het gemiddelde lampje op mijn andere mobos. In die andere PCs blijft de PSU echter vrijwel geheel koel :?

Als ik de nieuwe 360W loskoppel van de AI7 maar onder spanning laat, blijft die wel koel...defect/sluiting op mobo? Hebben anderen een AI7 of soortgelijk mobo waarbij PSU handwarm blijft? dank op voorhand voor enig advies ;)

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:07

Thandor

SilverStreak

Q-Tec 420W --> Maakt erg veel warmte als 'ie uit staat
Codegen 300W --> Maakt klein beetje warmte als 'ie uit staat
Antec Neopower 480 --> Nog geen warmte gevoeld :). Volgens mij maakt 'ie minder warmte dan de Codegen 300W.

De Q-Tec maakt het meeste warmte vanwege de goedkope onderdelen. Als de Q-Tec aan staat maakt hij veel meer warmte (zeker wel 2x zoveel) dan de Codegen 300W. En dan komt het : Codegen 300W is beter dan de Q-Tec 420W.

Warmte productie heeft gewoon te maken met de kwaliteit van de gebruikte onderdelen.

[ Voor 65% gewijzigd door Thandor op 21-11-2004 13:46 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

+5VSB is wat je zoekt. Die blijft altijd actief, zolang de stekker in het stopcontact zit. Om de CMOS te bewaren (kan de bat ook, maar doet-ie alleen als de stekker d'r uit is), om de Wake-On-Lan mogelijk te maken, en om Wake-On-Timer mogelijk te maken. Afhankelijk van je moederbord meer.

• retspan
Mag ik hier dan uit concluderen dat het normaal is dat een Chieftec 360W PSU handwarm blijft wanneer de PC uit staat, daar waar een 300W van datzelfde merk vrijwel koud blijft? (dan wel op een sys zonder LED op het moederbord zoals bij de AI7) Het verbaast me toch...

• retspan
Any1? B)

• Tony Vroon
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-06-2020

Tony Vroon

Werkt nu ergens anders

Als je wilt dat je voeding minder warm wordt in de 'soft off' mode, dan moet je zorgen dat er in die stand minder stroom verbruikt wordt :)

Dus:
- Wake On LAN/PCI-modem uit
- Wake On USB uit
- Wake On PS/2 keyboard/mouse uit

Probeer het met die BIOS instellingen aangepast nog eens.

"Wie is deesen figuur, hier ten topic aangheduidt als 'hij', wiens mededelinghe soo eenen consternatie weet te ontluycken :? " -- dion_b

• retspan
Thx for the tip maar die opties stonden wel al uit. I guess dat deze PSU door design of wat dan ook gewoon wat warmer wordt dan sommige anderen, dat er minder goede componenten dan in een 300W van hetzelfde merk zouden zitten kan ik me trouwens niet voorstellen. De 'schuld' zal toch ook wel een beetje liggen bij het 2-karakter tellend LED op de AI7 :X

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
niet alle psu's zijn even efficiënt ;)
Pagina: 1